Lite struligt

Skriv svar
Erahsmamma
Inlägg: 245
Blev medlem: lör 04 feb 2012, 12:49

Lite struligt

Inlägg av Erahsmamma »

Hej igen! :-) min dotter är nu 22 månader och går mot 2 år.
Vissa dagar sover hon ej middag längre ochgår och lägger sig då 18-18.30 sover till ca 7.30.
Om hon sover middag 1,5 timme så går det inte att lägga henne innan kvart över 8 på kvällen.. Och även då är hon missnöjd. Jag har tänkt att detta kanske bara är en fas att hon inte vill lägga sig då hon har sovit middag på dagen men hon är pigg.
Det svåra är att sover hon ej middag blir hon på gränsen till övertrött och kan vakna och gråta på natten och i sömnen. Sover hon middag så blir läggdags så sent :/
Känns jättesvårt att korta ner sovstunden när hon väl sover..
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Lite struligt

Inlägg av miniz »

Hej och ursäkta att du inte fàtt svar!

Jag känner igen mig! Fy vad det är svàrt att väcka de smà när de sover sà skönt. Men det är det jag vill ràda dig till. Väck henne efter 45 minuter, med nàgot mysigt, bok, saga eller film eller nàgon annan muta. Gör det i tvà veckor och utvärdera sedan.

En annan variant är att làta henne sova nàgra dagar i veckan, för att ladda batterierna. Men det tycker jag är svàrare att styra, dà det blir lätt sena kvällar och trötta dagar...

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Erahsmamma
Inlägg: 245
Blev medlem: lör 04 feb 2012, 12:49

Re: Lite struligt

Inlägg av Erahsmamma »

Hej, ja det dröjde lite :-) men det gör inget, tack för ditt svar!
Vi har tänkt som så nu att vi strävar mer mot att hon inte sover någon middag, hon går då och lägger sig redan 17.45 somnar direkt, och hinner inte bli så övertrött, sen sover hon till ca 7.00 på på morgonen och har då 13 timmar natt.
Vi försöker att göra något lungt mitt på dagen, mysa i soffan, titta lite film, vaken vila helt enkelt. Om hon är väldigt trött erbjuder vi middagssömn, eller om vi kanske ska bort en kväll, grilla eller så då gör det inget om hon somnar senare middag och går och lägger sig senare på kvällen :)
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
Erahsmamma
Inlägg: 245
Blev medlem: lör 04 feb 2012, 12:49

Re: Lite struligt

Inlägg av Erahsmamma »

Jo, sen har vi märkt att även om hon bara sovit 45-60 min på dagen så kan vi fortfarande inte lägga henne tidigare!
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"