Vi börjar vingla och snart är vi i diket.

Skriv svar
SanOsc
Inlägg: 38
Blev medlem: sön 14 aug 2011, 21:48

Vi börjar vingla och snart är vi i diket.

Inlägg av SanOsc »

Hej,

Från det att vår tjej föddes har vi levt efter Anna's filosofi. Hon sov 12h natt efter 3,5 månad, har haft 19-07 som standard och sovit som en klocka nattetid. Hon har ätit bra och vi har varit nöjda och glada.

Kanske för nöjda och bekväma? När allt fungerar som det ska gör det ju inget om vi ruckar lite, eller? ](*,)

Idag ser det ut som följer:

7 Morgon, välling 200ml
8 Frukost
11.30 Lunch
12-13.30 Vila
14.15 Mellanmål
17 Middag
18.45 Välling 200ml
19 Sova

När vi lägger henne 19, så går vi in och lägger henne tillrätta och sen ut och ramsar "Natti, natti, sov så gott så ses vi imorgon"
Sen ligger hon och pratar och gnölar med kudden i cirka 15-30min och somnar sen. Vissa kvällar kan vi tycka att hon gnäller lite mycket och går in och lägger till rätta igen. Vi tänkte att det gör ju inte så mycket, det går ju så bra ändå. Hmm! (Jag inser nu när jag skriver detta hur fel det är)

Ibland, mer ofta än sällan, vaknar hon vid 2-3 tiden och då har vi gjort välling för eftersom hon aldrig vaknat tidigare så måste hon ju vara hungrig. Sen har det blivit mer och mer ofta hon vaknar. Hon har ju alltid tidigare kunnat somna om själv... (Ah, inser igen hur många vargar som finns runt mig och vilken vana jag skapar för henne - det kommer en vällingflaska för utan den går det ju inte att somna om)

På morgonen har hon börjat vakna 6.15 och då kan hon vara gnällig, vi tänkte i början att ja, hon är ju hungrig såklart. Ger en flaska för att då somnar hon om - nej då. Hon ligger kvar och pratar och gnölar till ca 6.45 sen blir hon arg för att vi inte tar upp henne. Vi har ju såklart berättat att det är morgon då genom att visa henne aktivitet. Eller hur? ](*,)

Nu vill jag bryta detta eländiga mönster. Många jag pratar med tycker jag är helt knäpp som gnäller över 45min på morgonen, jag ska ju vara nöjd över att hon sover så länge som hon gör och inte vaknar halv 5. :shock:
MEN, jag vet ju att vi kan göra annorlunda. Jag vet att hon behöver mer sömn, och jag vet att det går.

Så, jag håller på att glida av vägen och vi är på väg mot diket för jag gissar att ju mer jag duttar och håller på ju större risk att vi kraschar och hamnar i diket.

Dessutom ställer vi snart om klockan och 05.15 är galet tidigt och vi har aldrig gått upp så tidigt. Hon har aldrig gått upp tidigare än 7 innan.

Vi har mycket social delaktighet, hon dukar bord, tömmer diskmaskin (även när disken inte är ren :wink: ), tömmer diskmaskin, dammsuger, promenerar hunden och mycket annat. Hon älskar att vara med, och vill lära sig och få beröm. När hon har hjälpt mig, t ex tömt bestick-korgen och lagt allt i lådan - då klappar hon händerna och berömmer sig själv :D Sötnosen!

Jag gissar att jag behöver köra någon kur-form, detta har hållt på i cirka 2 månader och från början var det 10 min tidigare på morgonen och sen 15 min och ja, nu 45 min tidigare. Det känns inte bra.

Vad tror ni? Uppskattar alla tips!

/SanOsc
Storasyster 110719
Lillebror 150120
Mini-lillebror 210905
Alla tre SM från start
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Vi börjar vingla och snart är vi i diket.

Inlägg av Tin »

Hej SanOsc,
och välkommen in till oss på fnurra tråden.
Många är vi som behövt göra ett besök här. ;) Ofta de som allt gått på räls för och liten har ätit sovit och varit underbar mest hela tiden. Boven i dramat är i nästan alla fall föräldrarna som helt enkelt har släppt på reglerna för att det upplevs som om de inte behövs. Och man blir liksom ringrostig med ramsan och husljud och reaktioner ... ja du förstår. När man är mitt i kurande är man ju på topp som förälder, påläst och påhejjad av forumet.

Det sköna i kråksången är ju att ni har det i er, ni behöver bara ta tillbaka de gamla välkända reglerna för att kunna ge liten raka besked på sina frågor.

Så:
- ingen mer välling nattetid - på natten sover man och liten kan sova - det vet ni ju
- ni har ju en säker sovare, våga lita på det och använd ramsan vid nattliga uppvak
- fortsätt med ramsan vid läggning, men när ni väl lämnat rummet är det bara ramsan som gäller, gå inte in igen om det inte är nödfall, även de kvällar det gnälls mycket kan hjälpas med en påminnande ramsa istället för att gå in i rummet
- ni kan skippa tillrättaläggandet också, liten är stor nog att lägga sig på kudden själv ;)
- tidiga mornar är en klassiker, inför väckarklocka om det inte redan finns, riv av en pangramsa som signalerar det är fortfarande natt och sedan inge mer - hon är inte hungrig, har hon ätit bra under dagen och dessutom sovit fram till 7 förut så kan hon gott vänta tills dagen börjar klockan 7, är ni osäkra på det, skyffla in mer mat dagtid - inte nattetid

TIll sist, nej du är verkligen inte helt knäpp som vill ha ordning och reda och framför allt underlätta för liten genom att ta bort ansvaret att starta dagen från liten. En sån liten krabat som ni har ska inte behöva ha det på sina axlar att väcka huset, det ska klockan göra, så liten kan slappna av. Mao det handlar mest om liten och inte om er som föräldrar. ;)

Som inspiration till att borsta av sig ringrostigheten kan jag tipsa om SHN boken och kapitlena Safarin, Lugnet, Säkerheten och Njutningen.

Och vet du, ni kan det här, det tar inte lång tid innan ni är på banan igen.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"