Nomi vaknar till på natten

Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Nomi vaknar till på natten

Inlägg av Dumlekolan »

Ja, klart hon är groggy hon med, liten liten då!

Så man "bör" inte ramsa mer än 1 gång på natten? :?:
Tips på musik? Mozart? När hon gråtit "klart", sänker man musiken då? Och börjas det igen, så sätter man på musik igen???? :?: :?:

Jag sover med öronproppar men vaknar ändå... :roll:

Kram från ett soligt Gotland
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Nomi vaknar till på natten

Inlägg av Tin »

Hmm, jag är lat och på natten vill jag sova, så jag sätter på musik på en gammal iPad och skjuter in den i litens rum. Sen går jag och lägger mig igen. Orkar inte vara vaken för att stänga av och hålla på att dribbla. Vaknar jag till senare och allt är lugnt stänger jag av den.
Jag spelar en klassisk skiva för barn som jag hittade på cdon, bl a Mozart men lite blandat. Det är en bebis på omslaget. :)

Sen har jag alltid kört med: före 4a på morgonen så har vi en rams konversation liten och jag om det behövs. Jag kan också gången och checka av allt så jag vet att allt är ok innan jag attityd ramsar så det står härliga till. Efter 4a är det pangramsa och musik och inget spring i litens rum. Jag har gillat att veta exakt vad jag tar till för verktyg när man väcks sådär mitt i natten.

Kram Tin :heart:
(Som är uppe mitt i natten och ramsar as we speak)
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Nomi vaknar till på natten

Inlägg av Dumlekolan »

God morgon!


Vi sover på olika plan, vi vuxna o Nomi, för att få rummen att räcka till! Jag sover med öronproppar så jag hör henne inte först utan det är maken som gör det. Jag vaknar av att han går upp. Han ramsade henne, hon blev tyst en stund o så kommer gråt. Då blev det MUSIK, klassiskt o skönt. :-({|= Hon tystnar, mumlar, gnyr lite o är nog vaken en stund till, men här, till skillnad från de andra nätterna, känner jag mej lugnare. Jag har gjort det jag har kunnat, för att hjälpa henne, att hon sen tar tid på sig, det kan jag inte hjälpa. Efter en stund, 40 min eller så, somnar hon om. Jag får nåt adrenalinpåslag :roll: men det är ju mitt bekymmer.

Bättre är det, mindre skrik, lugnare bebbe. Sakta sakta... :wink:

Fina verktyg!
Kram från en som dricker...java så klart!
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Nomi vaknar till på natten

Inlägg av Tin »

=D> =D> =D>
Vilken underbar sinnesstämning du befinner dig i, massor med lugn, trygghet och attityd. Precis vad liten behöver känna från mamma.

Och det funkar ju, hon svarar med att somna. Hipp hurra för verktyg som fungerar och föräldrar som er.

Kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Nomi vaknar till på natten

Inlägg av Dumlekolan »

Tack för dina fina rader Tin! Det värmer!


I natt vaknade lillskruttan 00.30, brukar aldrig vakna så tidigt, var vaken en trekvart. Behövdes en ramsa sen pratade hon för sig själv. Men låt säga att hon gråtit än mer, är det fler ramsor som gäller så här dags på dygnet? :roll: :?:

I natt ska jag gömma mej :wink: i ett förråd, så jag får lite mer energi att ta hand om lillfisen sen på dagen, för hon är ju allt annat än pigg just nu, jätteförkyld o trött.


Den här fnurran har hållt i sig i en månad, när brukar det ge sig?

Kram från ön :D
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Nomi vaknar till på natten

Inlägg av Dumlekolan »

I natt sov jag i klädkammaren. Fint.

Nomi hade vaknat en gång vid 3.30, fått en ramsa o somnat om efter 10 min. Framsteg. :D

När det blir en fnurra så här, tycker jag att det är så lätt hänt att fastna i det negativa. Jag hakar upp mej på det, som ni säkert märkt. Idag satt jag o tänkte på mina kids, mitt liv, o allt som sker därtill, o det slår mej, attans vad mycket ljuvligt som finns.
Storebrorsor som busar med lillasyster, liten tjej som är glad o energisk, hon gillar maten som lagas o äter i regel bra, jag har hjälpsamma killar som fixar här hemma med det mesta även om det tjatas en del, jag bor på en underbar ö, jag har en fantastisk man som jag är såå glad att jag har, jag tränar en hel del o tar mej tid till att göra saker som jag tycker om. Jag har många fina vänner som jag gillar att umgås med. Och så är jag en närvarande o engagerad mamma, som gör så gott jag kan o lite till. Med andra ord; det finns mkt positivt i mitt liv. Så en liten fnurra, vad är det?!!! :roll: :wink:
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Nomi vaknar till på natten

Inlägg av videunge »

Jag säger bara Heja Dig! och lilla Nomi :heart: så klart. :wink:

Visst är det härligt när livets underbarhet liksom bara slår ner i huvudet på en? :D Och jag tror att där någonstans så hittar man också lugnet att vänta ut fnurror och ta det med lugn, precis som du verkar göra.

>Höstkramar till er! :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Nomi vaknar till på natten

Inlägg av Dumlekolan »

8) solen skiner så härligt, riktigt varmt o skönt är det!


I några nätter har nu Nomi sovit hela nätterna. Hurra! Jag är så glad för de nätter det funkar o hoppas att det släpper!

Kanske att det hjälpte, att vara konsekvent, med samma verktyg natt efter natt, att vi visste vad vi höll på med, hon kunde slappna av. Till en början tror jag vi velade en del, men sen styrde vi upp det! :wink:

Kram :heart:
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Nomi vaknar till på natten

Inlägg av Tin »

=D> =D> =D>

Liten fick svar på alla frågor och kan nu lugnt, tryggt och sömning sova hela goda natten. Mamma vaktar, på natten sover man. Zzzzzzz

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Nomi vaknar till på natten

Inlägg av Dumlekolan »

:roll: tydligen inte alla frågor, i natt vaknades det vid 01 och gråten var ett faktum. Jisses. :roll:

:arrow: Det är en fråga jag känner mej osäker kring, och det är vad som är klokast att göra om det vaknas INNAN 04.00??? :?: :?: :?:

Jag känner mej säker på vad jag gör efter 04, ramsa en gång o musik om det behövs. I natt vid 01 hjälpte inte ramsan, inte den andra heller, så till slut blev det musik ändå o då tystnade tjejen o somnade om. :wink:

Önskar alla en fin vecka o TACK för att ni läser o finns där ute! :heart:
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Nomi vaknar till på natten

Inlägg av Sigyn »

Det lät väl som en toppen strategi även vid den tiden :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Nomi vaknar till på natten

Inlägg av lgh140 »

Hej Dumlekolan!

Verkligen fina svar du fått - jag suger in alla tips jag med :) Här hemma har vi (igen) fått ordning på storebrors uppvak under nätterna och precis som du kom fram till verkar snabbaste vägen vara att konsekvent köra samma visa varje natt och backa långsamt ;) Det funkar iaf för oss. Här kör vi in och stoppa om (en gång) + ramsa alt pangramsa + musik om det börjar kännas som morgon.

Kram!!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Embla
Inlägg: 31
Blev medlem: sön 28 apr 2013, 12:49
Ort: Gbg

Re: Nomi vaknar till på natten

Inlägg av Embla »

Har precis samma problem med min lilla tjej som närmar sej året! Skönt att läsa lite tips här, älskar det här forumet!
Min lilla vaknar sedan några veckor tillbaka mellan 3-4:30. Startar med tårar (då går jag in om det låter väldigt mycket) och sedan är det gnäll och lite lite ledset i typ 1 timme. Man blir ju helt slut! Men nu fick jag lite ny energi här, vi är nog rätt på det! Vill inte minska schemalagd sömn än (hon sover 19-07 och 11:45-13:45).
Mamma till Alva, född 121017, kurad 26 april 2013. Stor lycka!
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Nomi vaknar till på natten

Inlägg av Dumlekolan »

Toppen att fler kan få tips! :lol:


Tänker att jag ska ha en strategi, känns skönt så man vet vad man ska göra, i fall att tösen vaknar o gråter.


:arrow: innan 04
-gå in o kolla o bädda om, gå ut med ramsa
-musik om det blir mer gråt

:arrow: efter 04
-pangramsa
-musik om det behövs

Låter det okej :?: :?: :?: :shock: :roll: :wink:


Kram i massor från mej
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Nomi vaknar till på natten

Inlägg av Tin »

Dumlekolan, =D> =D> =D> . Vilken ledning du har tagit. Underbart.

Precis så gör jag med. Utmärkt strategi. ;)

Och Embla, starta gärna en egen tråd om du vill ha personlig hjälp, du är så välkommen.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"