Säkert kur-barn som du helt plötsligt vaknar

Skriv svar
HannaÅ
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 16 nov 2016, 10:19

Säkert kur-barn som du helt plötsligt vaknar

Inlägg av HannaÅ »

Hej!
Lilly, nu 11 månader, har varit ett säkert kur-barn sedan 5 månaders ålder. En lite semester-svacka men hon återgick snabbt till det normala.
Nu för någon vecka sedan har hon helt plötsligt börjat vakna på nätterna vilket aldrig har skett förut.
Lillys nattning sker 20.00, problemfritt.
Men sedan vaknar hon oftast till runt midnatt och frågar, vi ramsar någon gång sen somnar hon om.
Riktiga problemet är egentligen när hon anser att det är uppstigning.
05.30 tycker Lilly att det är dags att gå upp, vanligtvis går vi upp 6.45. Ramsan hjälper inte längre då.

Vad gör vi för fel? Vi har inte ändrat några rutiner alls.
Lilly sover 3h utspritt under dagen och sen (vanligtvis) 20.00-06.30 ca.
Leonie, 9 månader, kurad sedan 8 månaders ålder
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Säkert kur-barn som du helt plötsligt vaknar

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkomna.

Hur ser schemat ut med mat, aktivitet och sovtider? Att sova 3 tim utspritt känns lite för luddigt för mig. Hon bör ha en 20-45 min lur på fm och en 1,5-2 tim lur mitt på dagen senast 12.30-14.30 och ingen sömn efter det. (tiderna jag angett ovan är lite beroende på om hon är piggis eller tröttis osv...) Jag skulle också rekommendera er att förlänga natten till 12 timmar och lägga minst 1 timme tidigare, längre nätter brukar i långa loppet gynna en aning senare morgon.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
HannaÅ
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 16 nov 2016, 10:19

Re: Säkert kur-barn som du helt plötsligt vaknar

Inlägg av HannaÅ »

Hej! Tack för snabbt svar.
Schemat;

06.30 Vaknar
07.00 Frukost
8.30-9.30 Lur
10.00 Mellanmål
12.00-13.00 Lur
13.15 Lunch
16.00-17.00 Lur
18.00 Middag
19.00-19.30 Bad, pyjamas, välling
20.00 Sover för natten

Hon är en väldigt aktiv tjej som kör 100% fram tills det är dags för lur, då stupar hon oftast av ren trötthet. Mycket lek, bus och utomhusaktivitet står på schemat dagligen..
Som sagt så har detta schemat fungerat felfritt från dag ett till nu senaste veckan.

Vilka ändringar tycker du jag ska göra i schemat för att få henne att sova hela nätterna? Eftersom hon är väldigt aktiv så har jag fått intrycket av att hon behöver sova ofta, men kanske inte så länge?

SÅ tacksam för tips och råd!!
Leonie, 9 månader, kurad sedan 8 månaders ålder
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Säkert kur-barn som du helt plötsligt vaknar

Inlägg av mamaA »

Hej!

Natt 18.30-6.30
Lur 1 8.30-9.15 eller 8.45-9.15(20 min med insomningstid)
Lur 2 11.30-13.30

Det kommer att ta en 3-4 veckor innan den långa vakentiden på eftermiddagen sätter sig men det kommer den att göra. Vid 12 brukar många gå över till en lur så det är bra att få långluren på plats redan nu. Ni har för mycket sömn på schemat och den sena luren påverkar nattsömnen nu när sömnbehovet är mindre.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
HannaÅ
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 16 nov 2016, 10:19

Re: Säkert kur-barn som du helt plötsligt vaknar

Inlägg av HannaÅ »

Lilly har sedan några dagar enbart sovit fm-luren (8.30-9.15) och lunch-luren (12.00-13.00) och sen är hon vaken till 19.00 då det är läggdags.
Att hålla henne vaken på em är inga problem ännu, men problemet med att hon vaknar på nätterna kvarstår.

Behöver fortfarande ramsa ett flertal gånger under natten.

Vad gör jag för fel? Tror ni det kommer ge med sig?
Leonie, 9 månader, kurad sedan 8 månaders ålder
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Säkert kur-barn som du helt plötsligt vaknar

Inlägg av Tin »

Hej,
ar du konsekvent och trygg sa kommer det fixa sig.

Du har ju precis andrat pa litens hela liv (mat och somn :) )klart man maste fa protestera bade en och tva ganger. Svara liten med trygga ramsan tills liten ar nojd. En schema forandring kan ta hela uppfoljningsveckan beroende pa nar liten koper det nya systemet och litar pa att mamma och pappa verkligen vaktar nu nar allt ar annorlunda. Sa kor pa, var konsekvent och lita pa at detta gar, det maste bara fa satta sig i litens kropp. Las garna om kapitlena om Safarin, Lugnet, Sakerheten och Njutningen i SHN boken.

Attitydmossan pa, talamodstrojan och trygghetsbrallorna. Allt pa.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"