Problem med nattning & tidiga morgonar för två barn!

Skriv svar
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Problem med nattning & tidiga morgonar för två barn!

Inlägg av lumima »

Hej,
Inser att det var drygt 1,5 år sedan jag var här inne på forumet.
Men nu behöver jag verkligen ert råd! Vet inte vad jag ska göra med mina små busar... :shock:

Min store kille E är snart 6 år (blir det i mars) och min lilla tjej A är 2,5 år. De är båda kurade och speciellt E har varit en säker sovare i flera år. A har alltid krånglat speciellt ´på morgonarna och vill gärna vakna för tidigt och vägrar somna om, trots becksvart i rummet och inga aktiviteter runtom.

För drygt 1,5 månad sedan flyttade vi till nytt hus och då bestämde vi oss för att de skulle dela rum. Det var de mkt glada över och såg fram emot.
MEN här kommer problemet.

När vi går och lägger dem så har de nu börjat att bråka, gapa och riktigt käfta emot varandra från sina sängar. Detta håller på allt från 40-1,5h varje kväll! E hetsar oftast A så hon tar av sig sin pyjamas och blöja och det tycker de båda är jätteroligt. Hon kan göra detta flera gånger på kvällen och det är ju mindre kul och gör ju så klart inte att hon somnar.
Det hjälper inte att jag säger till dem på skarpen och då speciellt storebror som vanligtvis somnar på 10 minuter och stensover sedan. Jag vet att om han skulle varit tyst och inte snackat emot henne så skulle hon gett sig. Men de verkar båda enormt roade av detta. :?

Sedan så vaknar A oftast förtidigt på morgonen. runt klockan 6 skulle jag säga. (vi har natt 19-07).
Hon vääägrar att somna om trots ramsa och mörkt i rummet. Sen väcker hon E och så börjar de bråka och käfta med varandra.

Detta gör att jag börjar varje dag med bråkiga och griniga ungar och avslutar likadant. Mindre kul.

A har precis slutat sova mitt på dagen, hon kan somna till i bilen ibland men vi lägger henne aldrig. Så hon är supertrött, ögonen går i kors men ändå så håller de på och härjar för fullt och så lång tid varje kväll. :?

Det ska tilläggas att vi har stora problem med E, och nu är bup inblandat för han skriker, gapar, r olydig, slåss, kan inte behärska sig mmmm... så dagarna är minst sagt fyllda av bråk och tjafs. Att natten funkade var både min (vår) räddning och så visste jag att han iaf får sova ordentligt och vila upp sig. Men nu gör han inte det heller.

Hjälp mig här. Jag vet inte vad jag ska göra för att vända på detta. :?:

Ska vi dela på dem och lägga dem i varsitt rum? Eller ngt annat bra tips?

Ser MKT fram emot era fina råd som alltid!

Tack för att ni finns & forumet!!

Kram Maja :heart:
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Problem med nattning & tidiga morgonar för två barn!

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen!

Jag säger bara läs i BB om 6-åringen! Att vara i kontakt med BUP är jättebra, speciellt om man behöver verktyg för hur man vill hantera en situation m.m. Men jag kan säga att vi är många som undrat både en och två gånger om våra 6-åringar och om de faktiskt inte har en diagnos någonstans. :wink: bara så du vet. :P

Läs gärna på om lågaffektivt bemötande vid högaffektivt beteende. Mycket användbart i de svåraste situtationerna!

Ang sov situationen.

Den ena funderingen jag har är om inte lillasyster faktiskt borde ha natt 18-06 då det helt klart verkar vara hennes rytm. Och storebror har 19-07.

Det går ju att lösa på lite olika sätt. Antingen lägger man lillasyster först och storebror sen med besked att nu sover lillasyster och du väcker henne inte! Gör du det kan ni tyvärr inte sova tillsammans. :(

Det kan också vara lämpligt att ha separata sovrum något år eller så tills storebror är en aning lugnare och kanske ser värdet bättre.

Jag vet att Acnaib hade lite av dessa problem en tid. Jag gav då rådet att den som säger pip först åker ut ur rummet och får sitta tyst på pall i hallen en tid. Man får typ en varning sen får man tyvärr inte vara bland folk om man inte kan bete sig bland folk mantrat. Jag vet inte hur många år jag har tjatat om "MAN ÄR TREVLIG!"

Lite mera läsande. Bo Hejlskov har skrivit om lågaffektivt bemötande. http://www.hejlskov.se/filosofi.html
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Re: Problem med nattning & tidiga morgonar för två barn!

Inlägg av lumima »

Tack snälla för dina exellenta svar och råd! =D> :)

Vi har haft mkt folk här hemma på besök sista veckan, därav mitt sena svar.

Vi har nu testat att lägga dem olika tider. Lillasyster tänkte vi lägga mellan 18.30-18.45 och sedan storebror cirka 30 minuter efter att hon somnat in. Igår kväll funkade detta mkt bra!!
Hon gapade och hojtade i sin säng och ropade efter hnm i cirka en kvart och sen var det knäpptyst. Han kände sig stolt och stor när han fick vara uppe lite extra med oss och lägga sig senare. När vi la honom var det inga problem och han somnade på en gång =D>

under natten vaknade hon till några gånger men jag fick henne att somna om med en ramsa. Så i morse vaknade hon till precis innan jag skulle väcka dem, dock jättesur och arg. Det är inte alls kul att hon i princip varje morgon är så sur. Storebror var aldrig så, även om han vaknade för tidigt och låg i sin säng och mös tills vi skulle väcka honom.

Så TACK för de råden!! Ska fortsätta att köra så här och det kan vara ett vinnande koncept ett tag tills de har lugnat sig och vi kan lägga dem samtidigt.

Angående storebror och hans problematik, så är det ett tufft kapitel. Han har hållit på så här i snart tre år och det är tungt att klara av det själv.
Det känns som att han är mycket värre alltid när han är med lillasyster, de bråkar något fruktansvärt, är elaka mot varandra och nu har han upptäckt att han kan få henne att göra alla bus som han vet att han inte får göra men han vill, och då får hon skulden och inte han och det är tydligen enormt roligt.
Så jag tar emot alla tips och råd jag får, är helt slut av honom och det tär något enormt.

Tack så länge och så återkommer jag om hur det går med sömnen!

kram maja :)
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Re: Problem med nattning & tidiga morgonar för två barn!

Inlägg av lumima »

ok, mitt internet krånglade tidigare idag när jag skrev inlägget nedan så det kom upp först nu.. :?
Ville bara tillägga att ikväll gick det också super med läggningen!! =D>

Vi la lillasyster kvart i sju och hon somnade så gott som på en gång och storebror cirka 30 minuter senare, inte ett knyst där heller.
Yeah!! Känns som ett vinnande koncept måste jag säga.
Jag vet att det är förtidigt för att ropa hej än, men ville göra ett litet hej ändå :)

trevlig kväll // maja :)
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Problem med nattning & tidiga morgonar för två barn!

Inlägg av TorsMamma »

Då ropar jag HEJ och HURRAA!!! I alla fall för nu! :D

Ang. storebror problematiken... Tänker lite att om han får henne att göra bus, kanske han får städa upp efter buset medans syster kan göra annat spännande? 3 år är ju visserligen en ganska lång tid, och att får stöd, hjälp och råd är aldrig fel. Bara man inte tar någons ord för sanning utan litar på sin egen innersta sanning! Den är oftast rätt! Känner du innerst inne att något faktiskt är fatalt fel, då skall du inte ge dig med mindre än att du får hjälp och veta vad.

Jag har tvekat på min son flera gånger, men det som fick mig att tveka mest var alla andras åsikter om honom. När jag sen läste detta, då fattade jag exakt hur min son är. Så nu letar jag inte längre efter "fel" eller "svar" jag förstår mer än väl hur han funkar, som jag! :D

Detta läste jag och började förstå saker och ting hos oss. Om det stämmer hos er kan jag inte säga. Men man kan alltid läsa och bli klokare tänker jag.
http://www.hsperson.se/barn-ungdom.shtml
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"