3,5 åring med mardrömmar och matvägran

Skriv svar
Sickan79
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 25 dec 2011, 11:23

3,5 åring med mardrömmar och matvägran

Inlägg av Sickan79 »

Hej igen!
Stort tack till detta forum som hjälpte mig styra upp Siris sömn, och tack till alla andra fantastiska tips som finns här! :)

Nu känner jag dock att jag måste skapa en egen tråd då jag inte hittat så mycket om mardrömmar och Siris sömn krånglar igen.

Siri är nu 3,5, har slutat med blöja nattetid och jag vill därför inte ge henne mycket dryck på kvällen. Hon har sen några dagar börjat matvägra, vilket har gjort att hon vissa dagar somnat hungrig. (Vill inte ge extra välling pga av kiss-risk.)
Just dessa dagar har hon vaknat av mardrömmar och inte kunnat somna om på flera timmar. Har gett henne banan på natten då jag misstänkt att delvis hunger ligger bakom mardrömmarna och svårigheterna att somna om.
Nu har det blivit så att hon är rädd för natten. ( men även på dagarna kan hon vara rädd för att vara ensam i ett rum )
Hon vill inte ta på pyjamas etc, hon säger att hon inte vill vara ensam i rummet, att det finns nåt läskigt i rummet. Att hon inte vill vara själv. Jag försöker lugna henne varje kväll, säga att det bara är i fantasin, att drömmar inte är på riktigt etc. Hon har hitintills inte kunnat förklara vad som är läskigt eller vad som händer i drömmen.
Jag har gjort spjälsängen till en liten koja med svart tyg över, typ som en himmelssäng över sängen vilket hon tycker är känns tryggt. Bra eller dåligt? Vet inte om det är att bekräfta hennes tanke att det finns nåt läskigt i mörkret.

Vad gör man? Hur kan man lugna? Har förstått att mardrömmar och fantasi hör till åldern, men man vill ju hjälpa så gott man kan.

Alva 8 månader sover i rummet intill, hon vaknar dock ofta vid 5-6 snåret, ibland tom. tidigare, så har tänkte vänta tills hon slutar vakna i vargtimmen samt efter separationsfasen med att flytta in henne till Siri. Vill ju minska riskerna för att Siri vaknar i vargtimmen.
Tänker jag rätt? Eller skall jag flytta in henne redan nu för att ge Siri trygghet, sällskap?

Stort tack på förhand och med hopp om goda råd
Mamma till
Siri född 2011-10-27
Alva född 2014-07-28
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 3,5 åring med mardrömmar och matvägran

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen tillbaka! :D

Ok, mardrömmar är ju liksom en del av livet emellanåt och samma med att vara rädd för mörkret. Det ena som vi gjorde var "spöksprej" och "spökburk" en tid. Med varierad framgång skall tilläggas.

Det finns en hel del skrivet om rädsla m.m. om man söker. :wink:

Så spöksprejen används en stund innan läggning och barnet får säga att det är spöken i rummet och man sprayar (med en vattenflaska eller liknande) runt i rummet så det blir bra, typ. (men vem är jag och säga att spöken inte finns?? :wink: )
Det andra är att oroliga tankar och sådant vid läggning tar man och stoppar i en burk (man måste alltså lägga tidigare än vanligt för dessa saker en tid) och alla oroliga tankar säger man och lägger i burken, sen sätter man locket på och ställer bort burken utanför rummet.

Att ge banan och mat säger och bekräftar ju att det går absolut INTE och sova på natten för här hände det grejer, kanske är det med fara för livet!! Så den där bananen skulle jag med stor fördel ge innan läggning som tips!

Ang. mat! 3 åringar börjar utveckla sina smaklökar just i den åldern och håller på i ganska många år. Det är nu det tar det där 20 smakningarna för att lära sig gilla saker och ting. Det bästa botemedlet är att ha med barnen i all matlagning, få dem att hjälpa till, smaka när man lagar osv... jag brukar säga satsa på 1 säkert kort, ett halvbra och ett nytt vid varje måltid. Man SMAKAR på allt, sen får man äta sig mätt på det man vill. Typ säg Korv med broccoli och morötter. Många barn lär sig ju också på förskolan att de inte gillar ditten och datten, men så behöver inte fallet vara och jag har bara fortsatt servera våran mat om och om igen, oavsett om den gillas eller inte. Jag älskar grytor, gör inte min son, så ibland får han vitlöksbröd till som jag vet att han älskar. Kompromiss. Men är han med och lagar grytan, då äter han av sakerna medans vi skär dem!

Sen kan man göra mörkerövningar! Gå in i totalt mörklagt sovrum, gör olika övningar där inne. Leta efter något, en lek eller så. Ibland kan man säga, kommer strax, skall bara hämta denna saken.... Då får hon öva på att vara lite själv.

ALLT detta handlar om att hon ställer FRÅGOR i påstående form! Jag är rädd! jag är kissnödig! Jag har si! Jag har så! och börjar ni diskutera, kompromissa detta, ja då blir det så klart fler frågor! Så förklara tydligt att i framtiden när man drömmer och så kommer mamma att finnas UTANFÖR med en ramsa som är såååå betryggande.

Att lägga ansvaret på lillasyster tycker jag inte du skall göra, utan se till att ro lillasyster i hamn och sen får man sova ihop som alla människor gör, men ansvaret är liksom på dig att ALLA sover som grisar på natten. 8) :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sickan79
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 25 dec 2011, 11:23

Re: 3,5 åring med mardrömmar och matvägran

Inlägg av Sickan79 »

Hej
Tack Tors mamma för snabbt svar! :):)

Ok idag ska jag inhandla spökspraysburk och drömburk!
Samt söka mer trådar om rädsla.. :)

Tack för matråd, ska köra säkra kort ihop med nya som du föreslår, och undvika mellis för tätt inpå middagen.
Och yes, ingen mat på natten, har bara gett det då hon matvägrat hela kvällen, men det är ju dumt, jag vet..
igår fick hon banan innan läggning, tvärtemot vad jag tänkt för vi har hamnat i att hon mat-trasslar och äter lite middag och sen vill ha frukt, samtidigt vill jag inte att hon sover dåligt pga av hunger ( vilket hände den natten jag vägrade henne banan innan läggning, så då fick hon det på natten den gången istället)

Mörkerlek, bra förslag! Ska testa idag :)

Har även inhandlat drömstenar på nätet som jag läste om i en tråd igår kväll, man är ju villig att testa allt..

Nä precis, tänkte nog det. bättre att lillasyster får sova själv tills hon kommit tillrätta med sin sömn och inte vaknar i vargtimmen.
Alva körde jag SHN med kring fyra månader men hon har aldrig riktigt kunnat sova på morgonen. Visst är det 14,5h sömn som gäller för henne fortfarande? Hon är 8,5 månad nu.
Jag försöker få henne att förstå att sova tills klockan ringer, men ofta vaknar hon kring fem-sex, ofta har hon bajsat men inte alltid. Ger katrinplommon på morgonen, men ska nu pröva stoppande mat till kvällen som jag läste om nånstans på forumet.
Jag håller mig till pangramsa och klassisk musik på morgonen. Funkar sådär än så länge, hon somnar aldrig om, men jag tänker att det löser sig med tiden om jag bara är konsekvent.
Mamma till
Siri född 2011-10-27
Alva född 2014-07-28
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 3,5 åring med mardrömmar och matvägran

Inlägg av TorsMamma »

Hej, låter som en strålande plan! :lol:

Ja 8,5 mån är fortfarande 14,5 men oftast är det 2 lurar som gäller så har ni inte det kanske ni behöver lägga om till det. :wink: Säg 12+45+1,5 Där långluren är senast kl. 13 skulle jag gissa. Kolla också över mörkläggningen. 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 3,5 åring med mardrömmar och matvägran

Inlägg av mamaA »

Tips! Sedan jag slutade helt med katrinplommon och gick över till päron och äpplepuré har vi sluppit tidiga morgon bajsningar, efter lunch ger jag bara andra pureér så som röda bär, mangomix, banan/persika etc. Värt att prova!
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Sickan79
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 25 dec 2011, 11:23

Re: 3,5 åring med mardrömmar och matvägran

Inlägg av Sickan79 »

Hej

Oj denna läggning tog tid, provade att låta Siri sitta på en stol tills hon ville lägga sig,
( som jag läst om i BB) det tog typ en timme, och slutade med en kompromiss att hon fick gå och lägga sig och fick en liten bananbit i sängen, eftersom hon tjatat om att hon var hungrig.
Går sådär det här med att vara konsekvent för mig..
Kanske försökte vi lägga henne för tidigt. Men jag vill att hon ska få sova 19-7, och även om det typ aldrig blir så, så vill jag ge henne förutsättningarna. ( hon sover aldrig på dagis)
Jag sa i alla fall att detta är sista kvällen hon får äta frukt innan läggning, imorgon får hon äta mer till middagen istället. (La henne hungrig igår, vågar inte göra det två dagar i rad.) Hon vet ju att jag är rädd för att lägga henne hungrig så hon spelar ju det kortet ;) .... och jag trillar ju i fällan, för jag vet ju att hon sover dåligt och får mer mardrömmar hungrig så vill ju undvika det... Och hon sa att hon drömt läskigt igår och att det var därför hon inte ville lägga sig idag..
Är så svårt att veta vad man ska säga när hon berättar att hon inte vill vara ensam och ligga själv. Att hon känner sig ensam. Ledsen. Jag vill flytta in Alva på en gång ;)



Alva går det i alla fall bra för :) Hon har lyckats sova fram till 6.45-7.00-snåret i fyra dagar nu!

Hon är en tröttis, sover absolut tre lurar fortfarande. Men bra att du sa att lurarna brukar bli två omkring nu, ska hålla koll på tendenserna!
Men än så länge orkar hon sällan vara uppe mer än två timmar i sträck.
Morgonbajset har hållit sig borta dessa dagar, vilket främjat sömnen.
Tack för tipset om att skippa Katrinplommonen. Nu ger jag mest vår hemmagjorda fruktsmoothie.
Nu har hon istället haft dagar då hon inte bajsat alls men det är väl inget ovanligt va?

Frågor:
Hur länge måste hon sova stabilt innan jag flyttar in henne till Siri tycker ni?
Jag vill ju inte riskera att hon sover sämre. Men jag vill ju gärna att de ska börja dela rum.. Hur länge brukar man säga att separationsfasen håller på?
Hur lägger man lättast två barn i samma rum?
Tänker att när vi ska börja låta dem dela rum så lägger man väl Alva först, sen låter jag Siri vara uppe 15-30 min till och att man smyger in Siri sen.
Eller vad brukar vara bäst?
Mamma till
Siri född 2011-10-27
Alva född 2014-07-28
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 3,5 åring med mardrömmar och matvägran

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag börjar med den stora! Anna (och jag för den delen) anser att man skall ha 12 tim natt till ca 8-9 ÅR! :shock: Men tro mig man kan faktiskt behöva det! Även om man inte sover alla timmar man har skall man ha "FÖRUTSÄTTNINGARNA" så börja inte ens fundera på att dra ner nattsömnen! 8)

Jag har också kört med sitta på stolen, ojojoj vilken underhållning, då kan man vara vaken LÄÄÄÄÄNGE! Så jag skrotade den iden!

Var snäll och läs denna tråden och verkligen förstå attityden med detta :wink: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 40&t=26163

Ang. den lilla. Jag skulle ändå avvakta lite med henne helst så hon faktiskt ÄR en säker sovare. jag skulle dessutom lägga dem samtidigt, men med avskärmning! De bör inte kunna se varandra! Ang. bajs så tycker jag ju personligen att alla skall bajsa minst 1 gång/dag även om jag vet att BVC anser annorlunda. Men 1-2 ggr/dag är absolut inte för mycket. Och frestas inte och tro att lillasyster skall reda ut detta, det är ändå ditt jobb att se till att säkerheten finns där. Storasyster ställer frågor i påstående form! jag är rädd!! jag har mardrömmar!! jag är kissnödig!! jag kan inte sova!! Detta är frågor som du måste börja svara på med övertyghet och attityd. Och visst, hon har helt klart hittat din akilleshäl, denna måste du se till att göra dig av med. Även om det innebär att du ger en hel banan 18.30 på kvällen, det är ju liksom det kvälsslurken är till för, att få lite mat i magen om man missat på dagen. :wink: Så se nu till att skjuta denna vargen, snart kommer nya fina påhitt kan jag lova. :wink: :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sickan79
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 25 dec 2011, 11:23

Re: 3,5 åring med mardrömmar och matvägran

Inlägg av Sickan79 »

Hej och tack för alla råd stöttning!!! :heart: :heart:

Känner ingen annan som använder AW metoder så är så glad att hitta likar här och få fantastisk hjälp när det behövs.. :)

Tack för inspirationstråd! Helt fantastisk!

Har en bättre läggning bakom mig idag! :)
Skippade pallen helt, för kul som du sa.
Gav populär mat som hon åt rätt bra av, jag ansträngde mig för att inte tjata, men påminde om att ikväll skulle det inte bli extra frukt utan hon fick äta middag nu, annars lägga sig hungrig. Efter att budskapet sjunkit in petade hon i sig även lite pasta. :)
Förklarade även att jag inte vill tjata men att jag bara vill att hon äter för att kunna växa, må bra, bli stark, vara glad, orka gå på dagis, sova gott etc. Har även infört efterrätt i form av frukt och hon fick både äpple o banan o sen halv flaska välling.
Bara lite protester vid läggning, men hon var ju egentligen jättetrött efter en strulig natt med uppvak vid 5 som hon aldrig somnade om från.
Hon hoppar ju ur spjälsängen ständigt nu..
Vilket gör att ramsa utanför dörren går sådär, hon hoppar bara ur.
Finns det nåt smart sätt att höja upp kanterna???


Yes, lill-Alva ska få vara ifred såklart! Vargarna ska ju jag skjuta, inte hon.
Tack för påminnelsen :)
Bara att det skär i mitt hjärta när hon snyftar hon inte vill vara ensam i sitt rum, men det är ju bara en varg det med. ;)
Mamma till
Siri född 2011-10-27
Alva född 2014-07-28
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 3,5 åring med mardrömmar och matvägran

Inlägg av mamaA »

Nu är ju jag sån att jag inte gör som alla andra, inte ens här inne :wink: . Spjälsängen rekommenderas till fyra årsåldern men vi bytte när storebror som är halvåret äldre än din flicka fyllde 3 år. När han var 2,5 höll han på med en massa kvällsunderhållning och jag hittade honom sovandes antingen under madrassen i spjälsängen eller på hårda golvet :shock: ( där han sov som en gris :mrgreen: ). När han var tre var jag trött på att vänta ut honom och bytte därför till växa säng vilket faktiskt gått jättebra. Visst var det några morgnar och kvällar som han klev ur sängen för att leka, men han kunde göra precis samma sak med spjälsängen och jag behövde inte oroa mig för att han skulle slå sig under sina klätterövningar.

Kan du kanske introducera ny säng med pompa och ståt, nu när hon är STOR. Göra det till en positiv händelse och bryta mönstret :-k

I övrigt tror jag du gör rätt med maten, så länge du känner dig trygg i att hon är mätt kan du skjuta den vargen :D .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"