Erahs mamma på säkra sovare

Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Erahs mamma på säkra sovare

Inlägg av Alma »

Sonen här har alltid sparkat av sig täckena. Och då har vi inte bara svalt utan kallt i sovrummen. Ikväll är där 11 grader, men vi har uppvärmda sängar.

Sonen blir kall. På vintern sätter vi på två pyjamasar utanpå varandra. Ibland tunna ullkläder under. Sonen blir het och svettig om kroppen och kall om armar och fötter...

Jag lägger på täcke, han sparkar av.

Förra vintern införde jag högre värme i sovrummet. Svårare att somna. Värmen åkte ned igen.

Varje vinter höjer jag värmen i sängarna. Det är ett recept som accepteras.

Men oavsett hur jag gör så sparkar sonen av sig täcket. Och blir kall om ben och armar.

Ju äldre de blir desto bättre klarar det detta. Och man kan kompensera med att hålla barnen varma om dagarna, har jag kommit till.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Erahsmamma
Inlägg: 245
Blev medlem: lör 04 feb 2012, 12:49

Re: Erahs mamma på säkra sovare

Inlägg av Erahsmamma »

Vad menar du med uppvärmda sängar?:)
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
Erahsmamma
Inlägg: 245
Blev medlem: lör 04 feb 2012, 12:49

Re: Erahs mamma på säkra sovare

Inlägg av Erahsmamma »

Hej igen! Ett tag sedan nu.. Erah är nu 18 mån och problemet med täcket, ja, det kvarstår(!).. Vi har det väldgt kallt i våran lägenhet som jag skrivit förut, men nu är det verkligen exremt med tanke på vädret ute.. -19 liksom.
Och värst är det i Erahs rum.. Där inne är det öven drag från fönstret.. Vaktmästaren kan ej göra något säger han. Enligt honom måste vi sova med alla dörrar öppna för att det ska bli cirkulation i lägenheten, mitt svar till honom var då, - är det inte väldigt extremt att man inte äns ska kunna stänga dörren om sig, någon gång på dygnet?
Hans svar tbx- du, när mina barn var små ställde vi in en radio hos dom så dom skulle vänja sig vid ljud(!)?
Jag.. Stum, va fasen börjar han babbla om och blanda in nu?

Ja men då behöver vi ju tydligen inte ha några dörrar alls!
Gaaaah jag blir galen!..

Ne så iaf, våran dotter sparkar ju av sig ändå, trots kylan, ( så tjockt täcke har hon ej, är typ nästan som en filt)
hon kan ta på sig täcket själv, när hon är vaken.. Men ej på natten.. Väntar jag med att gå in och hon fortsätter gnälla, så ställer hon sig upp i sängen om jag går in till henne och vägrar lägga sig ner..
Sen är det inte alltid täcket hon gnäller om, och då stör jag såklart..
försöker undvika gå in till henne om det börjar närma sig morgon eftersom hon är mer lättväckt då, men då kan det istället vara så att det verkligen är täcket, och då blir hon jätteledsen för ingen kommer, då går jag in tillslut lägger på.. Ramsar och ut.. Men hon blir flygörbannad och ledsen då..
Ja, vad ska jag göra?
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Erahs mamma på säkra sovare

Inlägg av Tin »

Hej,
Jag bor på Nya Zeeland, landet med englas fönster i husen trots att det blir hyfsat kyligt på vintern även om det inte är i närheten av -19. Men i allafall, här har alla elmadrasser som värmer upp sängarna. Finns även i Sverige på tex Kjell o Co. och liknande affärer, jag har inte provat det själv däremot.
Jag har istället en oljeradiator i min lilla tjejs rum som jag slår på när det är kyligt, finns för ett par hundralappar i Sverige med. Köp en portabel på hjul och ställ in i litens rum, då behöver du inte bry dig om filt vargen längre. Min lilla kastar också av sig täcket konstant men med oljeelementet behöver jag inte oroa mig.

Kanske kan vara nåt.

Kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Erahsmamma
Inlägg: 245
Blev medlem: lör 04 feb 2012, 12:49

Re: Erahs mamma på säkra sovare

Inlägg av Erahsmamma »

Hej igen alla! Haha guud vi kommer inte ur denna dumma cirkel med täcket.. Tror jag håller på att bli knäpp på köpet också? " med det här täcket kanske hon inte sparkar av
Sig" eller om hon bara sover i blöjan kanske hon behåller täcket på" eller nej jag får klä på henne riktigt varmt så hon inte fryser utan täcke" - men ska jag behöva klä på henne dubbla plagg på natten? Jag skulle själv inte vilja sova så, sen är det ju inte speciellt bra för hennes eksem... " så här håller jag på.. Vi går in till erah minst en gång på natten för hon sparkar av sig täcket, inte precis varje natt men i regel..Gaah ja är knäpp eller hur?
Sömnen blir sönderhackad.
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Erahs mamma på säkra sovare

Inlägg av videunge »

Hej

någon kanske redan sagt det men för oss lossnade det när liten fick ett normalstort täcke. vips så åkte det inte av längre. :wink:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Erahsmamma
Inlägg: 245
Blev medlem: lör 04 feb 2012, 12:49

Re: Erahs mamma på säkra sovare

Inlägg av Erahsmamma »

Jo hon har det nu :), men, verkar tyvärr inte fungera här.. Ett tag hade hon ett duntäcke, det hade hon svårare att sparka av sig,- för ett tag.. sen vips så var det av det med..
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Erahs mamma på säkra sovare

Inlägg av miniz »

Hej.

Kan detta vara nàgot? Täcke med dragkedja!

Sorry, bara pà franska, men du fàr googla pà svenska och se om du hittar.
http://www.laredoute.fr/vente-caradou-a ... mberpage=1

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Erahs mamma på säkra sovare

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Vi har använt sovpåse från Ikea, går inte att sparka av sig eller trassla in sig i.

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"