Börjat vakna på natten igen - somnar inte utan mat

Skriv svar
MajaD
Inlägg: 145
Blev medlem: fre 14 jan 2011, 15:38

Börjat vakna på natten igen - somnar inte utan mat

Inlägg av MajaD »

Flera gånger senaste veckan har vår 10-månaders börjat vakna runt 4-tiden på natten och vägrar somna om. Till slut har vi gett honom välling och då har han slocknat som en sten. Vet dock inte hur jag ska få i honom större portioner. Nyligen bytte vi ut hans bananmellanmål på förmiddagen mot gröt för han började vakna tidigt på sin långlur som han sover 9.30-11.00. Det funkade. Han äter nu så här:

6.30 Vaknar och äter välling. Inte alltid så sugen på sin välling och då brukar vi komplettera med en macka.
9.00 1,5 portion gröt med fruktpuré
12.00 Hemlagad mat + fruktpuré
14.45 Macka och banan
16.45 1,5 portion gröt med fruktpuré
18.45 Välling. Oftast mellan 100-150 ml. Ibland mer och ibland mindre. Inte alltid han är så sugen på vällingen. Vet inte om det kan vara detta som orsakar vårt problem.
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Börjat vakna på natten igen - somnar inte utan mat

Inlägg av miniz »

Hej.

Kan han fà mer mat pà dagen, riktig mat?
Med olja, ju mera fett, ju mera mätt och proteiner.
Han kan sitta och plockäta medan du matar.

Pà natten sover man, sà det fàr ni ta tillbaka. Det blir nog protester, men med en minikur sover ni gott efteràt.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
MajaD
Inlägg: 145
Blev medlem: fre 14 jan 2011, 15:38

Re: Börjat vakna på natten igen - somnar inte utan mat

Inlägg av MajaD »

Vi har flytande margarin i gröten men inte i övriga maten. Får kanske testa. Vet inte om jag får i honom större portioner. Sista tuggorna brukar vara svåra. Men kanske byta ut eftermiddagsmellanmålet mot något matigare. Kanske har hittat en lösning på kvällsslurken. Gjorde en fuling och bytte ut delar av vattnet i vällingen mot sån där äppeldryck som finns på barnmatshyllan och nu äter han det bättre. Tänkte att det är ju inget socker i alla fall. Min plan var att köra så ett tag och sedan trappa ner. Men nu lyckades han få feber så nu funkar ingenting. Ska köra på igen när han blir frisk.
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Börjat vakna på natten igen - somnar inte utan mat

Inlägg av miniz »

Feber är inte kul.

Hur ser hans sov-schema ut?
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
MajaD
Inlägg: 145
Blev medlem: fre 14 jan 2011, 15:38

Re: Börjat vakna på natten igen - somnar inte utan mat

Inlägg av MajaD »

Innan han fick feber var hans sovschema så här.

6.30 Vakna
9.30 Sova 90 min
15.00 Sova 30 min
19.00 Natt

Lite lite för hans ålder men sover han mer så vaknar han tidigare på morgonen och börjar strula på långa luren.

Började äta bättre igår kväll igen så nu hoppas jag att vi är tillbaka på banan igen efter febern. Bestämde mig för att testa byta ut kvällsslurken mot gröt trots att jag egentligen hade velat att det funkade med välling då det är så smidigt samt så bra om han blir sjuk då det brukar vara svårt att få ner annat. Fick i honom 2 portioner i alla fall!!! Får se om det gör någon skillnad. Totalt under dagen har det väl inte varit riktigt maximalt i och för sig.
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Börjat vakna på natten igen - somnar inte utan mat

Inlägg av Tin »

Hej, jag flikar in.

Jag skulle vända på sovet..... alltså byta plats på korta luren och långa luren. Då blir inte eftermiddagen så lång.... är man trött äter man mindre. Är man pigg hela dagen äter man mer och det totala intaget blir bättre. Pigghet föder aptit föder god sömn etc.....

Alltså t ex uppvak vid 6:30 som vanligt.
En 45 minutare vid 9:00.
Och 1,5 h vid 12:45 eller 13:00.
Och natt vid 18:30.

Jag tror han vaknar tidigare på er långa lur nu för att han precis sovit natt.
Sen är lilleman snart 1 år och då ligger långluren redan rätt.
Hojta om du vill ha tips på hur man lägger mattider på schemat.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
MajaD
Inlägg: 145
Blev medlem: fre 14 jan 2011, 15:38

Re: Börjat vakna på natten igen - somnar inte utan mat

Inlägg av MajaD »

Vi har testat det förut men han sover bäst på förmiddagen. Igår åt han dock rätt så bra hela dagen. Även igår 2 portioner gröt innan läggning. Inatt sov han fantastiskt bra. Vaknade ca 6.15. Och detta trots att sambon glömde väcka honom på långluren medan jag var och handlade så han sov 2 timmar och sedan 30 min på eftermiddagen.
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
MajaD
Inlägg: 145
Blev medlem: fre 14 jan 2011, 15:38

Re: Börjat vakna på natten igen - somnar inte utan mat

Inlägg av MajaD »

Har förresten igår och idag provat att ge förmiddagsmellanmålet med gröt 8.30 istället för han är alltid så grinig då. Det funkade bra. Han slukade allt och blev mycket mer nöjd. Igår klarade han sig i alla fall till 12 med nästa mål. Gröt mättar väl lite längre plus att han ju sover sin långa lur då. Mina problem som återstår nu är att han blir grinig sista 45 min innan eftermiddagsmellanmålet och likadant innan middagen. Det blir väl inte tillräckligt mättande. Förslag på mer mättande mellanmål mottages gärna. Ska man kanske prova ge lite välling ihop med mellanmålet? Ska försöka få i honom mer till lunchen idag. Han vill så gärna plocka i sig själv men jag inser att han får i sig mindre då eftersom det tar längre tid då och han hinner bli less. Får kanske testa att mata samtidigt som han plockar.
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Börjat vakna på natten igen - somnar inte utan mat

Inlägg av Tin »

Ge han en smörgås och lassa in gröt medan han plockar.
Banan och avokado bitar mättar också. En liten buffe till liten kanske medan mamma lassar in så mycket det går. ;)

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
MajaD
Inlägg: 145
Blev medlem: fre 14 jan 2011, 15:38

Re: Börjat vakna på natten igen - somnar inte utan mat

Inlägg av MajaD »

Det blir inte för mycket med gröt tre gånger per dag då? Är lite rädd att han ska bli less på gröt också. Då känns det som att jag verkligen ligger risigt till.
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Börjat vakna på natten igen - somnar inte utan mat

Inlägg av Tin »

Finns ju olika smaker pa grot, lagg nat gott ovanpa, mangomos eller nat smaskigt och variera toppingen. Annars ar aggrora populart. Typ scrambled eggs, du kan ha gradde.

Sen ar det ju inte sa lange de behover hjalp med proppandet, far liten bara trana pa sin plockmat ordentligt sa kommer de snart kunna ata tillrackligt sjava. Utan att mamma mosar in mat emellan tuggorna.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Börjat vakna på natten igen - somnar inte utan mat

Inlägg av Nat »

hejsan

När jag kollar på ditt matschema hittar jag ingen riktig middag?

6.30 Vaknar och äter välling. Inte alltid så sugen på sin välling och då brukar vi komplettera med en macka.
9.00 1,5 portion gröt med fruktpuré
12.00 Hemlagad mat + fruktpuré
14.45 Macka och banan
16.45 1,5 portion gröt med fruktpuré
18.45 Välling. Oftast mellan 100-150 ml. Ibland mer och ibland mindre. Inte alltid han är så sugen på vällingen. Vet inte om det kan vara detta som orsakar vårt problem

Jag hade helt klart satsat på ett minddre mellanmål för att hungern skall vara större vid middagsti. Skall han somna vid 19 på kvällen så är 17 eller 17:30 en bra tid att käka middag, och då menar jag riktig mat inte gröt eller välling. Sen en avslutane slurk strax innan sovdags som kan vara välling, gröt, mjölk, smoothie, banan etc.

Vad tror du? jag tänker att det där kl 04-uppvaket helt enkelt beror på att han behöver en stabil middag :D

/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"