Trotsbarn med mardrömmar (trixande eller äkta rädsla?)

Skriv svar
LaQ
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 23 dec 2007, 08:47

Trotsbarn med mardrömmar (trixande eller äkta rädsla?)

Inlägg av LaQ »

Hej alla underbara kloka människor! Vänder mig, smått förtvivlad, till er med äldste sonens nyuppkomna sömntrassel. Situationen är denna:

För några veckor sedan dök 2½-åriga muskelbyggarsonen (som varit rätt så trotsig hela tiden i perioder sedan förtrotsen gjorde entré) rakt och djupt ner i trotsen. Hej å hå! Det är ju en historia för sig och vi försöker hantera det på bästa sätt under dagarna. Här hemma på dagarna är det 2½-åringen, Lillebror snart 10 mån och så jag, lilla mamman. Jag har bara jobbat några få månader sedan 2½-åringen föddes och pappan varit hemma hela somrarna med eller utan mig. Ingen förskola/dagmamma eller liknande. Sonen är inte van att vara borta, har knappt sovit borta eller liknande. Vi är mest hemma med familjen. Ibland leker vi med barnen här i grannskapet men eftersom alla andra är på förskola/dagmamma om dagarna är det mycket ont om kompisar.

Storebror har sovit i egen säng och eget rum från dag1 och med hjälp av SM har vi från början med hjälp av "två steg fram och ett steg bak" lyckats få till riktigt fina rutiner som fungerat utmärkt. Han sover numera natt 19.30-07 och får 1 timmes förutsättningar att sova på dagen (12.30-13.30). Räknar med att det tar en stund för honom att somna och sedan väckas efter typ 45 min. Efter det brukar han ligga kvar i sängen och morna sig och se på film ungefär lika länge.

Till problemet! De senaste veckorna har han ibland vaknat på natten och skrikit. Vi har gått in till honom och kramat om, stoppat om och gett honom lite vatten sedan har det varit bra. Han har varit genomsvettig i sängen och envisas med att ligga under sitt täcke som han älskar över allt annat och såhär års är det ju väldigt varmt inne. Har inte gjort nån större grej av detta. Han har sagt att det är varmt och att han vill ha något att dricka. Det kan man ju förstå när det är 26 grader i pyttelilla rummet där han och Lillebror ligger och sover.

Men nu de senaste kvällarna har han även börjat vid läggning. Dvs han somnar inte tyst första omgången. Han har en gång dragit igång Lillebror (som sovit i samma rum senaste 3 månaderna med strålande resultat) också. Det blir en himla massa trafik in och ut för att lugna hysterisk Storebror. Han pratar inte så bra men till slut sa han häromdan "bubbe in hus ta Mim (hans namn på sig själv) näe". På dagen kan han ibland säga "Mim kiiika näe" (inte skrika). På dessa påståenden svarar vi bara betryggande att "näe ingen kommer och tar dig, mamma, pappa och hundarna vaktar, låser dörren osv..." När man går in och han lugnat sig börjar han prata om andra saker, fingra på den röda nattlampan som vi tänder när vi går in (Spöka från IKEA) och prata om ögon, näsa, öron osv.

Tycker detta är jättesvårt! Upplever att han insett att det blivit till en grej att mamma och pappa springer in och ut i rummet. Samtidigt verkar han ju rädd för att nån gubbe ska komma och ta honom. Misstänker starkt att han fått denna idén från en film med Pettson och Findus då Pettsons bror kommer på besök och skrämmer Findus genom att leka spöke.

Igår somnade han till slut efter att vi varit inne flera ggr och lugnat honom. Varje gång hittar vi honom helt under täcket genomsvettig skrikandes. Han tystnar när vi kommer och börjar prata om annat sedan han lugnat sig. Efter en liiten stund man gått ut börjar han igen och skriker upp sig. Igår fick han ha lilla röda nattlampan tänd på bokhyllan och ville ha bordsfläkten på, för värmen. Vaknade inatt kl 2 med panikskrik. Pappan gick in, lugnade och stoppade om. Tände återigen nattlampan och satte på fläkten. (Som jag stängt av när jag gick och la mig.)

Snälla hjälp oss med input hur vi ska hantera detta. Leker han med oss eller är han rädd? :?
Storebror 07 12 18 :heart: (v. 42+2)
Lillebror 09 09 16 :heart: (v. 38+4)
~ På äventyr ~
Sagalinda
Inlägg: 1493
Blev medlem: mån 20 mar 2006, 08:51
Ort: Kronoby, Finland
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej i sommarnatten :D

Måste fråga; vad hände med ramsan? Vid nattliga uppvak är ramsan det verktyg som ska användas i första hand, för att driva alla orosvargar på flykten. Då slipper man allt spring som bara genererar ännu mera spring... vilket ni märkt :wink:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej i sommarmorgonen :wink:

Vi har ju en liknande personlighet här hemma, Sigge som också är 2,5 år och har en egen stark vilja.

Nu är det ju tokvarmt och han vill absolut ha täcket instoppat i påslakanet och när det är klart är han nöjd. Dessutom vill han sova i hel pyjamas, som han alltid gör annars. Svettigt kan man lugnt säga.

Vaknar på nätter gör han inte men vi smyger in och tar ur täcket ut påslakanet och sen sover han gott.

Men jag tänker på hur vi bemöter honom på dagen och så gör vi likadant om det skulle vara något på natten. Betryggande, stadigt och stark kan man sammanfatta det hela tror jag. Det gäller att, med ramsan på natten, tala om att allt är ok för det är ju det han undrar när han vaknar, har drömt och är rädd. Är allt verkligen ok?
När ni då dundrar in och det ska stoppas om och drickas vatten då begriper ju även en liten människa att det måste vara något på tok. Jobba med ramsan, oroa er inte för lillebror som antingen sover vidare eller vaknar och somnar om när ni ramsar.

Så, precis som Saga-Linda skriver, det är ramsan som gäller och så inget spring in och ut och dutta.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
LaQ
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 23 dec 2007, 08:47

Inlägg av LaQ »

TACK kära ni för svar! De satt som en fin bekräftelseramsa på det jag redan listat ut och genomfört. ;)

Fick nog och kände att "näe! jag vill ha mina kvällar tillbaka och ungen måste ju sova". Sagt och gjort. Bestämde mig för att utgå ifrån att han trixar. La mycket krut på skrattet till gonattet. Sedan sa jag till Storebror "nu är klockan halv åtta och det är dags att gå och lägga sig". Jag tog honom i famnen och så sa jag såhär "nu är det såhär! vi dricker vatten INNAN vi lägger oss, Mamma stoppar om dig EN gång och sedan ses vi imorgon." PUNKT Sedan gick vi och drack vatten och sedan in till sängen. När jag gick ut ramsade jag en vers som jag gjort till honom det senaste. Han började direkt "mamma... mamma" att ropa efter mig men jag svarade med en vers till osv. Han vrålade, jag ramsade och husljudade med det vanliga röja-efter-middagen-i-köket. Kan inte påstå att han tystnade av ramsan direkt men ibland vrålade han lite mer. Arg, ja förmodligen. Ramsade några ggr typ 4-5 ggr upptill 8 verser per gång. Å andra sidan har Storebror aldrig direkt lyssnat och tystnat av ramsan så som Lillebror gör så... det var lite svajigt där :D

När han tystnade efter 20 min så fick han en bekräftelseramsa efter några min men då drog han igång igen. Påminde och sen gapade han i 10 min till. Tystnade och tog efter några min emot bekräftelse. Jag var i chock och tänkte att nu har ungen svimmat därinne :o Så jag sa till Pappan att jag skulle gå in och titta till honom efter en stund när han verkligen sov. Vi satte oss att äta sålänge och när vi ätit så sa ajg att nu ska jag gå och titta till honom. Näe det ska du inte alls sa Pappan för just då hörde vi hur han låg och pratade :o. Skitunge! :heart: Han har ju inte alls varit rädd och ledsen. Bara hittat en väääldigt svag punkt hos sina föräldrar att trycka på. Den otroligt smarte lille trixaren! Sen sov han hela natten.

Ett å annat litet återfall kvällarna senaste veckan men myyycket lindrigare.

Sen har han sagt ibland på dagarna "Mimm kiiika näe" och "bubbe ta mim näe". Jag har bara svarat lite halvt ointresserat men ändå helt självklart näe!
Definitivt inte gett honom så mkt uppmärksamhet och hosat upp det så som vi gjorde när detta kaoset uppstod. Puh!

Tack igen kära ni, på återhörande! :)
Storebror 07 12 18 :heart: (v. 42+2)
Lillebror 09 09 16 :heart: (v. 38+4)
~ På äventyr ~
LaQ
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 23 dec 2007, 08:47

Inlägg av LaQ »

Just ja, Lillebror har inte sagt pip, så om han vaknat har han nog blundat med öronen. 8)
Storebror 07 12 18 :heart: (v. 42+2)
Lillebror 09 09 16 :heart: (v. 38+4)
~ På äventyr ~
Sagalinda
Inlägg: 1493
Blev medlem: mån 20 mar 2006, 08:51
Ort: Kronoby, Finland
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

:lol:
Toppen! Tack för härlig rapport!
:thumbsup: :sleep:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

:thumbsup:

Tänk att det enkla kan vara så svårt ibland. :wink:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
_lill
Inlägg: 560
Blev medlem: sön 10 aug 2008, 17:47

Inlägg av _lill »

Ibland kan man ju vara törstig på natten ibland, det är jag också... därför har vi en pipmugg med vatten liggande i spjälisen på natten. Locket påskruvat håååårt så att det inte ska gå att få av. Ett tips bara :)
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
LaQ
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 23 dec 2007, 08:47

Inlägg av LaQ »

Nu var det ett tag sedan jag skrev här men ville bara tala om att det inte varit några återfall överhuvudtaget. Han lägger sig tyst och snällt dagtid som kvällstid och sover gott hela nätterna. Inget mera trixande. Imorse vaknade han dessutom med torr nattblöja för första gången! :o

_lill >> Tack för input ang. vattnet. Kan vara bra att tänka på. Särskilt om man ätit något som gör en extra törstig. Eller vid snuva osv kan man ju lätt bli torr i halsen.
Storebror 07 12 18 :heart: (v. 42+2)
Lillebror 09 09 16 :heart: (v. 38+4)
~ På äventyr ~
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Härligt. Problemen som uppstår beror nog allra mest på oss föräldrar och mycket ligger nog i att våra småttingar "alltid" sovit så bra. När de sen vaknar och skriker så glömmer man helt bort ramsan, istället far man in i rummet som om det stod i ljusan låga och då blir den tryggaste småttingen livrädd.

Så sluta aldrig med ramsan oavsett hur gamla barnen blir eller hur gott de sover.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"