Vi behöver hjälp!!

mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Vi behöver hjälp!!

Inlägg av mamaA »

Varför inte köra igång direkt???? :D Mannen är väl hemma nu :mrgreen: .

Ramsan sägs aldrig INNE i rummet, möjligtvis på väg ut men inte inne och helst bakom stängd dörr. Det är klart han reagerar på ramsan när ni är inne i rummet hos honom :shock: .

Det kan vara bra att sova utanför rummet men kan också funka på andra sättet, jag hade nog sovit utanför rummet 1-3 nätter för att snabbt leda tillbaka.
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Pink Monkey
Inlägg: 46
Blev medlem: tor 17 maj 2012, 21:14
Ort: Stockholm

Re: Vi behöver hjälp!!

Inlägg av Pink Monkey »

Ja, imorse hade jag gjort vad som helst för att få O att sova längre då han kom in kl.04.30!!!!!! Och ville självklart inte somna om...zzzzzzz...

Varför jag inte vill ta det innan min man åker bort är för att han är borta sön-tors och jag är rädd för att vi inte hinner få bukt på det innan den 24/5, så vi har satt startdatum natten till 30/5.
Jag vet att jag låter tveksam, jag vet ju att kuren fungerar då vi gjort den på två barn men det känns främmande med en 4åring (med egna åsikter och mer flyttbar ;) ) jämfört med ett spädbarn..

Funderade kring det där med Mozart.. Är det just Mozart eller bara klassisk musik som gäller? Några tips?
När han då går upp på morgonen och jag leder tillbaka, säger jag något eller bara lägga ner, ramsa ut och sätta på musiken?
Om han börjar prata och fråga massa saker, vad gör man då? Bara svara med ramsan?
Oscar född 110808, kurad vid 7månader
Victor född 130715, SM från 4veckor
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Vi behöver hjälp!!

Inlägg av mamaA »

Budskapet du vill ha fram är att på natten händer INGENTING, alltså pratar man inte då :shock: . När han kommer ut så leder du tillbaka utan att prata och faktiskt utan att titta på honom, det är inte så lätt att prata med någon som inte tittar på en :wink: . Nu lär det nog inte hindra den lille mannen från att prova men tillbaka in lägg ner, snabbt ut och ramsa. Musik hade jag bara använt om han ligger och skriker, syftet med den är att barnet inte ska bara behöva höra sitt eget klagande. Vet inte om det måste vara Mozart men det ska inre vara lugn musik utan rediga saker som låter rejält :mrgreen: .
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Vi behöver hjälp!!

Inlägg av Tin »

Hej,
håller med föregående talare, kör på bara.

Vet du fördelen med att fnurra på större barn är att du faktiskt kan prata med dom, men på dagtid såklart. Alltså att ta ett litet snack om vilka regler som gäller:
- alla sover pa natten
- lämna inte sängen
- vaknar du, somna lugnt om, mamma vaktar
- klockan berättar när det är dags att vakna

Som en påminnelse om vad som gäller liksom. Och gor det gärna i frågeform: Hur vet man att det är morgon? Asså kan ni resonera er fram till svaret tillsammans.

Har haft ett par underbara konversationer med min 5 åring när det behövts.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Pink Monkey
Inlägg: 46
Blev medlem: tor 17 maj 2012, 21:14
Ort: Stockholm

Re: Vi behöver hjälp!!

Inlägg av Pink Monkey »

Det jag är orolig för är att han bara kommer försöka springa iväg och sparkas och slåss.. Han är en väldigt envis kille och kan bli riktigt förbannad när det inte blir som han vill!!

Vad gör jag om jag måste dra honom in till sängen och han reser sig direkt när jag ska gå ut med ramsan??

Nu vaknar han prick kl.5 varje morgon, men blir snabbt ganska grinig och bråkar med lillebror som också blir grinig lätt, är det sömnbristen som orsakar detta??
Försöker vara så lugn och sansad som möjligt, men det är sjukt påfrestande och frustrerande med alla fighter hela tiden!

Ska han fortfarande ha natt kl.19 eller ska vi lägga senare?

Kommer det verkligen vända på bara några dagar?? Har ju varit så här i flera månader.. ](*,)
Oscar född 110808, kurad vid 7månader
Victor född 130715, SM från 4veckor
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Vi behöver hjälp!!

Inlägg av mamaA »

Hej!

Natten ska fortfarande vara 12 timmar, den stannar ända upp till skolåldern.

Innan du sätter igång måste du själv ha ATTITYDEN AV SJÄLVKLARHET och den har du inte än. Läs SHN och i andra trådar här på detta kurforumet och det för äldre barn och sug i dig information om hur andra gjort. Sen när du känner dig tvärsäker på hur och att du vill sätta igång så gör du det :D .

Vi har alla mer eller mindre envisa barn, själv har jag begåvats med två rejält envisa herrar men de sover som de ska ändå därför jag har tagit en stadig ledning över sovandet. Vi har haft våra fnurror, rejäla också, men det fina är att man kan alltid hitta tillbaka när man väl hittat attityden igen.
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Pink Monkey
Inlägg: 46
Blev medlem: tor 17 maj 2012, 21:14
Ort: Stockholm

Re: Vi behöver hjälp!!

Inlägg av Pink Monkey »

Jag brukar vara väldigt bestämd när det gäller sådant här, och har ju faktiskt lyckats få båda att sova felfritt fram till vi flyttade.. :)

Jag frågar mycket bara för att jag vill vara 110% säker på allt!
Jag är bara rädd att göra fel så det inte hjälper!
Och så har jag ju bara gjort det när de var bebisar så det blir ju lite annat när de är större.

Jag börjar komma dit där vi fått nog av de tidiga morgnarna så attityden börjar komma och är målinriktade på bra och lång sömn för alla!
Oscar född 110808, kurad vid 7månader
Victor född 130715, SM från 4veckor
Pink Monkey
Inlägg: 46
Blev medlem: tor 17 maj 2012, 21:14
Ort: Stockholm

Re: Vi behöver hjälp!!

Inlägg av Pink Monkey »

Hej igen!

Jag är i full gång med att läsa och läsa så attityden ska vara på plats tills kurstarten på fredag!

Har också läst runt här på forumet och hittade en tråd där det stod att det kan ta lååång tid att få bukt med tidiga morgnar, stämmer det?!
Gäller det även nattningarna (tänker på min 3åring som vill att jag sitter hos honom tills han somnar)

Jag har bokat in en tjejmiddag hemma 12/6 när min man är bortrest, så jag är ensam med barnen och undrar om jag kan förvänta mig ha fixat läggning samt morgnarna tills dess?
Vet att det enligt boken är tre nätter samt uppföljningsvecka, gäller det även när man haft en rejäl fnurra i över ett halvår eller tar det längre tid?
Oscar född 110808, kurad vid 7månader
Victor född 130715, SM från 4veckor
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Vi behöver hjälp!!

Inlägg av TorsMamma »

Hej, ja det stämmer på alla dina frågor. Tidiga morgnar kan ta flera veckor ibland. Samma med sorgliga läggningar. Allt beror på hur saklig du är och hur mycket lugn och trygghet du kan förmedla utan att svajja. 8)

Stora barn som 3-åringar rekommenderar jag ibland att man dessutom kör kuren i halvtakt ibland beroende på hur man känner sig. Dvs. Natt 1 x 2, Natt 2 x 2 och Natt 2 x 2 om man märker att det går för fort fram.

Men se till att du verkligen förklarar tydligt och noga på dagen att så här kommer det gå till från och med NU! Jag stannar inte i rummet och jag kommer att finnas utanför. 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Pink Monkey
Inlägg: 46
Blev medlem: tor 17 maj 2012, 21:14
Ort: Stockholm

Re: Vi behöver hjälp!!

Inlägg av Pink Monkey »

Okej, jag förstår..

Men ska man solfjädra och buffa en 3 åring?
Känns som att han kommer bli förbannad och undra vad sjutton mamma håller på med då?! :shock:
:)
Oscar född 110808, kurad vid 7månader
Victor född 130715, SM från 4veckor
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Vi behöver hjälp!!

Inlägg av TorsMamma »

Hej, man solfjädrar dem. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Pink Monkey
Inlägg: 46
Blev medlem: tor 17 maj 2012, 21:14
Ort: Stockholm

Re: Vi behöver hjälp!!

Inlägg av Pink Monkey »

Okej :wink:

Ikväll fick jag nog lite försmak på vad som kommer hända under kuren...
( han brukar vanligtvis somna på 10min utan större protester)

Jag skulle natta som vanligt, bädda ner och sätta mig bredvid på pallen.
Han vill inte ligga ner och säger att han inte vill sova(Om han vägrar ligga ner när jag ska solfjädra, ska jag tvinga ner honom då??), vi diskuterar lite, men han trotsar emot.
Då säger jag att jag inte vill sitta hos honom om han inte ligger ner och får mot dörren, han skriker i panik (hur ska det gå under kuren??)
Till slut lägger han sig ner, jag säger god natt, sedan frågar han efter vatten och jag säger nej vi tar det imorgon varpå han börjar gråta liggandes i sängen. Jag säger att nu sover vi, god natt. Till slut får han vatten och lovar att sova efter det, men han vill ju så klart ha en gång till (jag gav efter pga att jag börjar kuren på fredag och tar hela racet då)
Han fortsätter gråta och frågar efter pappa, som är bortrest, och jag fortsätter säga "jag sitter här, nu sover vi, godnatt" och mitt i gråtandet slutar han och säger "mamma sitter du där?" "Ja" "godnatt" och efter 10min sover han!

Det tog 45min, och visst än så länge sitter jag inne hos honom men det känns som att det kommer funka även utanför dörren!

Undrar dock; när han var riktigt ledsen och jag bara svarade med godnatt sa han "mamma, du måste lyssna på mig"
Vad säger jag då? Svarar jag bara med ramsan?


Tacksam för alla råd så jag har ordentligt med kött på benen på fredag! :)
Oscar född 110808, kurad vid 7månader
Victor född 130715, SM från 4veckor
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Vi behöver hjälp!!

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Läs denna tråden för inspiration. Här är massa matnyttigt!

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 40&t=26163
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Pink Monkey
Inlägg: 46
Blev medlem: tor 17 maj 2012, 21:14
Ort: Stockholm

Re: Vi behöver hjälp!!

Inlägg av Pink Monkey »

Tack, det var bra tips!

Tror det där med att gå in och tända lampan i protest kommer vara ett bra alternativ om det skulle krävas :wink:

Men jag kunde inte utläsa att hon solfjädrade något? Han kommer ju bli tokig om jag håller fast honom..!

Nu verkade ju dessa barn ge med sig på en gång när de gick upp för tidigt, om han vägrar gå tillbaka, ska jag släpa honom in i sängen då?? Känns ju inte som en positiv upplevelse då?
Oscar född 110808, kurad vid 7månader
Victor född 130715, SM från 4veckor
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Vi behöver hjälp!!

Inlägg av TorsMamma »

Att bli "Kurad" som större bebis/barn är väl inte någon "Positiv" upplevelse kan jag tycka för någon de första dygnen? :shock: :roll:

Min son har haft en del fnurror och de börjar med ENORMA protester för att efter några dagar sluta med en viss "lättnad" när alla frågor är BESVARADE. Men att detta skall vara något "positivt" eller roligt är nog att ta i tycker jag. 8) :D

Men att DU skall vara positiv är ju så klart avgörande! och lugn, och motiverad. :lol: :P

Man sitter ju vakt utanför och leder tillbaka går ut med ramsan. En 3 åring skall ju ha spjälsängen kvar i vissa fall kan man ha resesängen som är än svårare att ta sig ur. Detta är ju liksom rent "TROTS" beteende läs på i Barnaboken om just trots!! Vad den innebär osv... Det är superviktigt att du verkligen förstår det fundamentala om vad trots är och vad den går ut på. Samt kapitlet "fostran om man så vill" rekommenderar jag med! För just vi 3 år måste man just börja använda viss fostran tycker jag. Så läs, läs, läs!!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"