Fjortonmånaders som börjat vakna flera gånger per natt

Skriv svar
nellson
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 21 maj 2009, 20:53

Fjortonmånaders som börjat vakna flera gånger per natt

Inlägg av nellson »

Hej,

Jag undrar om det är någon som har några tips på hur vi ska göra på nätterna med vår son. Normalt sett är detta hans sömn & mat schema:

06.30 Vaknar
07.30 Gröt
09.30 - 10.45 Förmiddagslur
11.00 Lunch
14.00 Mellis. Frukt + macka
14.30-15.45 Eftermiddagslur
16.15 Middag
18.45 Gröt
19.00 Fix inför natten och sedan sova
ca 05.00 Välling + sova igen

Han somnar kanonbra själv i sin säng i sitt rum. Det är på samma sätt med dagslurarna - bara att lägga honom i sängen så somnar han.

Nu har detta förändrats, dagtid ser det exakt lika ut. Det är efter läggning som det numera ser ut såhär:
19.00 Fix inför natten och sedan sova
23.00 Vaknar och gnäller, det går inte gå in i rummet och försöka lugna och sedan gå ut - då gallskriker han (vi bor i flerfamiljshus), så vi ger lite välling (80 ml), byter blöja och så somnar han om.
05.20 Vaknar och skriker. Får välling och ligger sedan och snackar med sig själv men somnar inte om. Slutar med illvrål runt 6 och vi måste gå upp med honom.

Vi vet inte hur vi ska komma ur detta vällingträsk. Vi har som sagt grannar och det är ganska lyhört i huset. Vi har testat att ge alvedon innan han går och lägger sig (han håller på och få kindtänder mitt i allt detta) men det ger ingen skillnad. Vi har tejpat för fönstrena med svarta sopsäckar, men det hjälper inte heller.

Det börjar bli tufft att inte sova mer än 5,5 timme i sträck på nätterna. Det tar ett tag och varva ner efter ett illvrål.

I övrigt är han en extremt bestämd liten kille. Han blir lätt arg om han inte får som han vill och vi försöker att inte reagera på hans utbrott. Vare sig skratta/le/säga sluta eller ngt liknande. Han har ju rätt att bli arg.

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få!

mvh Nellson
Mamma till charmtroll född 090208
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Inlägg av miniz »

Hej!

Som jag ser det är det en stor varg som stör. Grannvargen! :lol: Det är vanligt att man inte törs ta tag i nätterna för att inte störa grannarna. Istället stör ni sonens sömn, er sömn och grannarna...

Kanske ni kan tala med grannarna och köra en kur?
Läs upp er pà SHN och sedan kura.

Se över schemat, bort med nattmat och onödiga blöjbyten pà natten.
Han borde sova ca. 13,5 timmar i dygnet och äta var fjärde timme, pà dagen.
:wink:

Kram
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Antonias mamma
Inlägg: 846
Blev medlem: lör 11 mar 2006, 11:29
Ort: Österbotten, Finland

Inlägg av Antonias mamma »

Hej!

Håller med föregående talare angående vargen. Men jag tror också att det faktum att han ännu har två sovpass om dagen kan inverka. I alla fall hos oss har det gjort det. Vi har gått ner till en lur vid 11½ månad med båda barnen. Men hur som helst krävs nog här en minikur med ramsan :D

/Anna
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"