Nomi vaknar till på natten

Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Nomi vaknar till på natten

Inlägg av Dumlekolan »

:( :sleep: nu kommer en gnällharang, så jag får det ur mej, så kanske jag kan fokusera på det positiva tillsammans med barnen sen. Jag känner att tålamodet o kraften börja sina. Det här har nu pågått en månad o både jag o maken är nog rejält utmattade o frustrerade, för det känns ju som att det aldrig ger sig...trots att man har en bra strategi o upplägg, svarar på hennes frågor...det pågår inte varje natt, vissa nätter sover hon hela natten men så kommer de här krångelnätterna...i natt var det nog värre än värst.
Hon var vaken över 2 timmar, musiken hjälpte inte heller...och då blir man ju lite stressad, vad tar man till då? Jag kunde inte göra annat än att avvakta o till slut däckade hon men inte jag...

Tänker på mina killar som sov tillsammans, det var grejen det, inga fnurror där inte. :D


Nån som har en favorit på youtube, klassiskt?? :-({|= länka gärna!:thumbsup:

Onsdag...på fredag tar jag båten upp till Stockholm för en weekend med min mamma, hotell, musikal o shopping. Det blir ett fint avbrott.
Kram Linda
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Nomi vaknar till på natten

Inlägg av videunge »

Hej

Alltså jag hittar inte i tråden. Vad har ni för schema? är det dags för en ändring?

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Nomi vaknar till på natten

Inlägg av Dumlekolan »

Nomis schema, 14 mån är hon

07 väcks av klockan, välling
11 mat
12-14 sova 2 timmar, kanske ska korta ner????
14 mellis
17-17.30 mat nångång där
18.45 välling
19 sova för natten


Kram
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Nomi vaknar till på natten

Inlägg av videunge »

Hej :D

13,5 h brukar man ju säga är lagom för 1 år och uppåt. Jag tycker att du ska testa och utvärdera efter en vecka med 1,5h lur på dagen.

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Nomi vaknar till på natten

Inlägg av Dumlekolan »

Vi kör på 1.5 timma :D
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Nomi vaknar till på natten

Inlägg av Dumlekolan »

:roll: en gång är ingen fara, två gånger är en vana...har läst o läst en massa om uppvak...och fnular lite på min strategi, att gå in i rummet innan kl 01, nu när hon vaknar titt som tätt, ska man ändå gå in i rummet för att "checka" innan man ramsar? Har läst att en del gör det vid nån fnurra då o då, men Nomis fnurra är ju ganska lång...jag tänker så att det inte blir en ovana, att jag går in...gud vad jag svamlar. Jag är nog toktrött egentligen o lillan också, fast hon höll humöret uppe idag, finaste vännen! Och så fick vi sol på em, det värmde iaf min själ.

Nä, nu ska jag släppa datorn o ringa min kära mor, planera Stockholmsvisiten!
Kram
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Nomi vaknar till på natten

Inlägg av Tin »

Hej igen,
gå in eller inte gå in.
Här gör alla lite olika också, jag håller med dig om att en gång är ingen gång två gånger är en (o)vana. Så om du kan ramsa med attityd utan att gå in är ju givetvis det att föredra. Heja heja.
Däremot brukar många behöva att checka att liten är torr, inte trasslat in sig, inte har feber eller vad det nu kan vara för varg man som förälder har i hasorna. Har man skjutit alla vargar hos mamma kan ramsan ges med attityd. FÖr kan man inte ramsa med attityd är det ju verkningslös.

Så upplever du att du inte behöver gå in för din egen skull, så stanna utanför - absolut.

Jag känner efter lite innan jag agerar, är det fnurra på grund av sjukdom som jag känner till vill jag gå in och checka, är det något annat (oftast) ramsar jag direkt och antar att allt är ok. Det eskalerar väl om nåt är på tok tänker jag. Men en betryggande ramsa kan jag bjuda på i alla läger.

kram Tin :heart:

Bra med schemaändring där.
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Nomi vaknar till på natten

Inlägg av Dumlekolan »

8) solen skiner på blååå himmel! Underbara höst!


Några dagar har gått o jag tänkte att jag utvärderar högt här!


Att minska dagsvilan till 1.5 timma har hjälpt. Plus att låta henne sova i en sovpåse, som håller henne varm o go :D så nu hoppas vi att hon fortsätter sova gott om nätterna :D

Kram Linda :heart:
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Nomi vaknar till på natten

Inlägg av mamaA »

Jaa, sovpåse är toppen!

Skönt att det börjar lösa sig.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Nomi vaknar till på natten

Inlägg av Dumlekolan »

I natt spelades det Mozart. Och mamman kände sig förbannad. Förut har hon känt sig irriterad o frustrerad.

Attityden är A och O. Men här hemma i tegelvillan från 1973 verkar den då inte infinna sig eftersom tösen vaknar o frågar o frågar, natt efter natt. Det var en vecka då hon sov gott, men nu så vaknar hon igen.
Tänk om man visste var skon klämmer, vad det är man gör "fel" :?:


Nä, nu har jag en tjej som går o säger ka-ka o just det betyder bajs. :wink:

Kram Linda
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Nomi vaknar till på natten

Inlägg av Dumlekolan »

God kväll.

Jag var glad idag, över att solen lyste så vackert på eldiga träd, hösten är grann. Hela em var vi ute i skogen och vid havet, med medhavd mellis. Nomis kinder var så röda :wink: 8) och vid middagen åt hon massor av lax :D fick liksom inte nog, mer, mer!
Frisk luft rensar tankarna. Och jag pushade mej själv att gå på min crossfit-träning fast jag var seg i kolan. Och det gjorde susen.

Min äldsta vill ha eget rum. De tjafsar en del de stora. Så jag har tänkt fram och tillbaka, då vi bara har 2 rum för 3 barn (än så länge är inte källaren fixad). Killarna har delat ett stort rum men i natt provar vi med att Josef sover i Nomis rum. Så kanske Josef och Nomi kan dela rum framöver och Caesar få ett eget revir. :lol: :!:
Vi får se hur det går. Kanske Josef blir jättestörd om Nomi kommer vakna, eller så blir det okej. Det återstår att se :!:

/Linda
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Nomi vaknar till på natten

Inlägg av mamaA »

Spännande! Kanske kan storebror lära lillasyster att sova eller så tycker han det är jobbigt och går tacksamt tillbaka till storebror :wink: . Håll oss uppdaterade!

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Nomi vaknar till på natten

Inlägg av mamaA »

mellanbror och storebror för att förtydliga, men du fattar nog vad jag menar!
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Nomi vaknar till på natten

Inlägg av Dumlekolan »

Josefs kommentar på morgonen

...jag hade hoppats på att få säga ramsan, hon vaknade på natten (enligt pappan 04.30) och lät lite men så somnade hon om så jag behövde inte det :wink: får jag fortsätta sova inne hos Nomi mamma?! :wink: gullunge!
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Nomi vaknar till på natten

Inlägg av lgh140 »

Å vad underbart!!!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"