11 månaders SS tvärarg vid nattning! Det går utför...

Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: 11 månaders SS tvärarg vid nattning! Det går utför...

Inlägg av Tin »

Nejmen heeeej,
vad kul att höra att det går så bra.

Vilken strålande rapport, tänka att det blivit "åsså nästa dag" hux flux. Underbart! =D>

Vet du, ibland dippar det lite för liten, spelar egentligen ingen roll varför även om det ibland är uppenbart och ibland inte. Det viktiga är att liten "bara ska kolla om det verkligen är som vanligt" med lite frågor på morgonkvisten. Bästa medicinen är givetvis då att svara det liten vill höra för att vaggas in i sin trygghet igen. Dvs göra precis som vanligt. Inte börja springa in, eller lägga till eller dra igrån - det genererar bara nya frågor för liten..... "vad nu, jag skulle ju bara kolla om allt var som vanligt, och nu är mamma konstig, hjälp". Ja du hajjar!

Vi var precis en vecka på västkusten i en stuga och fastän vår lilla är ett år äldre än din ställdes det friskt frågor en morgon för att kolla om det var som det brukar även på detta nya ställe. Jodå svarade vi med pangramsa och musik, fastän vi inte gjort det på vääääldigt länge. Vi kände oss riktigt ringrostiga. ;)
Sen när det var morgon gick jag igenom checklistan, bäckmörkt, svalt i rummet, mat i mängder, bus på kvällen, social aktivitet etc för att vara säker på att förutsättningarna för sov fanns där trots semester slarv :oops: . Det är min säkerhetsåtgärd för att min Mr Attitude alltid ska vara i toppform.

Och utbrott ja, tja det finns många faser i litens liv som är lite tuffa att ta sig igenom 8-månaders ångesten, förtrotsen, trotsen etc etc.... Nu är er lilla något liten för förtrots men man kan ju ha någon intern kamp ändå att bottas med. När man lär sig något stort brukar vara en liten tuff tid, krypa, gå, prata. Vad behöver man som liten då? Tja, stöd egentligen. Slåss: man tar man lilla handen kärleksfullt, pussar på den och visar hur man ska göra istället. Man klappar fint, såhär och klappa där liten slog med handen om handen. Smäller huvudet: tja försök att lägga något mjukt emellan och sätt dig ner bredvid som stöd så liten kan krypa upp i famn när det passerar. Var litens klippa och vägledare brukar jag tänka, om det svajar hos liten oavsett anledning. Var en etra tydlig klippa som visar hur man ska göra när liten inte vet. Var lugn, tydlig och kärleksfull även om man råkar på en smocka, och visa, visa, visa hur man ska göra. :D

Om liten är supertrött, lägg tidigare på kvällen. I tuffa tider behövs sömn. ;)

Till sist, bra med maten. Snyggt jobbat! Plocka med bitar brukar vara poppis, gnaga på en majskolv eller kycklingklubba med. Mums! Och det viktigaste av allt, att ni har taggat ner, så liten får lite matro. ;)

/kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: 11 månaders SS tvärarg vid nattning! Det går utför...

Inlägg av Tin »

Hm, mitt senaste svar syns inte, jag provar igen......
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: 11 månaders SS tvärarg vid nattning! Det går utför...

Inlägg av Tin »

Nejmen heeeej,
vad kul att höra att det går så bra.

Vilken strålande rapport, tänka att det blivit "åsså nästa dag" hux flux. Underbart!

Vet du, ibland dippar det lite för liten, spelar egentligen ingen roll varför även om det ibland är uppenbart och ibland inte. Det viktiga är att liten "bara ska kolla om det verkligen är som vanligt" med lite frågor på morgonkvisten. Bästa medicinen är givetvis då att svara det liten vill höra för att vaggas in i sin trygghet igen. Dvs göra precis som vanligt. Inte börja springa in, eller lägga till eller dra igrån - det genererar bara nya frågor för liten..... "vad nu, jag skulle ju bara kolla om allt var som vanligt, och nu är mamma konstig, hjälp". Ja du hajjar!

Vi var precis en vecka på västkusten i en stuga och fastän vår lilla är ett år äldre än din ställdes det friskt frågor en morgon för att kolla om det var som det brukar även på detta nya ställe. Jodå svarade vi med pangramsa och musik, fastän vi inte gjort det på vääääldigt länge. Vi kände oss riktigt ringrostiga.
Sen när det var morgon gick jag igenom checklistan, bäckmörkt, svalt i rummet, mat i mängder, bus på kvällen, social aktivitet etc för att vara säker på att förutsättningarna för sov fanns där trots semester slarv . Det är min säkerhetsåtgärd för att min Mr Attitude alltid ska vara i toppform.

Och utbrott ja, tja det finns många faser i litens liv som är lite tuffa att ta sig igenom 8-månaders ångesten, förtrotsen, trotsen etc etc.... Nu är er lilla något liten för förtrots men man kan ju ha någon intern kamp ändå att bottas med. När man lär sig något stort brukar vara en liten tuff tid, krypa, gå, prata. Vad behöver man som liten då? Tja, stöd egentligen. Slåss: man tar man lilla handen kärleksfullt, pussar på den och visar hur man ska göra istället. Man klappar fint, såhär och klappa där liten slog med handen om handen. Smäller huvudet: tja försök att lägga något mjukt emellan och sätt dig ner bredvid som stöd så liten kan krypa upp i famn när det passerar. Var litens klippa och vägledare brukar jag tänka, om det svajar hos liten oavsett anledning. Var en etra tydlig klippa som visar hur man ska göra när liten inte vet. Var lugn, tydlig och kärleksfull även om man råkar på en smocka, och visa, visa, visa hur man ska göra.

Om liten är supertrött, lägg tidigare på kvällen. I tuffa tider behövs sömn.

Till sist, bra med maten. Snyggt jobbat! Plocka med bitar brukar vara poppis, gnaga på en majskolv eller kycklingklubba med. Mums! Och det viktigaste av allt, att ni har taggat ner, så liten får lite matro.

/kram Tin
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Johansen
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 25 sep 2011, 15:41

Re: 11 månaders SS tvärarg vid nattning! Det går utför...

Inlägg av Johansen »

Fantastiska läggningar och hela nätter var det här!
Eller nja, någon ramsa har väl behövts, och accepterats :^o

Så står vargen åter och dreglar på parketten...

Sonen är sjuk efter första veckan på dagis :roll: Snor, hosta, feber och jag blir osäker på hur hantera det. Har läst omkring här på forumet och snappat upp följande:

- Bete mig som vanligt (försöker)
- Svalt i rummet (jepp)
- Preppa med ev medicin på kvällen (jepp)
- Höja huvudändan på sängen (jepp)
- Backa bandet och svara snabbare på frågor (hur menas :?: )
- Hackad lök i kokt vatten intill/under sängen (hackas imorgon)
- Ge vatten/kolla temp/ byt blöja/ ge näsdroppar/ bädda rent i sängen #-o ...där kom vargen! Förutom att ge vatten är det näst intill omöjligt att göra resten i sängen. Sonen snurrar som en spole, hal som en ål, stark och omöjlig att hålla i ett fast grepp vilket krävs om en temp ska tas eller supp ges. Och näsdroppar! Se i dunklet måste man också 8) Det riskerar att bli cirkus hur som helst...

Hur - - - gör ni :?: Rent konkret med verktygandet och backandet.

Förstår ju att allt bör ske så normalt som möjligt, vet allt för väl hur små avvikelser kan ställa till det, men vissa situationer behöver ju få avvika. Med mer tillsyn och tröst. Vill ge detta men vet inte riktigt hur utan att störa allt vi byggt upp för mycket. Behöver en strategi vid sjukdom att hålla mig till.

Hjälpa mig någon?
Mor till tvillingdöttrar födda och förlorade 080924
Mor till son född 110210 - kurstart 15/9-11 - omstart 21/9-11
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: 11 månaders SS tvärarg vid nattning! Det går utför...

Inlägg av Sofias mamma »

Litet snabbt svar från mej: Ni har en bra strategi vid sjukdom tycker jag. Jag tycker också att ni gör precis som ni själva känner med verktyg osv vid sjukdom. Vissa av oss sover t.o.m på madrass intill spjälisen under sjukdom. Sedan då de frisknar till styr man upp det igen med ramsa osv. Det kan bli några extra frågor en dag eller två, men ni är snabbt på banan igen :!: :D . Agera bara lugnt och tryggt så ordnar det sig 8) :D
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Johansen
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 25 sep 2011, 15:41

Re: 11 månaders SS tvärarg vid nattning! Det går utför...

Inlägg av Johansen »

Tack Sofias mamma!

Med lugnt och tryggt agerande kommer man nog långt. Bra psykträning detta :wink:

Undrar bara hur man bäst sköter följande :?:
Ge vatten/kolla temp/ byt blöja/ ge näsdroppar/ bädda rent i sängen ...där kom vargen! Förutom att ge vatten är det näst intill omöjligt att göra resten i sängen. Sonen snurrar som en spole, hal som en ål, stark och omöjlig att hålla i ett fast grepp vilket krävs om en temp ska tas eller supp ges. Och näsdroppar! Se i dunklet måste man också Det riskerar att bli cirkus hur som helst...


Och en sak till :?:

Hålla svalt i rummet...hur har man fönster öppet (glipa) utan att det förstör mörkläggningen? För att få in luft måste ju mörkläggningen också glipa! Hm...
Vi vädrar innan läggning men det blir varmt och torrt i rummet efter en kort stund, trots att ventilation över fönstret finns.

väldigt tacksam för allt stöd och bra tips!
Mor till tvillingdöttrar födda och förlorade 080924
Mor till son född 110210 - kurstart 15/9-11 - omstart 21/9-11
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: 11 månaders SS tvärarg vid nattning! Det går utför...

Inlägg av Tin »

Hej igen,
jo det där med strategi vid sjukdom.

Jag har alltid funderat som så att vid sjukdom, då gör man det som krävs för att liten ska få mycket sömn. Sömn är nyckeln till att bli frisk. Men eftersom det ibland betyder att man avviker från sina normala rutiner, såsom Sofias mamma säger, sover på madrass eller tar upp ur sängen för att ge näsdroppar osv brukar jag tänka att:
- nu är det sjukdom, nu packar vi väskorna och drar till "Pluto", på Pluto är allt annorlunda, man får juice att dricka, ibland somnar man i mammas famn, nattlampan tänds om natten om man får medicin, man äter bara ärtor till lunch eller vad det nu är etc. Jag tycker nämligen det är viktigare att liten får sova och att mamma och pappa inte har ångest över att man inte gör som man "ska".
Sen när liten är frisk, packar man väskan på Pluto och åker hem till jorden och de vanliga rutinerna igen, med gott samvete och vetskapen om att man kanske får lite extra frågor från liten i ett par nätter. Är du med på vad jag menar? ;)

Så jag gör så att vid sjukdom tänder jag nattlampan och plockar upp när jag ger alvedon eller näsdroppar eller byter lakan eller vad det nu är som står på mitt i natten under sjukdom. Har det kräkts bär jag ut liten till badrummet för sanering av liten och pyjamasbyte och sedan ska ju sängen saneras också. Sen ner i bingen igen och ramsa ut. Inga problem. Blöjbyten sker i sängen som vanligt och är man bara arg ramsas man lugn utanför dörren. Allt med en självklar attityd, jag är ju på Pluto, där är allt bananas. ;)

Ventilation, jag köpte en liten bordsfläkt och ställde på litens byrå som rör runt luften i rummet när det behövs, den surrar mysigt ocskå tycker liten. Och vädrar innan sängdags, när jag sedan går och lägger mig ser jag till att allt är bäcksvart i litens rum.

Hoppas det kan inspirera,
kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Johansen
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 25 sep 2011, 15:41

Re: 11 månaders SS tvärarg vid nattning! Det går utför...

Inlägg av Johansen »

Inspirera är du bra på Tin, mycket bra!

Att göra det som krävs och inte det man "ska" låter som den bästa medicinen vid sjukdom. Inte minst stillar det mamma- och pappasamvetet vilket i sin tur borde lugna liten. Attityden är inte alltid på plats när baciller och virus inkräktar spjälsängen...bra då att få gästa Pluto en kortis :) Vi kör på det!

Nu är ju sonen av extra frågvist virke och tar ALLA stora frågor i sängen...pust...så ni kan tänka er att det låter om honom med sjukdom och dagisstart (!) på det...dubbelpust! Nu är han frisk igen, men istället arg som en furie :x Han skäller, gapar, grinar och tjuter i 40 minuter om kvällarna. Det händer med jämna mellanrum och fortgår ett par veckor i stöten beroende på fas, och alltid lika jobbigt.

Jag läser fortfarande olika bud om hur verktyga vid ilska:

- Låta vara då inget biter på argt barn (då gapar han sig hes i modiga 40 min och det skär i våra hjärtan)
- Ramsdiskutera friskt vid dörren (blir ännu argare men då GÖR vi iaf något)
- Ramsa + musik och husljud (har vi alltid men är olika effektfullt)

Vi kör alltså attityd + ramsar där det ges utrymme mellan skriken + musik + våra vanliga husljud + bekräftar - vilket oftast ger nya frågor :?

Nu har vi vågat (eller fegat) återinföra "nallen" och hoppas han kan snacka av sig lite av det stora med honom. Slängs han överbord ska han inte tas upp i hopp om att lilleman lär sig att det är i sängen han hör hemma. Ikväll har han så nallen under armen men snackar istället allvar med den randige i 40... #-o sjunger i skrivande stund: yea yea yeeea! i nalles öra =D>

Rätt att återinföra den saliga gosfiluren :?: Har funkat bra utan för det mesta men nu känns det som han kan behövas.

Gör vi "ok" när vi hanterar ilskan :?: Den övergår för övrigt ofta i olycka då känslokostymen blir honom för stor. Vi känner oss väldigt otillräckliga i sådana lägen. Darr i manchetten :?

Hoppas inte det finns gränser för hur frågvis man får vara med ett och samma barn här på forumet? Min egen känslokostym sitter i alla fall som ett smäck efter några vändor här :)

Kram!
Mor till tvillingdöttrar födda och förlorade 080924
Mor till son född 110210 - kurstart 15/9-11 - omstart 21/9-11
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: 11 månaders SS tvärarg vid nattning! Det går utför...

Inlägg av Tin »

Lycka till på Pluto! ;)

Vet du, det brukar vara lite olika. De små som kör de stora frågorna i sängen eller de som kör dem hela dagarna istället men nästan aldrig i sängen. Vet inte vad som är att föredra egentligen. Och det finns olika metoder, olika verktyg funkar olika hos de små liven. Men när det gäller arg i sängen så kör jag och många med mig med husljud. Och vad menar jag då, tja hos oss räcker det inte alltid med våra vanliga husljud, matlagning, tv:n och prat. Utan vi får dra på med låtsas städa i hallen utanför litens rum, låtsas prata i telefonen högt, sätta på duschen i rummet bredvid, dammsuga i närheten, klampa högt fram och tillbaka utanför litens dörr. Alltså husljud deluxe!
Sedan när liten ändrar tonen från arg till ev ledsen då kan man dra en mjuk betryggande ramsa.
Så jag skulle köra på läggning, ramsa ut, husljud deluxe mot ilska och sedan ingenting om liten tystnar själv eller ramsa om det blir ledset. Vad tror du om det?

Det låter ju utmärkt att liten fått sitt gosedjur tillbaka, det verkar ju vara så att er liten har ett visst behov att prata av sig om vad som hänt under dagen. Och då behöver man en kompis i sängen. :lol: Vår lilla gjorde samma sak länge, men nuförtiden så lägger hon bara sin gose på kudden och kryper sen ihop själv bredvid. Hon pratar väl så det räcker om dagarna nu när pratet är bättre kan jag tänka. ;)

kram igen Tin :heart:

Och du fråga på hos oss på forumet så länge det finns frågor att ställa. Fniss - er liten kanske inte är den enda med många frågor i er familj. ;) En vacker dag är man nöjd. Men tills dess - fire away!
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Johansen
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 25 sep 2011, 15:41

Re: 11 månaders SS tvärarg vid nattning! Det går utför...

Inlägg av Johansen »

Ha! Jomenvisstdå, här är vi minst två som bearbetar dagens händelser om kvällarna, till och med ena katten snackar omkull oss efter hemfärd i skymningen :lol:

Både läggning och natt har varit skrikfria med nallen i bädd. Inte en mardröm eller minsta gny! Han ska få snutte-medalj =D> Sonen ville knappt stänga av väckaren imorse där han myste så lycklig med kompisen så den fick pipa tills herrn behagade...

Husljud deluxe ska testas!

Tackar tusenfalt!
J
Mor till tvillingdöttrar födda och förlorade 080924
Mor till son född 110210 - kurstart 15/9-11 - omstart 21/9-11
Vimsan74
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 05 jan 2012, 11:15

Re: 11 månaders SS tvärarg vid nattning! Det går utför...

Inlägg av Vimsan74 »

Oj vad glad jag blev av att läsa denna tråden trots att jag förstår att ni har/haft det kämpigt. Kan jag då kanske trösta lite med att även vi har en väldigt bestämd herreman på snart ett år som också tar alla stora frågor i sängen. :| Han har gjort det varenda kväll sedan vi startade kuren då han var 4 månader. Vi har försökt allt, precis allt! Attityden har vi vareviga kväll, men icke sa nicke! Han protesterar! Han blir alltid sprutförbannad då han läggs i sängen, sätter sig genast upp och svär innan vi hunnit ut genom dörren. :( Nåja, vi hade. precis som du, läst att det inte fungerar att ramsa ett argt barn. Så det har vi testat. Ett tag fungerade det, men nu är han inne i en konstig period då inget fungerar.
Ramsan har egentlige aldrig bitit på honom, och inga ramsdiskussioner heller. Dock sover han bra då han äntligen somnar, men vaknar så gott som alltid en timme för tidigt!

Han har för några kvällar sedan en skrikperiod på 50 min innan han gav sig och somnade, och det kändes verkligen inte kul. Han blev sjuk efteråt så jag skyllde det på det, men det fortsatte även då han frisknat till. Jag försöker avvakta innan jag ramsar, skriker han upp sig riktigt tar vi en ramsdiskussion. Husljud kör vi med, dammsugning, prata i telefon, städa wc bredvid rummet, sjunga, ja allt har jag försökt. Men han är ändå arg! Han är med och hjälper till på dagen, han är ute, men inte i alla fall. Nu har även dagsvilan börjat krångla och vissa dagar sover han bara 40 min. Vilket ger en övertrött gnällig kille innan läggning. :(

Men nu har jag läst din tråd och försökt ta till mej råden du fått, så kanske det även kan bli bättre i detta hus! :wink:
Son född 2011-09-13
Kurstart 2012-01-01
Johansen
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 25 sep 2011, 15:41

Re: 11 månaders SS tvärarg vid nattning! Det går utför...

Inlägg av Johansen »

Hej Vimsan och grattis till er bestämda och frågvise lilleman!

Förstår allt för väl din glädje över att finna fler i samma situation. Har nog lusläst det mesta av de flesta som frågat här på forumet. En riktig tröst och attityd-boost! Även om det inte alltid är med attityden det brister...

Att göra allt rätt enligt boken (!) och ändå mötas av protester (?) kräver sin förälder. Det är nog så att vi begåvats med barn som har ett stort och högljutt behov av att stoppa alla stora upptäckter och äventyr under madrassen just vid vilorna. Det är ett mödosamt jobb som tar sin modiga tid. Pju! Den vetskapen gör ju inte frustrationen mindre men jag tror inte vi gör något egentligt regelbrott som är orsak till frågorna, utan det handlar om när och var litens alla intryck bearbetas. I sängen! De har ju rätt till sina känslor och de vet ju att vi finns där alldeles nära.

Ibland har det hjälpt mig att tänka att innan SHN-kuren var vägen till vila en lång och ond vandring på spikmatta, nu efteråt sticker vi oss bara ibland på några kvarglömda smånubb. För visst är det ändå skillnad på före och efter? Och har man försökt allt kan man få lov att vila i det. Något mer än "allt" finns ju inte!

De där tidiga morgnarna #-o löste vi tillslut genom att lägga 30 min tidigare (sömn som föder sömn) sen pangramsa vid uppvak och på med klassisk musik i samma volym som protesterna och sänka i takt med att de avtog. Somnade han men vaknade igen, samma besked. Snabbt därefter införde vi det enda vi inte ännu provat, väckarklockan som ställdes på bestämd godmorgon-tid och som lille O fick stänga av själv. Det blev succé! Och adjö tidiga morgnar. Har ni provat? Sammantaget tog det 4-5 morgnar men sen förstod han att det inte är VI som bestämmer morgonen utan KLOCKAN :) Jag tänker ofta att vi borde infört klockan tidigare. En liten till synes obetydlig grej som kan göra sådan skillnad...

Dagvilorna...här får 45 minuter duga när det inte vill sig. Ramsan tar som sämst då. Sådana dagar lägger vi istället 30 min tidigare. Numer lägger vi nästan alltid 15-30 min tidigare än schemat och det gillas av liten som frågar mycket mindre. Snabbt i säng i redan mörklagt rum.

Förstår dig så väl. Läggningarna känns ibland som tenta i kvantfysik! Trösten är väl att vi är många med tentaångest här och att vi får försöka vila i att vi gör det allra bästa vi kan för våra högst individuella älskade små.

Mycket lycka och stärkande kram!

Ps. Igår tog det lillen 1h att nå sömnen. Lite förkyld i näsan, mormor hade åkt hem, nya leksaken krånglade...ja, smånubb på parketten ;)
Mor till tvillingdöttrar födda och förlorade 080924
Mor till son född 110210 - kurstart 15/9-11 - omstart 21/9-11
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: 11 månaders SS tvärarg vid nattning! Det går utför...

Inlägg av Tin »

Jag blir alldeles varm i hjärtat för er skull Johansen när jag läser ditt senaste inlägg, tänk vad långt ni kommit om man läser tillbaka. Underbart. :heart: :heart: :heart:

Och Vimsan74 - välkommen med en egen tråd om du vill här på Säkra sovare. Så kan du och skrutten få personliga råd om du behöver. :-D Fast är ju inte så dumt att följa Johansen familjens framsteg heller förstås. ;)

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Johansen
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 25 sep 2011, 15:41

Re: 11 månaders SS tvärarg vid nattning! Det går utför...

Inlägg av Johansen »

Tack Tin! (här skulle det finnas ett blinkande hjärta om jag bara förstod hur man får till ett...)

Jag kan inte nog tacka för ditt träffande sätt att ge stöd, och alla klockrena tips! (hjärtat igen) Många fler har givetvis också del i våra framgångar. För ja, vi har kommit långt sedan start! Har suttit många blötögda stunder på forumet och läst och inte fattat, läst och blivit arg, läst, provat, provat, slutat prova, GJORT...och tillslut förstått vad som faktiskt menas, att göra kuren till sin!

Vi har sköna läggningar och goda nätter (tar i trä [-X ) och har under kurens gång lärt känna oss själva och lille O på ett mycket djupare plan. Ingen behöver egentligen mer undra över sakernas tillstånd även om vi fortfarande får vänja oss vid att vi fått en son som är känslomänniska ut i toppen på sina hårstrån :roll: med allt vad det innebär.

Det är när poletten hos föräldern trillat ner som den trillar hos liten :wink:

Glad kram tills vidare! (åsså hjärtat)
Mor till tvillingdöttrar födda och förlorade 080924
Mor till son född 110210 - kurstart 15/9-11 - omstart 21/9-11
Johansen
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 25 sep 2011, 15:41

Re: 11 månaders SS tvärarg vid nattning! Det går utför...

Inlägg av Johansen »

Och där fick jag för att jag tog i trä :(

Samma dag jag postade senaste glad-inlägget började det, igen, som så många gånger förr och alltid lika jobbigt. Jag är inte känd för att skriva korta inlägg :roll: så läs den som orkar

Vi lägger som vanligt (tror jag...tänker, tänker...) och ut med ramsan. Trött pojke, men uppskruvad till tusen (?). Han blir tvärarg genast och ilskan (vi snackar gallskrik) håller i sig mellan 30 min upp till 1,5h!

Vi gör som följer: Ramsar när det ges en lucka men avvaktar läänge, har husljud deluxe + musik, men när inget (som vanligt) hjälper och en för lång stund av skrikattacker (läs ovan) gör att han fastnar och blir ledsen, då går vi in och ger stadig fjäder (inte för lång, inte för kort) sen mjuk ramsa igen. Först då brukar han kunna lugna sig. Men där handlar det mest om att han skrikit sig så trött att han inte orkar mer. Det hela känns mycket, MYCKET obehagligt och otillräckligt! Värst av allt är att det kan hålla på i veckor!

Ofta hörs att han skriker efter den som inte lägger. På dagarna är han mycket klängig (har alltid varit trots att vi kör allt enl barnaboken med massa utevistelser och soc. delaktighet etc + SHN, vår variant) och ska vara exakt där vi är. Annars ropar han och blir ledsen trots att vi pratar högt och han hör på ljuden var vi är någonstans. En orolig själ. Vi undrar såklart varför?

Ja, han har börjat dagis! 20e augusti. Går fint där.

Attityden har vi på oss ända tills läggningen är avklarad, sen är det ingen av oss som orkar mer. All ork är borta och lusten likaså. Sedan älskade O kom har vi avskärmat oss mer och mer från omvärlden pga alla rutiner, tider som ska hållas, att han har långa perioder av jobbiga läggningar och struliga dagvilor som måste sovas i säng. De gånger han somnat i bil eller vagn kan räknas på en hand! Vi är alltid hemma! Trodde inte för våra liv att det skulle vara så avgränsande med barn, tvärtom att de kunde hänga med lite överallt.

Hos mig utlöstes en diabetes typ 1 i och med graviditeten med sonens storasystrar som inte fick leva vidare (stort trauma) och den påverkas negativt av all stress + att jag för en tid sen gick in i den alltid lika hårda "väggen" och klarar påfrestningar sämre. Igår sa jag till maken att vi får nog börja samsova...trodde jag aldrig skulle komma ur min mun :shock:

Vad vill jag säga med allt detta? Alla svar har redan givits här och med tacksamhet lästs. Sonens vrede och olust vid läggningar förblir en olöslig gåta och vi föräldrar gör ett heltidsjobb med att försöka lösa den...

Kanske behövde jag bara få skriva detta i stundens allvar. Tog en timma ikväll. Nu ska jag lägga mig för att orka läggningarna imorgon #-o
Mor till tvillingdöttrar födda och förlorade 080924
Mor till son född 110210 - kurstart 15/9-11 - omstart 21/9-11
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"