Lång fnurra och vargarna har hittat in!

Skriv svar
Gabriella01
Inlägg: 107
Blev medlem: ons 30 jan 2013, 13:43

Lång fnurra och vargarna har hittat in!

Inlägg av Gabriella01 »

Hej!
Hoppas alla haft en trevlig jul!
Länge sedan jag skrev här men nu har vi stött på patrull och kämpat i flera månader med att få rätsida på problemet men vi lyckas inte så nu vänder jag mig till er.
Max morgon ska börja kl 07 men han vaknar allt som oftast redan kl 05.30. Så här har det varit sedan vi bytte till vintertid. Min strategi från början, och den höll jag i några veckor, var att ge en ramsa så fort han vaknade och sedan låta honom vara men det fungerade inte alls.
Vid enstaka tillfällen har jag försökt med klassisk musik när det märks att han inte kommer somna om men det har varit sämre än att inte sätta på det alls.
Så när detta inte fungerade provade jag att lugna honom med buggning eller solfjäder men trots att jag väntat tills han somnat har han vaknat så fort jag närmat mig dörren så det har inte heller hjälpt.
Vi har oxå försökt med att ramsa oftare än en gång men det har inte heller funkat.
Vi har inte blandat försöken utan givit varje strategi ett par veckor för att inte förvirra Max men han blir så arg att han skriker tills han fastnar och det är givetvis inte ett ok tillstånd.
Oftast kämpar vi en timme innan vi ger upp.

Vi inser att något vi gör är galet och behöver hjälp med att reda ut vad vi kan förbättra.

Det är riktigt mörkt i hans rum så mörkläggningen är det inget fel på.
Läggningar går bra och även dagsvilan som är 1,5 timme.

Jag funderar på att ändra natten till 18.30-06.30 men vad kan jag göra mer?
Hur ska jag göra när han bara skriker upp sig? Att sätta på musik känns fel och det stör övriga familjen och grannar.
Storasyster vaknar kl 06 numera, dvs en hel timme för sin morgon, pga att Max skriker så mkt.

Tacksam för alla tips jag kan få!
Gott nytt år!
Mamma till Ella född 120913 och Max född 150915.
Kurstart Ella: 2013-03-28, skärtorsdagen
Kurstart Max: 2016-02-14
Gabriella01
Inlägg: 107
Blev medlem: ons 30 jan 2013, 13:43

Re: Lång fnurra och vargarna har hittat in!

Inlägg av Gabriella01 »

Ursäkta alla konstiga ord! Skriver från mobilen och den ändrar alltid buffning till buggning osv
Mamma till Ella född 120913 och Max född 150915.
Kurstart Ella: 2013-03-28, skärtorsdagen
Kurstart Max: 2016-02-14
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Lång fnurra och vargarna har hittat in!

Inlägg av TorsMamma »

Halloj :D

Så min fråga blir, hur ser hans dagar ut? År han hemma? Social delaktighet? Förskola?

Att ändra från 18.30-06.30 kan absolut vara en bra idé :D

Du verkar ju själv svara på din fråga, att ge en ramsa och sen inget mera är nog mera nyckeln till strategi här. Att göra en sak i 2 veckor vad det gäller tidiga morgnar är inte tillräckligt länge tyvärr då en tidig morgon kan hålla på 1-2 mån innan man fått ordning på den. :wink:

Mörkläggning? Mat? rejält med rörelse på dagen? En 1+ åring behöver verkligen vara UTE och GÅ/SPRINGA/röra sig, ingen vagnåkning gills. Och då skall de vara ute MINST 1 tim FM och 1 tim EM. Och verkligen röra sig.
När min son var liten som er minsting var jag nog den elakaste mamman i hela världen, för vi gick till pulkabacken och sonen fick åka ner, sen drog jag upp pulkan och kan fick gå/kräla upp igen för att få åka ner. :wink: som tips!

En 1 åring+ behöver verkligen bli totalt fysiskt utmattad och då är det utomhus som gäller. Inte många intryck så som släktingar, affärer, massa barn, det är jobbigt för psyket och ger oftast än sämre sömn för många barn.

:D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Gabriella01
Inlägg: 107
Blev medlem: ons 30 jan 2013, 13:43

Re: Lång fnurra och vargarna har hittat in!

Inlägg av Gabriella01 »

Tack för så snabbt svar!
Haha nu känner jag mig lite dum! Vad fort man glömmer! Jag tror du slog huvudet på spiken ang hur trött han är fysiskt!
Jag har faktiskt haft lite dåligt samvete över att vi inte är ute tillräckligt. Det har blivit så pga att när storasyster är på förskolan så har jag 4,5 timme på mig med Max innan jag måste hämta Ella igen och på den tiden ska Max hinna äta lunch och sova så det har inte funnits så mycket tid till att vara ute.
Nu ska Max gå halvtid på förskola 3 dagar i veckan med start 16/1 så det kommer bli lättare att ge honom fysisk och psykisk stimulans tror jag.
Han får väldigt mycket social delaktighet hemma då han är ett plåster och alltid i min närhet men tyvärr är han väldigt vild så många bra aktiviteter som att vara med och laga mat är inte möjliga då han struntar i förmaningar och helst vill riva allt han får tag i.

Då tror jag att vår nya strategi får bli så här;
1. Mycket mer utevistelse utan vagn!
2. Pangramsa vid uppvaknande och sedan inget.
3. Ny läggtid och ny morgontid.

Får utvärdera igen om en månad och se hur det gick. Det jobbigaste tycker jag är att känna att man gör rätt när han har skrikit i 40 minuter. Det är svårt att hålla tankar som "vad håller jag på med" och "jag kanske gör illa honom när jag låter honom skrika" borta.
Innerst inne vet jag att det inte är så, han har mått så himla bra efter kuren och han vet egentligen vad som gäller. Dessutom blir han ju inte gladare av buffning eller att jag sitter inne hos honom och deg känns sjukt att en ettåring ska få bestämma när alla i familjen ska hå upp! Självklart ska inte det vara hans jobb men det är ändå svårt att hålla den ståndpunkten när man är i ögonblicket. Om ni har ngt mentalt verktyg eller annan pepp till MIG vore jag väldigt tacksam!
Mamma till Ella född 120913 och Max född 150915.
Kurstart Ella: 2013-03-28, skärtorsdagen
Kurstart Max: 2016-02-14
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Lång fnurra och vargarna har hittat in!

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag tänker att väckarklocka skulle vara en god idé att införa i samma veva. Man ställer den medan barnet ser på på kvällen och sen är det klockan som bestämmer när det är morgon, brukar funka hos barn som vaknar för tidigt men som alla andra förändringar måste man ge det lite tid. Rom byggdes inte på en dag!

Hos oss så skaffade vi en speciell barnväckarklocka, ett får som heter Zazu Sam sömntränare (finns bla hos jollyrrom), det är en färgad display som ger en viss färg en halvtimme innan det är dags att gå upp och på den angivna tiden slår fåret upp ögonen(som man stängt på kvällen när man ställde klockan) och bräker. Det blir en kul grej på kvällen att fåret stänger ögonen och barnet lär sig sen vad färgerna symboliserar om de vaknar tidigare och vet att de ska vänta på bräkandet innan dagen börjar. Självklart funkar det med en vanlig väckarklocka också annars men det blir extra tydligt så här tycker jag. Det handlar nog i och för sig mest om att jag inte gillade den vanliga klockan och därför blev attityden inte rätt vilket det blev med den här. Attityden är ju verkligen ALLT när man kurar så man måste ju själv känna sig bekväm med det man inför. I början kan man ju ställa klockan lite tidigare 15-30 min än det som ska vara morgontiden bara för att fåret ska få väcka barnet eller att väntan innan det bräker inte blir en outhärdligt lång skrikfest, när poletten trillat ner ställer man den på rätt tid sen.

I övrigt tycker jag dina ändringar låter lysande! Att gå på förskola kommer att göra honom tröttare som du säger och jag är verkligen inte emot tidig förskola tvärt emot många här på forumet MEN om han ska sova middag där så tänk på att detta kan vara problematiskt. Det brukar ta tid innan middagsluren blir tillräckligt lång för att hålla humöret på topp resten av dagen men det beror ju på sovsituationen på förskolan.

Lycka till!
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Gabriella01
Inlägg: 107
Blev medlem: ons 30 jan 2013, 13:43

Re: Lång fnurra och vargarna har hittat in!

Inlägg av Gabriella01 »

Tack för tipset mammA! Vi ska köpa en i januari tror jag och introducera den, kanake i samband med förskolestart? Så att alla förändringar sker på en gång. Eller är det bättre att göra det senare?
Storasyster har precis fått en som vi inte börjat använda än eftersom även hon vaknar för tidigt nu.

Tack för hjälpen och gott nytt år!
Mamma till Ella född 120913 och Max född 150915.
Kurstart Ella: 2013-03-28, skärtorsdagen
Kurstart Max: 2016-02-14
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Lång fnurra och vargarna har hittat in!

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag hade gjort det direkt, INNAN förskolestarten så att barnen får en chans att hitta rätt sömnmässigt innan det blir förändringar i vardagen. Allt är ju lättare att möta om man sover gott :wink: !

Gott nytt år!
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"