Vaknar för tidigt och kommit ur SHN + dagisstart

Skriv svar
Winston
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 22 nov 2012, 11:13

Vaknar för tidigt och kommit ur SHN + dagisstart

Inlägg av Winston »

Hej,

Jag har fått ovärdelig hjälp här förut och hoppas att på att få lite kloka råd igen.

Min son Winston är 1,5 år. Han kurades när han var 8-9 månader. Sedan dess har läggningarna funkat hur bra som helst. Däremot har aldrig velat sova mer än 1 timme på dagen och den stora utmaningen har fortsatt varit att han vaknar för tidigt (trots kolsvart rum). Innan sommaren fick vi dock till det ganska bra genom att sätta på Mozart när han vaknade vid 5 och han somnade nästan alltid om till 6 (då sov han 19-6) och 1 timme på dagen.

Under sommaren så har tyvärr rutinen kommit av sig då vi bott i samma rum och han fullkomligt vägrat somna om till Mozart. Vi började då med ovanan att ta upp honom och ge honom morgonvälling (han brukar få välling vid 6 och frukost vid 8) i vår säng och fick honom sedan att somna om mellan oss 1 timme till.

Detta har tyvärr fortsatt nu under 2 veckor när vi kommit hem (vi har helt enkelt inte tagit tag i problemet). Nu har han dock börjat vakna både 3.30 och 4, kan inte somna om själv i sin säng. När han då kommer upp i vår säng sover han max till 5. Så nu måste vi ta tag i problemet.

Han började på dagis förra veckan (inskolning) och de första dagarna nu själv där (3:e igår) har gått lite knackigt. Han blir väldigt ledsen till och från under dagarna och vi har fått komma tidigare för att bryta mönster och vara där med honom på eftermiddagarna.

Så till mina frågor:

1) Behöver vi kura om eller räcker det med att köra pangramsa och klassisk musik på morgonen tror ni, även om han vaknar första gången 3.30-4? (Det har aldrig fungerat för mig med buffning och solfjälder på morgonen, han blir bara jättearg). Ramsan funkar inte heller den tiden egentligen, han blir förbannad. När man sätter på musik brukar han bli fly förbannad först och ligga och skrika, men sedan somna

2) Tror ni att han kommer ihåg klassiska musiken och så sedan innan sommaren?

3) Bör jag börja även med väckarklocka nu eller ta det i ett steg 2?

4) Den viktigaste frågan kanske, ska jag göra detta nu när dagis är nytt? Jag tänker att han har så mkt att gå igenom med det och att även få till detta igen och att han inte får komma upp till oss kanske blir för mkt?

Hoppas verkligen på lite råd och guidning!

Varma hälsningar,
Mamma Anna
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Vaknar för tidigt och kommit ur SHN + dagisstart

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag tänkte svara lite på fråga 4 :D .

Jag var själv en aning för snäll när sonen började på dagis och tyckte lite synd om honom för det var mycket nytt men det blev bara att han satte i system att mamma skulle komma in till honom för att han skulle somna om. Ja,ja :roll: jag gick på det ett tag men sen fick han några rejäla ramsor istället och sen var det problemet ur världen :wink: .


Han behöver sin sammanhängande sömn SPECIELLT nu när det bär mycket nytt och stabiliteten i rutinen även om ni kommit ifrån den är för att gynna honom så kör på och minikura nu säger jag. Det blir protester i en natt eller tre :wink: men sen är fnurran löst och ni sover bättre allihopa.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Winston
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 22 nov 2012, 11:13

Re: Vaknar för tidigt och kommit ur SHN + dagisstart

Inlägg av Winston »

Tack snälla för ditt svar!

Ja, du har ju givetvis rätt. Ibland är det svårt att vara rationell bara när mammahjärtat bankar och han är så ledsen på dagarna till och från. Man vill att han ska känna att man finns där för honom hela tiden och att han kan vara trygg (men jag vet ju att trygghet också kommer från att sova säkert i sitt rum).

Med en minikur, menar du då att köra igång med ramsor? Eller även klassisk musik? Nu i natt vaknade han redan 1.30 och kunde inte somna om. Det känns ju väldigt tidigt att börja med musik, men jag vet inte om bara ramsor skulle bita på honom nu. Skulle du tipsa om att köra buffning eller solfjädern oxå, eller köra stenhårt bara på ramsor?

Åh det känns så svårt det här! Han har sovit hela nätterna sen vi körde kuren i november förra året.

Tacksam för mer svar om du vill :D

Tack,
Anna
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Vaknar för tidigt och kommit ur SHN + dagisstart

Inlägg av miniz »

Hej! :D
mamaA har svarat sà bra! Tack!

Jag vill tillägga att du màste tänka pà attityden. Den betyder nästan allt. Och ramsan är väldigt bra att ha nu och senare,
sà läs pà om kuren och kör, säger jag ocksà.

Rapportera gärna och om du behöver stöd eller en spark för att ta tag i det sà finns vi här!

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Vaknar för tidigt och kommit ur SHN + dagisstart

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag ser det här som en fnurra så jag tycker inte att du behöver kura om från början. Ramsan är verktyget säger jag. Musik brukar ju främst användas vid förtidiga uppvak så där får någon annan ge input :?: . Jag tycker dock att det låter som att ramsan behöver arbetas in rejält igen. Buffning är han för stor för och solfjädern är ju ett krisverktyg som ska tas till väldigt sparsamt.

Så länge du hittar attityden så funkar ramsan :D .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Winston
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 22 nov 2012, 11:13

Re: Vaknar för tidigt och kommit ur SHN + dagisstart

Inlägg av Winston »

Hej igen och tack för ytterligare input.

Jag har tänkt köra minikuren i helgen. Nu vaknar han redan flera ggr per kväll oxå och står upp i sängen och är jätteledsen (han verkar drömma mkt mardrömmar). Ska jag försöka bara med ramsan även om han kommer vara superledsen menar ni? Och ha attityden och våga vänta länge mellan ramsorna för att få de att ta? Eller ska jag in och köra solfjädern om han blir för ledsen. Anledningen till attrahera känner mig så mesig är att han verkar drömma så mkt mardrömmar och jag vill inte göra det värre. Drömde era barn oxå mktsrdrömmar och sov dåligt precis efter dagisstart?

Ska verkligen försöka ta tag i detta och uppskattar era råd såå mkt!

/Anna
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Vaknar för tidigt och kommit ur SHN + dagisstart

Inlägg av SusanD »

Hej,

nej du ska inte FÖRSÖKA med ramsan, du ska ANVÄNDA den med massor av ATTITYD av självklarhet.

För att du ska få ramsan att bli det perfekta verktyget som den är så måste du komma till en dialog med sonen. Därför måste du själv vara helt övertyga om att ramsan kommer fungera (själv vet jag att den gör det som om du tvekar det minsta får du lita på mig) och sen genomföra.

Så när han vaknar svarar du med att RAMSA, invänta svar, är han ledsen RAMSAR du igen, lyssna av, hur reagerar han? ska du vänta lite, låta honom gnälla av sig och sen servera en ny ramsa? Svaren har bara du för de är du som ska lyssna på honom.

Tänk dig som att ni har en diskussion om huruvida han ska sova eller ej:

Sonen: Jag vill inte sova!
Du: RAMSAR! (jo du ska sova, jag vaktar här, sov så gott)
Sonen: Men jag har strumpludd mellan tårna och jag KAN inte sova.
Du: RAMSAR. (det fixar vi imorgon, sov så gott)
Sonen: Men jag gillar inte att sova, jag är pigg!!
Du: RAMSAR. (du behöver din sömn, sov så gott)
Sonen: Kanske behöver jag sova ändå.
Du: Ramsar. (ja det behöver du, sov så gott)
Sonen: Mm, god natt.
Du: Ramsar mjukt. (sov så gott lilla gubben min)

Förstår du principen? Du måste lyssna till vad han "säger" och besvara därefter. Ha svaret i magen och så låt ramsan komma ut ur munnen så får du rätt tonfall och tryck på ditt svar.

Att drömma mardrömmar är inte farligt, han har ju dig där utanför som RAMSAR och på så sätt talar om att han är trygg och kan sova vidare.

Under hela livet kommer vi vakna och trassla då och då men ändå så behöver vi vår sömn så alternativet att gå upp och äta och vara vakna är ju inget bra oavsett hur gamla vi är.

Se nu till att genomföra denna minikur ordentligt så att han får den sömn han så väl behöver. Speciellt nu när han börjar på förskolan med allt vad det innebär så behöver han verkligen sova. Så genomför!

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Winston
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 22 nov 2012, 11:13

Re: Vaknar för tidigt och kommit ur SHN + dagisstart

Inlägg av Winston »

Tack snälla för svar, nu hoppas jag på mer råd för jag känner mig ledsen och desperat.

Jag började kur förra veckan och det gick bra! Man märkte att han kände igen sig och redan tredje kvällen sov han ända till 5 utan att vakna.

Om han vaknade någon gång på natten somnade han om själv och behövde jag säga ramsan tog den.

Vår stora utmaning har alltid varit tidiga morgnar. Detta kämpade jag otroligt mkt med förra gången. Det som till slut funkade var klassisk musik direkt när han vaknade, men han har aldrig sovit 19-07 som tänkt utan snarare 19-06.

Förra veckan fick jag honom första morgonen att till slut somna om med enbart ramsa efter 1,5 timme vaken och då sov han till 6.30. De andra morgnarna (fram till 5 morgonen) funkade oxå bra och han sov fram till marginalkvarten (jag har satt 19-6.30 som mål). Jag försöker oxå med klockan nu som aka väcka honom. Han tycker att det är kul att stänga av den, men förstår nog inte poängen.

I helgen fick han hög feber, så då tog jag upp honom lite tidigare (vid 5.45). Sen har vi haft 2 morgnar nu när han vaknar 5 och där ramsan inte fungerar överhuvudtaget. Han blir sjuuuukt förbannad och bara skriker och jag riktigt hör hur han står och hoppar därinne. Några gånger lugnar han sig och jag hör att han nästan är på väg att somna, men så drar han igång sig själv igen.

Jag har verkligen försökt att då resonera med honom i form av olika tonlägen på ramsan, men jag måste göra helt fel och det funkar verkligen inte. Han blir vara såååå arg.

Hjälp mig gärna!!! Vad ska jag göra? Jag blir rädd att jag oxå förstör effekten av ramsan på natten när jag verkligen behöver den. I natt vaknade han vid 3 och somnade inte om själv så då körde jag ramsan några gånger och efter ett tag somnade han. Men sånna återfall kan komma va?

Ska jag prova bara klassisk musik på morgonen igen? Eller vad ska jag göra? Han är sjukt envis och jag känner att jag börjar bli riktigt frustrerad över att jag inte klarar att få till den sista biten.

Tacksam för alla svar jag kan få!!!

Kram,
Anna
Winston
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 22 nov 2012, 11:13

Re: Vaknar för tidigt och kommit ur SHN + dagisstart

Inlägg av Winston »

Hej igen,

Är det så att bara man har attityden så funkar ramsan? Eller är det så att på morgonen kan det vara så att den inte fungerar?
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Vaknar för tidigt och kommit ur SHN + dagisstart

Inlägg av Tin »

Hej Winston,
först en liten admin grej, kan du skriva i din signatur hur gammal sonen är så det är lätt tillgängligt för oss som svarar.

Så till frågan, jo så här brukar det vara. Liten kan ramsan och vet att den betyder "sov nu lilla vän" typ, en säker sovare kan sova liksom. För det har han/hon lärt sig för länge sedan, så när du brakar på med ramsan känner sig liten oförstådd. "Mamma kan kaaaaaaan sova. Jag undrar ju bara om det är morgon än?" Som du märker blir liten bara förbannad av ramsan i vargtimman, dvs på morgonkvisten mellan 4-7. Och med all rätt eftersom du har mage ;) att svara på fel fråga om och om igen.

Så till tidiga uppvak, det kan som du ju vet hålla i sig lääääänge. Veckor. Vad som är viktigt är först "the basics" bäcksvart rum, inga glipor någonstans, attitydmössan på och väckarklocka som ringer in morgonen.

Så före vargtimman gör du alldeles rätt, kan inte liten somna om själv, ramsar du honom. Och det fungerade ju alldeles utmärkt hemma hos er. I vargtimmarna däremot firar du av en pangramsa vid första pip för att markera, och sedan antingen ingenting eller om han blir han ledsen kör du musik. Musik är ett utmärkt verktyg vid tidiga morgnar. Men inget spring i litens rum, inga ramsor utöver pangisen.

Och det går utmärkt =D> , du fixar detta. Bara tidiga morgnar kvar..... :)

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"