syskon som härjar vid läggdags och ljudkänsliga grannar...

Skriv svar
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

syskon som härjar vid läggdags och ljudkänsliga grannar...

Inlägg av mumintrollet »

Hej!
Jag tror jag behöver lite barnvänliga och kloka åsikter från er:

Storasyster fyller 4 i augusti och lillebror fyller 2 i september. De delar rum och har haft samma schema nu sedan lillebror fyllde 1.
natt 19:30-07:30,
vila 12-13:30

storasyster har varit rejält trött hela året så hon har fått ha den långa vilan. I synnerhet då hon inte har sovit på dagis alls de dagar hon gått där.
lillebror är en mycket livlig prick som har svårt att varva ner till vila och nattsömn.
Som det är nu tar det över en timme för dem att somna på dagen (vilket ofta resulterar i att jag bjuder på lite extra sömntid för att de skall orka med eftermiddagen) Likväl somnar de först vid 21 på kvällen.

Problemet är nu deras partaj innan de somnar, samt extremt ljudkänsliga nya grannar som flyttat in för en månad sedan men hunnit springa upp till oss redan flera gånger och påpekat att barnen har för mycket ljud. (både då de är vakna och leker i lägenheten, och då de skall somna, och då de vaknar på morgonen)

Hur sjutton skall jag bemöta dessa grejer utan att det blir spring i rummet och underhållning från min sida?:
- Lillebror sparkar i spjälsängsbottnet med sina ben och stör grannarna.
- Lillebror illtjuter och stör grannarna då han tex. försöker få av sig pyjamasen (vi har börjat lägga den avigt eftersom han började klä av sig pyjamas och blöja och kissa i sängen)
- Storasyster smyger omkring i mörkret och drar en massa leksaker in i sin säng och ligger och leker med dem i mörkret (detta stör inte grannar, men det tar sån tid för henne att somna då hon pysslar med en massa annat)
- Nu har ungarna börjat snacka med varann också och triggar varandra till sånger, diskussioner, pruttljud - ja all slags verbal kommunikation (följd: lång insomningstid)

Mig stör det inte ett dyft att de stojar och bankar (förutom att deras sömn blir för kort), men eftersom grannarna börjat springa hos oss har jag tappat självförtroendet och börjat tro att jag är en dålig mamma som inte har pli på sina barn :oops:
Jag tänker mer att stojet är en fas och att de tröttnar på det hela då det inte väcker reaktion hos mig. Nu om jag börjar springa in hos dem för att få slut på tjafset så blir det en ännu större grej. Tänker jag helt fel?

Jag har funderat på att lägga lillebror tidigare, men de dagar han är ensam hemma med mig tar det likväl ganska länge för honom att somna. Kanske värt ett försök?
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: syskon som härjar vid läggdags och ljudkänsliga grannar.

Inlägg av mamaA »

Hej!

Haha, jag känner igen de där faserna, vår storebror har nog kört dem alla :mrgreen: .
Lite tips: Försök vaddera sängbottnen på spjälsängen t.ex med handdukar eller täcke runt själva bottnen så gott det får plats. Sätt på lillebror dubbla blöjor (en vanlig och en byxblöja) så är det inte så lätt att kissa i sängen. Pyjamasen kan han väl klä av sig om han tvunget vill :lol: . Med storasyster hade jag bara gått in tagit grejorna och gått ut med ramsan. Kanske en skärm mellan sängarna vore en god idé? De hör ju visserligen varandra ändå men jag tror det skulle vara bra för att avskärma dem från varandra.

Jag tycker det verkar som en god idé att lägga lillebror tidigare så att han förhoppningsvis hunnit somna när storasyster lägger sig. Jag hade också plockat bort vilan på dagen för storasyster omedelbart. Hon orkar med em/kvällen ändå, kan bli lite grinigt ett tag men det är precis som när man går från tre till två lurar - det tar ett par veckor innan man funnit rytmen igen. Vår storebror har alltid varit en riktigt tröttis och sovit mycket mer timmar än vad modellschemana säger MEN jag plockade ändå bort hans middagslur när han var 3 år pga just att han låg och höll låda och lekte i sängen på kvällen. Dagis var väl inte helt nöjda med det då de tyckte att han var ju så trött men kvällarna blev mycket smidigare.

Grannarna, ja de får du väl vara så förstående till.
- Ja, visst är huset fruktansvärt dåligt isolerat :mrgreen: , ni ska ju inte behöva höra oss. Barn har ju sina trotsfaser och vi jobbar på det men då blir det mycket ljud ett tag. Hur föreslår NI att vi ska göra? Har ni bra förslag så tar jag GÄRNA emot dem (not :wink: ).

Vissa grannar är så, speciellt om de inte bott i närheten av barnfamiljer innan. Det finns inget trevligt seniorboende att föreslå att de flyttar till :mrgreen: ?!

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: syskon som härjar vid läggdags och ljudkänsliga grannar.

Inlägg av mumintrollet »

Hej!
Tusen tack för ditt svar!

Jag har funderat på att plocka bort dagsvilan för storasyster, då skulle hon och jag få dessutom lite egentid att pyssla eller göra nåt lugnt tillsammans utan tornadon till lillebror :lol:

Skall introducera detta då sommarlovet börjar om en vecka.

Lillebrors blöjepisoder är ett helt kapitel för sig; han behöver ju inte ens få av sig blöjan för att komma åt att kissa i sängen - han har ju sina anatomiska fördelar :roll: Så pyjamasen har varit ett måste hittills.

Och grannarna ja.. Det är ett par i 30+ åldern, utan barn och med "viktigt arbete"
("vi måste få sova ut på helgerna pga vårat jobb", "vi är sååååå trötta just nu för att vi inte får vila i vårt eget hem", "kan inte era barn springa på nåt annat ställe i lägenheten", "era barn kan väl också gå, eller?", "vi kommer att anmäla er för att ni stör oavbrutet"..

Invärtes ser jag ut såhär :evil:
Men till dem försöker jag vara vänlig men tålmodigt förklara att den yngsta faktikst bara är 1,5 och att hans gående är lagt på hyllan i glädjen av att få ta sig fram fort - har lust att be dem testa det själv nån gång, det är KUL att springa lite :lol:

ja- skall se över scehmat då lite, och skärpa importen av leksaksgods till sängen..
återkommer med rapport!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: syskon som härjar vid läggdags och ljudkänsliga grannar.

Inlägg av mamaA »

Gå på apoteket och köp en förpackning med de största öronpropparna du kan hitta och lägg i brevlådan till grannarna :mrgreen: !

Jag är själv uppväxt i lägenhet och man blir störd av allt möjligt då, grannar som röker vid fläkten, spelar hög musik, äldre som har TV:n på öronbedövande volym etc men barn kan man inte göra så mycket åt. Visst kan man påminna barnen att gå istället för springa, prata i normal samtalston etc men små barn HÖRS enligt min erfarenhet. Låt grannarna klaga hos värden, då får de väl flytta till hus istället...!
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"