Dela rum

Skriv svar
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Dela rum

Inlägg av Nat »

Hejsan,

Mina två söner på 5 1/2 och 2 år och 3 månader har för 2 veckor sedan börjat dela rum. Vi velade en hel del innan beslutet att flytta ihop pojkarna då de sov så himla bra själva i varsitt litet rum. I början på juni får vi bebis och tog beslutet att det var bättre att bröderna delar rum än att lillebror och bebis får dela.

Bröderna är väldigt positiva till rumsdelningen på dagtid och leker fint men nätterna går sämre. Lillebror vaknar runt 6 varje morgon och ropar på storebror tills att han vaknar. Vissa nätter väcker han sgorebror även på natten.

Vi har tagit upp lillebror och lagt honom i en resesäng i arbetsrummet och då har han oftast somnat om och även storebror som legat kvar i sin säng.

Vi har även låtit dem ligga och prata utan att göra något men då börjar dom att leka och gör så fram till väckning.

Lillebror sover i spjälsäng men kan ta sig ur. Rummet är svalt och kolsvart.

Storebror sover 12 timmar natt 19-07
Lillebror sover 12 timmat natt 19-07 samt 45 minuter på dagen

Att använda verktygen känns inte heller rätt då bpda är glada om än trötta eller ja iallafall storebror.

Har ni några tips?
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Dela rum

Inlägg av Sarisparis »

och så kom sommartiden dessutom :P hur har det gått med den?

Jag skulle rekommendera en rejält bestämd ramsa till lillebror när han vaknar, det borde inte väcka storebror om han också är ramsvan.

Tips att se över mörkläggningen Ordentligt, men det vet du ju.

:heart:
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Dela rum

Inlägg av Tin »

Hej, mina sover i samma rum, de är 3 och 6 år.
På det stora hela fungerar det utmärkt.

Jag antar att ni redan kör med väckarklocka? :heart:
Och att det verkligen är svart?
Och att ni har haft ett snack om vilka regler som gäller om man vaknar tidigt? Grabbarna är ju stora.

Här kör vi pangramsa, och klockan bestämmer morgonen. Man ska inte behöva fundera på om det nog är morgon och vad man ska göra om man vaknar. JAg tänker att lyfta över i resesäng i arbetsrummet signalerar att saker händer och sker om man vaknar tidigt, mamma kommer, dagen har börjat eller jag kan jag leka min min älskade bror nu, eller? Otydligt.

Pränta in att inget händer förrän klockan säger att nu är det morgon, behöver han påminnas om denna tydliga regel, pangramsa.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Dela rum

Inlägg av Nat »

Tack tjejer för hjälp!!!

Killarna har riktigt kolsvart så där är inte problemet. lillebror äter bra och är ute massor så det är inte heller kruxet. :^o

Vi har nu kurat i 4 nätter med varierad framgång. Han slänger ut sin nalle och håller allt och alla vakna när ingen hämtar den. Storebror vaknar dessutom av allt gastande och ramsande så han är som en vandrade vålnad. Stackarn det är ju inte ens hans fel detta. Nattetid har han slutat vakna eller snarare han gör inget väsen av sina uppvak. Kvar är alltså kl 6 vaknandet

Imorse sov dom båda till 07:00 så jag hoppas att minikuren börjar ta men vågar inte direkt ropa hej än :shock:

Kram och tack
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dela rum

Inlägg av TorsMamma »

Heja heja du klarar det.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Dela rum

Inlägg av Nat »

Hej

Det går trögt och knappt ens frammåt :(
Junior vaknar runt 6 3/4 av mornarna och pratar/ropar/sjunger fram till 7 när klockan ringer. Storebror väcks och blir grinig på eftermiddagarna. 1/4 av dagarna sover junior fram till 7.

Han är 2 år och 4 månader, inte kan det väl vara dagsvilan som spökar? Den är på 45 min.. :?:
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Dela rum

Inlägg av Nat »

För 5 kvällar sedan så lärde sig lillebror att klättra ur spjälis. Nattningarna tar nu ca 1-2 timmar.. Suck :cry:
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dela rum

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Har du läst trådarna om "Hopp ur sängen"? Använd sök så får du massa tips och ideer! :D Se också till att lillebror verkligen är så fysiskt trött på kvällen att han inte orkar hålla på och klättra ut. Sen skall han själv klättra i också! :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Dela rum

Inlägg av lgh140 »

Lider med dig, det är så jobbigt när sömnen inte funkar! Här tog det många månader av konsekvent handlande innan morgnarna gav sig.. När tjejerna började klättra ur sängen orkade jag dock inte mer. Vi satte upp en grind utanför deras rum och ramsar från köket. Nu, typ två månader senare, går de nästan aldrig upp längre och när de gör det tröttnar de tillslut och klättrar tillbaka själva. Men vi lägger en halvtimme tidigare eftersom de ofta trissar upp varandra så det tar lång tid att somna.

Lycka till och tålamod till dig!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Dela rum

Inlägg av Nat »

Tack tjejer
Dör en smula av detta, andträngningen att leda honom tillbaka gång på gång på gång en timme varje kväll är hemskt. Höggravid i stekhetta blir det inte direkt tyre :(
Oftast tar dock mannen hans läggning numera
Förstår inte varför det aldrig vänder?!?
Han är ute och springer hela dagarna men han är sjukt stark och blir sällan uttröttad
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Dela rum

Inlägg av Sarisparis »

Hur går det för er, Nat? Låter inte som det skönaste sättet att starta sina dagar som höggravid =P~

Funderar lite på hur dagsvilan kan påverka nattsömnen. Vissa sover ju mindre än andra, så kanske att det är värt att fundera på? Vilken tid sover han idag? Tänker att om den ligger för sent så kan han ha svårt att somna och då störa nattsömnen och vakna tidigare därför :roll:

Hoppas att allt detta är ett minne blott och ledsen att du inte fått svar tidigare :oops:

:heart:
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Dela rum

Inlägg av Nat »

Lillebror är 2 år och 5 månader
Han sover 12 timmar natt och 45 min på dagen

7:00 frukost
11:30 lunch
12:00-12:45 sova
14:30 mellis
17:00 middag
18:30 kvällsmål
19:00 sova natt
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Dela rum

Inlägg av Tin »

Hej,
sömnen är ju perfekt, nåt som kan vara värt att fundera på är att vända på det.
Vid 2,5 år körde vi 12,5 timmar natt istället, dvs tog bort sovet dagtid, Hade vila dock med bok, film, ljudbok el liknande. Och sen lade tidigare om natten. Fundera på det. Det fungerade för oss.

Också undrar om det är bäcksvart i rummet, och igenskjuten dörr, ser man inte att lämna sängen så stannar man kvar tänker jag.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Dela rum

Inlägg av Nat »

Inser att jag har halva tråden här och min senaste fråga i barnafostran *suck* klantigt
Kan nån hjälpa mig flytta?
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"