Somna till musik eller cd saga?

knyttet
Inlägg: 252
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 19:12
Ort: Paris

Somna till musik eller cd saga?

Inlägg av knyttet »

Hej,

Nu har jag en liten frâga...vâran storasyster som somnade som en dröm var enda kväll tills hon blev 3,5 âr har nu de senaste âret kört igenom de flesta läggnings turer som finns dokumenterade i en annan trâd :) Men nu undrar jag om vi pâ nâgot vis gör oss alla en björn tjänst genom vârat senaste pahitt om att lâta henne lyssna pâ cd sagor i hörlurar när hon ska somna pa kvällen? Jag har inte sett nâgot om detta och jag vet att det rekomenderas för vaken vila. Vi införde detta dagtid och hon somnar gärna till cd sagor pa dagen. Pa kvällen ligger hon länge utan att somna även de dagar hon inte "protesterar" eller har sovit pa dagen. Jag tänkte att jag verkligen kunde första att det maste vara frusterande att ligga lungt i sin säng och ända inte kunna somna, trâkigt helt enkelt. Sa vi testade cd saga pa kvällen och det är sâ lungt och skönt varje kväll nu. Inga protester, hon ligger lungt och lyssnar och sen stänger jag av när hon somnat. Hon somnar dock ofta ganska sent, men inte senare än när hon lâg och vred i sängen sig utan sagor...Vi lägger henne 19.30 och hon somnar oftast vid 20.30-21 (med eller utan saga) väcker 7.30. Hon sover fortfarande ofta pa dagen 45-60min (detta för att hon vill och gillar det och inte har nagra problem att somna och dessutom har de vila i skolan där dagen annars blir onödigt lâng och kvällen hemma onödigt kort)

Vad säger ni om detta...?

Tack och kram
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Somna till musik eller cd saga?

Inlägg av videunge »

Hej på dig :D

jag tror att det tar tid att sova på kvällen för att hon sover på dagen :wink: Har också en 3,5åring som inte sover middag alls, bara vilar och ibland kör en 12,5h natt om han är extra trött. och ja jag tror att du gör henne en björntjänst genom sagan. tyvärr. :oops: :cry: för hon tappar förmågan att kunna somna själv. men så tänker jag. jag hade nog siktat på att lägga 30-60 min senare på kvällen om ni trots allt vill ha kvar vilan på dagen. Hur sent är vilan på dagen?
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
knyttet
Inlägg: 252
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 19:12
Ort: Paris

Re: Somna till musik eller cd saga?

Inlägg av knyttet »

Hej,

Tack för ditt svar, men nu letade jag runt lite mer och sâg att bade Alma och Torsmamma rekomenderar cd saga pa kvällen för att varva ner...kanske en smak sak? Jag tror faktiskt att det fungerar för oss och att det inte borde bli sâ stora konsekvenser. Fördelarna är just nu allt för stora, flickan är lugn och glad att gâ och lägga sig, jag slipper kvällsirritationen över att hon ropar pa mig och stör lillebror som sover i samma rum och far problem att somna om jag mâst springa in och ta ut henne pa pallen eller öppna dörren och ramsa osv.

Hon sover mellan 13-14 pa dagen (men hon är alltsâ 4,5 ar nu...)

Kram och tack :heart:
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Somna till musik eller cd saga?

Inlägg av Sigyn »

Det är ju svårt att säga utan att man träffat barnet, alla är ju olika. Men av min erfarenhet att bedöma, så skulle jag skippa att sova på dagen. Min son är lite mittemellan nu om han ska sova eller inte och om han inte sover så sover han mer på natten än vad han annars gör sammanlagt. Får han sova en timme på dagen är han lätt vaken 1-1,5 h innan han somnar på kvällen, men sover han inte på dagen så somnar han direkt. Och sover oftast längre på morgonen efter en dag som han inte sovit. Sen tror jag absolut att lyssna på saga är en bra ide om det funkar för er :) jag somnade alltid till musik under mina tonår och jag kan ändå somna utan ljud nu ;)

Allt som funkar är bra brukar jag tänka! :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Somna till musik eller cd saga?

Inlägg av Sigyn »

Alternativt om hon gärna vill ha vila/sova på dagen kanske man kan tidigarelägga det, direkt efter lunch om den nu är senare ön det eller innan lunch? :) då kanske hon somnar lättare på kvällen om vakentiden varit längre efter vilan :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
knyttet
Inlägg: 252
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 19:12
Ort: Paris

Re: Somna till musik eller cd saga?

Inlägg av knyttet »

Hej,

Alltsâ för oss sâ är det sâ mycket lättare att hinna med vila än sängen innan 19 pa kvällen, sa länge hon somnar pa dagen sa far hon göra det ett tag till. (vila innan lunch är svart för i vanliga fall gâr hon ju i skolan och där är det vila kl 13 för alla barn och nu pa sommaren sa är vi oftast ute innan lunch för sen sover ju lillebror)

Men iom att cd sagan är ok sâ har vi inte egentligen nagot problem längre tror jag. Hon ligger lungt i sin säng och somnar innom rimmlig tid, runt 20.30 (vilket tillsammans med vilan blir tot 12h)

I vilket fall som helst sâ tänker jag att det här med att lyssna pa saga är en grej utöver vila eller ej, om hon slutar vila och lägger sig tidigare pa kvällen sa blir det ändâ protester vid läggning eftersom hon inte vill ga och lägga sig. Med saga vill hon hoppa i säng och därmed blir det lunga läggningar och det är det svâraste för oss sen ett bra tag. Sa även om vi hoppar över vilan snart sa är cd sagan ett skönt sätt att fâ henne att somna lugnt pa kvällen.

Kram
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
knyttet
Inlägg: 252
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 19:12
Ort: Paris

Re: Somna till musik eller cd saga?

Inlägg av knyttet »

Hej,

nu är det panik igen :shock:

Hela sommaren har hon lagt sig lungt och sovit pa de konstigaste ställen, (friggebod uti skogen själv med lillebror osv) har inte klagat om nagot utan lagt sig med ett leende. Hon har konstigt nog vilat pa dagen hela sommaren fast hon nu närmar sig 5ar....och verkligen behövt det, de dagar hon hoppat vilan har hon konstant brytit ihop i slutet av dagen.

Men nu är vi hemma igen och skolan har börjat och det är panik. Hon har helt plötsligt börjat bli rädd. Hon vaknar pa natten och ska kissa men vagar inte ga upp själv utan ropar att hon är rädd för natten och jag maste komma. Jag tycker att det hela är väldigt frusterande eftersom hon vaknar VARJE natt. Samtidigt verkar det som hon har kommit in i nagon ny fas och faktiskt är rädd. Vi bor pa 50 m2 men hon vill inte leka i ett rum som ingen är i, da käner hon sig rädd....trots att hon har väldigt svart att leka med lillebror utan att bli gaaalen pa honom sa vill hon hela tiden att han ska leka med henne sa att hon inte blir själv, hon ropar hela tiden att han maste komma. osv osv

Ja kort sagt det här med att hon är rädd och inte vill vara själv är inget hon bara pratar om pa natten...men hur svarar jag pa fragan om att man inte behöver vara rädd pa natten pa ett övertygande sätt till en snart 5aring? Vi har satt fram en liten nattlampa som hon kan tända men hon ropar pa mig istället och tänder inte. Jag tror hon känner sig rädd oavsett om hon tänder eftersom hon uttrycker rädsla pa dagen ocksa, hon blir rädd när hon är själv helt enkelt.

tack för era kloka tankar,
:heart:
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Somna till musik eller cd saga?

Inlägg av Tin »

Hej hopp kära du,
jag har också en snart 5 åring, Härlig ålder.

Tre saker:
- även snart 5 åringar frågar saker i påstående form, Jag är rädd, är egentligen: Ska jag vara rädd nu?
- det är viktigt att inte bekräfta rädslan, att ställa in en nattlampa eller lämna dörren på glänt är ju att säga att mörkret är något att vara rädd för
- det är viktigt att lyssna, oftast märker jag att "uttrycket rädsla" egentligen är ett sätt att starta en konversation men en vuxen, och då vill man inte bli bortviftad med ett "det finns inget att vara rädd för"

Så vi gör såhär:
- samma rutiner som vanligt om kvällen och natten, ingen nattlampa eller dylikt
- vi pratar om det på dagen, det kan se ut så här:
lilla O: "jag vill inte gå till lekrummet det är läskigt där"
jag sätter mig ner på hennes nivå: "varför då, berätta, vad är läskigt?"
lilla O: "det finns monster"
jag: "jaha, hur ser dom ut?"
lilla O: "dom kan vara lila och fluffiga, med stora ögon"
jag: "vad snyggt, hur skrämmer man en monster då?"
lilla O: "man kittlar dom"
jag: "ok, ska vi göra det om vi ser ett då?"
lilla O: "allright" och hon skuttar iväg mot lekrummet
Det funkar hemma hos oss, som om det var egentlige konversationen hon var ute efter. Frågas det på natten, påminner jag bara, vad gör vi men monsterna då? Nu är det natt, vi ses i morgon.
Andra kör med monster spray, sök på forumet. Som sagt är det oftast inte alls mörkrädsla och man får hålla i hatten som vuxen att inte bekräfta detta. Ta reda på vad hon egentligen fungerar över och ta det därifrån....

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
knyttet
Inlägg: 252
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 19:12
Ort: Paris

Re: Somna till musik eller cd saga?

Inlägg av knyttet »

Hej,

Tack för bekräftelsen! Jag har gatt omkring och sugit pa karamellen och haft daligt samvete för att jag inte bekräftat hennes rädsla mer, men samtidigt kännt att det bara skulle vara i brist pa annat. Det är precis som du säger, hon skriker just nu efter att bli sedd, hörd och behövd (skolstarten har inneburit ranson pa det omradet) men jag har inte fatt till det helt enkelt, det är istället mycket konflikter och brak rent allmänt.

Alla problem löses kanske inte med socialdelaktighet i form av hushallsysslor, men det är helt klart ett större utrymme för att mötas pa ett bättre sätt vi behöver.

Är jag bara extremt dalig pa att fa det bra eller maste man ha ordentlig tid utan syskonet för att fa till det? Innan sommaren hade jag onsdagarna själv med storasyster eftersom skolan är stängd och lillebror var pa dagis. Det var ett slags heligt, aterhämtnings andningshal där vi jobbade, fikade, pratade och där vi aldrig kände oss arga eller utövade maktkamper. Detta hjälpte mycket för att lägga en grund till resten av veckan. Nu gar bada i skolan och onsdagarna är tillsammans med lillebror istället och dynamiken är helt annan. Jag är aldrig själv med storasyster och det känns som om vi inte far ihop det, alla försök till delaktighet blir stökiga, brötiga, jobbiga och ger i bästa fall en nagot kvävt irriterad mamma och annars ren och skär ilska och frustration. Mycket riktigt otrevliga hot och fysiska utfall samt agresiva tonfall fran storasyster gör att jag hela tiden försöker halla mig fran att strypa henne, det känner hon sa klart och det hela förvärras. Vi är arga pa varandra varje dag i princip och det ligger mycket irritation i luften.

Kan jag fa bukt med det här utan att reservera en dag för henne utan lillebror? Hur gör folk som jobbar och har flera barn...? Jag vet vad hon (och jag) behöver men jag kan inte styra upp det utan känner hur jag tas över av irritation och frustration.

tack tack fina forum :heart:
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
knyttet
Inlägg: 252
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 19:12
Ort: Paris

Re: Somna till musik eller cd saga?

Inlägg av knyttet »

hej igen,

...en liten konkret fraga dock angaende att svara pa rädslan. Hon pratar inte om monster eller annat man kan kitlla eller spreja bort, hon säger att hon är rädd för att vara själv. Hur svarar man pa det?

Jag vet att det kan bli bättre genom att hon inte behöver känna sig ensam rent generellt, dvs att vi hittar ett utrymme för att mötas. Men hur svarar jag rent konkret pa hennes "rädd för att vara själv" när hon ropar pa natten? Hon brukar vilja ha en docka som sover i sängen och sa brukar jag svara att jag later dörren vara lite öppen och att jag är i rummet brevid.

:heart:
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Somna till musik eller cd saga?

Inlägg av Tin »

Hej,

jag skulle bara starta en konversation.
- Vad är det som är läskigt med att vara själv? Och vänta på svar.
- Eller vad händer om man är själv? Och många Varför frågor?
Gärna att hon resonerar sig fram till en lösning själv, men lite hjälp på vägen.
Jag uppmuntrar ofta att hon försöker förklara med egna ord. Det är klurigt för henne ibland men jag ger henne tid.
Att hon inte vill vara själv kan ju bara betyda att hon tycker det är roligare att leka med lillebror, eller någon annan helt enkelt och att leka själv är svårt och tråkigt.

Hör efter med henne,

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
knyttet
Inlägg: 252
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 19:12
Ort: Paris

Re: Somna till musik eller cd saga?

Inlägg av knyttet »

Hej,

Ja nu känner jag mig säkrare pa hur vi ska ta tag i det hela. Mer tid för att mötas och prata dagtid sa att man med säker ton kan avböja det nattetid.

Igar ville hon höra en saga utan bok om flickan som aldrig ville sova och bara vara ute och resa :) Da hjälpte hon till att berätta om hur flickan kände sig och vi berättade tillsammans om vad hon kunde göra när hon var rädd.

I natt vill hon sova med sitt trollspö sa att hon kunde vifta bort dumma drömmar med det och förtrolla monster till snälla ekorrar, men vaknade kl 2 och vraaaaaaalade att hon hade tappat spöt #-o Borde ha lyssnat bättre pa vad du sa om att inte bekräfta att hon behövde accessoarer för att klara rädslan. Det är skillnad pa att bli väckt och bli väckt, dom där generalvralen "maaaaaaamma" när hon tar i fran magen är inte kul att vakna till (tycker inte lillebror heller). Nu knyter jag iaf fast trollspöt i sängen (som vi med framgang gjort med snutten som en period alltid försvann nattetid) och hoppas att standard ropen om att hon ska kissa och vill att jag ska komma, och att hon vill ha en kram, att hon är rädd osv ska lungna sig.

Men en sista fraga, hon har nu gatt fran att vara i stort behov av att vila pa dagen hela sommaren till att inte alls behöva det. Hon klarar dagen utmärkt utan vila och när hon vilar somnar hon inte förän kl 21.30-22 pa kvällen (fast jag lägger henne 20 och hon ligger lungt i sin säng). Problemet är dock att de pa skolan inte har nagot alternativ att erbjuda, ALLA barnen vilar detta aret ocksa, man maste inte sova men maste ligga lungt i sin säng medan de andra vilar, man far inte titta i böcker eller lyssna pa nagot (antagligen för att de som behöver sova ska göra det och inget annat). Min flicka somnar därför oftas i skolan och kan inte somna pa kvällen.

Hur ska jag förhalla mig till det här? Vi maste ga upp kl 7 för att hinna till skolan och med 45-60min vila pa dagen borde hon ju da somna vid kl20 pa kvällen men missar istället 1,5-2h sömn varje dag. Ska jag fortsätta att lägga kl20 eller är det bara att acceptera att sa länge hon vilar pa dagen Är det orimligt att hon somnar kl20? Pa ett sätt skulle det ge oss en ordentlig stund tillsammans pa kvällen, men samtidigt tänker jag att hon kommer att somna ännu senare om jag lägger henne senare....typ om jag lägger 20 somnar hon 21.30 om jag lägger 20.30 somnar hon 22

Vad tror du...?
:heart:
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
knyttet
Inlägg: 252
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 19:12
Ort: Paris

Re: Somna till musik eller cd saga?

Inlägg av knyttet »

Hej igen,

Angaende mitt förra inlâgg om vila i skolan sa börjar jag fundera om jag ska lägga ännu tidigare istället... problemet är alltsa att hon inte kan somna pa kvällen eftersom hon sover i skolan (antagligen ganska sent vad jag förstar)

imorse var hon sa trött att hon knappt kom ur sängen, hon sover ju i princip 21.30-7 + 1h vila = 10,5h

Jag har lagt henne 20h nu när jag vet att hon har sovit men hon somnar som sagt inte före 21.30-22. Det Är inte kul att ligga och vrida sig i sängen i flera timmar, det förstar jag. Dessutom Är kvällen ganska stressig för att hinna i säng tidigare, men nu undrar jag vad ni tänker om detta...Kanske borde jag iallafall lägga ännu tidigare med hopp om att hon somnar vid 21 sm senast...

Kram
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Somna till musik eller cd saga?

Inlägg av TorsMamma »

Hej Knyttet,

jag är ledsen men en 4,5-5 åring bör nog inte sova på dagen i 1 timme och sent.... Kan ni inte be skolan om att hon INTE får sova och lägga för 12,5 tim natt istället?

Och om hon absolut inte kan vara vaken bara sova max 5 min?

Och jo, annars är det lägga ÄN tidigare i denna ålder som gäller för att deras melatonin skall komma igång, så ha ordentligt mörkt och nedsläckt på kvällen och lägg med fördel redan vid 19. Min filosofi har alltid varit att måsta man väckas läggs man för sent. 8) :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
knyttet
Inlägg: 252
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 19:12
Ort: Paris

Re: Somna till musik eller cd saga?

Inlägg av knyttet »

Hej,

Jag lovar min frustration över barnomsorgen man maste förhalla sig till är TOTAL #-o Men jag har pa ett diplomatiskt sätt försökt att framföra att min dotter inte behöver sova pa dagen och om hon gör det somnar hon inte pa kvällen och blir jätte trött och orkar inte ga upp pa morgonen. Fröken talade da om för mig att alla barnen i den alder behöver sova omkring 13h och om de inte somnar pa vilan ska de iallafall stRäcka ut sig och ligga ner under utsatt tid, somnar de behöver de det. (läs: vi har bara en fröken pa 20 barn och eftersom vissa behöver sova maste de andra göra det samma för ingen kan se eftr dem om de gör nagot annat)

Trots att jag förklarar den enkla ekvationen att utan vila sover min dotter 12h/dygn och med vila sover hon bara 10h/dygn har hon ända mage att försvara sig med att hon behöver faktiskat fa sova. Va? :roll: Det är ju just det som är vart problem, att hon inte far det. Da svarar hon att huruvida flickan somnar i tid pa kvällen eller inte kan hon inte göra nagot at :shock:

Ja ja oavsett hur frusterad man blir sa tror jag det är sa illa att de inte kan erbjuda henne nagot annat än att ligga still tills de andra har sovit färdigt och jag lovar det finns INGET utrymme för dialog eller individuella lösningar här.

Sa hur tidig ska jag lägga henne....? 19? 19.30? och hoppas pa att hon inte ligger och vrider sig i tre timmar.... :( Men som sagt jag tror att det kanske bara tar typ 1,5h timmar att somna och att det gar att lägga 19.30 och att hon somnar 21 (hoppas ialf)

Tack,
kram :heart:
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"