Tre trasslande stora sovare

Skriv svar
katilonia
Inlägg: 59
Blev medlem: ons 25 jan 2006, 17:45
Ort: Stockholm

Tre trasslande stora sovare

Inlägg av katilonia »

Hej,

Våra kvällsrutiner är sedan några månader helt ur kurs! Våra hittills så säkra sovare som hunnit bli (snart) 9, 7 och 4 somnar för sent efter lååånga procedurer, flyttar runt på nätterna, och vaknar trötta. Vi föräldrar är också hålögda efter att ha flyttat runt på olika sovställen för att slippa sparkande barn i sängen. Jag skäms för att inte ha bättre koll, men såhär har det blivit och det måste få ett slut. :roll:

Här kommer förutsättningarna:

1. Rummen. I huset finns tre sovrum. Ett för föräldrarna där Ville sover i barnsäng. Ett för äldsta flickan (hon sover gärna i eget rum, somnar själv och sover gott - dock för lite). Ett med våningssäng där mellanflicka sover ensam i underslafen. Båda barnrummen är på undervåningen medan vårt rum, kök och vardagsrum är på övervåningen. (Vi bor i ett hyrt hus och använder rummen efter bästa förmåga).

2. Tiderna. Skolflickorna väcks strax efter 6 och lämnar hemmet 7.15 för att hinna till skolskjutsen. Ville sover ca 30 min längre. Just nu somnar de alla mellan kl 21 och 22!!

3. Nuläge. Fram till i maj tog nattning av Ville, efter saga, två minuter - om han inte gick och lade sig helt självmant och somnade på stubinen. Sedan i maj är läget plötsligt helt annorlunda. Han vill inte sova i barnsängen, vill bara somna i vår säng, vill inte somna ensam, vill inte sova om flickorna är vakna, vill höra minst tre sagor, osv osv. Sommaren har förstås gjort sitt till: i båten och på stugan får alla sova lite huller om buller pga platsbrist och så, och barnen - och vi - tycker ju det är ganska mysigt, när man inte har bråttom nästa dag.

Mellanflickan Hedvig är ofrivilligt ensam i sitt rum. Vi hade tänkt att Ville skulle flytta in till henne i underslafen och hon flytta upp, men han vägrar ju. Och eftersom hon inte heller vill sova ensam kommer hon upp och somnar tillsammans med Ville i vår säng och sedan bär vi ner henne när hon somnat.

Fanny, som ändå gillar sitt egna rum, tycker vid det här laget att det blivit lite väl tomt på undervåningen. Då vill hon också somna i vår säng. Det är för trångt förstås, och så börjar de bråka. Och gråta eftersom de är så trötta. Och när de väl har somnat så är vi för trötta för att flytta på dem. Sover några timmar, sedan börjar omflyttningarna och jag vaknar allt som oftast i soffan eller i barnens våningssäng.

Puh!

Jag fattar förstås att det är vi som inte tar ledningen här, men så trebarnsmamma jag är har jag tappat kontrollen om läget. Känns som att vi har hamnat i ett läge där minstingen Ville dikterar villkoren (och det gäller minsann inte bara läggningen!) och alla förlorar.

Kan någon av i er kloka erfarna skara ge lite tips och råd här? Jag vet faktiskt inte hur vi ska reda ut det... :oops:

Trött mamma
Lycklig mamma till tre små höstbarn .
:heart: Fanny 22 nov 2005, sovtroll från start.
:heart: Hedvig 29 nov 2007, kurad vid 8 mån.
:heart: Vilhelm 30 okt 2010, kurad vid 8 mån.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Tre trasslande stora sovare

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Ledsen du fått vänta på svar. Jag skulle säga det är precis som du säger, ni måste ta ledningen diktera hur det skall vara och sen hålla er till just detta.

Så klart alla barnen kan ( om du verkligen tror på det och genomför) sova på en egen våning. Vi har också ett 2 våningshus men vi har alla sovrum på övervåningen. Men när jag lägger sonen måste han ju sova på övervåningen själv. Detta är ju som det är oliksom. HÄPP!

Så jag skulle faktiskt ta ALLA barnen, sitta ner runt matbordet, deklarera att fr.o.m nu så är det så här det skall vara för ALLA!! Sen genomföra just detta. Du får leda tillbaka, i värsta fall sitta vakt utanför första andra natten och sova på golvet utanför. Ramsa utanför rummen (allihop, ja även den stora) tillbaka till sina sängar och förmedla att här är lugn och ro, så här skall det vara när vi sover. Inget annat gäller. Sen kommer du nog ha 2 tuffa veckor där alla ifrågasätter sakers tillstånd och du måste stå på dig och säga att så här är det, så här skall det vara fr.o.m nu. Inget annat gäller. Tandagnisslan och toabesök, törstig m.m. får de klara själva. Du tar kontrollen, ingen behöver ifrågasätta saker och ting. Börjar de vandra får du leda tillbaka under tystnad, ramsa ut och gå. De är stora nu och klarar detta. Det är inte synd om någon som skall få sova gott och tryggt och lugnt och skönt. Detta måste du meddela dem.
Tänk på att stora barn ställer frågor i "påstående form" typ, spöken, monster, kissa, dricka, rädd... Här måste du svara att allt är lugnt och tryggt, inget annat. Måste de sova i din säng är ni ju i "Kriskstillstånd" kan jag känna. Du måste skydda dem med din kroppsliga närvaro, inget annat duger. Det är ju liksom lite det man förmedlar. Nu har vi tur att vi inte har krig och naturkatastrofer som kräver att vi alla sover ihop, då måste vi också förmedla detta. Så ta ett rejält samtal med samtliga och förmedla hur saker och ting skall vara och hur du kommer att bete dig. Lägg upp en plan och håll dig till den. :D 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
katilonia
Inlägg: 59
Blev medlem: ons 25 jan 2006, 17:45
Ort: Stockholm

Re: Tre trasslande stora sovare

Inlägg av katilonia »

Tack TorsMamma!!

Faktum är att vi nu har gjort ungefär så. Deklarerat att från och med skolstarten är det dags för vanliga rutiner och alla ska sova i sina egna sängar. Stora tjejen, inga problem. Mellantjejen, somnar fint efter en saga. Och så lillkillen, en krigare som inte ger sig :shock:. Jag bestämde mig helt enkelt för att göra en ny kur, som när han var liten baby. Förklarade att från och med nu läser vi saga i knät i soffan, sen drar vi för gardinerna tillsammans och så ska han sova i sin egen säng. Det är nu fjärde kvällen och i kväll gick jag tillbaka med honom säkert 30 gånger till sängen. Jag lägger honom, säger godnatt, går ut - och han kommer efter och gallskriker. Omedelbart. Kan inte sova utan mamma, utan pappa, utan Fanny, inte ensam osv osv. Jag stålsätter mig och fortsätter trettio gånger till, men det är ju hemskt för han var helt galen och söndergråten och genomsvettig till slut. Jag "vann", han somnade till sist av utmattning antar jag, och nu sover han nog hela natten hos sig (det har han gjort hittills). Men det känns inte så kul, det hela... Jag vill ju bara kramas och klappa och prata och sjunga och mysa istället, och sitta med honom i famnen tills han somnar [-X . Fel, jag vet, men mitt mammahjärta har lite svårt med den här kuren ändå...

Men jag fortsätter, beredd nu på att det kanske tar hela nästa vecka också tills vanan sätter sig.

Tack snälla för ditt svar, det är ändå så skönt att få någon slags återkoppling och bekräftelse när man håller på och kämpar :thumbsup:
Lycklig mamma till tre små höstbarn .
:heart: Fanny 22 nov 2005, sovtroll från start.
:heart: Hedvig 29 nov 2007, kurad vid 8 mån.
:heart: Vilhelm 30 okt 2010, kurad vid 8 mån.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Tre trasslande stora sovare

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Vad bra det gick tycker ju då jag ändå! =D> Du klarade det. Tänk inte på att det är så "mamma hjärtat" vill. Utan tänk på att du ger också din son gåvan att bli mera självständig, känna sig säkrare på sig själv, att han faktiskt klarar att somna och somna om själv, att han växer med uppgiften och ditt jobb är att visa honom hur livet faktiskt är och skall vara. Att han blir trygg och lugn utan din närvaro 100% av tiden. 8)

Att ha ansvaret och behöva känna att man dikterar tillvaron är liksom inte heller så juste kan jag känna. Så ta ledningen och visa hur det skall vara i er familj, hur ni vill ha det och hur ni är lugna och trygga.

Springer han ut mycket kan man i början sitta vakt utanför på en stol dag 1 och 2 för att liksom mota Olle i grind redan vid dörren. (tips)

Jobba på nu, ni klarar detta! :D

Pepping pepping!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"