Svårt med insomningen för 4 åring!

NlNA
Inlägg: 280
Blev medlem: tis 22 apr 2008, 20:02
Ort: Halland

Re: Svårt med insomningen för 4 åring!

Inlägg av NlNA »

Oj, vilka fina svar jag fått som jag inte sett förrän nu....
Aviseringarna om nya inlägg verkar inte ha funkat tror jag :wink: :!:
Men tack för era fina inlägg :!:

Emellanåt känns det bra vid läggningarna... och ibland inte :( . Det som är mycket positivt är att dom hysteriska utbrotten inte längre existerar där hon gått bärsärkagång i rummet.
Men att springa upp och ut ur rummet är ett ständigt återkommande kapitel och jag är SÅÅÅÅ trött på det så jag kan spy :x . Det är mitt problem och jag måste ta mig ur det men nu börjar jag få magont av att jag inte lyckas få henne kvar i sängen.
Visst är det acceptabelt att hon testar då och då men hon springer upp i snitt varannan kväll och det tar 1-2 timmar innan hon slutligen somnar. Dessutom börjar ju springande först efter 20 minuter. Idag kom vi dessutom sent i säng pga utevistelse i det fina vädret så denna natt blir det endast 9 timmar sömn för den unga damen :shock: .
Det märks när hon inte fått sin sömn och hon blir "knasig" på dagiset också :( .
Nytt hon har börjat med är att vara lite så där retsam i tonen: Ha, ha jag ska inte sova! Ha, ha då skriker jag så jag väcker O! Ha, ha då tänder jag lampan!

Det som ger mig magont är inte hennes frågor utan att hon inte får sin sömn! Vi har haft samtal med dagiset då hon varit "knasig" mot sina kompisar och jag såg en tydlig koppling med att det var pga för lite sömn :( .

Så länge hon är "trotsigt utmanande" och springer upp, så kan jag leda tillbaka i all evighet - det "biter" inte på henne. Det är först när hon börjar bli ledsen som jag når fram :!: Det är nästan så jag önskar att hon skulle bli ledsen med en gång, för då går allt fortare och bättre - men för vem [-X :?:

Vore väldigt tacksam för fler tips och råd (om ni har några kvar :wink: ? ) men imorgon har jag planer på att börja ge tösen och mig en mammastund varje kväll när lillkillen lagt sig, för att se om det kan bättra på det hela. Har dragit mig för det då jag tyckt att barnen har en sån fin avslutning mot varandra i sitt rum och i sängarna. Dom vinkar godnatt till varandra och ligger och myser en stund i tösens säng varje kväll, ca 2 minuter, innan dom lägger sig i sina egna sängar. Vill ju inte heller att det ska dra ut mer på tösens läggning med att ha mammastund också, men om det kan bidra till att hon somnar fortare är det ju värt ett försök :wink: Vad tror ni :?:

Jag återkommer garanterat :D

Nu känns det bättre när jag fått skrivit av mig lite men attans att det ska vara så svårt :cry:

Tack för att ni finns :heart:
NINA
Lisa för själen kom december 2007.
Mors lilla Olle kom juni 2010.
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Svårt med insomningen för 4 åring!

Inlägg av Tin »

Hej kära du,
nu har jag läst hela tråden och har några funderingar och lite pepp:

- hur har det gått med skrattet till gonattet?
- lägger sig tösen efter lillebror nu, en halvtimme?
- och din nya rutin med mammatid, (som låter som en utmärkt ide) är tänkt utanför sovrummet efter lillebror gått och lagt sig menar du? Galet bus i 30 minuter, låter väl bra ;) så hon får springa av sig - bara hon och mamma?

Sen kan hon vara stor nog för en egen todo lista tänker jag, trots att ni inte har så mycket tid till sociala aktiviteter kan ett uppspikat veckoschema med uppgifter för henne varje dag, typ vattna blommorna, tvättmaskinen, dammtorka etc göra underverk för känslan av att vara delaktig och ha ett jobb. Det är mitt tips.

Liknande somnafnurror diskuteras ju i denna tråd: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 23&t=26499 som du säker har läst, men där man kan hitta en massa inspiration.

Vad läser jag mer i din post:
Jo, att det känns bra med läggningarna emellanåt. Strålande. Inga fler hysteriska utbrott och bärsäkargång. Fantastiskt resultat, glöm inte det.
Hennes retsamma röst tolkar jag direkt som "testa mamma trixs", det är ju deras jobb att leta efter gränserna och ditt jobb att rita upp dom i fetstil. ;)

Kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
NlNA
Inlägg: 280
Blev medlem: tis 22 apr 2008, 20:02
Ort: Halland

Re: Svårt med insomningen för 4 åring!

Inlägg av NlNA »

Tack Tin för ditt svar och pepp :!:

Rutinerna runt läggningarna har väl gått sådär måste jag erkänna :oops: . Jag har inte fått något flyt de senaste veckorna, ibland har tösen krånglat, ibland inte.
Men denna veckan har jag tagit tag i det hela igen och valt att fundera en massa och läsa en del på forumet för att hitta ett sätt som fungerar. Tack för den bifogade länken :heart: - jag hade faktiskt inte läst den tråden och den gav mig en del tips och funderingar :D .

Att leda henne tillbaka till sängen kan jag hålla på med i evigheter, så därför känns det som att jag måste hitta ett annat sätt.
Sen har jag nog varit en stor bov i det hela när jag inte har kunnat kontrollera min ilska (som man ju ska göra.... :roll: ). Det har ju snarare gett henne mer bensin till elden #-o . Så nu är det den viktigaste punkten på min agenda till kvällen - att hålla mitt humör i schack vilket jag också har lyckats med de senaste kvällarna.

I veckan läste jag igenom länken du bifogat till, igen, och bestämde mig för att köra en blandad kompott av fostran, konsekvens och handling.
Möjligt är det kanske redan så man ska göra (och att jag bara inte har fattat poängen än :roll: ) eller så är det helt galet fel och ni får mer än gärna upplysa mig om det [-X .

I dag skedde följande:
Tösen och lillebror delar rum men då tösen stör honom mer och mer (förr kunde han sova sig igenom hennes utbrott) så smäller jag upp resesängen i mitt rum och plockar ut lillebror ur deras rum med upplysningen om att kan man inte uppföra sig med att ligga tyst och stilla så får man helt enkelt inte vara i samma rum. Jag vet att jag skulle gjort tvärtom, förvisat tösen i stället men jag bor trångt och får bara plats med resesängen i mitt rum samt att tösen skulle mer än gärna velat sova i mitt rum (dessutom är det lättare att flytta över lillebror till sin säng sen, än tösen...).
Tösen blir ledsen (hon vill verkligen bo tillsammans med sin lillebror) men jag tar hellre denna reaktion än en provocerande tös som bara flinar när jag leder henne tillbaka till sin säng. Givetvis är det inte slut här utan hon springer fortfarande upp och då kommer nästa stöt:
- "Ligger du inte tyst och stilla och tänker sova så behöver du heller inte ha gosedjuret. Gosedjuret sitter här i hallen tills du kan visa att du kan ligga tyst och stilla och JAG bestämmer när du har legat tyst och stilla tillräckligt länge :!: Då kommer jag in med henne".
Det är här det känns "knasigt" i mammahjärtat, men jag känner mig tvungen att ta till en konsekvens som är direkt märkbar. Förr försökte jag med att hon inte får se på TV dagen efter eller ligga i min säng en natt till helgen men det verkade inte bita på henne något nämnvärt.

Detta genomfördes i kväll och det fungerade förvånadsvärt bra, läggningen tog bara 1 timme :shock: (jämnfört med normala 1½-2 timmar).

Nackdelen med att ha delad vårdnad av barnen är att när jag börjar se en tendens av att det kanske funkar, detta, så är det dags för nätter hos pappan.
Och jag är fortfarande frustrerad över att nattningarna hos pappan går alldeles prima :roll: .

Först på måndag och nästa helg kan jag se om detta "kurprogram" fungerar men innan dess hade jag mer än gärna uppskattat om ni ville ge mig respons på det hela och även ris om jag helt är ute och cyklar :wink: .

Tack för att ni finns :heart:
NINA
Lisa för själen kom december 2007.
Mors lilla Olle kom juni 2010.
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Svårt med insomningen för 4 åring!

Inlägg av Tin »

Hej igen
NlNA skrev:Men denna veckan har jag tagit tag i det hela igen och valt att fundera en massa och läsa en del på forumet för att hitta ett sätt som fungerar.
Vet du, ibland måste man vänta tills man är redo själv. :) Först då är man full i kraft och kan ge rätt attityd till liten.
Sen har jag nog varit en stor bov i det hela när jag inte har kunnat kontrollera min ilska (som man ju ska göra.... :roll: ). Det har ju snarare gett henne mer bensin till elden #-o . Så nu är det den viktigaste punkten på min agenda till kvällen - att hålla mitt humör i schack vilket jag också har lyckats med de senaste kvällarna.
Grav, ja du det är en konst att hålla ilskan i schack. Jag brukar vara hjälpt av det lilla ordspråket: This to skall pass!
Det sätter saker i perspektiv tycker jag. Så enkelt och så sant. Och visst är det bensin på elden, det säger jag till min man varje gång det är hans tur att län på dagis och liten ska klä sig själv och han tittar på klocka och blir stressad. ;)
I veckan läste jag igenom länken du bifogat till, igen, och bestämde mig för att köra en blandad kompott av fostran, konsekvens och handling.
Möjligt är det kanske redan så man ska göra (och att jag bara inte har fattat poängen än :roll: ) eller så är det helt galet fel och ni får mer än gärna upplysa mig om det [-X
.
Stålande, det låter utmärkt. Kör på det och tro på det så går det jättebra.
Detta genomfördes i kväll och det fungerade förvånadsvärt bra, läggningen tog bara 1 timme :shock: (jämnfört med normala 1½-2 timmar).
Du har beviset här, din metod fungerade. Och visst kan det kännas i mammahjärtat ibland men det högre målet är ju att ge henne svar på de frågor hon behöver för att kunna somna. Att krångla med vatten och nallar osv är ju frågor lika mycket som skriken var vid kurning. Vid en viss ålder krävs det en liten konsekvens, om om nallen fungerar bättre än förvisning. Tja, hm kommer fatta. Du tar ju inte nallen för gott, hon får den ju tillbaka och det komme ringde vara värt att förlora den så snart hon ser kopplingen mellan beteende och konsekvens. Var konsekvent, kör på. Det funkade. :)
Och jag är fortfarande frustrerad över att nattningarna hos pappan går alldeles prima :roll:
Låt inte detta stjäla någon energi, du kan inte påverka det. Det funkar hos pappa för att hon inte hittat någon knapp att trycka på vid läggningen. Pappa har bättre läggningar hemma hos oss med men jag har bättre påklädningar. Dvs hon ställer fler frågor till mig på läggning, och får jag chansen att öva på att svara. ;) så kan man se det också.
Först på måndag och nästa helg kan jag se om detta "kurprogram" fungerar men innan dess hade jag mer än gärna uppskattat om ni ville ge mig respons på det hela och även ris om jag helt är ute och cyklar
Du har valt metod, du kör med attityd och det kommer gå fint. Var konsekvent bara och vet att du gör liten en tjänst. :) en god nattsömn är den största föräldragåvan av dom alla anser jag.

Kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
NlNA
Inlägg: 280
Blev medlem: tis 22 apr 2008, 20:02
Ort: Halland

Re: Svårt med insomningen för 4 åring!

Inlägg av NlNA »

Hej igen :!:

För er som har följt tråden och för er som hamnat i samma sits och därför läser denna tråd, kan jag berätta följande:

ALLT FUNGERAR PRIMA BALLERINA.... :!: :!: :lol:

Tösen är helt enkelt en tjej som behöver konsekvens och handling med kaliber och som är direkt mätbart.

Jag har gjort ett tillägg i min metod för att förenkla förståelsen för vad som gäller om man inte uppför sig. Jag har uteslutit att hennes frågor rör sig om "rädsla" utan handlar om ren och skär uppfostrans-frågor.
Idén till tillägget hämtade jag ifrån mitt jobb som gruppledare där vi arbetar med belöningssystem för några av våra kunder som har en psykisk funktionsnedsättning. Allt för att tränas socialt och förstå samhällets regler. Ingen idé att gå in på det där, utan jag hoppas ni förstår vad jag menar :wink: .

Så nu får tösen en stjärna för varje kväll hon ligger tyst och stilla i sin säng =D> . Hon är också medveten om att man får ligga vaken och fundera och småprata för sig själv. Man får också dricka vatten ifrån flaskan som är placerad vid sängen, gå på toa en gång, och vända och vrida på kudde och täcke om man nu har ett behov utav det :roll: . Bara man gör det helt själv och inte stör lillebror [-X .
Ligger man och ropar, springer upp och för ett herrans liv - åker lillebror ut ur rummet, gosedjuren tätt efter och man förlorar en stjärna efter några varningar.
Jag kan inte ens räkna på en hand hur många gånger hon förlorat en stjärna :lol: och nu har det gått närmare en månad sen jag invigde "metoden".

Stjärnorna är utklippta, målade och sitter på min garderob för att kunna kontrolleras och en styck stjärna klistras upp dagen efter hon lyckats med sitt "uppdrag". När den tredje stärnan hamnar på plats får hon sova i min säng som belöning - vilket är det mest mysigaste som finns, tycker hon - hon älskar det :D :heart: . Dock ska vi vara lediga dagen efter, från dagis och jobb, för att det ska gå att genomföra och än så länge har hon förstått detta med :wink: .

Jag har inte ens behövt ta till att vi behöver en egen liten stund för oss själva, varje kväll hon och jag, utan det blir när jag ser ett behov utav det och självklart de gånger när hon ska ligga i min säng - då har vi mamma-mys.

Har ingen aning om vad som är rätt och fel i detta men det fungerar :!:
Kanske skulle jag gjort på något annat vis, kanske skulle jag gjort si eller så, men då jag försökt med i princip allt, med hjälp av forumet, så var jag tvungen att hitta en annan utväg som fungerade hos oss.
Det fick bli en blandad kompott helt enkelt :wink: .

Lugnet finns nu hos oss båda och vi mår bra 8) .
Behöver jag mer tips och råd så återkommer jag - skulle aldrig vilja skiljas härifrån :D :!:
Kram och tack för att ni finns :heart: .
NINA
Lisa för själen kom december 2007.
Mors lilla Olle kom juni 2010.
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Svårt med insomningen för 4 åring!

Inlägg av Tin »

NlNA skrev:ALLT FUNGERAR PRIMA BALLERINA.... :!: :!: :lol:
=D> =D> =D>
NlNA skrev:Tösen är helt enkelt en tjej som behöver konsekvens och handling med kaliber och som är direkt mätbart. ....... Jag har uteslutit att hennes frågor rör sig om "rädsla" utan handlar om ren och skär uppfostrans-frågor.
Underbara insikter. :lol:
NlNA skrev:Har ingen aning om vad som är rätt och fel i detta men det fungerar :!:
Det fungerar, alltså är det rätt! \:D/

Och OJ vilken attityd du har, underbart. Tom i ditt inlägg känner man av den, inte undra på att tösen gör det "in real life".

Vi hörs om det behövs, kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
NlNA
Inlägg: 280
Blev medlem: tis 22 apr 2008, 20:02
Ort: Halland

Re: Svårt med insomningen för 4 åring!

Inlägg av NlNA »

Tack Tin :!:
:heart: :heart: :heart:
NINA
Lisa för själen kom december 2007.
Mors lilla Olle kom juni 2010.
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Svårt med insomningen för 4 åring!

Inlägg av Alma »

Mycket bra och lärorik tråd. Tack för alla bra berättelser och rapporter Nina!

Jag kommer att ha god hjälp av detta jag med när vi ändrar tider och sovrutiner här till hösten. Har dock först lite jobb med partnerfostran.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
NlNA
Inlägg: 280
Blev medlem: tis 22 apr 2008, 20:02
Ort: Halland

Re: Svårt med insomningen för 4 åring!

Inlägg av NlNA »

Tack för den responsen, Alma :!: :heart:
NINA
Lisa för själen kom december 2007.
Mors lilla Olle kom juni 2010.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"