min sömntuta har börjat vakna :(

Skriv svar
MammaFrankie
Inlägg: 147
Blev medlem: lör 27 nov 2010, 12:09
Ort: KARLSTAD

min sömntuta har börjat vakna :(

Inlägg av MammaFrankie »

Hej!

Känner att jag borde kommit hit för längesen men man tänker liksom att det går bra och att det löser sig nog snart tills det helt plötsligt går lite mer åt fel håll.

Frankie är 3 i slutet på maj och har tills i julas sovit som en stock sedan 6 månader.
När lillebror kom var Frankie knappt två och jag mins att han kom uppspringande någon natt men jag la tillbaka och ramsade och så var det ingenting mer med det :)

Men strulet som började i julas då... Frankie skulle få vara uppe lite längre dagen innan och på julafton tyckte min partner. Jag har aldrig ruckat på rutinerna en milimeter så var inte överförtjust men han föreslog att han kunde få sova lite längre på dagen dom dagarna så nja, jag tänkte nog också att det skulle säkert gå fint.
Frankie har sovit 11,5 timmars natt 19:30 - 19:00
och dagsluren 12:30 till 14:00 sedan han var två. (det var då vi bytte 12 timmars natt till 11,5)
Men så iaf. Juldagsmorgon efter att ha lagt sig senare 2 dagar på raken innan då vaknade han kl 06 och skulle kissa. Han somnade om tror jag...den gången.
Men sedan dess har han iaf vaknat mellan 05 0ch 06 varje morgon och ska kissa...något han aldrig gjort förrut sedan blöjfri runt 2. Jag har förstått att detta inte är helt ovanligt...att när man somnar övertrött hamnar man fort i djupsömn och vaknar därför tidigare och känner sig utvilad men jag hade ju hoppats att det skulle försvinna. Någon morgon vaknade han inte och då tänkte jag att det nog snart skulle dra förbi men efter en semester med ytterligare ruckade tider har problemet blivit värre.
Efter den började han även ifrågasätta dagsvilan men efter jag lagt till rätta, ramsat några gånger har han gett sig och nu är den inte lägre något problem men nätterna fortsätter strula.

Så hur ser en natt ut då?
Som regel vaknar han mellan 05-06 och ligger och skriker att han vill kissa. Min partner eller jag går in, tänder nattlampan och tar honom med till toaletten som ligger i anslutning till hans rum men låter det va släkt där, kissar och sedan lägger till rätta och ramsar ut. I början somnade han nog alltid om men inte längre. Som oftast har vi väckt lillebror som har problem med bajseri, tidig morgon(en story för sig) vilket innebär att jag måste gå in och byta på honom strax efter. Lillebror somnar i regel alltid om men har gjort att storebror inte bara lagt sig ner o somnat om då han väsnas en del under bytet :(
Så, ibland kommer han springandes in till oss, vilket känns som det enkla... man läger tillbaka honom och ramsar ut. Men någon morgon när man själv somnat om i tron om att han sover har man hittat honom i vardagsrummet 07. Sedan jag höll mig vaken för att se att inte det hände har han börjat tassa upp och tänt lampan i sitt eget rum och hämtat böcker/leksaker och tagit med till sängen.
I natt vaknade han 03 och skrek och helt i nattmössan sprang jag in o skulle ta han på toaletten men han ville komma längre in i sängen förklarade han ( så...det hade han ju klarat själv) Eller iaf med en ramsa. Sedan 05:20 skulle han kissa... och efter det bytte jag bajs på lillebror och sedan 06 skrek han kissa igen varpå jag ramsade (inte kan han behöva kissa igen :shock: ?) Sedan kom han ut och gämrade sig...kissa...jag la till rätta och ramsade mig ut men hade väldigt dåligt samvete (tänk om han är kissnödig igen?) när han kom ut efter ytterligare 20 min kom jag in med pottan och höll det släckt där inne och han klämde ut några ynka, få droppar (inte kissnödig men vet att jag inte kan neka honom kissa antar jag) sedan var det tyst. JAg kunde ju inte somna om så klev upp för att förbereda frukost och då kikar han ut genom dörren igen...varpå jag lägger till rätta och ramsar mig ut. Sedan är det tyst och jag beslutar att väcka 07:15 .. kikar en gång så att det är släckt där inne (genom nyckelhålet) och det är det men när jag kommer in och väcker 07:15 ligger hela hyllans leksaker och böcker i sängen och både nattlampan och taklampan är tända :oops: suck!
Jag har inte sovit mycket och han har framförallt inte sovit tillräckligt :(
Känner någonstans att allt går att fixa men är samtidigt helt villrådig... hur gör jag nu?
Dåligt samvete har jag också att jag helt plötsligt inte stått upp för honom och hans tider och rutiner utan som på semester när resefölje har ifrågasatt om det är sååå noga så har jag gett efter :oops: Och förmodligen för att han varit en så säker sovare att jag själv trodde att det i undantagsfall skulle gå bra. Har förstått att det kan höra åldern till också och att man börjar ifrågasätta sömnen precis som man ifrågasätter resten av världen. Och jag som sedan innan hade bestämt att jag kommer minsann visa att den ser likadan ut nu som innan....allt är som vanligt!!! Hmm ... så ja.. jag känner mig skyldig till det hela men är nu helt fast beslutsam på att ställa allt till rätta igen och hoppas jag kan få lite hjälp.

Hur gör jag när han vill kissa en andra gång fast han precis kissat? kan man neka då verkligen?

När han tänder lampan? ska man gå in och "störa" , släcka lampan och lägga till rätta samt ramsa ut? Eller får man göra vad man vill så länge man är på rummet tills klockan ringer?

Jag har följt rekomenderad antal timmars sömn i SHN boken vilket ska va 13 timmar/dygn ett år till. Men jag läste i någon annans tråd att dom dragit ner på dagsvilan. ska jag förkorta den till 45?
Ska jag isåfall gå tillbaka till 19-07?
När mannen jobbar kommer inte han hem förän 18 ibland så det var därför vi flyttade tiden till 19:30 så dom skulle få lite mer tid ihop och därför att när han jobbreser är det enklare för mig att lägga lillebror 19 och storebror 19:30 än båda på samma tid.
Men kanske man kan flytta lillebror till 18:45 och storebror 19:15 ... fast jag vet ju inte om det skulle hjälpa förståss.. eller?

Vi har mörklagt ordentligt igen! Vi flyttade när han var knappt 11/2 år och rummet har vart långt i från bäcksvart då han har både badrumsdörr samt dörren ut från rummet som båda släpper in massa med ljus men han har ju aldrig vaknat så jag har inte sett det som något problem förrän nu igen då.

Jag är jätte lycklig för tips och ideer om hur vår älskade storebror ska få sova gott igen!!
Han är pigg och glad idag men vissa mornar när han inte somnat om efter 05 är han trött och grinig och minst sagt ogossig mot lillebror och eftersom dom har egen lek ihop känns det viktigt att dom kan leka brevid varann utan att ryka ihop... det har ju vart jätte mysigt innan.

Tacksam för hjälp!!

Kram Joanna
Mamma till älskade Frankie, född:10.05.21 kurstart:10.12.05
och älskade Sid, född 12.04.29 med SM i bakhuvudet från start
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: min sömntuta har börjat vakna :(

Inlägg av miniz »

Hej och välkommen hit!

Han har fàtt en dàlig vana som màste brytas. Jag vet med mig själv om jag börjar gà pà toa pà natten blir jag fort fast i det och màste verkligen ta mig i kragen och sluta. Blàsan blir van att bli tömd vid kl.4, inte sà praktiskt...

Det första ni kan göra är att köpa en väckarklocka som han stänger av när den ringer. Innan den ringer är det natt. Punkt.

Om han vill pà toa, làt honom sà làngt det gàr göra det själv, sà lite service som möjligt. Och han behöver bara gà en gàng (om han inte har urinvägsinfektion) om han vill gà en andra och en tredje gàng luktar det lite trots, tycker jag. Sà dà är det bara ramsa pà som gäller.

Om han tänder ljuset innan klockan har ringt, fàr ni fixa det. Skruva ut glödlampan eller städa bort lampan pà kvällen.

Runt tre àr kan dagsluren bràka, men eftersom han ska/är i trotsen behöver han vila.
Jag hade nog dragit ner pà dagsluren till 45 minuter. Och utvärderat efter tre-fyra veckor.

Väckarklockan är magisk!
Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"