Lite frågor och funderingar!

Skriv svar
Airam
Inlägg: 133
Blev medlem: ons 26 okt 2011, 09:24

Lite frågor och funderingar!

Inlägg av Airam »

Hej och hå vad tiden går!

Nu är vår fining snart ett år ( den 3april) allt har fungerat bättre än jag trodde och han har sovit super sen start. Nu har jag en liten fundering och jag ta gärna emot råd. Det är så att han nu sover 2h på dagen, 12.00-14.00 och natt mellan 19.00-7.00. Han är supertrött vid nio fortfarande men vi är oftast ute då och tar en promenad så att han får vila men somnar oftast nån min men jag gör allt för att hålla honom vaken.


han brukar oftast vakna till vid sex på morgonen och gny lite för att sedan somna om och vakna kanske kvart i men jag tar upp båda vid sju...imorse vaknade han först kl fem och sen samma historia fram till strax efter sex nån gång då han hade väckt upp storebror med så denna gång fick de båda komma upp typ tjugo över sex, har aldrig hänt innan men de trissade upp varandra riktigt.

min fråga är nu, ska jag korta ner lunchluren till 1,5h bara? Vet att det ska vara ca 13,5h /dygn på 12mån. lär ju bli några dryga dagar men jg ser gärna att han sover bra på morgonen

jo en fråga till, storebror som fyller 3 år i juni är det full fart på, sover samma tid och rum som lillebror men har under en lång period inte sovit lunch trots att jag gett förutsättningarna för sömn. på slutet har han fått se film i soffan med filt och då säkert suttit still och myst själv nån timme. kan jag fortsätta så eller vad tycker ni? det blir ju som en vila fast sinnena stimuleras...

så tacksam för svar!
O 110610 kurad vid 5 mån.
A 130403, sm från start. Sovde sin första 12h natt innan 3mån och fortsatt sen dess.
N 180607.
Airam
Inlägg: 133
Blev medlem: ons 26 okt 2011, 09:24

Re: Lite frågor och funderingar!

Inlägg av Airam »

Eller alt ha fmluren kvar och korta ner lunchvilan?
O 110610 kurad vid 5 mån.
A 130403, sm från start. Sovde sin första 12h natt innan 3mån och fortsatt sen dess.
N 180607.
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Lite frågor och funderingar!

Inlägg av miniz »

En liten fràga. Är det ljust hos er pà morgonen och sipprar det in lite vàrljus i rummet?

Om ja, sà fixa det först och se om det kan lösa problemet.

Annars tycker jag att du inte ska dra ner sömnen pà dagen ännu, det är en làng dag för en liten hjärna. Du kan, som du tänkte, làta honom ta en powernap pà morgonen om det behövs.

Storebror kan ta en paus med en film tycker jag.
Du kan variera med cd-saga, sà fàr ögonen vila lite.
Här har vi film, dataspel och bokläsning när det är lurtid. Film och data 2-3 gànger i veckan.

Kram
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Airam
Inlägg: 133
Blev medlem: ons 26 okt 2011, 09:24

Re: Lite frågor och funderingar!

Inlägg av Airam »

Tack för svar! När det kommer till mörkläggning så är jag noga på den biten men de ska snart byta rum och jag tror det kommer att bli ännu bättre. Nu sover han alldeles vid trappen och vaknar kanske lätt när pappan ska på jobbet på morgonen...

Men kan jag tillåta att han somnat i vagnen i sådär fem min och sen ha kvar 2h vid lunch?

Kram och tack igen!
O 110610 kurad vid 5 mån.
A 130403, sm från start. Sovde sin första 12h natt innan 3mån och fortsatt sen dess.
N 180607.
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Lite frågor och funderingar!

Inlägg av Tin »

Hej svejs,
min lilla tvåa är 16 månader snart och sover fortfarande 12 h natt samt 2 h på dagen, så det är nog ingen fara att ha kvar de två timmarna ett tag till. Och en liten tjuv 5 minutare i vagnen - eller prova att inte åka vagn just vid 9. ;)

Jag skulle nog kolla lite extra på den där mörkläggningen först och främst, på din senast kommentar låter det som om det trots allt inte är BÄCKsvart, dvs man ser inte ens handen framför sig och inga glipor någonstans..... kolla det.

Min lilla har börjat vakna efter 1,5 ibland på dagvilan och då låter jag henne göra det och plockar upp, tänker att vi går mot ett byte vad det lider.....

En annan sak är ju att inte göra en stor sak av att han gnyr lite om morgonen, det fakto att pappa låter lite när han grejar på morgonen ska ju inte behöva betyda att det är morgon för det..... man kan registrera ljudet men vända sig och somna om. Bara man får det tydliga beskedet om man inte hajjar själv. ;)

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Airam
Inlägg: 133
Blev medlem: ons 26 okt 2011, 09:24

Re: Lite frågor och funderingar!

Inlägg av Airam »

Hej!

Nu har jag en fråga ang min son som fyller 3 i juni. På slutet så har han blivit uppjagad vid läggning. Innan säger han att han är trött och vi busar och skrattar, inga problem att gå upp till rummet där vi lägger båda grabbarna samtidigt. Då börjar han "Oskar inte sova, Oskar inte sova" vi brukar säga då får du inte sova. Då får du sitta på pallen här, och då vänder han snabbt åsikt i saken och säger Oskar sova. Men när vi sen går ut med ramsa så börjar han skrika och han blir arg! A som sover brevid somnar fort trots skrik(!) han kan "sjunga" ibland och då blir oskar ännu mera arg!:) vi brukar spela musik och leva om, ramsa och tillslut nöjer han sig. Ska vi fortsätta såhär tills det går över? Han har inte varit så trotsig än, tänker att detta är en fas.
O 110610 kurad vid 5 mån.
A 130403, sm från start. Sovde sin första 12h natt innan 3mån och fortsatt sen dess.
N 180607.
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Lite frågor och funderingar!

Inlägg av Sigyn »

Vi har oxå haft sånna där perioder med min stora som fyller tre i augusti. Jag brukar försöka göra som vanligt och göra så lite väsen som möjligt. "Stå och sova" brukar vara poppis, då frågar jag en gång, ska du verkligen stå och sova, det är ju inte så skönt? Vill han då det fortfarande lägger jag på täcket så gott det går och går ut med ramsa. Då får han skrika väst han vill så lär han sig snabbt och beteendet går över snabbt :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Lite frågor och funderingar!

Inlägg av Tin »

Hej,

jag anar via ditt inlägg att du faktiskt vet vad du ska göra. Jag liksom känner attityden bakom. Det är klart att di ska göra precis som vanligt, liten ställer en massa frågor, och kommer behöva konsekventa och trygga svar. När liten är nöjd, så går det över, precis som du säger.

Ge dig helt enkelt inte in i diskussion, om det går att undvika. Annars funkar den metoden ni redan praktiserar.

Tänk: liten gör sitt jobb genom att ställa sina frågor, och ni ska göra ert jobb genom att svara på dom. :D

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"