Frågor om sömn för en snart treåring

Skriv svar
HR mamma
Inlägg: 67
Blev medlem: mån 28 sep 2015, 20:21

Frågor om sömn för en snart treåring

Inlägg av HR mamma »

Hej!

Min äldsta dotter Hedvig är 2 år och 8 månader (fyller 3 i januari). Vi hade en riktigt tuff start med henne med amning som inte funkade, bristfälligt stöd från BVC att sluta amma (har jag insett i efterhand) vilket gjorde att jag kämpade med pumpning varvat med ersättning dygnet runt de första fem månaderna. Hon hade även von Rosen-skena vilket gjorde att hon var obekväm jämt och bara sov korta stunder. Dvs. ett ständigt hungrigt och trött barn som dessutom låg fast i en skena som hon verkade hata samt en förstagångsmamma som var dödstrött och emotionellt utmattad bortom all sans och reson. Efter psykolog-besök (!) la jag av med amningen och körde enbart ersättning och så körde vi en 5-minutenmetoden-variant vilket gjorde att nattätningen upphörde och vi fick mer styr på läget. Sedan dess har hon sovit hela nätter mer eller mindre jämt och är en underbar liten människa som är en riktig solstråle i våra liv! :)

Nu har dock nätterna sedan en tid tillbaka börjat strula. Vi har exakt samma rutiner på kvällarna och hon somnar som en stock efter några minuter. Däremot har hon börjat vakna på nätterna och gråta/gnälla samt ropa efter mamma. Jag brukar då gå in, stoppa om och säga god natt och då somnar hon om direkt. Vissa mornar vaknar hon även för tidigt, ca. 5-6-tiden och vill gå upp. När hon vaknar på nätterna brukar vi ligga vakna först och höra om hon somnar om av sig själv (vilket hon ibland gör) men ibland hör man på gråten/ropen att hon är allt för klarvaken för att somna om på egen hand, det är då vi går upp och stoppar om henne. När hon vaknar på morgonen har hon vid några tillfällen fått komma upp i vår säng fast vi vet att det är fel om vi vill komma tillrätta med problemet. Man är bara så desperat över att få lite mer sömn (lillasyster som är 7 veckor vaknar två ggr per natt och äter så jag är såklart extra trött just nu).

Jag börjar också fundera över om Hedvig får för lite sömn. Hon sover inte middag på förskolan mer än i undantagsfall om hon slumrar in i ca. 20 minuter under "storvilan" (dvs. lyssnar på saga och vaken-vilar).

I dagsläget ser Hedvigs schema ut ungefär såhär:
07.00 vaknar (men ibland blir det som sagt tidigare), följt av frukost, gå till förskola etc.
16:00 kommer hem och får något litet att mumsa på innan middagen, ofta en morot eller annan grönsak
17:30-18:00-tiden middag
19:00 bad, pyjamas, välling och saga (som läses av mig i sängen)
19:30-20:00 somnar

Jag funderar på om hon borde sova redan vid 19 och vi börjar läggningen tidigare? Har inte velat göra detta innan av rädsla för att hon ska vakna ännu tidigare på morgonen. Hon är riktigt trött på kvällarna nu och tror hon skulle må bra av mer sömn.

Ska jag börja ramsa henne? I så fall fyra ggr vid läggning eller fortsätta som nu (dvs. pussa godnatt och "sov gott vi ses i morgon" och sen gå ut) vilket ju funkar då hon somnar direkt? Om vi ramsar på natten när hon vaknar, ska vi gå in då, lägga tillrätta, ramsa och gå ut eller bara ramsa? Ska vi även ramsa på morgonen då hon vaknar för tidigt?

Tacksam för tips och råd!

Vänliga hälsningar,
Ulrika
Mamma till två underbara flickor och en pojke. Storasyster född 2013, kurad vid 5 månader. Lillasyster född 2015, SM-barn från 2 månader och kurad vid 5 månader. Lillebror född mars 2018.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Frågor om sömn för en snart treåring

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

jag skulle lägga så tidigt som 18.30 så hon har en stund på sig att varva ner och somna. 12 tim natt har man lätt upp till 9-10 års åldern!

Här är lite trådar för inspiration!

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 40&t=26163

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 40&t=11181

Förklara tydligt vad som gäller från och med nu. Hur ni kommer att göra. Inget spring i sovrummet, inget mys där. Avsluta kvällen i soffan med mys och läsning för att busa strax innan ni går in i sovrummet. Lägg, puss och ramsa UT! Ställ väckarkklockan utanför som alltid ringer samma tid, vardag som helg!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
HR mamma
Inlägg: 67
Blev medlem: mån 28 sep 2015, 20:21

Re: Frågor om sömn för en snart treåring

Inlägg av HR mamma »

Tack för tips!

Vi började direkt med att ha sago- och vällingmys i soffan istället efter badet och innan sängen. Dottern tyckte det var jättehärligt och gosigt. Sen borsta tänderna och bli jagad av mamma-monstret så hon tokskrattar och sen pang-bom ner i sängen, puss och god natt, ramsa och sen går jag ut ur rummet. Hon har somnat direkt varje kväll och sovit mer eller mindre till kl. 7. I morse kom hon in vid 6 men då gick jag med henne tillbaka (efter pott-besök) och sa att jag väcker henne när det är dags. Och det funkade! Kl. 7 kom jag in med glada utrop och hon studsade upp glad som en lärka!

Att busa och skratta innan nattning är verkligen toppen!!

Yngsta dottern är i dag 2 månader och jag läser på om att skippa första nattmålet (hon äter i dag ca. 01-02 samt 04-05. Alltså inte en timme varje gång utan någon gång mellan dessa tider). Vid tre månader tänkte vi börja lära henne att inte äta första nattmålet och på så vis få 8 timmars sammanhängande sömn. Det blir nästa mål! :)
Mamma till två underbara flickor och en pojke. Storasyster född 2013, kurad vid 5 månader. Lillasyster född 2015, SM-barn från 2 månader och kurad vid 5 månader. Lillebror född mars 2018.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Frågor om sömn för en snart treåring

Inlägg av TorsMamma »

Hurra!! :thumbsup:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
HR mamma
Inlägg: 67
Blev medlem: mån 28 sep 2015, 20:21

Re: Frågor om sömn för en snart treåring

Inlägg av HR mamma »

Hej!

Vår älskade dotter är 3 år nu, sover jättebra på nätterna och är i allmänt en helt underbar person. På sista tiden har det skett några förändringar hos henne (senaste månaden skulle jag säga) som jag gärna bollar med någon.

Hon vill absolut inte att man pussar henne, inte ens jag eller pappa får pussa. Om jag pussar henne (vilket jag såklart gör dagligen ändå) blir det protest och jag måste "ta tillbaka" pussen. Kramar går bra med det är ofta rätt motvilligt (om hon inte brutit ihop över något hemskt, tex. att hon inte fick sätta tandkräm på tandborsten och då blir det stor dramatik och ska kramas länge).

Det är också mycket som blivit "äckligt" enligt henne. Bajs och kiss är jätteäckligt och hon säger ofta "ush, jag gillar inte bajs". Jag förklarar att det behöver man inte göra men det är ju bra att bajset kommer ut så att magen fungerar som den ska. Hon vill ofta inte kissa på morgonen heller, hon kan sitta på pottan och kissa och samtidigt skrika att hon inte vill kissa och att hon inte gillar kiss. Det går över och är inte så dramatiskt men ändå. Vi säger igen att det är bra att kisset kommer ut så att man kan dricka och kroppen mår bra, vi lämnar heller aldrig övervåningen där sovrummen är innan hon kissat på pottan så hon vet vad som gäller.

Hon kan också ofta säga att "mamma är dum", eller att allt är bajskorv, bajs-bil, bajs-vagn etc. etc. Jag gör ingen stor sak heller av det också säger mest "Jaha, men du vem lekte du med på förskolan i dag då?". Antar att detta är normala grejer för en treåring men vore intressant om någon annan varit med om liknande samt när denna fas kan tänkas lugna sig lite?
Mamma till två underbara flickor och en pojke. Storasyster född 2013, kurad vid 5 månader. Lillasyster född 2015, SM-barn från 2 månader och kurad vid 5 månader. Lillebror född mars 2018.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Frågor om sömn för en snart treåring

Inlägg av TorsMamma »

Hej, :D

Mitt hetaste tips är att du går in under "barnafostran" och läser runt där. använder "sök" funktionen och letar runt lite och se om du hittar intressanta saker. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"