Storasyster 10 år-insomningssvårigheter

Skriv svar
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

Storasyster 10 år-insomningssvårigheter

Inlägg av lilla mia »

Hej!

Stora tjejen kan inte somna på kvällen. Problemet blir bara värre och värre. Det har pågått någon månad nu. Hon lägger sig mellan 20-21.30 på vardagarna. Senare på helgen. Upp 06.30 på vardagar och på helgen sover hon till 07.30-08.00. Syskonen väsnas så hon oftast vaknar då hennes rum ligger i anslutning till köket.
Oftast kollar vi på tv innan hon somnar eller så ligger hon och läser. När hon väl släcker så vill hon ha dörren till köket öppen, lampan tänd, ber oss gå och låsa ytterdörren och frågar varje kväll när vi ska lägga oss. "Kolla så jag sover ordentligt innan ni lägger er". Hon är rädd. För mörkret, att det ska börja brinna, inbrott mm mm. Ligger och tänker och funderar. Går upp och kissar typ 3 gånger på en halvtimme. Om vi blir tysta i vardagsrummet kommer hon upp och frågar om vi är på väg att lägga oss. Hon vill absolut somna innan vi går till sängs. Annars följer hon med till vår säng. Hon berättar att ibland ligger hon och gråter när hon ska somna. Jag försöker hålla tålamodet uppe. Det fungerar under läggningen då jag pratar en stund med henne på sängkanten. Hur dagen varit och så vidare. Säger godnatt och jag älskar dig. Sen börjar det. Hon kommer upp flertalet gånger och jag blir bara argare och argare för varje gång. Det slutar med att jag säger åt henne att skärpa sig. Gå och lägg dig! Det tar allt mellan 1-3 timmar för henne att somna.

Vi säger bara ramsan till de andra tre barnen och de somnar själva inom 10 min. Vi lägger dem 18.30-19.00.

Jag blir stressad och irriterad för jag känner att jag vill/behöver ha egentid på kvällen. Vill helst att hon ska vara på rummet till 20. Blir irriterad när Linnea sitter med och hänger framför tvn och är vaken i princip lika länge som jag själv. Jag kan inte kolla på det jag vill på tv då jag inte vill att hon ska se nyheterna och annat läskigt innan hon somnar. Ofta är det nått på tv mellan 20-21 som hon vill se... Jag tycker hon är så stor så borde ju fixa att lägga sig själv. Men uppenbarligen inte. Fast detta har ju fungerat fram till för en månad sen. Jag kan inte koppla det till nån specifik händelse. Vi har haft de här rutinerna sen lång tid tillbaka. Tips på hur vi ska göra?! Jag skulle ju kunna låta henne gå och lägga sig i vår säng varje kväll då skulle hon somna direkt. Men vill ju hon ska kunna somna i sin egen säng. Har hon inte somnat vid 23 så får hon lägga sig hos mig för jag orkar inte sitta vaken och vänta på att hon ska somna. Lyssna på musik? Har försökt med att hon ska läsa till hon somnar men det funkade inte. Hon blir trött i ögonen men börjar fundera så fort hon släcker lampan.

Kanske måste jag tänka om och låta henne vara vaken längre. Hon är kanske inte trött ordentligt när jag säger åt henne att lägga sig. Är det så att vuxentiden framför TVn är ett minne blott?! :(

/lilla Mia
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Storasyster 10 år-insomningssvårigheter

Inlägg av TorsMamma »

Hej Lilla mia,

Det ena som du själv tror jag inser är att hon faktiskt lägger sig för sent. Min son 8 år lägger sig SENAST 20. Hon kan aboslut vara inne på sitt rum kl. 20.00 tycker jag och läsa lite, lyssna på någon musik CD eller CD bok/saga.

Det andra är detta. JAG KÄNNER IGEN MIG!! Dvs. jag var jätteorolig om det inte var tänt på övervåningen eller någon vaken när jag skulle somna. Om mina vuxna gick och lade sig låg jag LÄTT vaken till både 01 och 02 i ren rädsla.
Så vad hade jag önskat, jo lite samma som din dotter så klart. Och för att hon skall få det måste hon lägga sig tidigare, få igång melatoninet i ett kolsvart sovrum, tänd en lampa i hallen utanför så hon ser att det är tänt där, den kan vara tänd hela natten som en trygghet. Så har vi här hemma, det är tänt i hallen utanför sonens rum.

Under SHN kuren har vi ju just "Husljud" soom betryggande och lugnande så kanske måste du föra lite väsen, eller se på TV lite högre än du just nu önskar, hon kommer liksom inte vara mörkrädd hela livet får vi hoppas. Men just nu behöver hon veta att "vargen" inte kommer och tar henne.

Ett till tips. Jag har köpt dessa skivor till min son, han gillar dem inte för ofta, men jag spelar dem någon gång ibland som mental träning. Kanske kan de passa din dotter också?

http://www.1sjalvkansla.se/8-12-ar/sjal ... 12-ar.html

Att ha en egen liten CD eller MP3 spelare när man skall sova kan räcka, min son drar igång sin och vaknar han på natten är det tänt utanför och han kissar, drar igång sin CD och somnar om. Funkar just nu jättebra för oss.

Och innan du vet ordet av har du fått din "vuxentid" tillbaka. Ingen är betjänt av att ha det så här. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"