Rejäl fnurra för Alvar, 2 år och 3 månader

Skriv svar
Wisteria
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 08 okt 2006, 07:34
Ort: Älvsbyn
Kontakt:

Rejäl fnurra för Alvar, 2 år och 3 månader

Inlägg av Wisteria »

Hej alla kloka människor!

Vi har stora problem med nattsömnen här hemma. Det blir en lång historia så det är väl bara sätta igång.

För två veckor sedan fick Alvar av okänd anledning ett krampanfall (inte i sängen utan på morgonen vid frukostbordet.) det blev ambulansfärd och sjukhusvistelse i ett dygn. När vi kom hem så vågade vi inte låta honom sova ensam av rädsla för att det skulle hända igen, så vi turades om några nätter med att sova på en madrass på golvet i hans rum. Sedan dess är allt kaos och vi lyckas inte styra upp det. ALLT krånglar, både med läggning och uppvak på natten. Middagslurarna är också katastrofala. Vi har inte agerat som vi borde ha gjort, utan har helt tappat övertygelsen. Det har varit spring i rummet, otaliga ramsor och vi har även tagit över honom till oss några gånger, men där har han ju inte heller velat sova. Han är verkligen ledsen på allvar, han skriker sig hes och är blöt i svett varje natt. Han gnäller om att han vill ha mat mitt i natten, näsan är snorig, det är för mörkt osv... Det går inte att lägga honom till rätta för då blir det fullskalig brottningsmatch.
Ramsa och husljud biter inte alls utan han ligger och skriker i flera timmar oavsett vad vi gör

I natt lade jag mig till slut på madrassen i hans rum, men han var ändå vaken i timtal efter det. Nu är det kris eftersom jag blir ensam med honom på nätterna då gubben jobbar natt, och jag ska ju själv upp och jobba dagen efter.

Han är av naturliga skäl VÄLDIGT otrygg just nu och vi behöver verkligen hjälp för att komma tillbaka på banan. Jag vet att jag är det sämsta valet vid fnurror för jag blir själv så ledsen och desperat, oavsett hur mycket jag försöker behärska mig och vara lugn och säker. Min man brukar klara drt bättre men nu är han ju inte tillgänglig...

Vi behöver verkligen hjälp!

Schemat ser ut så här;

7.00 morgon, frukost
9.00 mellis
11.15 lunch
12.00-13.30 middagslur
14.00 mellis
16.30 middag
18.15 pyjamas på, gröt och bus
Läggning 19.00
Mamma till Wille, född 23/2 2006 och Alvar, född 18/11 2012.
Wille kurad sensommaren 2006, kur av Alvar påbörjades 29/3 2013
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Rejäl fnurra för Alvar, 2 år och 3 månader

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen tillbaka! :lol:

så vargen kom ju då faktiskt och på riktigt och ni har inte riktigt lyckats mota bort den. :cry:
Jag är ledsen ni hade denna incident och jag anser faktiskt att det viktiga för er är att ni ALLA pratar om det som hände och bearbetar det ordentligt tillsammans. På dagen!
Sen inför natten förklarar man tydligt, lugnt och sakligt att det var då, vi mår nu bra, alla mår bra, mamma mår bra, du mår bra, alla är toppen! NU skall vi ALLA sova!
Om man vaknar och det gör vi alla ibland, då somnar man om, tills klockan ringer. För ni inför väckarklocka som alltid ringer kl. 07 och då tar ni in den och han får själv stänga av den.

Men ni måste vara tydliga med vad som gäller! Kissa? Vatten? rädd? ledsen? Och sen är det så att det är ditt jobb att faktiskt övertyga honom om att det är inte synd om honom längre, det var en kort tid, men nu är det inte så längre! Och nu kommer mamma svara med ramsan! HÄPP! Och sen måste du våga visa i ord OCH handling att det är det som gäller. Världen är satt i gungning och nu vågar ingen kotte sova ordentligt. Han är förmodligen RÄDD, på riktigt och LEDSEN på riktigt, och du måste övertyga honom om att han inte behöver vara det mera. MED RAMSAN! :o :shock: :lol:

Läs safarin en extra gång så du får verklig förståelse för hur landet ligger. Många har haft dessa fnurror, vi med och då förklarar jag tydligt på kvällen innan man lägger sig hur det skall vara och gå till, sen gör jag så. :D

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ember-2006

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

Sen kan det också vara dags att dra ner middagsluren till 45 min som ett tips om ni behåller 12 tim natt. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Wisteria
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 08 okt 2006, 07:34
Ort: Älvsbyn
Kontakt:

Re: Rejäl fnurra för Alvar, 2 år och 3 månader

Inlägg av Wisteria »

Tack så mycket för svar!

Hur tycker du att man ska göra när det gäller sådant som exvis vällingflaska på natten? Inget jag ens skulle fundera på i vanliga fall, menkrampanfallet kom i samband med en långdragen magsjuka (han kräktes i nästan en vecka) och nu äter han skrämmande mängder för att äta upp sig :shock: och trots att vi nästan trycker i honom så mycket vi bara kan på dagtid så gråter han ändå efter mat på natten. Känns mest som att vi skapar en dålig vana om han börjar få välling på natten....

Ramsan gör honom väldigt irriterad just nu, ska jag försöka hålla ramsandet till ett minimum eller ska jag framhärda med ramsan till han svarar på den? Och det här med att lägga till rätta, tänker jag rätt om jag ger honom EN chans att bli omstoppad? Och om han krånglar då så marscherar jag ut ur rummet? Han är ju så stor nu så han kan ju dra på sig täcket själv :D

Vi har kapat middagsluren till 45 minuter idag, får väl se om det ger resultat inatt! När jag låg på madrassen natten som var så låg han glad i hågen och härmade en gris i säkert en halvtimme innan han gick över till att surra för sig själv :-D så han var ju inte jättetrött direkt...

Väckarklocka använder vi och har alltid gjort!
Mamma till Wille, född 23/2 2006 och Alvar, född 18/11 2012.
Wille kurad sensommaren 2006, kur av Alvar påbörjades 29/3 2013
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Rejäl fnurra för Alvar, 2 år och 3 månader

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Nej, jag skulle inte ge mat på natten faktiskt. Men ge gärna en massa extra banan då det är mycket magnesium och kalium i det som återställer mineralbalanserna i kroppen efter kräksjuka. :wink:

Ang. ramsan, den är "svar på frågor" har han frågor eller är han arg? Ramsan biter inte på arga barn vet du :wink: Det handlar inte alltid om att ransonera den utan att använda den på rätt tid vid rätt sak. Är det frågor skall de ha svar och sen skall de också få svara på det. En dialog. :D

Nej, ingen trafik skulle jag ha, läs safarin om varför!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"