Nyss fyllda två och party vid sovande

Skriv svar
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Nyss fyllda två och party vid sovande

Inlägg av mumintrollet »

Hej!
Lillebror har nyss fyllt två och har börjat leva ett nytt liv :) Han delar rum med sin syster och jag skrev tidigare om ljudkänsliga grannar som klagar på att barnen har oljud i sitt sovrum.. Vi har därmed i rädsla om nya vräkningshot tagit upp en gastande unge för tidigt och fastnat i dåliga vanor. jag behöver hjälp med att få ordning på det hela:

1) Lillebror vaknar för tidigt, vi har väckarklocka men han struntar blankt i den och gastar tills klockan ringer och vi går in.

2) Lillebror klär av sig pyjamas och blöja och kissar i sängen då han skall somna (har pyjamas bakfram med knäppning i ryggen men han är tydligen släkt med Houdini..

3) Han tar sån tid på sig att somna att storasyster är som ett spöke för att hon inte får sin sömn (för sent i säng och vaknar av lillebrors vrålmornar)

pga grannarnas klagomål o för att syskonen hade partaj i två timmar på kvällarna innan de somnade har vi börjat lägga dem olika tider, lillebror tar som sagt bara sån tid på sig att somna..sovrummet är kolsvart.

schemat:
07:30 god morgon och frukost
08:30 till förskolan på vardagarna varifrån de hämtas senast 15:00. (på förskolan sover han 1-1,5h)
15-16 utevistelse i parken och ibland o handla på väg hem, laga mat.
17:00 middag
17-17:30 barnprogram medan mamma förbereder kvällsracet
18:00 bad
18:30 kvällsmat o lek
19:00 tandtvätt o saga
19:30 lillebror i säng
20:00 storasyster i säng

(som det är nu vaknar lillebror som en klocka kl. 06:10 och somnar inte förrän 20:30)

social delaktighet har han med att plocka varor i butiken, laga mat med oss (skala gurka och hälla i ris eller riva sallad osv.) dammsuga, torka damm, tvätta golv och vattna blommor är också hans grej (tyvärr görs de inte varje dag i vårt hus :D)

TIPS? nåt jag missat förutom att vi sabbat det hela genom att ta upp honom för tidigt och vara rädda för grannarnas ilska?
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Nyss fyllda två och party vid sovande

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen!

Ok, låt oss bena lite i detta.....

Hur trevliga/toleranta grannar har ni? Kan ni prata med dem vänligt och sen ge dem en "gåva" typ en flaska vin för visat hänsyn en tid?
Skall de iväg på resa snart och vara borta ett par veckor?

Om inte måste jag nog råda er att antingen hitta ett rum där ni bor som inte är så nära grannarna eller göra en minikur på annan plats i alla fall ett par veckor.

Har ni vargar (som jag verkligen kan förstå med vräkningsvarning :( ) som gör att ni faktiskt inte kan genomföra det som krävs för sömnen kommer detta bara att eskalera en tid.

Sen,

Storasyster har för lite sömn på sitt schema, hon skall ha MINST 12 tim tills hon är gott och väl 9-10 år.
Lillebror kanske behöver sova lite mindre på dagen? typ 45 min kan nog räcka och lägga sig minst 30 min tidigare än så. 19.00 tips!

Sen,

Massa skratt till gonatt, samma här, detta kan ju också störa grannar om man bor lyhört... Har ni en plats som inte är det? typ toaletten? köket? Flytta in honom där! I gastsjön har vi en och annan unge i badrummet i resesäng. Nemaproblema. Låt honom ligga där några veckor och kör kuren som den är gjord. :wink:

Sen,

Ang. Houdini. Tar han av sig pyjamas och kissar i sängen, kan han somna i det! (låter grymt) men om det inte ger utdelning tröttnar han snart. Klä in madrassen i plast/galon. När han somnat och sovit 10 min, DÅ får ni gå in och snabbt byta täcke, kudde, lakan om så krävs i mörkret, på med blöja, glöm pyjamas och gör det ni kan när han sover. Det är bara några få nätter det handlar om. Han kommer inte att dö om han inte har lakan, täcke, kudde, utan en typ billig 20 kr fleece filt från IKEA en kort tid.

Han gör ju detta "FÖR ATT DET FUNKAR" OCH är "ROLIGT!" Ta bort uppmärksamheten kring det så är det inte roligt mera.

Skrattar man sig rejält trött innan man lägger sig minst 20 min. Och att man är verkligen fysiskt jättetrött, här måste han helst ut och klättra i skog och mark! Massor!
Så är man mindre benägen att skapa bus en längre tid.

Ang. morgonen så är det samma här, man säger att det är inte morgon förrän klockan ringer. Låt honom gasta på toa om det är tyst där för grannarna. Eller det som krävs. I vissa fall (men då måste man vara ledsen och BE om hjälp) kan man gå in första natten och hålla en solfjäder tills de är helt lugna, då räknar man till 200. När de somnat räkna igen till 200. SEN får du gå ut. Detta kan ta allt från 45min-en dryg timma. DET ÄR JOBBIGT, men väl värt det 1-2 nätter om de somnar om och man får väcka med klockan. Gå in med klockan, glad och trevlig, låt honom stänga av!

Allt detta GÅR inte att göra tyst. Ledsen, så är det. Medans han sover på annan plats, får storasyster sova sina 12 timmar i eget rum en tid, tills lillebror kan bete sig som folk. (säg inget till dem om grannarna!!) Visa inte ERA vargar!!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"