Somna till musik eller cd saga?

TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Somna till musik eller cd saga?

Inlägg av TorsMamma »

Fy så tråkigt :(

Ja vila håller jag med om att ALLA barn behöver men är man liksom inne i ett dåligt ekorrhjul blir det ju svårt. :roll:

Hur går det på helgen när ni inte går i skolan?

Då kan det tyvärr vara läge att lägga ÄN tidigare, så hon faktiskt hinner varva ner och få igång melatoninet. Från att min son var 5 så behöver han oftast minst 1 tim nedvarvning i MÖRKER för att somna och så har vi det än idag. Han är den enda i sin klass (går i 2:an) som lägger sig 19 på kvällen och sover till 07. Så du kan med fördel lägga jättetidigt, låt henne ligga och lyssna på en CD saga eller klassisk musik och se till att ni verkligen har det kolsvart i sovrummet så går det oftast fortare. Ni kan även gå in i detta svarta sovrum och ha en viss läggning säg 15-20 min där ni pratar lite och funderar på hur dagen har varit, så kommer melatoninet igång. Skärmförbud minst 1 timme innan läggning då det "blå ljuset" stimulerar seratonintet och inte melatoninet. Ha en "Myslampa" någon timme innan läggning och läs en stund, släck prata 15 min, kittlas 10 min och gå ut, sätt på musik eller CD saga.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
knyttet
Inlägg: 252
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 19:12
Ort: Paris

Re: Somna till musik eller cd saga?

Inlägg av knyttet »

Hej,

Nu har jag varit pa föräldrarmöte (vilket är det enda utryme för att överhuvudtaget fa reda pa nagoting om hur dagen ser ut för ens barn), de sover mellan 13-14/14.30, 14.30är de alltid uppe igen, alltsa inte sa sen vila som jag trodde. Dessutom berättade fröken att de lyssnar pa sagor, vilket var mitt förslag som vila. Alltsa om hon ända somnar under dessa omständigheter sa kan inte fröken göra nagot at det menar hon. Jag vill ju ocksa att hon ska fa nagon typ av vila, särskilt under skoldagar som är rätt tuffa, om hon pladask somnar sa kan man nog inte hindra henne helt enkelt....

Hemma fungerar det fint att ligga lungt i sin säng och lyssna pa cdsagor ca 30-40min vaken och sen läsa böcker eller kolla pa film i storarummet tills lillebror vaknat ca 30-40min till.

Hon gar inte i skolan pa onsdagar och de dagar som hon somnar sent kan hon sova sent pa morgonen om hon far, sa de värsta dagarna är egentligen mandag och torsdag för da sover hon i skolan, somnar jätte sent och maste sen upp jätte tidigt dagen efter.

Planen far vara att hon läggs lika tidigt fast hon sovit pa dagen. Men att sitta 20min och prata inne i det mörka sovrummet är det inte totalt emot tanken om hur läggningen ska ga till för att undvika massa turer och spring i sovrummet (som vi hela tiden fortfarande kämpar emot)...? Eller menar du att jag ska börja "natta" barnen i deras rum, dvs sitta med dem till de är sömntunga? Jag tror de gärna skulle vilja det och säkert somna fortare, men jag Är rädd att ropandet efter mamma pa natten skulle bli värre...?

Det är ju sa att vi har en stor natt fnurra, dvs ett uppvak varje natt med MMMMMMAAAAMMMMAA urvralsskrik som väcker hela kvarteret och som jag maste fa bukt med. Storasyster har nog inte vaknat mer än en gang i hela sitt liv fram till 4 ar. Som jag beskrivit i en annan trad började hon ropa pa mig i samband med att vi tog bort nattblöjan, men sen lungnade det sig igen. Men nu är vi i gang igen. Varje natt. Jag vet inte hur jag ska fa slut pa det. I princip räcker det med att jag kommer och säger att det är natt och lägger pa täcket sa somnar de om men jag vill lixom slippa vakna (och inte kunna somna om pa tre timmar)

tack för er hjälp
:heart:
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Somna till musik eller cd saga?

Inlägg av Sarisparis »

Hej knyttet :D

Vad tråkigt att kommunikationen med pedagogerna inte gav något konkret resultat. :?

Jag tror att den stora boven i er situation är det du beskriver här:
knyttet skrev:Vi är arga pa varandra varje dag i princip och det ligger mycket irritation i luften.
Man brukar ju säga att bra dagar ger bra nätter och vi kan nog alla skriva under på att bra nätter är en fantastisk grund för bra dagar. Så det gäller att få i gång den goda cirkeln och inte hamna i den onda. :roll:

Jag tror att din tös saknar onsdagarna ni hade förra året. Kan du ordna på något sätt att du får mer tid med henne? Om det inte går, kanske att du kan ordna något så att lillebror klarar sig mer eller mindre själv och så att du kan hålla fokus på dottern. Du skrev någonstans att hon idag på onsdagarna vilar med cd-saga och sen tittar på tv eller något annat lugnt medan lillebror sover klart. En detalj kan kanske vara att istället baka en kaka tillsammans till eftermiddagsfikat eller sätta er ner och läsa en bok och låta tankarna flyga.

Vi har också perioder där irritation och frustration får alldeles för mycket utrymme och det är såna gånger det blir strul med läggningar och sömn. Jag kan också sakna att få vara ensam med bara ett barn, vilket är svårgörligt i vår vardag. Men jag håller ögonen öppna och lyckas ibland hugga en unge och hitta på något på tu man hand medan de andra leker vidare. :roll: :lol:

Kram på dig.
knyttet
Inlägg: 252
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 19:12
Ort: Paris

Re: Somna till musik eller cd saga?

Inlägg av knyttet »

Hej,

tack Sarisparis, jag är helt inne pa det ocksa, jag behöver verkligen styra upp mer utrymme för att mötas med henne. Fragan nu är bara hur jag hanterar nätterna under tiden sa att säga. Och om att börja "natta" barnen i deras sovrum är en bra strategi...?

Kram
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Somna till musik eller cd saga?

Inlägg av Sarisparis »

Jag skulle inte ändra läggningsrutinerna nämnvärt, om du egentligen känner att ni alla mår bäst av "korta" läggningar. Däremot kanske det kan vara värt att fundera på vad ni gör tiden innan läggning. Som TorsMamma var inne på, att inte kolla på tv osv.
Jag tycker personligen att bad innan läggning är kanon, långt upp i åldrarna. Mina grabbar (drygt 3, snart 5 och snart 7) badar fortfarande ofta ihop och sen är det mysigt att läsa en bok ihop innan det är dags att sova.

Hon vaknar med ett illvrål varje natt men somnar om så fort du bekräftar att det fortfarande är natt? Har ni pratat om det dagtid? Finns ramsan kvar i er vardag?

Jag vet precis hur irriterande det är att inte kunna somna om när man blivit väckt. Min strategi har alltid varit att inte tända några lampor, utan navigera med hjälp av en pytteliten ficklampa eller telefonen. Ramsan har ju i fördelen att den kan uttalas från sängen så att man kan hålla kvar lite av sin egen sömn.

Bon courage !
knyttet
Inlägg: 252
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 19:12
Ort: Paris

Re: Somna till musik eller cd saga?

Inlägg av knyttet »

hej,

Ja i princip sa, fast dom nöjer sig inte med att jag säger att det är natt fran min säng eller utanför dörren, jag maste in och stoppa om dom. De hela är avklarat pa en sekund men om jag inte gar in och försäkrar att jag star till tjänst rent fysiskt vralas det bara än mer. Ramsa har vi ju aldrig riktigt gjort mer än som att säga godnatt och det använder jag mig av genom att pa alla invändningar eller besvär svara att "det är natt vi tar det imorgon". Det besvärliga är att dom väcker varandra och att dom skulle vara förtjänta av lite olika strategier. Lillebror skulle i princip somna om om man inte gjorde ett skvätt och bara tänkte det är natt det är natt det är natt, attityd av självklarighet i handling, pa natten kommer ingen, pa natten sover alla. Men storasyster skulle inte ge sig, hon behöver svar pa tal sa att säga. Men att jag predikar till storasyster gör att jag väcker lillebror som da inte ger sig om jag inte stoppar om honom samtidigt som jag talar om att det är natt.

Innan vi lägger oss är det bad/dusch och saga här med, vi har inte ens tv och barnen tittar bara pa film pa eftermiddagen efter vilan de dagar de inte gar i skolan. Eftersom lillebror har börjat skolan och vi slipper dagishämtning hinner vi numer ocksa med en ordentlig dryg timme i parken efter skolan med massa kompisar och mycket fysiska spring och klätter lekar. Idag gick vi hem lite tidigare och barnen hjälpte mig att avsluta pabörjad städning, medan jag värmde maten. Storasyster skurade barnrummet och torkade och la tillbaka mattor och satte tillbaka allt upplyft pa sin plats, samt satte rena laka pa barnsängarna. Lillebror damsög storarummet och moppade det :thumbsup: Nöjda och utarbetade barn!Far se när storasyster somnar idag bara, hon har sovit i skolan och jag la henne 19.20....det är tyst än sa länge, vagar inte kika dock.

kram
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Somna till musik eller cd saga?

Inlägg av Tin »

Hej,
det enda jag kan inflika efter ovanstående utmärkta kommentarer är väl att även om det blir lite "cirkus" när lillebror behöver omstoppning och storasyster behöver ramsa så är det ju så att när polletten väl trillar ner hos storasyster kommer du inte behöva ramsa mer om natten och lugnet återkommer i huset.

Kom på en sak till, jag hade en liknande fnurra med min stora tjej, hon började vråla mitt i natten plötsligt. Jag satte mig ner och pratade om varför men henne, dagtid såklart. Hon kunde fört inte svara med efter en massa frågor kom hon fram till att det var för att täcket var snett och hon såg inte att lägga det rakt. Aha, så vi pratade om hur vi kunde lösa det, om hur hon skulle kunna lösa det på egen hand. Tillslut resonerade hon sig fram till att hon nog kunde använda sin spöklampa och då såg hon hur hon skulle rätta till täcket. Aha, vad bra. Då gör vi så bestämde vi. Nästa morgon frågade jag hur det gått, och dottern deklarerade mycket stolt att hon minsann hade fixat täcket själv. Så natt fnurran förvandlades till en härligt pratstund där hon fick vara problemlösare.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Somna till musik eller cd saga?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Nu har du massa SUPERTIPS!! :D

Jag vill förtydliga, NEJ nattning skall inte ske i 30min-1tim på rummet utan man skall ha MÖRKER i ögonen 30min-1 tim, de skall inte bli "sömntunga" och du skall inte "söva dem"utan vi skall få igång melatoninet! För detta krävs mörker och skumt ljus, har man då som vi t.ex enorma fönster i huset så är sovrummet det enda mörka rummet, där kan man ha nedvarvning eller buslek som skratt till gonatt osv... Man måste in ligga i sängen, man måste inte "Mysa" utan man bara inte utsätter ögonen för skarp ljus. Detta gör att melatoninet kommer igång.

I Sverige nu under hösten och vintern har liv oftast lite FÖR mycket melatonin, men i frankrike så har ni ljust lite mera en tid till. Det optimala är att det blir "Mörkt" säg runt 18.30 och sen ljust igen kl. 7.00 för kroppen, men så är det ju liksom inte riktigt för alla. :roll: :lol:

Då måste vi skapa detta! Vill ni ta ett bad det sista ni gör är det också ok! Kanske ha mysljus på något säkert sätt, värme ljus eller så eller någon myslampa så det inte är för mycket ljus.

Sen håller jag med Tin, prata med stora dottern och kom fram till en lösning om hur ni gör på natten. Hon är stor nog nu! :)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
knyttet
Inlägg: 252
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 19:12
Ort: Paris

Re: Somna till musik eller cd saga?

Inlägg av knyttet »

Hej och tack igen,

Jag har nog trott att mitt beteende pa natten har mer betydelse än vad det har, typ som att sa länge man ger bebisen mjölk pa natten kommer den forsätta att vakna.

Det är nog sa helt enkelt sa att det inte spelar sa stor roll om jag lägger pa täcket snabbt eller vägrar och insisterar pa att man sköter allt själv pa natten. Nu är dom sa stora att det är dagen och relationen som bestämmer natten. Jag har ansträngt mig ordentligt för att mötas och prata med tjejen de senaste dagarna och i gar kväll fick hon dessutom ett ordentligt städuppdrag som hon mycket nöjd tog sig an. Jag har ansträngt mig för att inte skälla utan lyssna och uppskatta henne. Och....i natt vaknade dom faktist inte! Hurra!

Jag tror det är bra att lägga sig vid 19 trots att hon sovit pa dagen, hon somnade strax innan 21 igar sa nedladdningen var samma fast insomningen kom tidigare eftersom vi började tidigare.

Tack ni fina :heart:
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Somna till musik eller cd saga?

Inlägg av Sarisparis »

knyttet skrev:Nu är dom sa stora att det är dagen och relationen som bestämmer natten.
Precis så upplever jag det också.
knyttet skrev:Jag har ansträngt mig ordentligt för att mötas och prata med tjejen de senaste dagarna och i gar kväll fick hon dessutom ett ordentligt städuppdrag som hon mycket nöjd tog sig an. Jag har ansträngt mig för att inte skälla utan lyssna och uppskatta henne.
=D> =D> =D>
knyttet skrev: Och....i natt vaknade dom faktist inte! Hurra!
\:D/ :thumbsup: O:)

Underbart alltihopa. :heart:
knyttet
Inlägg: 252
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 19:12
Ort: Paris

Re: Somna till musik eller cd saga?

Inlägg av knyttet »

Fast i natt vaknade dom igen....tidigt ocksa, typ vid 22.30 har dom vaknat nu de senaste dagarna. Det positiva är ju att jag oftast knappt gatt och lagt mig och därmed inte blir särskilt störd. Det trakiga är att pappan jobbar natt 6dagar i veckan och vara grannar alltid har varit barnvakt tidigare om jag haft nagot pa kvällen (vi har ingen annan som kan ställa upp), eftersom barnen ALDRIG vaknar, nu vagar jag inte ga utanför dörren mer eftersom de har tva sma barn själva och det känns för mycket begärt att de ska halla pa och springa in natta om vara barn ocksa.

Alltsa, även om natten beror pa dagen kan jag inte lata bli att känna mig lite snopen eftersom när vi tidigare gatt igenom himmel och helvette sa har natten alltid varit oberörd och suttit som ett smäck. Genom alla jobbiga, frusterade, brakiga perioder har natten ALDRIG förut varit ett problem. Maste jag verkligen bara acceptera att sa länge ungarna inte är toppen balanserade och nöjda med sina dagar ska de vakna pa natten....? Eller är det bara en period? Eller kan jag göra nagonting pa natten för att förhindra att de vaknar och ropar? Stora tjejen kan jag ju absolut prata med men nu har lillebror kommit in i svängen och är det inte hon sop ropar sa är det han och vaknar han sa skriker hon med, det var fallet i natt. Han började skrika och väckte henne. Bada blev omstoppade pa en sekund utan nagot ljus eller kommentar och somnade om lika fort.

Arrgggh...

Kram och tack igen
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Somna till musik eller cd saga?

Inlägg av TorsMamma »

Jag måste ju bara få fråga, varför krävs din fysiska närvaro för att stoppa om och "söva om" dina barn?

du har liksom backat bandet och fastnat här i kuren som många gör.... :roll: :shock: :o :D
Om och när du bestämmer dig för att genomföra Sova hela natten-kuren, kommer du att se att det inte är särskilt svårt att lugna ens ett hysteriskt skrikande spädbarn - när du bara vet hur du ska göra.

När du lyckas med det, då växer självkänslan!

Och då kan du frestas att slå dig till ro, för nu har du ju kommit på knepet. Nu vet du hur man ska göra: inte ta upp barnet, utan lugna det där det ligger. Och titta så bra det går! Du kan!

Ja, det kan du. Men du får inte stanna där, säger jag, glädjedödaren. Du måste gå vidare. Du måste, utöver lugnet, också förmedla säkerheten. Lilla barnet kommer inte att nöja sig med mindre.

Kommer vargen och tar mig nu? frågar sig länge än det lilla barnet. Så även om lilla magen är mätt - och det måste den vara; ja, mer än mätt! - så måste barnet invaggas i en absolut känsla av säkerhet till liv och lem. Det räcker inte med lugn för stunden.

Därför får du inte nöja dig med de första två nätternas i och för sig underbara genombrott, när du med hjälp av verktygen lyckas förmedla lugn till ditt lilla barn, så att hon eller han kan sova. Stannar du där, och tror att saken är klar därför att du nu kan buffa barnet till tystnad eller vagna barnet till ro, kommer redan tredje eller fjärde natten att försätta dig i osäkerhet.

Barnet låter sig visserligen lugnas, så länge du tillämpar verktygen, men vaknar då inte alltmer sällan, som det var tänkt, utan allt oftare - igen. Varpå du buffar igen, vagnar igen, solfjädrar igen och ramsar för allt vad tygen håller ... Och innan du vet ordet av finner du dig stående hos barnet halva (eller hela) natten - igen. Barnet har alls inget emot behandlingen, verkar det som, men protesterar så fort du försöker sluta. Barnet sover inte alls hela natten!

Så varför fungerar det inte, frågar du dig, fastän det började så bra? Vad gör jag för fel?

Osäkerheten har slagit klorna i dig - igen. Det är därför det inte fungerar. Osäkerhet är motsatsen till säkerhet.
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

Så med detta i bakryggen anser jag att du behöver "kura klart" även stora barn. Barn när de blir större ställer bara frågor mera i "Påstående form" som, törstig, kissnödig, rädd, spöken, osv... Men de är fortsatt bara frågor, som måste besvaras med säkerhet. De kommer inte nöja sig med annat. Barn är smarta, de kan lukta till sig minsta osäkerhet eller ställa frågor i olika perioder, min son ställer och ställt massor, det har varit kissnödig, spöken, katten måste sova hos honom, ja allt tänkbart. Ju mer jag varit tillmötesgående, desto mera konstrande har det blivit. Jo för det är liksom inte svaret på frågan egentligen. 8)

Så in med en ramskur och ramsa dem båda över samma kam är mitt förslag. :D :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Somna till musik eller cd saga?

Inlägg av TorsMamma »

Här har du en supertråd där Anna kurar stora barn!

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 26&t=26163

Ta fram en strategi och se till att få lugnet åter! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
knyttet
Inlägg: 252
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 19:12
Ort: Paris

Re: Somna till musik eller cd saga?

Inlägg av knyttet »

Jo, det är nog sa, du har rätt. Jag maste sluta ga in om jag vill att de ska sluta ropa.

Tänker att jag kör en vecka med massa positiv energi och arbete och möten dagtid. Sen kör jag kur. Börja med att ramsa samtidigt som jag stoppar om första natten, sen ramsa medan jag bara lägger en hand nästa natt, sen ramsa i rummet natt 3, sen ramsa utanför efter det. Vaknar man pa natten sen sa är det ramsa.

En liten fraga dock, storatjejen blir ju svinförbannad om jag försöker att ramsa i stället för att komma in och hjälpa henne med det hon vill. Vid läggning har vi löst det med att om hon inte tar ramsan, dvs blir as förbanad och börjar vrala sa far hon inte vara i sitt rum utan far sitta pa pallen, man kan inte skrika hysteriskt i sovrummet för lillebror behöver sova. När hon kan ligga lungt och tyst far hon ga tillbaka till sängen. Jag har varit lite skeptiskt till pallen (känns lite som skamvran) men om den genomförs utan skam och med lugn, omtanke och självklarigheten ungf som att om det regnar blir man blöt, dvs i sovrummet ligger man lugnt annars vänta tills man kan det, pa pallen, sa är det otroligt effektivt. Hon sitter oftast en sekund och sen deklarerar hon att nu kan hon ligga lungt i sängen (och sa gör hon det).

Om kaos och arghet skulle uppsta pa natten om jag inte gar in utan bara ramsar utanför, kan jag da hänvisa till pallen eller ska jag ramsa vidare...? Rent spontant känns det som att ett ramsscenario skulle kunna bli ett rent tredje världskrig med samtliga invanare i staden vakna i fler timmar och att med pallen skulle hon antagligen nöja sig pa en sekund med att jag inte kommer och kramas/pratar/stoppar om pa natten och aterga till sin säng. Dock känns det fel att be henne springa upp pa natten och sitta pa en pall....(det gar ju at fel hall sa att säga, man ska ju ligga kvar i sängen) Ja, jag vet inte....vad säger ni?

Vi lägger en ordentlig grund genom att tala om det pa dagen innan, nu kommer jag inte in mer pa natten osv och träna pa det som kan vara krangligt, typ täcke osv osv.

Kram
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Somna till musik eller cd saga?

Inlägg av Sarisparis »

På't igen bara :P

En fördel med hennes ålder är ju att ni kan prata om saker även utanför situationen ifråga. Så jag skulle vara noga med att försäkra mig om att hon vet vad som gäller innan jag körde igång med en ramskur. Alltså att förklara för henne att du inte kommer att komma in till henne (kanske också insistera lite på att på natten sover man, alltså också du).

Lycka till och ha så kul med all positiv energi!
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"