Låmgvariga insomningsproblem 10-åring!

Skriv svar
FR01
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 12 jan 2017, 10:34

Låmgvariga insomningsproblem 10-åring!

Inlägg av FR01 »

Vi har två barn varav den ene, pojke på 10år, har och har haft enorma svårigheter att somna.
Han har egentligen alltid sovit lite, men de senaste två till tre åren har det blivit ett enormt problem både för honom och resten av familjen.
Han går oftast och lägger sig vid 20.30-tiden och sedan springer han på toaletten ett par gånger, kollar så att vi vuxna är vakna m.m, detta springande pågår oftast fram till 3-tiden på morgonen då han somnar. Han har nog inte sovit mer än fyra till fem timmar per natt under de senaste åren, vilket är ohållbart både för honom och oss.
Vi har verkligen provat allt(nästan) såsom sovstenar, psykologhjälp, sagor, musik m.m
Han har fullständig panik när han ska gå och lägga sig, säger att han "hatar" att sova.
Han är mycket aktiv på dagarna, tränar både fotboll och pingis samt trivs och presterar mycket bra i skolan, vilket är imponernade med tanke på hur trött han borde vara.
Är det någon som känner igen detta, vi känner oss totalt maktlösa.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Låmgvariga insomningsproblem 10-åHejring!

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! Jag har ju också en 10-åring och jag är inte så säker på att du kommer gilla alla mina svar. :wink: :D

Går han upp 07 på skoldagar? Hur sover han på helgerna?

Mitt förslag är ingen skärmtid efter kl. 19. och att han faktiskt lägger sig någon stans mellan 19.30-20.00 en 10-åring behöver mellan 10-11 tim sömn/natt och att ge förutsättningarna (talar vi mycket om här på forum) är nyckeln!

Min som är lite som du besrkiver din fast kanske lite mera... :roll: Och för honom och oss är nyckeln alltid samma. Lägga sig samma tid oavsett om det är vardag eller helg. Någon enstaka gång får han 30 min extra MAX. Men vaknar han ändå 07 läggs han samma tid nästa natt. :D

Sen använder jag en del magnsiumspray på barn som har svårt att sova med mycket god framgång. Finns att köpa på hälsokosten. man sprayar benen med kanske 4-6 spray på varje ben 30-60 min innan sömndags. Om han klagar på att det kliar och jobbigt så kan man ta lite ekologisk kokosolja och sätta på efter en stund. Men smalbenen eller under fötterna brukar gå bra. Testa!!

Även varma bad med mycket VÄLDIGT mycket Epsomsalt på kvällen kan också fungera.

Sen, inga nattlampor eller liknande i rummet även om han ber och är mörkrädd, detta förstärker bara hans rädsla. Men ha en svag lampa tänd i hallen utanför och dörren öppen 10 cm går bra. :wink:
Finns ganska fina avslappningsskivor för större barn att köpa, jag köpte dessa och använde en tid. http://www.1sjalvkansla.se/8-12-ar/sjal ... 12-ar.html När min son vaknar så går han och kissar, sätter på sin CD och somnar. Jag om jag är vaken går in och stänger av den. Annars inte, då stängs den av själv.
Behövs det en tid så ställ en pall utanför hans rum och om ni är bekanta med kuren, ja då ramsar ni in honom i rummet igen. Svara inte på frågor, säg inget, ha ingen diskussion. RAMSAN X4 skall sätta punkt. Inget annat. När han somnat gå ni därifrån. Sitt kortare och kortare tid.

Personligen skulle jag gissa att er son är ett HSP barn, bara en gissning. Ni kan själva läsa om detta här! :D http://www.hsperson.se/barn-ungdom.shtml Min son är en extrovert HSP. Personlighets typ. Detta är inga diagnoser eller så, men ger mig som mamma en bra förklaring på hur saker funkar och varför vissa saker är viktigare än andra. :heart:

Sist lägger jag in en tråd där Anna W kurar 2 något äldre damer och hur man kan tänka och resonera. :D

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 40&t=26163

Ps. lite extra omega-3 och d-vit är också viktigt för dessa barn! Ds.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
FR01
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 12 jan 2017, 10:34

Re: Långvariga insomningsproblem 10-åring!

Inlägg av FR01 »

Hej!

Tack för din input angående våra problem med sonen sovande.

Han går upp 06.45 varje vardag, på helgerna sover han lite längre men har precis lika svårt att somna dessa två kvällar(fre, lör).
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"