Nomi vaknar till på natten

Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Nomi vaknar till på natten

Inlägg av Dumlekolan »

Hej hej,

nu har min tjej blivit över året så nu får jag skriva här istf på Späda och små. Behöver lite vägledning minsann.

Jag sover med öronproppar då maken snarkar nåt bedrövligt så jag hör inte när Nomi eventuellt vaknar till, drömmer eller liknande. Däremot vaknade jag i natt av att maken går upp o gör välling till henne, då hon "skrikit" i en timma. Hon kurades vid 5 mån o har sovit bra sen dess, men vid tre tillfällen har hon enligt pappan skrikit så mkt att han gjort välling. Jag tycker att det känns tokigt att börja ge mat på natten när hon sovit så gott så länge. Inget som jag vill införa om man säger så.
Varför hon vaknar o skriker vet jag inte. Drömmar? Törstig? Ja, hur ska man kunna veta, hon kan ju inte prata :roll: :wink:
Men på natten sover man, är ju min tanke...men som i natt, skrek hon bra länge, sen gick han o gav henne välling, sen tog det 1 timma innan hon somnade om. Så vill vi INTE ha det.
När hon skriker (ibland vaknar hon till o somnar om själv) VAD bör man göra? :?: :?: :?: Bara låta vara?
I övrigt är hon en pigg tjej, äter bra, sover ca 1.5 - 2 timmar på dagen vid ett pass.

Ha en fin dag!
Linda
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Nomi vaknar till på natten

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag har aldrig förstått vad välling har att göra med att somna om på barn över 4-5 månader :shock: . De vaknar ju inte för att de är hungriga utan för att de drömmer eller liknade. Har man serverat en viss slags lösning vill de ju gärna att man fortsätter med den sen... :wink:

Du vet ju vad man gör - du har ju verktygen. Ramsan så klart, vad annars!

Jag brukar göra så att jag går in och stoppar om ev tröstar kort, sedan går jag ut och blir det gråt igen så fort jag går så är det ramsan som gäller. Om det blir fler uppvak så är det ramsan som gäller. Efter några nätter trillar poletten ner och uppvaken upphör.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Nomi vaknar till på natten

Inlägg av Dumlekolan »

Näe, inte jag heller, jag får nästan som magkatarr när jag tänker på det, hujedamej vad ska gubben ge mat för...jag tror att han tänker att hon måste vara törstig för att skriket inte upphör, men han har inte heller ramsat, o inte väckt mej heller...så att jag kan ramsa om han nu har nåt emot det...hm... :roll:
Nu har detta hänt 3 ggr på 8 mån, o skulle det hända igen, så RAMSAR jag. :lol: det var nog bara det jag behövde höra. I natt är maken bortrest, så då får jag fixa natten om det skulle bli nåt skrik, o jag kan LOVA att välling kommer damen INTE få! :D

Tack för pepp!
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Nomi vaknar till på natten

Inlägg av Dumlekolan »

Satt och tittade på översikten, sömnbehov vid olika åldrar...Nomi sover i regel 2 timmar på dagen, det kanske är för mkt, om hon sover 12 timmars natt. Hon är 13 månader nu. :?: :roll:
Har märkt att hon har lite svårare att somna in för kvällen...det kanske är dags att korta ner luren på dagen.
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Nomi vaknar till på natten

Inlägg av SusanD »

Hej, länge sen sist, hoppas ni har det bra ute på ön.

Mina barn har alltid sovit 12 tim natt och 2 tim på dagen så dra inga förhastatde slutsatser om att hon sover för mycket, det kanske inte alls är därför det krånglar lite. Orsaken kan ju vara allt ifrån tänder till ludd mellan tårna och då är det lite oschysst att dra ner på sömnen tycker jag.

Däremot har jag, när barnen blivit över året och bara har en lur, kunnat mixtra lite med den luren. Har de varit väldigt pigga och glad eller vi varit iväg på något så har de bara sovit 1,5 tim för att nästa dag sova sina 2 tim igen. Funkat bra här att göra så.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Nomi vaknar till på natten

Inlägg av Dumlekolan »

Hej hej!


Vi var på restaurang i lördags, jag o maken för att fira 15 år tillsammans! Gick o la oss ganska sent, för att se vakna av Nomis skrik runt 04, vid 05.30 somnade hon om först. Jag ramsade henne först o hon blev så tyst o jag tänkte, oj, somnade hon verkligen om så snabbt, men sen var hon i gång. Ramsade igen efter att jag avvaktat, hjälpte inte, så jag gick in o bäddade om henne, nej, en ramsa till, o till slut däckade hon.
Jag förstår inte riktigt varför hon höll sig vaken så pass länge. Man undrar verkligen vad det var som gjorde henne så orolig. Man hoppas att sådana nätter inte kommer alltför ofta, jag har ju en tendens att oroa mej lite för mkt. Så varje gång jag går o lägger mej känner jag en oro.
Men jag försöker göra det jag kan, ge henne mkt mat under dagen, kärlek, social delaktighet även om hon hellre springer iväg efter brorsorna, utevistelse, mkt skratt innan läggning, så det känns som att jag ger henne alla förutsättningar iaf. Hon får fortsätta sova 2 timmar på dagen, hon verkar behöva det, lillpinglan! :wink:

Kram! :D

Tack, vi har det fint ute på öjn. Fast nu har nog hösten kommit, men gud vad sommaren höll i sig länge, så gott!
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Nomi vaknar till på natten

Inlägg av mamaA »

Hej!

Det händer oss alla då och då så det är inget att jaga upp sig för :D , säger jag som själv jagar upp mig när det händer :wink: , men sen slår attityden till för jag gillar inte att bli väckt så sen blir det sova av :sleep: .

Jag kör först in och kolla/stoppa om, SEN ramsa. Går man in efter ramsan desarmerar man ju dess kraft så jag föredrar att göra så här. Eftersom jag har varit inne så vet jag ju att allt är okej så jag kan ramsa med attityd.

När ska du börja jobba igen, Dumlis? Har precis fått en ny sexa, pust, stånk och stön :wink: !

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Nomi vaknar till på natten

Inlägg av Dumlekolan »

En natt till med uppvak vid 04. Pappan gick o bäddade om henne, men efter en stund skrek hon än mer. Mamman ramsade med en attityd :D , sen tog det en halvtimma minst innan hon somnade om. Mamman somnade om först vid 06.30. Men med lite kaffi och sol ska det nog gå bra. :lol: Förmodligen är det nog en massa drömmar som spökar. En fas att gå igenom. Ja ja. Men tröttsamt är det, för oss alla.
1. gå in o bädda om
2. vid behov, ramsa med attityd!


Börja jobba!Nästa år i augusti!!! Då blir det förskola för Nomi och jobb för mamman, 60% hade jag tänkt. Men tills dess njuter vi av tillvaron tillsammans! :wink:
6:or är spännande...har haft ett gäng sådana i idrott. Mamma mia vad mkt hormoner! :!: Lycka till mamaA!
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Nomi vaknar till på natten

Inlägg av Sigyn »

Min son hade en liknande fnurra runt ett år, vet att jag bad om hjälp i hans tråd då. Sen kom en vid 16 månader med och efter det har allt vart lugnt typ.
Jag vet att det står i barnaboken och detta funkade även för oss oftast.
In och kolla, vi gick in, la ner honom klappade och pussade lite och sen ut med ramsa, sen lät vi dörren stå på glänt. Var det på kvällen hörde han ju tvn och oss plus att det kom in lite ljus, var det på natten tände jag en liten lampa som stod bra till utanför så det kom in lite ljus, när han somnat om igen stängde vi dörren.
Runt 9 månader vet jag att vi kunde ha katastrofala uppvaknandet på kvällen, men det gick över rätt fort när vi var stenhårda på att använda verktygen och inte ta oss några friheter. Så det kanske oxå kan vara något.
Men jag upplevde iaf att öppen dörr var mycket effektivt. Vid gråtiga läggningar i perioder har vi haft öppen med, ibland nästan helt öppen när han "inte velat sova". Och sen stängt när han somnat. Då har man sedan fått trappa ner den öppna dörren stegvis när han börjat somna bra igen, så man har den lite mera stängd kväll för kväll och tillslut stänger man den helt :)

Hoppas det löser sig snart :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Nomi vaknar till på natten

Inlägg av Dumlekolan »

En liiiten funderare bara...


om jag nu ska gå in till henne o bädda om, vid skrik o or, ramsar jag på vägen ut eller ska jag vara tyst?
Varför jag inte gått in förut har nog varit, att jag fått för mej, att jag inte bör gå in vid skrik, för då blir skriket förknippat med att mamma/pappa kommer in, hm... :roll: :wink: så därför har jag ställt mej utanför hennes dörr o ramsat.


/Linda
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Nomi vaknar till på natten

Inlägg av Sigyn »

Ramsa på vägen ut. Vi gör typ som en ny läggning. O han vaknar på natten nu går vi alltid in och då lägger han sig bara så stoppar vi om och ramsar ut. Men de gånger som han fortfarande varit ledsen när vi gått in har vi stannat tills han slutat gråta, alternativt om han inte gjort det typ försökt skratta lite fast han är kvar i sängen. Funkar inget sp ramsar vi ut ändå och behövs mer hjälp så går vi inte in igen utan ramsar i dörren. Så en gång går man in. Sen får man väl se, om du tycker att uppvaknandena eskalerar pga att ni går in då får man väl backa lite. Så har jag tänkt, typ en gång är ingen gång.
Sen är. Det här det som funkat för oss, alla barn är ju olika så man får ju bedöma lite efter sitt eget barn :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Nomi vaknar till på natten

Inlägg av Dumlekolan »

Frustration...
När jag går o lägger mej, känner jag bara, oj, undrar om hon vaknar i natt...inte den där känslan, ååå vad skönt att sova.
Och så vaknar hon. Ligger vaken en timma. Mamman somnar knappt om. Nåt fel gör man.
Hon vaknar i regel vid 04-tiden. Och jag fattar inte varför det är så svårt för henne att somna om då hon kunnat det förut. Och varför kan hon inte somna om vid tillrättaläggandet o ramsa?!
Frågorna blir många o därtill frustration, för sova behöver man ju, annars får man inte riktigt den energi man behöver. Jag vet inte om jag överdriver, att det kanske bara är att acceptera att det är så här i nån vecka till eller månad...minns ju inte att killarna vaknade till på det här sättet, men de sov ju tryggt tillsammans i samma rum.
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Nomi vaknar till på natten

Inlägg av Tin »

Hejsan,
när det gäller fnurror i vargtimman - så kan det hålla i sig ett tag som du märker. Och det finns givetvis olika skolor men en mycket vanlig variant är följande:

Just efter 4a har jag alltid kört med pangramsa vid första pip och sedan ingenting, behövs det mer så dra på musik eller gör husljud. På min första fungerade det att sätta på duschen en stund men jag föredrar att (som jag gör nu med 2an) sätta på Ipadden och glida in den under dörren. Sen ingenting!!! :shock:

Det är känsligt just i vargtimman eftersom de små tror sig ha sovit klart och all trafik i rummet bidrar till att liten tycker, ja men det är ju morgon. Så minsta möjliga aktivitet, dra till med en rejäl pangramsa utanför hennes rum, och sen går du och lägger dig igen. Så jag hade inte gått in, eller öppnat dörrar eller någonting sådant. Det är natt, på natten sover man är budskapet. :sleep:

Det är också viktigt såklart att det är bäcksvart i litens rum. Kan man se handen framför sig är det för ljust. Och jag kan givetvis också varmt rekommendera väckarklockan, ytterligare ett hjälpmedel för att få liten att förstå att de inte är dom som är ansvariga för att starta dagen, så de kan lugnt sova vidare när de vaknar på morgonkvisten.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Nomi vaknar till på natten

Inlägg av Dumlekolan »

Hej och TACK för feedback! :D


Börjar känna mej lite groggy av alla uppvak...i natt var hon vaken 45 min o mamman lite därtill. Men i natt gick pappan upp o bäddade om o ramsade, även om han nu inte pangramsar eller har nån speciellt bestämd ton i ramsandet, så ramsar han iaf o han går upp, sen låg hon pratade för sig själv, gnydde lite o så däckade hon efter 45 min. Men om hon hade skrikit - tänker du, att jag ska göra husljud då Tin? Rent spontant tänker jag ju - på natten sover vi, ingenting händer, ska man verkligen föra en massa ljud då?!
Man vill bara att det ska ta slut...eller iaf att hon fick en pangramsa o blev tyst för att liksom somna lite snabbare. Ja ja.

Trevlig helg!
/Linda
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Nomi vaknar till på natten

Inlägg av Tin »

Inga problem, jag finns här alltid. :)

Jag blir också groggy av att vara vaken på natten - och tänk då vad groggy liten ska vara :shock: . Det är ju därför det är så viktigt att få dom att sova hela natten. :)

Ett tips är att ta varannan natt - du och pappan alltså. Så man kan slappna av helt en natt, eller som jag - sova med öronproppar. En flummig natt med uppvak fixar man om man får sova nästa.

Angående husljud, ja jag har alltid föredragit att spela musik för liten för att markera natt och det har tagits emot tacksamt. Så jag har gjort så här, uppvak vid 4a pangramsa och sen inget mer. Snackar liten, eller sjunger en stund, eller tom skrika eller ropa så länge man inte är ledsen. Ja det är inga problem, liten har fått reda på att det är natt, och på natten händer ingenting. Så ni kan lugnt göra ingenting, och förhoppningsvis somnar både liten och ni om igen.
Men blir liten ledsen behövs ett svar på något sätt, och när man inte ska gå in, och inte ramsa så får man ta till något annat som "svar", dvs ett annat verktyg. Då kan man ta till husljud eller musik. För ledsen ska man inte behöva vara även om det är vargtimma.

Blev det tydligare nu?

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"