Snälla hjälp! 11-månaders vill inte sova 2 lurar!

Skriv svar
Familjen Addams
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 18 jul 2010, 08:18
Ort: Stockholm

Snälla hjälp! 11-månaders vill inte sova 2 lurar!

Inlägg av Familjen Addams »

Hej!

Vi behöver hjälp!!! Vår lilla kille vill inte sova 2 lurar.

Kan vi gå ner till en lur? Sen ett par veckor tillbaka gråter han sig igenom den ena av lurarna. Bäst sover han kring lunchtid så vår idé är att försöka förlänga den luren till en enda + lite tidigare läggning. Hur mkt tid behöver en ganska precis 11 månaders sova?
Han sover nu utan minsta problem från 19:30--07:00 efter det knappt något under lur 1. utan somnar bara sista kvarten (8:45-9:45) och somnar sen hyffsat fort lur 2. (11:45-13:30).

Båda daglurarna har aldrig suttit helt felfritt utan det har tagit någon kvart att somna. Natten, däremot, är som en dröm tack vare kuren, han sover utan minsta pip natten igenom och vaknar som en liten glad och mosig rosenknopp. :)
Vi vill dock inte dra ut natten alltför länge för då hinner hans pappa knappt träffa honom alls eftersom han jobbar i en annan stad och åker tidigt och kommer hem sent.

Snälla hjälp oss om ni kan, det är så hemskt att han inte somnar utan bara klagar, "svär" och gråter hela förmiddagsluren igenom! Trött och sur blir han också sen. Vad gör vi för fel, vi försöker leka honom glad innan han somnar och inte störa honom med för mycket ramsande. Det börjar kännas som femminutersmetoden nu när han inte lugnar sig. :(

Kan det vara så att han behöver sova mindre nu, eller är hela vårt schema knäppt? Han äter bra, utom till frukost som sista tiden har varit lite knapphändig. (han spottar ut efter några tuggor). Han har en ny tand på väg också, men nattetid verkar inte det störa honom alls. Kan det vara att han inte är mätt nog när det är dags att sova? Ska vi fylla på med välling?

Natt: 19:30-07:00
Frukost: 07:00
Lur 1: 08:45-09:45
Lunch: 10:45
Lur 2: 11:45-13:30
Mellanmål: 14:30
Middag: 18:00

Hur ser det ut?

Jättetack på förhand! All hjälp vi kan få är väldigt välkommen!
Antonias mamma
Inlägg: 846
Blev medlem: lör 11 mar 2006, 11:29
Ort: Österbotten, Finland

Inlägg av Antonias mamma »

Hejsan!

Vi har gått ner till en lur vid 11 månader med båda våra barn. Det är ingen idé att kämpa vidare med två om det inte fungerar. När man bör gå ner till en lur kan variera med flera månader, oftast är det kring 11-13 mån. för de flesta tror jag.

Hur mycket sömn han behöver hittar du här: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... n-per-dygn (Just nu behövs ca 14 h/dygn; på schemat har ni nu 14 h 15 min sömn dvs för mycket.)

Er första lur kommer dock VÄLDIGT snabbt på efter morgonen, så om du vill kan du ju också ännu fortsätta med två lurar en tid men flytta fram lurarna så att han är vaken 2,5 h före första luren. En lur ska vara 45 min eller 1,5 h, inte en timme jämnt.

Vi körde tex natt 20-07, sova 9.30-11.00 samt sova 14.30-16.00. Totalt 14 h sömn.

Att hålla honom vaken tex kl.7-11.30 för en enda lur då efter lunchen kan nog bli svårt i början, så under en övergångsperiod vore ovanstående förslag kanske värt att pröva.

Lycka till,

Anna
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
Familjen Addams
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 18 jul 2010, 08:18
Ort: Stockholm

Nu funkar det!

Inlägg av Familjen Addams »

Antonias mamma skrev:Hejsan!

Vi har gått ner till en lur vid 11 månader med båda våra barn. Det är ingen idé att kämpa vidare med två om det inte fungerar. När man bör gå ner till en lur kan variera med flera månader, oftast är det kring 11-13 mån. för de flesta tror jag.

Hur mycket sömn han behöver hittar du här: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... n-per-dygn (Just nu behövs ca 14 h/dygn; på schemat har ni nu 14 h 15 min sömn dvs för mycket.)

Er första lur kommer dock VÄLDIGT snabbt på efter morgonen, så om du vill kan du ju också ännu fortsätta med två lurar en tid men flytta fram lurarna så att han är vaken 2,5 h före första luren. En lur ska vara 45 min eller 1,5 h, inte en timme jämnt.

Vi körde tex natt 20-07, sova 9.30-11.00 samt sova 14.30-16.00. Totalt 14 h sömn.

Att hålla honom vaken tex kl.7-11.30 för en enda lur då efter lunchen kan nog bli svårt i början, så under en övergångsperiod vore ovanstående förslag kanske värt att pröva.

Lycka till,

Anna

Hej!

Tänkte bara säga tack för de värdefulla tipsen, nu funkar det!
Vi gjorde helt enkelt om schemat lite.
Han sover nu:

19:15-07:00 natt
07:00 frukost
10:30 äta
11:00-13:15 sova
14:30 mellanmål
18:00-19:15 middag, lek med pappa, bad, nattslurk etc

Det har gått jättebra, inget mera knotande och ingen gråt! Vi har till och med ställt om oss till vintertid här med minimalt med problem. Jag tog till mig det där med att nästa lur kom väl snabbt på. För det mesta är han nu så trött vid ätningen att han mer eller mindre nickar till vid bordet vissa dagar, och sen vaknar han nästan exakt 13:15 var dag! Dock har jag märkt att han är mkt lättväckt kring 12:20, men kan man bara hålla sig lugn då så brukar han klara det. Det händer att vi får "påminna" honom och då somnar han om.
Det nya schemat fungerar bättre också för mig som får längre stund för mig själv mitt på dan (eller tja...jag brukar mestadels städa då ;) och en mer hanterlig eftermiddag.
Tack för hjälpen! :)
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"