Tidiga uppvak och problem med dagslurar

Skriv svar
Ava_älskling
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 05 apr 2013, 13:17
Ort: Göteborg

Tidiga uppvak och problem med dagslurar

Inlägg av Ava_älskling »

Hej!

Vi har nu tillämpat kuren i två månader och det är sååå skönt att äntligen få börja sova på nätterna!! :D Hon sover igenom de flesta nätterna men en fråga är: hon vaknar nästan alltid upp efter att vi lagt henne för natten efter ca 45min och gråter mycket. Men det tar bara några minuter innan hon somnar om igen. Är det vanligt? Kan man göra något åt det?

Det stora problemet är morgnarna! Sedan kurens start har hon faktiskt aldrig sovit i ett streck till kl 07. Hon vaknar från allt emellan 05.00 till 06.20, för det mesta 06.00.
Hon vaknar nästan aldrig upp ledsen utan ligger och pratar och busar med sig själv i ca 40 min innan hon tröttnar och börjar gråta. Om hon vaknar lite efter fem brukar hon somna om efter 40min och sova till 07.00. Och om hon för ovanlighetens skull somnar om och vaknar kl 07.00 får vi problem med 09.00 luren som hon inte vill somna till.

Jag har läst lite trådar här på forumet och försökt tillämpa dem men det har inte funkat. Pangramsat, mörklagt så gott det går (vi har stekande morgonsol så mörklägga helt går inte) och satt igång musik. Jag är däremot inte alltid så konsekvent med musiken. Kanske det som är fel?

Dagslurar strular också. Mitt på dagen ska hon sova 1.5 timme, vilket hon aldrig gör. Det brukar bli 1 timme och ett uppvak under den tiden. Oavsett när hon lyckats somna på dagsluren vaknar hon upp som på signal 13.10. Även 45 minutaren på förmiddagen har börjat krångla ibland.

Hon gråter alltid lite varje gg jag lägger henne för att sova. Har jag gjort något fel eller brukar det vara så?

Jag börjar märka på henne att hon får för lite sömn totalt under dagen, så därför behövs något göras. Minst en timmes sömn missar hon totalt under dagen.

Min dotter Ava är 8 mån och detta är schemat vi har nu:
19.00- 07.00 Natt
07.00 Frukost (ammar o välling)
08.30 Äter (äter några mackbitar själv)
09.00- 09.45 Sova 45 min
10.00 Äter (Gröt)
12.00- 13.30 Sova 1,5 tim
13.30 Äter (Lunch och frukt)
16.00- 16.20 Sova 20 min
16.30 Äter (Middag)
18.15 Äter (Gröt)
18.40 Nattrutin
18.50 Ammar (som del att nattrutinen, fast somnar aldrig här)
19.00 Godnatt

Bör jag minska lurarna snart? Jag vågar ju inte göra det nu när hon får så lite sömn ändå. Att ta bort eftermiddagsluren känns inte som ett alternativ heller. Hon klara inte av att vara vaken så länge. För det mesta är hon jättetrött kl 16.

Tacksam för svar och hjälp!!
Mamma till godingen Ava född 120912
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Tidiga uppvak och problem med dagslurar

Inlägg av miniz »

Hej och välkommen. :D

Vad skönt för er alla att sova pà nätterna. :thumbsup:

Kankse hon är en morgonfàgel, din flicka.
Vàrt fjärde barn var en morgonbebis, ingenting vi gjorde ändrarde det faktum att han vaknade vid kl.6. Nattsvart, ramsa, buffa, inget bet, till det släppte av sig själv.

Hon tar ju fint hand om sina uppvak själv, sà ge henne en ramsa när hon börjar gnälla och ta upp henne när det är morgon. (Ni kan ju ta morgon lite tidigare en period och sedan ändra. Sà slipper ni alla ligga vakna i sängen och vänta pà morgonen.)

När hon vaknar till efter 45 minuter har hon sovit en syklus och är uppe vid ytan och gnäller till lite innan hon dyker ner i sömnen igen. Den klassiska 45 minuters skarven.

Att barn gràter till när de lägger sig är rätt vanligt. Varför de gör det? Kanske de har nàgot pà hjärtat, känner sig trött eller bara ljudar av gammal vana... Onödigt tycker man ju, de har allt, men klagar ändà :lol: . Sà länge hon inte är olycklig fàr hon hàllas pà, tänker jag.

Schemat ser bra ut, men en annan variant är att ha tvà lànglurar pà dagen istället.
Min 6 mànaders sover fràn 10 -12.30 och 15 - 17 och har natt 20.30 - 7.

Trivs du med tre lurar eller kan du tänka dig ha en längre lur pà morgonen och ta lunch-luren senare? Dà är hon vaken 13.10 ocksà. :D

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Ava_älskling
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 05 apr 2013, 13:17
Ort: Göteborg

Re: Tidiga uppvak och problem med dagslurar

Inlägg av Ava_älskling »

Hej!

Tack för ditt svar!
Sedan jag skrev sist har hon nu börjat sova hela morgonen till kl sju!! Jippiee!
Det som jag tror hjälpte henne var att jag började tillåta henne att sova längre och utnjyttja marginalkvartarna på de dagarna när hon vaknat tidigt. Vi är också mer aktiva nu och hon kryper runt en massa här hemma.

Däremot har ett annat problem dykt upp då hon sover till sju. Hon somnar inte på sina tupplurar i tid, det kan ta upp till en timme! Hon kan ligga vaken och leka med sig själv tills hon själv upptäcker att hon är trött och börjar gråta i vågor. I skrivade stund har hon nu legat vaken i en timma och gråter argt! Hon är ju jättetrött :( Förmiddagsluren tidigare idag var likadan.

Schemat är samma som sist förutom att vi ofta hoppar över eftermiddagsluren, det beror på om hon lyckas sova ordentligt på lurarna innan. Borde jag ändra lurarna så att hon är vaken tre timmar emellan istället för två?
Vore så skönt ifall man kunde behålla de som de är ändå.. Hon sover inte alls bra i vagnen så jag är låst till hemmet fram tills hon är klar med sin eftermiddagslur :(

Tacksam för svar! Detta är frustrerande...
Mamma till godingen Ava född 120912
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Tidiga uppvak och problem med dagslurar

Inlägg av mamaA »

Hej!

Det låter som den stora(!) damen är redo för ett tvålurars schema nu. För att inte eftermiddagen ska bli för lång så skjuter du på båda lurarna ca 30- 60 minuter och det kanske löser era insomningsproblem också.

Det som slog mig när jag läste schemat är varför hon får gröt kl 10? Ge en stadig frukost och så flytta fram den måltiden en timme så att det blir lunch där istället. jag tror att liten sover bättre med stadigare mat i magen. Nu får du ju se hur det passar med med nya sovtider, men det är bra om det inte är för lång tid mellan lunchen och långluren. Det är dock lite krångligare när man har två lurar så då kan man förstärka med lite banan eller välling innan luren. Sen kan du ju ge gröt till mellis istället.

Det där med att sova i säng eller vagn #-o . Min kille sover också mycket bättre i sängen och ja, då är man låst hemma när de sover. Nu har jag inte direkt brytt mig om att göra något åt det hela men jag tror att om jag gett mig sjutton på att han skulle sova sina lurar i vagnen så hade det lyckats om man bara har attityden. Man får göra en liten minikur med dagslurarna helt enkelt då. Se över så att vagnen är tillräckligt bekväm att sova i och mörklägg med filt eller barnvagnsgardin sen är det bara att visa hur det ska vara :D . Bestäm vilket verktyg du ska använda innan så du inte blir förvirrad och tappar attityden.

kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Ava_älskling
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 05 apr 2013, 13:17
Ort: Göteborg

Re: Tidiga uppvak och problem med dagslurar

Inlägg av Ava_älskling »

Tack så mycket för dina råd mamaA! Jag har skjutit på beslutet men har nu börjat föra in ett nytt schema till min flicka.

19:00-7:00 natt
7:00 välling
9:30 gröt
10:00-11:30 sova 1,5 h
12:30 lunch & frukt
14:30-15:15 sova 45 min
15:15 middag
(17:30 ibland mellanmål)
18:15 gröt & välling
19:00 godnatt

Ava kan sova 45 min i vagnen, men inte så mycket längre, så därför lade jag den kortare luren på eftermiddagen. Då blir vi lite friare och kan fortfarande göra något under dagarna. Nu får vi bara hoppas det fungerar!
Hon har börjat vakna under nätterna nu :( Men vi har haft svårt att hålla på schemat under sommaren så antar att det är orsaken.

Tack!!
Mamma till godingen Ava född 120912
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Tidiga uppvak och problem med dagslurar

Inlägg av mamaA »

Det är lite ovanligare att ha långluren först men prova och se. Jag vidhåller dock att ni byter så hon äter gröt till mellis och middag på kvällen. Riktig mat mättar bättre än gröt och om ni nu har problem med nattliga uppvak så är det ju bättre att hon är riktigt mätt inför natten.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"