Strulande middagslur hos 1,5-åring

Trisen
Inlägg: 52
Blev medlem: tor 24 jan 2013, 21:58

Strulande middagslur hos 1,5-åring

Inlägg av Trisen »

Vår lilla Moa har börjat hoppa över eftermiddagsluren då och då. Det är nu helt omöjligt att få henne att sova i vagn, vilket vi i och för sig haft problem med några månader så att hon oftast får sova inne, men det nya är att även luren inomhus strular. Vi lägger en glad unge och går ut med ramsan sedan ligger hon där nöjd i uppåt 30 min innan hon börjar gnälla/skrika på mamma (är fortfarande ganska mammig trots att vi jobbat hårt på att pappa ska få ta större del av bebisgörat). Oftast leder det till att vi går in, lägger till rätta och ramsar ut. Sedan blir det ramsa som svar på vidare frågor. Här inser jag i och för sig att vi gör ett fel när vi går in och lägger till rätta. Hur som helst tystnar hon oftast och är nöjd och vaken i uppåt en timme då det är dags att plocka upp henne. Sovtiderna är 19-7 och 12:45-14:15. Ska vi korta middagsluren? Moa verkar inte lika trött av sig som sin storasyster som gärna sov 12 timmar natt och 2 timmar dag vid den här åldern. Hon skiljer dig också i det att hon inte alls vill sova i vagn utan bara sätter sig upp hela tiden och till sist blir ledsen. Hon verkar liksom inte vilja stängas ute från allt intressant som händer. De få dagarna vi inte haft möjlighet att lägga hemma har hon helt enkelt fått hoppa över luren, vilket i och för sig inte resulterat i några större bekymmer för humöret resten av dagen.

Tack för hjälpen!
Mamma till Amelie född 2012-02-05
(kurstart 2013-01-13) och Moa född 2014-04-02
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Strulande middagslur hos 1,5-åring

Inlägg av TorsMamma »

Hej, sömnbehovet är ju så klart olika för olika barn. Men en 1,5 åring behöver en middagslur och även om de inte sover varenda sekund som schemat säger behöver de vila. Jag hade lääääänge CD saga som vila för min son när han var över 2-3 år. I sin säng i mörker. Grejen är den att man måste inte sova varenda sekund som schemat säger, utan man skall ha förutsättningarna.

Så tänk att hon får lite egen tid att ligga och fnula på, funera och vila. du får en paus. :)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Trisen
Inlägg: 52
Blev medlem: tor 24 jan 2013, 21:58

Re: Strulande middagslur hos 1,5-åring

Inlägg av Trisen »

Tack för svar. Okej. Då får det vara så då och så gör jag som jag gjort de gånger hon blir ledsen: snabbt tillrättaläggande om det behövs och sedan ramsa. Alternativt bara ramsa.

För några dagar sedan flyttade vi ihop lillan med storasyster 3,5 år också så nu är det minst 1 timmes party innan att de till sist somnar varje kväll. Vi är lite fundersamma kring hur det här ska funka med att sova i samma rum. Det blir verkligen chaos. Lillan står och hoppar i sängen och säger Amelieamelieamelieameli medan storasyster härjar runt i rummet. Vi får gå in otaliga gånger och lägga dem tillrätta. Några tips på hur man lyckas med samsovande syskon? Jag har läst runt lite på forumet och det verkar som att de flesta inte skärmar av barnen från varandra, vilket nästan känns nödvändigt i det här fallet.
Mamma till Amelie född 2012-02-05
(kurstart 2013-01-13) och Moa född 2014-04-02
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Strulande middagslur hos 1,5-åring

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jodå, avskärmning tycker jag absolut man skall ha! Sen skall det vara så pass kolsvart att de faktiskt inte ser varandra alls. Kanske lägga dem 30-60 min tidigare så ni har utrymme för lite bus? Att gå in och lägga tillrätta tror jag inte heller är svaret. Utan se till att det faktiskt är så pass mycket bus och skoj 20-30 min att de är helt utskrattade och fysiskt trötta så de inte behöver/orkar hålla på så länge tycker jag.
Sen är det ramsan bestämd punktsättande som skall få det att bli tyst. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Trisen
Inlägg: 52
Blev medlem: tor 24 jan 2013, 21:58

Re: Strulande middagslur hos 1,5-åring

Inlägg av Trisen »

Okej, då får vi ordna avskärmning. Det känns just nu som att mycket börjar gå åt fel håll. Lillan vaknar nu nästan varje natt och gallskriker vid ett tillfälle och så har det inte varit på ett halvår. Middagsluren strular rejält också eftersom hon hela tiden skriker "hoppa ner" och "mamma" i en allmänt missnöjd eller ledsen ton. Den där förnöjsamma glädjen att få gå och lägga sig är försvunnen. Ska vi behöva kura om henne? Det blir mer avancerat att ramsa och låta skrika när båda barnen sover i samma rum. I går morse vaknade lillan en timme för tidigt och skrek och väckte förstås storasyster som då också blev ledsen. Att stå och ramsa i ett sådant läge känns inte som ett alternativ utan vi gick in och lugnade dem i deras sängar och gick ut med ramsa. Det funkade faktiskt, kors i taket.

Sedan är det den där mammigheten också som hänger i. Det är bara mamma som gäller och därför blir det speciellt struligt de gånger jag har hand om henne och ska lägga för middagslur. Det funkar mycket bättre när min sambo är hemma med henne. Vi försöker verkligen låta pappa ta henne lika mycket men det ger liksom inte med sig.
Mamma till Amelie född 2012-02-05
(kurstart 2013-01-13) och Moa född 2014-04-02
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Strulande middagslur hos 1,5-åring

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Kan du inte flytta ut storasyster någon vecka att sova i annat rum? Eller lägga den lilla i ett annat rum? Då kan du kanske ramsa och köra som sig bör med full attityd? Läs också om förtrotsen i BB det är det som pågår här.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Trisen
Inlägg: 52
Blev medlem: tor 24 jan 2013, 21:58

Re: Strulande middagslur hos 1,5-åring

Inlägg av Trisen »

Tack för svar! I värsta fall får vi väl flytta ut storasyster igen, men vi har bara en trea och var just så glada över att ha fått ihop dem i samma rum och själva ha fått flytta från vardagsrummet in i ett sovrum. Jag ska absolut läsa på i BB. Bra tips!

Något som faktiskt blivit bättre är insomningen på kvällarna i alla fall för nu börjar de vänja sig vid att de delar rum och så lägger vi ofta lillan en stund tidigare så hon hinner såsa till sig/somna.

Jag återkommer med rapport längre fram.
Mamma till Amelie född 2012-02-05
(kurstart 2013-01-13) och Moa född 2014-04-02
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Strulande middagslur hos 1,5-åring

Inlägg av TorsMamma »

:thumbsup: :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Trisen
Inlägg: 52
Blev medlem: tor 24 jan 2013, 21:58

Re: Strulande middagslur hos 1,5-åring

Inlägg av Trisen »

Långt senare tänkte jag avlägga en rapport om hur det gått med syskonens sovande i samma rum. De har nu hunnit bli drygt två och 4 år. För det mesta har det funkat bra. Då vi lagt dem samtidigt brukar de ligga och prata en halvtimme-timme innan de somnat, så många gånger har vi försökt lägga storasyster först så hon hunnit somna och sedan smugit in med lillan som då lyckats vara tyst. När vi gjort tvärt om har storasyster ofta lyckats väcka lillan som då blivit väldigt pigg och börjat hoppa i sängen. Någon avskärmning blev det alltså aldrig men eftersom vi haft det väldigt mörkt har det funkat ganska bra ändå.

Nu har det dock uppstått nya bekymmer sedan minstingen lärt sig att klättra ur sängen så det får bli en ny tråd av det här på forumet.
Mamma till Amelie född 2012-02-05
(kurstart 2013-01-13) och Moa född 2014-04-02
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Strulande middagslur hos 1,5-åring

Inlägg av mamaA »

Det går bra att fortsätta i samma tråd :D ! När liten klättrar ur sängen leder man tillbaka och låter själv klättra i igen, det ska vara lite jobbigt. Samma sak upprepas varje gång tills det blir tråkigt :mrgreen: ! Vissa byter tillfälligt till resesäng för det är svårare/halare att ta sig ur.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Trisen
Inlägg: 52
Blev medlem: tor 24 jan 2013, 21:58

Re: Strulande middagslur hos 1,5-åring

Inlägg av Trisen »

Tack för handfasta tips!! Skönt att ha en strategi redo att ta till.
Mamma till Amelie född 2012-02-05
(kurstart 2013-01-13) och Moa född 2014-04-02
Trisen
Inlägg: 52
Blev medlem: tor 24 jan 2013, 21:58

Re: Strulande middagslur hos 1,5-åring

Inlägg av Trisen »

Jag får tyvärr fortsätta ytterligare med denna tråd eftersom kvällarna är värre än någonsin. Vi har en väldigt viljestark och noncharlant 4,5 åring och en pigg och busig 2,5-åring som tillsammans håller på att driva oss till vansinne om kvällarna. Vi försökte länge med att vara poliser utanför dörren och leda tillbaka de båda ungefär en gång i minuten :!: i upp till två timmars tid om kvällarna men efter några besök av övernattande gäster som sov i vardagsrummet utanför tappade vi karaktären och i ren desperation la vi oss på golvet inne i deras rum för att de inte skulle få för sig att springa ut. Det hjälpte medan vi hade gäster men nu har vi liksom fastnat där och springet har återgått till samma nivå som tidigare. När tålamodet brustit några kvällar för oss föräldrar har vi rent sonika placerat ut dem på varsin stol där de fått sitta och titta in i väggen medan vi röjt efter middagen. Det har gjort att de till sist velat gå till kojs och då också stannat kvar och somnat, men det här känns knappast som en hållbar lösning.

En fundering har varit att kanske ta bort lillans middagslur eftersom hon på det hela taget inte verkar behöva så mycket sömn som storasyster. Hon somnar i och för sig gott efter lunchen men det händer då och då att hon håller sig vaken av sig själv. Nätterna blir nuförtiden bara 10 till 11 timmar eftersom de två härjar så det kan ju vara den enda anledningen till att hon behöver sova middag.

Är det någon som har några tips på vad vi ska göra? Kura om? Jag är tacksam för alla konstruktiva förslag!
Mamma till Amelie född 2012-02-05
(kurstart 2013-01-13) och Moa född 2014-04-02
HÖNSMAMMA
Inlägg: 382
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 23:06
Ort: Sundsvall, Matfors

Re: Strulande middagslur hos 1,5-åring

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Några frågor:
Sover de i samma rum? Ligger minstingen i spjälsäng? Hur noga är ni med mörkläggningen?
Hälsnignar
Kristiina
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
Trisen
Inlägg: 52
Blev medlem: tor 24 jan 2013, 21:58

Re: Strulande middagslur hos 1,5-åring

Inlägg av Trisen »

Ja de sover i samma rum och minstingen ligger i spjälsäng. Mörkläggningen är bra från förnstret men det komme rin lite ljus från under dörren. Sätter vi igen där blir det dock för varmt och då har de svårt att komma till ro av den anliedningen.
Mamma till Amelie född 2012-02-05
(kurstart 2013-01-13) och Moa född 2014-04-02
HÖNSMAMMA
Inlägg: 382
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 23:06
Ort: Sundsvall, Matfors

Re: Strulande middagslur hos 1,5-åring

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Okej, jag frågar för vi har haft lite struligt de gånger det inte varit becksvart i rummet. då har de kunnat se och triggat varandra till "bus". :)
Det kan ju vara idé att göra en mini-kur, dels för att sätta punkt för det som varit hittills och också för att ni som föräldrar ska få in ny, frisk attityd av självklarhet. ;)
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"