Svårt att somna in på dagarna

Skriv svar
Johannaak
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 17 jul 2014, 11:54

Svårt att somna in på dagarna

Inlägg av Johannaak »

Hej, vår lilla dotter blev ett år förra veckan och sedan någon vecka tillbaka har hon krånglat vid dagslurarna. Hon sover fortfarande två gånger om dagen ca 1h och 15min varje gång, har flera gånger försökt få henne att sova antingen 45min eller 1,5h men varje gång vi väcker henne är hon otroligt grinig så det har resulterat i att hon får sova till hon vaknar vilket oftast är 1h15min förutom i vagnen då hon bara sover 35 min :S.
Hur som helst det var inte problemet egentligen, när jag lägger henne och ramsar mig ut kollar hon upp och börjar gråta/gallskrika (varierar) i ca 15-30 sekunder ibland en gång ibland två sen tystnar hon och somnar. Men det känns ändå fel att hon ska behöva gråta det sista hon gör innan hon somnar, tips och råd på vad vi kan göra? Har avvaktat för att se om det vänder tillbaka som innan då vi bara la henne ner och hon somna lugnt och tyst men inte hänt än.
På kvällarna har det fungerat bättre, bara ibland det har varit som under dagen.
Har funderat på att dra ner till en sovstund på dagen men hon är fortfarande trött där på förmiddagen, brukar det vara en vaneperiod för att gå över till en sovstund eller ska jag vänta ett tag till hon verkar vilja vara vaken längre?

Inatt hände också något som inte hänt förr, hon vaknade kring 04 och gallskrek min sambo gick in och gjorde allt fel och lyfte upp henne in i vårt rum för att sedan ta tillbaka henne till sängen. Han var där en stund och sen gick han ut, hon grät lite grann men tysta snabbt. Dock kunde vi höra av och till att hon nog låg vaken där inne vet inte exakt om hon somna om något eller inte kring 07 steg vi upp. Vi brukar göra morgon mellan 07 och 07.45. Ibland känns det som att hon har legat vaken en bra stund men då hon inte säger något är det svårt att veta bara en känsla. Förhoppningsvis var det kanske en engångsgrej men några tips och råd när sådant händer?

Många funderingar, tacksam för hjälp. :)

/Johanna
Enya 2014-06-17, SM från början
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Svårt att somna in på dagarna

Inlägg av mamaA »

Hej!

Nu när din tjej är ett år så är detta fel grupp för er, det är säkra sovare som gäller för er :D . Ska se om någon admin kan flytta in tråden dit.

Min rekommendation skulle i alla fall vara att korta fm-luren till 20 min+insomningstid och sedan 1,5 timmes långlur. När hon bara har en lur sen kommer hon behöva ha den lite längre 1,5-2 timmar. Att barn protesterar när de ska sova brukar gå i perioder, är det bara en så kort protest är det ju ingen fara men jobba gärna rejält med skrattet till godnattet inför varje lur.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Svårt att somna in på dagarna

Inlägg av miniz »

Hur gàr det för er?

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Johannaak
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 17 jul 2014, 11:54

Re: Svårt att somna in på dagarna

Inlägg av Johannaak »

Tog lite tid att hitta igen min fråga :oops:

Bara dagen efter jag skrev sist så blev det bättre och hon somna in lugnt igen dom flesta dagarna. Men så igår börja det om och ännu värre, hon är jätteledsen och gallskriker (än så länge bara på em luren). Jag går in och lägger henne tillrätta och går ut men efter upprepade gånger och hon inte lugnar sig alls så har jag stannat kvar och stått bredvid hennes säng till hon somnat. Jag vet inte hur jag ska tackla det? :?

Jag har undvikit att väcka henne på fm luren pga att hon blir så grinig och sur efter, kanske måste prova. Hur får jag henne sen att sova 1,5-2 h då hon oftast vaknar tidigare än så?

Tack :heart:
Johanna
Enya 2014-06-17, SM från början
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Svårt att somna in på dagarna

Inlägg av TorsMamma »

Hej Johanna,

jag är ledsen men jag förstår nog inte riktigt hur schemat ser ut just nu? Vill du vara snäll och skriva ner det till mig? :D

Hur ser resten av dagen ut? Mat, socialdelaktighet, utevistelse m.m.

Att gå in en gång är ok, men att ha det som ett nytt "sova" verktyg är ju liksom inte så lyckat. Vi måste göra "baksteg" så våra barn kan göra "framsteg" inte fastna i något eller gå tillbaka. :roll: :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Johannaak
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 17 jul 2014, 11:54

Re: Svårt att somna in på dagarna

Inlägg av Johannaak »

Hej. Glömt bort att vara in och kolla svar. Vi löste det genom att nu bara ha en sovstund. Hennes schema ser nu ut såhär;

07.00Vaknar och frukost
11.00 Lunch
11.30 Sova 1,5 timma
14.00 Mellis
17.30 Middag
19.00 Välling
19.30 Sova natt

I början var hon väldigt trött under dagarna men tycker att det funkar bättre nu.
Tack för hjälpen ändå. :) :heart:
Enya 2014-06-17, SM från början
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Svårt att somna in på dagarna

Inlägg av TorsMamma »

Hej Vad bra ni löste det!

Dock tycker jag ni har ca 30 min för lite sömn på schemat, så antingen lägga 30 min tidigare eller kanske förlänga dagsluren?

Annars är det ju strålande att ni har en lösning! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"