Trubbel vid läggning

Skriv svar
HR mamma
Inlägg: 67
Blev medlem: mån 28 sep 2015, 20:21

Trubbel vid läggning

Inlägg av HR mamma »

Hej!

Min yngsta tjej är 18 månader, hon blev kurad vid 5 månader och har sovit mer eller mindre som en dröm sen dess (med tillfälliga fnurror som löst sig naturligt hyfsat fort). Nu har vi dock hamnat i trassel som verkar hålla i sig mer än vanligt. Jag ser ett antal orsaker till detta:
1. I julas bestämde hon sig för att sluta med välling, nu totalvägrar hon flaska och blir sur om man erbjuder. Tidigare hade vi kvällsslurken som sista mysig aktivitet då hon blev lugn och sömnig och sen la sig utan problem.
2. Hon var nyligen rätt kraftigt sjuk då vi låg inne på sjukhus ett par nätter. Då hamnar ju allt upp och ned då man blir väckt alla tider på dygnet och de ska ta temp och prover/ge medicin natten igenom vilket att hon blev väckt och alla sovtider sprack. Hon åt även jättedåligt under denna period och har gått ned en del i vikt sen dess, hon ligger nu en bit under sin "kurva".

Hon är nu frisk och vi är hemma, vi har återgått till de vanliga rutinerna men nätterna har blivit jättejobbiga för alla inblandade (utom storasyster som sover som en sten och inte verkar märka något).

Nu är läggningarna jättesvåra, jag lägger storasyster först och då kör vi bus och skratt tillsammans i hennes säng. Sen går vi över till lillans rum då hon tidigare fick välling men nu har vi ju inte det så det blir väldigt abrupt läggande i sängen. Känns som att hon behöver ett sista gos innan jag säger god natt, jag brukar nu bara hålla henne i famnen med snuttisen en stund och sen lägga ned, stoppa om, säga ramsa en gång, släcka lampan och sen säga ramsa en gång på utvägen och en i dörrspringan. Tidigare har hon somnat direkt, nu är det 45 min - 1 timme rop på mamma. Så fort jag ramsar lägger hon sig tyst men efter några minuter är det samma visa igen. Även nattetid vaknar hon ett par gånger och får ramsa och somnar om hyfsat fort.

Schemat ser ut såhär:
7:00 vakna
7:30 frukost (oftast gröt med lite kanel och sirap + mjölk)
10:00 mellis (frukt)
11-12 sova
12:30 lunch (vanlig mat)
15:00 mellis (frukt)
17:00 middag (vanlig mat)
innan läggning äter hon gärna en banan också. Hon älskar banan och kan gärna äta 2-3 stycken per dag :)

Tacksam för tips på hur vi kan göra läggningen smidigare. Vi går inte in till henne utan ramsar bara x2 eller x4 i dörrspringan beroende på hur hon svarar på ramsan.
Mamma till två underbara flickor och en pojke. Storasyster född 2013, kurad vid 5 månader. Lillasyster född 2015, SM-barn från 2 månader och kurad vid 5 månader. Lillebror född mars 2018.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Trubbel vid läggning

Inlägg av mamaA »

Hej!

Vi brukar rekommendera att man har nattslurken/kvällsmyset i ett annat rum och sen busar upp rejält och flyger ner i sängen. Så gos med att läsa bok i soffan och lite pusskalas och sen flygplanet in i sängen där du lägger ner, säger godnatt snabbt och ut genom dörren med en hurtig ramsa. Rejält med husljud utanför dörren, radio, diskmaskin/tvättmaskin, skrammel med disk etc. Ramsa vid behov högt och betryggande utanför STÄNGD dörr, den ska inte öppnas för att ramsa. Var konsekventa med detta så kommer det att ge sig. Hon ställer frågor nu när allting varit annorlunda och måste kolla så att ni verkligen har koll på läget :wink: .

Er lunchlur är lite kort också minst 1,5 timme men upp till 2 behövs.Lunchluren kommer lite tidigt också, 12-13.30/14.00 hade varit bättre så att inte eftermiddagen blir för lång och hon blir övertrött till läggningen.

Känner du att hon behöver en kvällsslurk kan det mycket väl vara smoothie eller banan också.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
HR mamma
Inlägg: 67
Blev medlem: mån 28 sep 2015, 20:21

Re: Trubbel vid läggning

Inlägg av HR mamma »

Stort tack för snabbt svar!

Alltid bra att få lite extra tips och råd. Jag har nog fastnat lite i rams-träsk, jag var mycket mer sparsam nu ikväll och insomningen gick fortare. Jag gjorde även smoothies som de fick innan tandborstningen som storasyster glatt drack upp men lillan tog bara några sippar. Hoppas på en lugnare natt!

:)
Mamma till två underbara flickor och en pojke. Storasyster född 2013, kurad vid 5 månader. Lillasyster född 2015, SM-barn från 2 månader och kurad vid 5 månader. Lillebror född mars 2018.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"