Erahs mamma på säkra sovare

Erahsmamma
Inlägg: 245
Blev medlem: lör 04 feb 2012, 12:49

Erahs mamma på säkra sovare

Inlägg av Erahsmamma »

tjenixen!

Erah växer så det knakar nu och är inte min lilla bebis längre.. utan en tjej som springer runt och busar, lekaer och charmar alla hon träffar på:)

anledningen till att jag skriver här igen är för att vi fortfarand einte tagit oss ur "täcketträsket" hm.. blivit bättre.. och sen sämre igen.

I Erahs rum är det väldigt svalt, vi kan inte göra så mycket åt detta för isoleringen i fönstret är borta/ruttet,(vaktmästarna vill inte göra ngt åt detta) så fönstret drar jämt, elementet har jag på högsta temp.
Erah sover med helpyjamas med fötter eller pyjamas och sockar, hon har täcke och en filt vid ändan av sängen.
Hon sparkar ju som sagt av sig på natten, ibland störs hon av at vi lägger på henne täcket och blir arg, (speciellt när vi går och lägger oss då vi alltid kollar till henne och lägger på täcket) men på natten vill hon oftast ha tillbaka täcket.
till det stora problemet just nu hör till att Erah har hosta, hosta som hållt i sig i snart en månad och hostmedicin hjälper ej.. går vi inte in när hon gnäller på natten och lägge rpå täcket, blir det oftast att hon börjar hosta, och fortsätter hosta väldigt länge, ingenting hjälper..
hur ska man förhålla sig?
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Hej igen

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :D

Skulle jag kunna få flytta över det inlägget till "säkra sovare"? :D De kanske kan komma med andra synvinklar på ditt "täckproblem" än oss kurare här inne? Vad säger du om det?

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Erahsmamma
Inlägg: 245
Blev medlem: lör 04 feb 2012, 12:49

Re: Hej igen

Inlägg av Erahsmamma »

Låter bra!:)
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Hej igen

Inlägg av Manfred10 »

Då fixar jag det med admin! Håll utkik på säkra sovare då! :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Erahsmamma
Inlägg: 245
Blev medlem: lör 04 feb 2012, 12:49

Re: Erahs mamma på säkra sovare

Inlägg av Erahsmamma »

Japp..!
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
Erahsmamma
Inlägg: 245
Blev medlem: lör 04 feb 2012, 12:49

Re: Erahs mamma på säkra sovare

Inlägg av Erahsmamma »

Detta försvinner liksom aldrig vill jag tillägga.
Jag vet inte hur jag ska förhålla mig.
I sommras var det extremt varmt i Erahs rum, ( det var innan hennes fönster gick sönder)
Och då sov hon ju ofta i bara blöja, kanske en lite siden tröja och sedan tunt täcke, men hon sparkade ju av sig iallafall.. när vi började gå mot hösten började hon vakna och var orolig/ kall och då började jag med pyjamas +strumpor och täcke för att jaga bort mina vargar.. Men igenting hjälper ? Och när hon legat ett bra tag utan täcke,( för jg försöker sluta att springa in till henne) så börjar hon hosta för hon blir kall!

Jag vet ju själv att jag sover bäst i så lite slm möjligt på mi i klädväg, och sedan ett täcke,? Detta säger ju anna wahlgren själv.

Men som jag skrev sov erah så förut med sparkade ändå av sig allt, skillnaden är ju dock att det kanske var 23 grader i hennes rum då, nu på morgonen kan det vara kanske 16 grader..
Ska jag testa att lägga henne i ett tunt linne/tshirt och sedan bara täcke?
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Erahs mamma på säkra sovare

Inlägg av miniz »

Hej.

Det làter som om hon har varmt, sparkar av sig och blir kall...
Sà om du klär henne lite lättare som du själv skrev här sist, hjälper det kanske. Du fàr prova iallafall.
Du kan ocksà köpa isoleringsband själv och tejpa fast. Det är varken dyrt eller svàrt.

kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Erahsmamma
Inlägg: 245
Blev medlem: lör 04 feb 2012, 12:49

Re: Erahs mamma på säkra sovare

Inlägg av Erahsmamma »

Det gick väl sådär i natt, eller, ja på natten sov hon utan att sparka av sig täcket,
Men det dröjde 45 min innan hon somnade, med gråt från och till..! Men behöver verkligen inte vara att hon frös, men kan också ha varit det..
Men hon hade täcke på sig hela tiden! Täcket är ju dock inte det tjockaste, en ikea filt/ täcke och sedan påslakan, sen hade hon endast blöja och ett litet linne. Inatt fÅr hon ha en tshirt/nattlinne istället, tror det blir lagom!
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
Erahsmamma
Inlägg: 245
Blev medlem: lör 04 feb 2012, 12:49

Re: Erahs mamma på säkra sovare

Inlägg av Erahsmamma »

Den här natten som var fick hon sova i en tshirt, och blöja, och det var riktigt kallt här inatt..Men när jag gick och la mig igårkväll så tittade jag till henne som jag alltid gör, och hon hade då sparkat av sig täcket, och gnällde när jag la på det.. Som vanligt! :( känns som vi verkligen stör henne här) men om vi inte kollar läget är man rädd att hon vaknar på natten och fryser.. Men ah .. i natt vaknade hon och grät vid 1..ramsan fungerade inte, och när jag kommer in så har hon inget täcke och är iskall om benen!
Gahh! Kära vänner här inne, hur ska jag förhålla mig,? Och också jaga bort mina egna vargar?
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Erahs mamma på säkra sovare

Inlägg av miniz »

Först vill jag bara säga att jag har varit i precis samma sits som du. Vi gjorde som du, mycket nattkläder, lite nattkläder tillbaka till lite mer nattkläder. Vi landade pà en vanlig pyjamas med fot och extra body, tror jag. Sà blev han inte helt kall utan täcke inte för varm med täcke och jag blev inte för orolig för att han skulle frysa. Sen gick det över. :roll:

Stör sà lite som möjligt, lägg pà ett annat täcke istället för att greja med hennes, kanske. Och försök fixa sà det slutar dra. (Jag gillar att det är kallt, men hatar drag... Kanske hon ocksà är känslig mot drag.)

När hon vaknar pà natten är det bäst att du gàr in direkt och kollar täcket, istället för att nöta bort ramsan. Kanske din oro för att hon fryser skiner genom attityden när du ramsar? Sedan kan du ramsa dig ut om hon märkt att du var där, annars smyger du dig ut ochh ramsar utifràn.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Erahsmamma
Inlägg: 245
Blev medlem: lör 04 feb 2012, 12:49

Re: Erahs mamma på säkra sovare

Inlägg av Erahsmamma »

Tack för ditt svar! Jo men precis! Visst är det svårt?
Menar du att du hade både pyjamas med fot och en vanlig body under? Kortärmad då?

Jo jag vet, vill absolut inte nöta bort ramsan, men när vi hade problem med detta i sommras, gick jag alltid in direkt, och tillslut var det inte alltid täcket gnället berodde på..
Så jag vill inte hålla på och springa in där heller.. Och Erah har på senaste märkt DIREKT när vi lägger på täcket, och vaknar, eller iaf gnyr till när vi kommer in i rummet.. Men vi vill ju gärna titta till henne innan vi går och lägger oss.. Pga täcket..
Jag har också lite svårt att höra om det är täcket, på "gnället" trodde jag visste, men ibland låter hon likadant när hon drömmer..
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Erahs mamma på säkra sovare

Inlägg av Sarisparis »

:lol: samma här

Vâr minsting är duktig pâ att sparka av sig täcket och vaknar ofta om man försöker lägga pâ det igen (särskilt som han ofta ligger mer eller mindre pâ täcket). Sâ min lösning är att ha en extrafilt (en lätt men varm fleece-filt) liggandes vid sidan om hans säng (alltsâ en filt som han inte kan komma ât, även om han stâr upp i sängen efter läggning). När jag gâr in och kollar läget när jag själv ska gâ och sova sâ kan jag dâ lätt lägga över honom fleece-filten utan att störa. Det gäller att vara lätt pâ handen, att inte lägga den för nära ansiktet, dâ vaknar han till vâr Lillebror. 8)

Fast nu när jag tänker efter sâ var det ganska länge sen han faktiskt lâg utan täcke. :roll: (men det var konstant för inte sâ länge sedan). Han är nu 18 mânader och börjar bli duktig pâ att krypa in under det igen. Ibland hittar vi honom med täcket i en klump pâ magen. :lol:

Lycka till!

:heart:
Erahsmamma
Inlägg: 245
Blev medlem: lör 04 feb 2012, 12:49

Re: Erahs mamma på säkra sovare

Inlägg av Erahsmamma »

Hej sarisparis!
Ja vi har gjort precis så, vi har en fleecefilt som vi lägger på när hon sparkat av sig, men märker ganska lätt att vi är där ändå, men ska tänka på att inte vara för nära ansiktet/huvudet med filten.
Vad sover lillebror i?
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
Erahsmamma
Inlägg: 245
Blev medlem: lör 04 feb 2012, 12:49

Re: Erahs mamma på säkra sovare

Inlägg av Erahsmamma »

Jag försöker också träna med henne att lägga på sig själv, och ber henne göra det vid läggdags, och hon kan!
Men på natten "sover" hon när hon börjar gnälla, så hon ar inte fattat hur hon fixar det själv då..
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Erahs mamma på säkra sovare

Inlägg av Sarisparis »

Erahsmamma skrev:Vad sover lillebror i?
Alla mina killar har nästan direkt haft för stora fötter för fotpyjamas sâ det har gâtt bort helt hos oss. :^o Jag gillar PoP-pyjamaser med rejäla muddar vid hand och fot, plus sockar. Sedan en ganska kort tid tillbaka har jag infört tvâdelade pyjamas och jag tycker att det ser skönare ut nu när han är stor och rörlig. Just ikväll var alla pyjamas i smutsen, sâ i skrivande stund sover han i en mjuk och skön body, rejäla lângkallingar som gâr nästan ända till armhâlorna (PoP igen :roll: :lol: ) och sockar.
Erahsmamma skrev:Jag försöker också träna med henne att lägga på sig själv, och ber henne göra det vid läggdags, och hon kan!
Jättebra! Gör det ofta dagtid sâ kommer hon snart att fixa det nattetid ocksâ. :thumbsup:

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"