Blandad kompott

Skriv svar
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Blandad kompott

Inlägg av Nat »

Hejsan,

Vår son som snart blir 2 1/2 år har sovit gott mer eller mindre jämt sedan han kurades vid 5 1/2 månads ålder. Visst har vi haft en hel del uppvak vid sjukdom men det är ju helt normalt. Sedan cirka 6 veckor tillbaka har vi haft svårt att få pojken att somna in på dagsluren och då framförallt hemma. På fsk sover han oftast den tiden han ska men inte alltid. Hemma somnar han kanske 1 av 10 gånger. De övriga ligger han och filosoferar mer och mer högljutt och ropar att han vill
"upp". Någon direkt vila blir det inte varken sovandes eller så kallad vakenvila. Jag tycker att han ser trött ut på eftermiddagarna och han somnar på mindre än 2 minuter när vi lägger honom för natten vilket för mig indikerar att han ligger på minus på sömnkontot.

Jag tycker att det känns tidigt att ta bort dagsluren men samtidigt så somnar han nästan aldrig...

Så här ser hans schema ut både vardag som helg.

Sömn
Natt: 19:00 - 07:00
Dagssömn: 12:00 - 12:45 (detta får han dock bara på vardagar i och med att han inte somnar på helgerna)

Utetid två gånger dagligen en gång på förmiddagen och en på eftermiddagen.

Mat
7:00 frukost
9:00 frukt
11:15 lunch
14:30 Mellis
17:30 middag
18:30 lite varm mjölk

Nu till frågorna:
1. hur skapar man vakenvila, vad är det?
2. kan man ha dagssömn på fsk men inte hemma, blir det inkonsekvent?
3. Bör vi lägga på sömn på natten så att han får den rekommenderade mängden sömn för sin ålder? det är väl 13 1/2 timme för barn 2-3 år eller hur? för sonen blir det 13 timmar vardagar och 12 timmar på helgerna.

Tack på förhand!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Blandad kompott

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Vakenvila tips, skaffa en CD spelare och spela CD-sagor när sagan är slut får man komma upp. Brukar vara typ 30-45 min.

Om han inte sover på dagen. Lägg honom 30 min tidigare på kvällen. Många har 12,5 tim natt när de har barn mitt i skarven. De behöver lite extra sömn för att orka. Så gjorde jag en längre tid. Vet flera. :D 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Blandad kompott

Inlägg av Tin »

Flikar bara in att det går alldeles utmärkt att sova bara på förskolan, men inte hemma. Det gjorde min lilla. Det är andra rutiner på förskolan helt enkelt mot hemma, det köptes med hull och hår.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Blandad kompott

Inlägg av Nat »

Tack båda!

Ja då låter jag honom sova vidare på fsk och kör vakenvila hemma samt lägger honom 30 min tidigare på kvällarna på helgerna (då han ej sover på dagen).

Tack tack
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Blandad kompott

Inlägg av Nat »

hejsan!

Här var det länge sen man skrev (vilket ju är en bra sak) 8)
Senaste månaderna har dock vår storkilles sömn successivt blivit sämre. Han har fått ett småsyskon och även en hudsjukdom som ännu inte är helt diagnostiserad vilket även gör att medicineringen inte är på plats. Jag har länge dragit mig för att "fixa" hans sömn för att jag tyckt synd om honom. Känner nu att det är mer synd om honom som inte får sin goda sömn.. Storebror sover vägg i vägg med lillebror och minikur kan alltså inte ske där då lillebror är väldigt lättväckt. Storebror vaknar i snitt en gång per natt och vill ha hjälp med:
* vatten
* kissa
* hitta sin nalle
* rädd
* klåda
* värk

Klådan och värken är bättre nu med bättre mediciner så det är mest de första 4 punkterna som väcker honom.

Hur etablerar vi åter ett lugn och en säkerhet? hur utför vi detta? vi använder typ inte ramsan längre då sonen är 3 år och 8 månader, men det kanske vi borde?

Tips mottages tacksamt
Kurstart söndag!!!

Kram på er
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Blandad kompott

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Först det jag tänker är lillebror är 4 mån (och lättväckt) men ärligt talat, då är det dags att fixa lillebror också. Så lättväckt bör man inte vara utan vaknar man kan man bara somna om är beskedet. Ramsa dem båda över en och samma kam i så fall. Folk vaknar, det händer alla, vi måste alla lära oss somna om. Så är det liksom bara.

Jag menar, kan vi i gastsjön kura 4-5 barn i samma rum måste ju du kunna sätta in en punktinsats och köra båda barnen om så krävs så de lär sig sova. 8)

Ang. att man vaknar vill dricka, kissa, osv.. Dricka kan du ställa ett glas i sovrummet eller en pipflaska eller så, då kan han dricka själv och somna om, kissa går man liksom upp och kissar och lägger sig igen, det kan man också göra själv. Vissa ställer in en potta med papper så de kan kissa där. DItt val, men lite visa, leda, lära och hjälpa här.

Sen ramsar man även stora barn
Jag har ramsat min 7 åring och det har Anna W också gjort.

Förklara tydligt på kvällen vad som gäller, så här går det till i vår familj från och med nu. Allt annat kommer att ramsas. HÄPP, Många protester blir det i början, men det handlar om max 3 nätter. Han ställer frågor i påståendets form. Jag är kissnödig, jag är törstig osv... Och han får inte tillfredsställande svar på dessa frågor. Så fler påhitt kommer snart kan jag lova. Typ jag är rädd. Spöken. osv... påhitten är många. Vad är svaren?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Blandad kompott

Inlägg av Nat »

tackar ödmjukast :heart: :heart: :heart:

givetvis ska de kunna sova i rummen bredvid varandra även vid kur, man blir så lätt stirrig i sin egna lilla värld hemma, men självklart är det så *pepp pepp*

nu köööör vi!!!!!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Blandad kompott

Inlägg av Nat »

Hejsan!

Nu har vi försökt oss på att minikura under tre nätter. Jag skriver försökt för det var precis så det har varit. Vi har inte alls lyckats vidare bra och velat och tvekat vilket han såklart kännt av. Jag tycker att vi inte har kommit nånstans på dessa tre nätter :oops: :(
Jag trodde i min enfald att jag kunde detta för att allt går som smort med lillebror, men det är väldigt stor skillnad på en liten lugn krabat på 5 månader som haft SM från start och är lugn som en filbunke i humöret. Till skillnad från vårt yrväder till 3 1/2 åring som är orolig och känslosam och alldeles för listig för förälrarnas bästa :shock:

Lillebror har inte vaknat en natt av storebrors gastande, om han vaknat har han somnat om själv så det blev iallafall inget problem. Storebror har somnat gott på kvällarna (som vanligt) men vaknat på natten och ropat på oss, vi har då inte helt vetat hur vi ska bete oss.

Han har fått en potta och ett stort glas vatten i sitt rum.

* Vad svarar vi när han ropar att han vill ha mer vatten?
* Skall vi ge svar på annat sätt än genom ramsan eller är det ramsan so gäller oavsett vad han ropar till oss?
* Vad gör vi när han kommer inspringande till oss?
* Han springer gärna in till oss och skriker i panik att han behöver bli omstoppad, vad göra?
* Han tänder alla lampor i sitt rum, inte ok va?
* När han ligger i sitt rum och ropar på oss men är lugn, skall vi då helt ignorera? jag tänker att ramsan ger vi väl bara när han är upprörd/orolig/rädd? right?

Ja herre gud, det var helt annorlunda med en stor grabb än med småtting... Behöver lite pepp och råd inför kvällen så vi kan vända på steken och börja göra rätt :shock: :mrgreen:

Kram och tack
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Blandad kompott

Inlägg av TorsMamma »

Hej Nat,

Nu är det lite som jag försökte säga. De är påhittiga rackare och frågor som inte får de svar han behöver kommer bli fler och fler och fler i olika saker.

Så jag säger igen. Vad är frågan? Vad är svaret?

Nej, man måste inte svara med ramsan, men man vill ju liksom inte heller ha en dialog och samtal på natten, visst? Det är ju liskom inte heller svar på frågan. :roll: :lol:

Har du läst denna tråden?

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 23&t=50469

HÄr är fin fina svar från AW. Läs och återkom om du har frågor. Mitt hetaste tips är att låta honom repetera alla frågor man har på dagen. Typ visa hur man gör med pottan, visa hur man dricker sitt vatten. (man måste liksom inte dricka flera glas på natten) Visa hur man stoppar om sig själv osv.... Ni förhör er om att han faktiskt kan och på natten så gäller typ ramsan, eller typ Du kan själv, gonatt, sov så gott.

Ang. lampor kan man ju skruva ut dem tillfälligt. 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Blandad kompott

Inlägg av Nat »

hej,

Tack igen Tors mamma, tråden du länkade till gav verkligen mycket. Kände igen mig mycket. Har peppat igång attityden och kört stenhårt med ramsan. Kulmen nåddes i lördags där läggningen tog 45 minuter för att storpojken ville få ytterligare omstoppningar (som vi bemötte med ramsan). Han började sedan prata om att han tappat bort sin nalle etc etc. Slutligen hör vi honom helt lugnt säga: "jag ska leta upp min nalle själv". Jag ramsar en avslutande bekräftande gång och sedan var det tyst. Efter det har det blivit bättre för varje kväll och ikväll var det inget spring och inga frågor eller oroliga tankar från killen. Hela läggningen var glad och uppsluppen :D
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Blandad kompott

Inlägg av TorsMamma »

Se där. Ni är på rätt väg!! HÄrligt!! =D> =D> =D>
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Blandad kompott

Inlägg av Nat »

Hejsan!
Länge sen jag skrev, men vi har haft fullt upp med att sova 8)
Sen lillebror blev ungefär 15 månader har sömnen i familjen varit väldigt bra. Båda killarna har sovit 19-07 och inga frågor därimellan [-o< Men sedan kanske 6 veckor tillbaka har storebror (5 år om 2 veckor) fått svårt att somna på kvällarna och vaknar ofta vid 6:30. Han är inte rädd eller orolig, ej heller störs han av mardrömmar. Det jag funderar på är om han helt enkelt behöver lite mindre sömn :?: :!: :?:
När är det daga att minska ner på nätterna? Kan man ändå bevara 12 timmar i sängen men lägga på lite bokläsning för honom kanske?

Sen undrar jag vid vilken ålder man tar bort kvällsmålet? Lillebror 20 månader får en tallrik gröt kl 18:30 vilket storebror inte får.

Kram kram
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Blandad kompott

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

OK, för att svara dig! Enl BB 12 timmar natt till 10 år!! :lol:

Dock märker jag att det kanske blir lite mera runt 11-11,5 vid denna ålder, men jag tänker som så att det är mycket, de behöver varva ner, ha lite egentid osv... Vad de faktiskt gör med SIN tid lägger jag mig inte i så mycket. :wink:

Min son fyller nu 9 och i ca 1 års tid sover han MAX 10,5 tim som mest. Kanske 1 gång i halvåret kan han klämma till med en 11 tim. Men han hade ändå 12 timmar tills han var 8,5 och alla hans skolkamrater kom och såg ut som vrak eller zoombies. 8) Så våga hålla på tiderna! Mitt enda råd i det läget är att släck, låt dem lyssna på en CDsaga eller som i sonens fall klassisk musik en stund så gynnar detta nedvarvningen.(dock alltid skratt till go natt 15-20 min innan!)
Nu detta året 3:an lägger han sig 19.30 och går upp 07.00. jag tänker som så att om de sover ända till klockan ringer är man inte utsövd, men vaknar man av sig självt säg 6.30 har man kanske sovit klart om man somnade exakt 19. Antingen har man då 30 min för sig själv i sängen att fundera, eller så lär du honom att om klockan visar efter 6.30 får man gå upp och klä på sig. Här är lite olika hur man kan göra. Min son får inte gå upp före 6.30, han har en klocka i sitt sovrum. Men larmet är i en klocka utanför!

På helgen får han lägga sig 20. Så sträng är jag! :P
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Blandad kompott

Inlägg av Nat »

Låter vettigt,
Min stora kille brukar ligga och sjunga på morgonen, som tur är stör det inte lillebror som sover vägg i vägg med honom. Jag vaknar dock men det är ett väldigt mysigt uppvaknande att ligga och lyssna på hans fina lilla röst 8)
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Blandad kompott

Inlägg av TorsMamma »

:wink: :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"