2 åring -somnar ej om

Skriv svar
Älskasömn
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 15 apr 2015, 09:27

2 åring -somnar ej om

Inlägg av Älskasömn »

Hej!

Vår lille kille som nu är drygt 2 år blev kurad vid 4 mån ålder och det har varit ovärderligt för oss. När andra klagat över barnens sömn har vi kunnat förlita oss på en smidig läggning och sömn hela natten. Visst har det funnits små fnurror här och var, någon läggning som varit tuff i ny miljö och några tidiga morgnar men i det stora hela har det funkat toppen och vi är så tacksamma. MEN nu har det kommit en stor fnurra och vi behöver hjälp.

O la sig gärna och somnade utan fråga tidigare, nu (sen 5 v) är det ok men inte så bra som innan. Han dricker välling och sedan är det skrattet till godnatt och sedan går han till sängen och vill lägga sig. Ibland är det faktiskt väldigt svårt att få till skrattet för han är så trött och allt som normalt funkar på dagen funkar plötsligt inte utan han säger: sluta. vill ligga i sängen…. Vi ramsar när vi lämnar rummet och om han frågar får han svar av en ramsa men denna gör honom arg. Tillslut, efter en hel del skrik/frågor i form av mamma? Och vill inte sova! kommer han till ro och somnar ändå.
Men sedan sen vaknar han på natten, kl kan vara 23, 24 eller 3 och vi tror att han oftast vaknar av hosta just nu men vi vet inte helt säkert. Han får medicin sedan en vecka tillbaka så hostan kanske vi kan bli av med snart men oavsett så ska han ju kunna somna om själv. Vi skall också nämna att han fick ett syskon för 4 v sedan. Han är mån om henne och verkar glad men visst får han mindre uppmärksamhet och tid.

När han vaknar på natten skriker han ”mamma/pappa komma in” – vi ramsar, han skriker vidare och vi ramsar. Ett tag skrek han att vi ska komma in och lägga om täcket och några gånger gjorde vi det men det har vi slutat med och numera öppnar vi inte dörren alls utan ramsar bara. Ibland skriker han så länge och trissar upp sig så han kräks och då måste vi gå in och byta lakan etc. Sista veckan har vi faktiskt gjort framsteg eftersom det inte tar 40 min längre utan ibland behöver vi bara ramsa 1-5 gånger och sedan somnar han igen. Men hur får vi honom att inte skrika på oss alls ? och hitta tillbaka till att det är skönt att lägga sig.

Vi orkar inte ha en bebis som ammar på natten och en storebror som skriker vid andra tidpunkter och vi vet inte helt vad vi gör för fel trots att vi läser shn boken igen. Tips?
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 2 åring -somnar ej om

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen tillbaka! :D

Några frågor!

Har ni spjälsängen kvar?
Sover han middag? Hur mycket?
Social delaktighet?
När har han natt?

Jag skulle behålla mina rutiner, inte börja ändra saker. Han ställer nu frågor i "Påstående form" och de kräver svar i form av ramsa, men är mera envisa. Så stå på er är nog mera mitt svar. VI har haft många fnurror sen min son blev nattorr vid 4. :roll:
jag skulle nog ta mig några veckor att lägga honom 30 min tidigare då sömn ger sömn dessuto. 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Älskasömn
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 15 apr 2015, 09:27

Re: 2 åring -somnar ej om

Inlägg av Älskasömn »

Hej

Tack för svar!!
Ja absolut spjälsängen kvar. Den behåller vi så länge vi kan :)
Han lägger sig 19.30
Sover middag 45 min
Massor av social delaktighet. Han älskar att vara ute så han är ute stora delar av dagen, med oss eller med dagmamma, han går på gympa, de har sångtund, vi går med honom och hunden på promenad, vi bakar etc.
Vi testade tidigare med att lägga honom 30 min tidigare då vi också tänkte sömn föder sömn men efter mer än en vecka slutade vi då läggningen bara blev ännu längre eftersom han inte verkade trött...
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 2 åring -somnar ej om

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Om ni lägger honom 19.30 sover han då till 07.30? för 12 tim natt skall de minst ha upp till 8-9 års åldern . :wink:
Får ni väcka honom på morgonen?

Det är inte helt ovanligt att vissa små herrar har svår att varva ner och få igång melatoninet. Så för att få igång detta bättre så ingen "skärmtid" minst 1 timme innan läggning. (Inkl. tv) inga starka lampor tända, och man kan med fördel varva ner i sitt sovrum med en CD saga i mörkret. Detta gör jag med min son som har svårt att varva ner och somna.

Det jag också märker är att ju senare många lägger sig desto tidigare vaknar de. :o :shock: Så att få ligga i mörkret och softa en stund innan och verkligen få sina 12 timmar kan göra underverk. 8)

Skickar med Annas mycket kloka ord, det är inte antalet timmar man faktiskt sover som räknas utan att man har förutsättningarna. 8) :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Älskasömn
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 15 apr 2015, 09:27

Re: 2 åring -somnar ej om

Inlägg av Älskasömn »

Hej

Skärmtid? Nej, :-) det har han ingen. Han tittar aldrig på TV. Men jag blir lite konfunderad eftersom det står i SHN boken att man inte skall läsa saga och mysa precis innan läggning utan att man skall göra det någon annan gång under dagen.

Skall prova att lägga honom tidigare och se hur det går. Vi funderade på att annars förlänga middagsluren men har inte vågat med risk att han inte somnar till kvällen då...

Ikväll gick läggningen faktiskt utan protest :-) Håller nu tummarna för att han sover hela natten också.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 2 åring -somnar ej om

Inlägg av TorsMamma »

Härligt! Njae, man kan ju mysa och läsa i soffan säg 45 min innan läggning och sen busa 20 min innan läggningen i lite mörkare hem tänker jag. 8) Det hela handlar om att inte utsätta ögonen för för mycket ljus så seratoninet håller igång utan sätta igång melatoninet. :wink: Speciellt nu under sommaren då mörker är lite svårt.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Älskasömn
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 15 apr 2015, 09:27

Re: 2 åring -somnar ej om

Inlägg av Älskasömn »

Hej igen

Läggningen är nu mycket bättre och han somnar utan protest. :-) Känns mycket bra att vi har hittat tillbaka där. Men fortfarande vaknar han och frågar mitt i natten. Inte varje natt men varannan...Hur får vi slut på detta? Det var ju aldrig så tidigare.
Tacksam för alla tips och idéer.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 2 åring -somnar ej om

Inlägg av TorsMamma »

Då rekommenderar jag dig att läsa om 1,5 åringen och förtrots, samt om 2 åringen kung över tillvaron! Detta är nämnligen nyckeln! Han märker att han KAN påverka sin omgivning och få vissa reaktioner, och ni nappar.... :roll: 8)

Så säger som jag alltid säger i dessa lägen...

Fnurror komma fnurror gå, men rutiner bestå! I dessa ligger tryggheten! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mamma S
Inlägg: 673
Blev medlem: tor 11 aug 2005, 10:34

Re: 2 åring -somnar ej om

Inlägg av Mamma S »

Hej, du har redan fått fina svar från Tors Mamma, men jag tänkte ändå bidra med mitt, som kanske då egentligen mest blir att understryka det som redan sagts.

jag har tre barn, nu 5, 7 och 10 (AW barn sedan födseln), de har alla haft fnurror på sömntråden vid olika tillfällen som gått över. Min erfarenhet är dock att om man lägger ett litet barn för sent, även bara 30 minuter, så vaknar de oftare mitt i natten och har svårt att somna om.

Mina barn har lagt sig klockan 7 (min dotter fick lägga sig 6:30 t.o.m) inte en sekund senare fram tills de är 6 år, typ. De behöver det och de gånger det blir senare slår det aldrig fel, de vaknar på natten eller sover oroligt. I min familj hade 19:30 varit för sent. (min 10 åring lägger sig 8!)

Jag tror som Tors Mamma att en fnurra går över, men kan vara nog så "oroande" när den pågår.

Lycka till
3 fina...2005, 2007, 2010
Älskasömn
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 15 apr 2015, 09:27

Re: 2 åring -somnar ej om

Inlägg av Älskasömn »

Tack både Tors Mamma och Mamma S! Kommer absolut börja lägga honom 7 igen. En dum fråga men var hittar jag informationen om 1,5 åringen och förtrots, samt om 2 åringen kung över tillvaron. Har sökt men misslyckats...
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 2 åring -somnar ej om

Inlägg av mamaA »

Barnaboken!
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"