Behöver en strategi!

Skriv svar
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Behöver en strategi!

Inlägg av Manfred10 »

Hejsan!

Storebror har hamnat i trotsen och vi hanterar den riktigt bra tycker jag... DAGTID! :shock: 8) Men nattningarna har urartat till diverse avarter i rutinerna.

Det ska kissas och bajsas, drickas vatten, kasta kudden, fel på täcket, foten är utanför osv, osv.... Körde "Då FÅR du inte sova utan sitta på pallen" i fyra läggningar. Första tillfället funkade super och han flög ner i spjälisen på direkten. Men nu väljer han själv att hoppa ur sängen för att sitta på pallen i stället.... och börjar snart tassa runt... Jag stoppar tillbaka i sängen och säger nu ska du sova al la trasig skiva.... :? :shock: Storebror svarar med vansinnesskrik och ropar på pappa i stället....

Har läst denna länk och trotskapitlet i BB många gånger...

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13298

Men det är det där gråtskriket (förbannad :evil: :evil: :evil: ) jag fastnar i. I trotskapitlet står det ju att man ska förhindra hysteri innan den uppstår för att barnet inte ska behöva hamna där överhuvudtaget. Men hur gör jag för att undvika dessa raseriutbrott som är hans svar på mina handlingar? samtidigt som jag visar honom att detta beteende inte är önskvärt och skrika kan han få göra för sig själv??!!

:idea: Jag behöver hjälp med en strategi att hålla mig till!

Vi gör nu skratt till godnatt, läggning och ramsa ut. Punkt.
Strax efter dunsar han ur sängen och vill sitta på pallen. (Innan vi introducerat "pallen" var det vatten och kissönskningar direkt i stället) Vilket han får, när han tassar bort därifrån sätter jag honom på pallen igen osv tills han själv säger att han vill sova i stället. Men väl i sängen börjar nästa omgång, vatten, täcket, kiss, bajs osv. Jag svarar med god natt du ska sova nu. Han svarar med att bli vansinnigt arg, skriker och gråter och ropar på pappa....

Hur går jag vidare här? Jag vill inte att han ska skrika tills han tuppar av!! :shock: :? Han blir alltså ASförbannad på mitt svar "du ska sova nu, god natt" men jag måste väl svara på hans frågor eller?

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Behöver en strategi!

Inlägg av Manfred10 »

.... jo vi kissar och dricker vatten innan läggning. :wink:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Behöver en strategi!

Inlägg av Tin »

Hej Jenny och kram på dig,

vi hade något liknande för ett tag sedan som höll på att eskalera till världsrekord höjder. Hux flux var det vatten och bajsa och täcket låg fel och hämta gosedjuret osv och vi insåg att vi plötsligt degraderat till litens betjänt och det var ett väldigt spring ut och in ur rummet. Det smög upp på oss liksom.

Det som stoppade det hela. vilket kan vara värt att prova var att jag nogsamt förklarade att efter nattning (vi gör som ni bus, rätt ner i sängen, stoppa om och ramsa ut) får man en chans till. Dvs mamma kommer in en och endast en gång till.

Vill man då ha vatten, en till gose, stoppas om etc får man det - men bara en gång. På något sätt trillade poletten ner och liten fick en ram att hålla sig i. Det blev tydligare för liten var gränsen gick. Och inga fler ramsor, de blir bara förbannade. Det vet att de ska sova. ;)

Några gånger har hon hoppat ur sängen och stått i hallen, då leder vi tillbaka utan ett ord.

Och allt tar 3 dagar, men det vet du ju. Lugnet har återvänt hos oss.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Behöver en strategi!

Inlägg av Manfred10 »

Hopp om livet alltså... 8)

Återkommer i ärendet!

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Behöver en strategi!

Inlägg av Manfred10 »

Vi har lite läggningscirkus här. :shock: :roll:

Just nu verkar det som om bröderna kommit igång och lekt som allra bäst när det är dags att gå och sova. Det blir lite protester från båda när det är dags att gå upp med Hilding nöjer sig snabbt och lägger sig tillrätta men storebror sätter igång att snacka och busa från sin säng så Hilding håller sig oxå vaken. När Hilding tröttnat och skrikit lite på mamma så lägger han sig och sover och då börjar Manfred vilja gå på toaletten osv, hoppa ur sängen. Då får han sitta på pallen... och det gör han utan protest i ca 5 minuter då han säger att han vill lägga sig och sen ligger han oxå kvar där i 9 fall av 10. han är liksom klar då....

Funderar om jag ska ta bort dagsömnen? Har inte just nåt problem med tidiga mornar och han sover i alla fall minst en timme över dagen. Tar tid på sig att somna men då är det bara snack och prat inget hopp-ur-sängen-trots.

Han blir ju 3 år snart...

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Behöver en strategi!

Inlägg av Tin »

Hejsan igen,
ja syskon som håller varandra vakna det är jag lyckligtvis förskonad från än, men min nummer 2 är ju bara drygt 4a månader och sover inte hela natten än. Men när hon gör det ska hon in i stora systers rum. Då får jag fråga dig om råd istället. ;)

Mitt enda tips är förberedelse när det är lek som ska avbrytas. Om 15 minuter är det läggdax, om 10 minuter är det läggdax och 5 minuter ..... ja du hajjar. Förbered de små liven på vad som komma skall och att leken har ett slut - denna dag men återkommer imorgon.

Min stora tjej, drygt 3 år, sover inte middag längre. Istället har vi lunchvila med film eller bok. De dagar hon är extra trött (det trotsas ju också) lägger jag en halvtimma tidigare. Det funkar för oss. En dag för ett par veckor sedan hade hon plötsligt sovit i 45 minuter på dagis, då blev det kaos för henne när hon skulle läggas. En väldigt tjoandes och spring innan hon kom till ro. Inge kul för någon, i vanliga fall är läggningarna lugna och hon ligger i sängen och väntar in sömnen, ibland sjungandes et men det får man ju.
Så känn efter, skulle han klara en hel dag, men med vila istället för sömn? När trotsen dundrar in kan ju du dessutom ta tillbaka sömnen ett tag.....

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Behöver en strategi!

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :D

Bröderna brukar vanligtvis inte störa varandra faktiskt, häromnatten hade vi en magsjukesläng på mellanbror, det kräktes och byttes, gräts och tändes lampor men storebror han sov. 8)

Det är just vid läggningen som de håller låda. MEN kan man tänka sig, jag provade det gamla tricket "lägg en halvtimme tidigare" och nu funkar ju läggningarna klockrent! 8) :wink:

Storebror har slutat sova middag, typ, han sover nån enstaka gång. Annars har han nån form av vakenvila då han tittar på en film eller leker med något som han får ha bara när småbröderna sover. Då är han alltid lugn och gosig och tar fullständigt paus från allt vad trots heter. :mrgreen: Skönt för både honom och mig.

Vi har lagt 30 min tidigare nu de senaste kvällarna, spelar lite Tomas Dileva 8) och så har jag varit polis vid dörren om det börjar flamsas. men jag har bara behövt påminna de första minutrarna sen är det lugnt. Och nätterna har oxå varit lugna! Peppar, peppar, ta i trä. Håller tummarna för att det fortsätter så. :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Behöver en strategi!

Inlägg av Tin »

Ja men visst, lägga tidigare är nästan lika magiskt som väckarklockan. :)

Grattis till nykomlingen förresten. Har bröderna vant sig?

massor med kramar, Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Behöver en strategi!

Inlägg av Manfred10 »

Följetongen fortsätter! ](*,)

Lägga tidigare funkade jättebra tills lillebror lärde sig att hoppa ur sängen. Numer har bi en ny läggningsrutin som inte är så kul.. :roll:
Det flamsas och tramsas alldeles för länge vid läggning. Lillebror hoppar ur sängen 35 gånger och leds tillbaka igen. Allt detta sker under muntra skratt av båda bröderna.De tycker att det är jättekul när jag står och passar utanför dörren. Till slut känner jag mig så arg och irriterad vilket sönerna märker och då blir det hela ännu roligare. Här känner jag mig tämligen maktlös.... :roll:
Läggningen går något bättre för maken.
Samtidigt på nedervåningen ska lillebror konverseras, matas och njutas :D Så jag har liksom inte tid att vakta vid dörren hela kvällen.

Det löjligaste är att jag känner mig så himla arg och irriterad inombords och brödernas skratt triggar mig otroligt. Jag tar det liksom personligt att de "trotsar" MIG. :oops: Detta gör det förstås värre.
Grabbarna har jättemycket utevistelse och massor av fysisk aktivitet. Sociala delaktigheten är det lite sämre med för tillfället, då bröderna är svårflörtade nu. Några korta pass blir det i alla fall.

Tyvärr är pappan borta många kvällar så det är ofta jag som lägger.

Då får ni inte sova! Är oxå jätteroligt lika som att "sitta på pallen".

Förslag?!

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Behöver en strategi!

Inlägg av mumintrollet »

Hej Jenny!

Kanske jag är helt inne på fel tankebana här men jag fastnade vid dina ord om att lillebror skall skötas i nedre våningen och att du helt enkelt inte har tid att flamsa med de större...
Ta fasta på den tanken - du har helt enkelt inte tid att stå vid dörren!
Kanske din fokus kunde vara mer riktad på att gå ner till lillebror och inte stå och hänga hos dem? Helt emot tanken om dörrpolisen - jag vet.. men att det inte börjar dofta överkoncentration på hur de större lägger sig...? hänger du med? Du har 50000 kor att mjölka, lillebror att pyssla om och kan inte stå och kolla hur snabbt de hoppar ur säng.. Kanske han kommer ända ner nån gång, men beskedet blir ju detsamma - man leds tillbaka av en lugn moder som inte befattar sig med diskussioner efter läggdags.
Med attityden - "hoppsan var det ett barn som var på fel ställe, det skall jag parkera rätt" för du tillbaka rymlingen och återgår till ditt ;)
Som sagt kan hända att jag är inne på fel spår här, men det var min första tanke..
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Behöver en strategi!

Inlägg av Manfred10 »

Det har varit min tanke oxå! :D :D Men jag har fastnat i polistänket, men jag har FAKTISKT inte tid att stå där och vakta.... 8)

Just nu är problemet löst med en förhöjning på lilleborors säng, han tar sig inte över helt enkelt. Får se om vi plockar bort den om ett tag när han förstår att han ska hålla till i sängen. Storebror håller sig snällt i sin trots att han kan hoppa över hur lätt som helst. :roll:

Återkommer! :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Behöver en strategi!

Inlägg av Manfred10 »

Vår lillebror han kan han! :shock:

"Staketet" som agerade förhöjning på spjälsängen bröt han loss.... och det var inget klipp och klistrastaket direkt. :shock:

Flamset fortsätter. Nu med att mellanbror hoppar ner i storebrors säng.... storebror är nöjd att få lägga sig nu och blir jättearg på brorsan som vill fortsätta leka och busa.
Jag sliter snart mitt hår med det här flamsandet. Nu förbjuder jag honom att sova under en lite längre stund även om han vill gå tillbaka o h sova. Men vad är gångbart i längden? Måste jag dela på dem? Vi har inte direkt en massa extra rum. Om jag delar på dem, förstår ens mellenbror varför jag gör det? Förstår han att om han "sköter" sig så får de sova tillsammans igen?
Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Behöver en strategi!

Inlägg av miniz »

Vilken lillebror!

I början av tràden var det storebror som fnurrade och nu är det lillen, är det sà? Hur gammal har han blivit, knappa tvà àr?
Sà dà har du kanske en liten paus i trotsandet fràn storebror, men en portion förtrots fràn lillebror. :roll:

Jag tycker tiden innan de blir tvà är svàr, för kommunikationen är inte att lita pà.
Som du skriver, fattar han varför de blir särade pà?
Men de förstàr ju sà mycket mer än man tror, de smà liven (jag törs inte skriva de smà svinen :lol: ).

En plan kan vara att lägga de tidigare och sluta vara polis.
Gà ner, sköt om minstebror och làt de stora ta hand om läggningen själv.

Ibland làter vi barnen läsa i sängen. Om vi blir tidigt klara med nattrutinerna brukar de fà läsa och de tycker det är sàn lyx. Förvarna lite innan det blir slut, sedan gonatt och sov sà gott. Det kan iallafall ge dig en paus fràn själva läggningen till sovandet. Ofta behöver man bryta den dàliga vanan innan den blir glömd.

Om de inte lugnar sig kan du sära pà dem ett tag.
Inte som straff, men som àtgärd för att alla ska fà lugn och ro.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Behöver en strategi!

Inlägg av Manfred10 »

Hej!
Jo det är lillebror som tagit över nu. 8) MEN vi löste problemet på enklaste sätt, så nu är allt frid och fröjd igen. ALLA inblandade nöjda, inklusive mellanbror som inte längre behöver ifrågasätta omhan ska ligga i spjälsängen.
Maken snickrade ett nytt "staket" till sängen, ännu stadigare och det tog mellanbror emot utan knussel. :mrgreen:

Jag kände att sära på dem skulle inte lösa våra problem så det fick bli så här. Rekommenderas varmt! Det är bara här hemma och nattetid han har ifrågasatt sin säng, hos mormor sover han ofta men där är det inga problem. :mrgreen:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"