Sova längre på dagarna

NlNA
Inlägg: 280
Blev medlem: tis 22 apr 2008, 20:02
Ort: Halland

Inlägg av NlNA »

Hej och hå - idag har det fungerat riktigt bra!! Känner mig stolt!
Somnade om på fm-passet efter att vaknat efter 45 min (snacka om vana!) men sov bara i 5 resp. 10 minuter.
Till middagsvilan vaknade hon flera gånger (först efter 20 minuter) men vi var ute och gick med vagnen och min kompis hjälpte mig att köra vagnen medan jag ramsade mig bort ifrån henne. Men hon sov i stort sett hela tiden utom den sista halvtimmen och den blev tuff för hon ville inte lugna sig ens när jag vagnade henne! Hon var verkligen arg...
Lyckades sen hålla henne vaken fram till em-vilan kl 16 och då sov vi igen i 45 minuter - det är verkligen en magisk gräns!
Funderar på att byta plats på gröten och bananen för jag skulle gissa på att gröten är mer mättande än bananen och då kanske hon sover tyngre under middagsvilan för det är det passet som är tuffast!

Ikväll hade hon igen svårt att komma till ro för natten. Jag har ju lagt henne på mage nu mer, men blir det väldigt förvirrande och fel om jag lägger henne på rygg då eftersom hon faktiskt kom lättare till ro förr (på rygg) inför natten och varit van vid det? Hon sover aldrig i sin säng under dagarna.
Snart är vi framme vid målet!
Vill egentligen inte i väg på den här resan i 2 dagar nu när det börjar rätta till sig (rutinerna ska ju sitta lite bättre först...) men den är bokad och vi får hålla tummarna för att det ska gå bra ändå!
Natti, natti sov så gott!
Nina
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Pris och beröm :-({|= Vilken härligt glad ton! Njutningen, den fulla, är nära :wink: :lol:
NlNA skrev:1. vi var ute och gick med vagnen och min kompis hjälpte mig att köra vagnen medan jag ramsade mig bort ifrån henne. - - -

2. blir det väldigt förvirrande och fel om jag lägger henne på rygg då eftersom hon faktiskt kom lättare till ro förr (på rygg) inför natten och varit van vid det?
1. Nja, den varianten har jag ju aldrig hört talas om, peståss :shock: Med barnet i vagn ramsar man när den står stilla, dvs när man använder den som sovplats utomhus. Inte under promenad.

2. "Förr" gäller liksom inte. Lägger du henne på rygg nu, när hon fått korn på magläget, kommer du inte att kunna räkna med någon vackert hel natt. Du kurar ju faktiskt, eller minikurar, och då gäller det att se framåt, inte bakåt eller åt sidorna :idea: Kom ihåg: små barn gör som vi lär dem. De föds inte med vanor, några "brukar", "vill" eller "vägrar". De tillägnar sig goda vanor fortare och enklare ju tydligare man är med införandet av dem, och fyramånadersbarnet är ett exceptionellt tacksamt vanedjur! Så undvik verkligen allt som förvirrar, för det gör det. Här och nu, är vad som gäller för barnet - inte i något perspektiv av vad som möjligen förelåg förra veckan eller månaden. Det har hon glömt för länge sedan.

Ingen fara med resan, bara du skrupulöst håller tiderna! Du kan vara stolt över både barnet och dig själv :lol: Och det kommer världen att se och begapa :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
NlNA
Inlägg: 280
Blev medlem: tis 22 apr 2008, 20:02
Ort: Halland

Inlägg av NlNA »

Tack för dina svar!
Hur ska jag då göra när hon vaknar under promenaden? Ska jag stanna vagnen och ramsa mig bort och inte köra igen förrän hon somnat in?!
Nina
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Antingen så, eller gå vidare utan att bry dig så mycket. Det har alltid varit mitt recept. :wink: Oftast sommnar de om, och om inte har de fått alla förutsättningar som finns.
NlNA
Inlägg: 280
Blev medlem: tis 22 apr 2008, 20:02
Ort: Halland

Inlägg av NlNA »

Tack för tipset! Om fem minuter är det dags för middagsvilan, så det blir till att testa - om det behövs... I fm sov hon hela passet utan att vakna (jag fick väcka henne) så det verkar som att poletten börjar trilla ner... Oj, oj måste snabba mig...
Hej!
Nina
NlNA
Inlägg: 280
Blev medlem: tis 22 apr 2008, 20:02
Ort: Halland

Inlägg av NlNA »

Dagens rapport:
Sov hela fm-passet (fick väcka henne) :D
Middagsvilan lika tuff som alltid, men hon somnade om 2 ggr iaf!
Em-vilan heller ingen "hit". Här ramsade hennes pappa och han har en fråga: Om man vill vila tillsammans med sitt barn (i t ex hamocken) hur gör man då med ramsan eftersom man inte lämnar rummet? Är det ok att inte ramsa någon enstaka gång när hon ändå är lugn?

Visst ser jag att det går frammåt men jag fattar inte varför det ska vara så svårt för henne! Vi har ju ändå hållt på i en vecka nu :!: :?:
Tycker att det är tufft nu men det är nog mest för att jag vill se bättre resultat med en gång. När ska poletten trilla ner när det gäller alla sovpass?! Är så fruktansvärt trött på hennes skrik och mitt ramsande :cry: Modet sviker mig emellanåt och jag får verkligen stålsätta mig att låta säker och trygg på rösten.

Är dessutom nervös inför resan. Vi är 3 familjer som ska iväg och dom vet om att vi kör denna metod, men tycker väl inte helt om den... :( Visst kan jag skita i dom men vi ska på en födelsedagsresa och jag vill verkligen inte att det ska bli jobbigt och tråkigt för oss alla. Dom har redan gett pikar om ramsandet (dom var här i helgen och hörde mig...) och ifrågasatt varför hon ska ligga och skrika. "Man får ju använda lite sunt förnuft" har jag fått höra :!: Hur lätt är det att övertyga dom om att det är det jag gör... Vill ju inte ge efter för grupptrycket nu när vi är så nära och imorgon känns som sista dagen då allt ska klaffa.
En sista fråga; Hur gör jag om/när hon vaknar och vi sitter i bilen :?: Svårt att ramsa sig ut ur rummet då.
Snälla, kan någon ge mig lite uppmuntran och stöd som säger att vi är på rätt väg :!:
Mvh Nina
NlNA
Inlägg: 280
Blev medlem: tis 22 apr 2008, 20:02
Ort: Halland

Inlägg av NlNA »

Nu ger jag snart upp... :cry: Idag var hemsk. Hon vägrade somna om och jag tror inte längre på att det går. Vet inte vad jag gör för fel :?: Jag inser ju också att ger jag upp nu så kommer det definitivt att vara svårare nästa gång :evil: . Men vad har jag att välja på: pest eller kolera :!:
Jag kommer fortsätta att hålla tiderna men jag får hellre slåss om att försöka hålla henne vaken istället. Hon mår ju dåligt vad jag än gör. Jag har läst mina ögon blodiga om attityden, ramsan, vagning, buffning och jag försöker proppa i henne mat (annan mat än bara bröstmjölk!) men det händer alldeles för lite för att det är värt att hålla på i timtal. Om det nu är maten som är problemet så får jag stå ut i en vecka till så hon har fått ökad ranson och göra ett nytt försök :!: Är jag bara feg som inte orkar eller ska jag stå på mig några dagar till :?: I så fall behöver jag några goda råd, tips och ideer :idea:, för mina har tagit slut :!:
En trött och väldigt ledsen Nina
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

NlNA skrev:Nu ger jag snart upp... :cry: Idag var hemsk. Hon vägrade somna om och jag tror inte längre på att det går. Vet inte vad jag gör för fel :?:
:D Felet du gör är att du inte tror på det du gör, och då gör lilla barnet det naturligtvis inte heller.

Du har vänt på steken så att det är du som ställer frågorna och hoppas barnet ska besvara dem (nöjaktigt) åt dig, i stället för tvärtom.

Små barn "vägrar" ingenting; de gör som vi lär dem, och när orden står emot handlingen, är det handlingen de lyssnar till. Därför kan du ramsa dig grön utan att det har effekt, om du saknar överygelsen att du HJÄLPER henne och i stället bombarderar henne med dina egna orosvargar, som om det vore en kolossal påfrestning för henne att vad det nu är: behöva äta mer, behöva sova mer, behöva höra på ditt evinnerliga ramsande.

Nu har du dessutom en omgivning över axen som kommenterar och kritiserar och antyder att du saknar sunt förnuft - du kan knappast övertyga dem, så länge du varken kan övertyga barnet eller dig själv :!:

Med förlov sagt tror jag inte du är så påläst som du säger dig vara - varför skulle man t ex ramsa en liten unge som ligger hos pappa i hammocken :?: Ramsan ger ju - ska ge - besked om att allt är lugnt, att barnet kan sova tryggt, att ingenting händer som kan blåsa liv i, eller hålla liv i, överlevnadsångesten, att barnet kan VÅGA sova så gott eftersom man håller vargen stången. Hos pappa i hammocken får hon ett fysiskt beskydd mot "vargen" och sover säkert fint så länge hon nu sover (även om jag inte riktigt förstår varför han vill sova med henne och inte hellre njuta henne vaken). Frågan får mig att betvivla att du ö h t har förstått vad ramsan fyller (ska fylla) för funktion.

Så om jag ska råda dig, när du nu i det närmaste bestämt dig för att "ge upp", så håller jag med: ge upp :!: Dels för att du ser kuren som en påfrestning, inte en hjälp för någon av er, dels för att du ännu inte kunnat lära dig att lugna henne, utan hon skriker fortfarande.

För mig får inga små barn skrika alls :shock:

Och alternativet - det som händer om och när du "ger upp" - det har du klart för dig :?:

LYCKA TIll och välkommen tillbaka om och när du vill göra en omstart - på riktigt :wink: :lol:

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
NlNA
Inlägg: 280
Blev medlem: tis 22 apr 2008, 20:02
Ort: Halland

Inlägg av NlNA »

Tack för orden Anna... :)
Vet så väl att jag gjorde fel men blev så ledsen :cry: sista dagen innan resan att allt bara gick åt skogen :!:
Nu är vi hemkommen från resan och jag har redan idag bestämt mig för att göra ett nytt försök. Denna veckan har inget inplanerat och jag kan känna att jag har tid och ork (utan att någon ser eller hör vad jag håller på med :!: ) att genomföra kuren en gång till.

Några korta frågor:
När man ökar i tonfallet på ramsan (beroende på hur högt hon frågar) kan jag känna att jag blir lite arg på rösten för att övertala/övertyga henne. Är det meningen att man (kan) ska kunna bli det eller ska man bara vara säker och övertygande i rösten men bara variera tonfallet efter behov :?:

När hon blir riktigt förbannad ska jag ramsa högt för att lugna henne eller vänta ut henne och sen ramsa lugnare :?:

Är lite nervös inför omstarten för jag vet att det är mitt humör :lol: det hänger på, men det är inte lätt att ha rätt attityd när man hör henne gråta sig hes och är fullkomligt dyblöt av svett när jag sen tar upp henne.
Men klarar andra det så ska jag inte vara sämre :!:

Det finns möjligtvis ingen ljudfil som man kan lyssna på hur andra svarar i styrka och när man ska börja ramsa :?: Man ska ju ligga steget före barnet... Finns det någon därute som kan ge mig lite tips och råd hur dom bearbetade sin attityd :?:

Tacksam för svar :D
MVH Nina

Är väldigt glad :D över att detta forumet finns :!:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

NlNA skrev:det är inte lätt att ha rätt attityd när man hör henne gråta sig hes och är fullkomligt dyblöt av svett när jag sen tar upp henne.
:D Jag tjatar vidare. Du FÅR inte låta henne skrika så. Din uppgift är att lugna henne. Hon ska inte gråta sig svettig och dyblöt. Jag är förfärad :shock:

Man lugnar med 1, mat, 2 rolig vakentid, 3 hjälp till ro, 4 tillräckligt med sömn.

Till det sistnämnda har man olika verktyg till hands. Inte bara ramsan utan också buffning och effektiv vagning, samt, inte minst, Attityden av självklarhet (säkerhet).

Rmasan ska upprätta en dialog. Det handlar inte alls bara om att överrösta, på det här stadiet. Det handlar om att kommunicera. Dit borde du ha nått för länge sedan.

Snälla söta, läs på i Verktygslådan :!:

Du är fortfarande inne på någon sorts maktkampstänkande, men lilla barnet väntar bara på hjälp från dig.

:sleep:

(Och var blev larmet av :?: )
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
NlNA
Inlägg: 280
Blev medlem: tis 22 apr 2008, 20:02
Ort: Halland

Inlägg av NlNA »

Usch - det känns som att jag gör tusen fel :!:
Jag ska genast bättra mig :oops:

Tro mig när jag säger att jag har läst på överallt och även tittat på andra "fall" i forumet, men jag får väl ta en runda till :!: Är väl lite trögfattad :)

Jag känner mig mest osäker när det gäller dialogen och kommunicationen - har lite svårt att veta när jag ska ramsa och inte.
1 Ska jag ramsa så fort hon frågar (om det varit ett längre tyst uppehåll och jag inte hunnit komma till bekräftelseramsan) eller ska jag låta henne få fråga färdigt först och sen svara :?:
2 Om jag hör att hon ökar i styrka - ska jag ramsa högre med en gång, så att jag följer henne :?:
3 Ibland svarar hon med en gång jag börjar ramsa och det spelar ingen roll om jag drar den 4, 6 eller 8 gånger - hon tystnar inte utan fortsätter fråga. Ska det vara så :?: (bara så jag vet om jag gör rätt)...
Tack för dina svar. Uppskattar enormt all tid du lägger ner på mina frågor och funderingar, trots att jag får smäll på fingrarna :wink: (men det ska jag ha) :!:
Nina
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Rara människa :lol: Här får du en kram också och en massa pris och beröm :-({|= för att du VILL det lilla barnets goda - utgångspunkten för alltsammans var ju att du insåg att hon sov alldeles för lite sammantaget. Det insåg du och ville åtgärda :wink: O:)

Nu ska du "bara" flytta fokus från dig själv och vad du gör och inte gör - vad du gör som är "rätt" och inte "rätt" - till lilla barnet och hennes reaktioner :idea:

Där ligger hemligheten.

Jag citerar här det som står om ramsan i nya, Internationella Sova hela natten. Det kanske kan tända ett ljus, rassla igång en pollett, lyfta på förlåten :!:

:lol: :heart: :lol:

:arrow: "Ramsan är en godnattramsa, som upprepas fyra gånger efter varandra med ytterst kort paus emellan, ungefär som ett fyrfaldigt leve.

En ramsa består alltså av fyra verser. Ibland får man ta till sex i ett svep för att hinna få barnets uppmärksamhet, ibland till och med åtta.

Ramsan du gör till din bör vara rytmisk, sångbar, tillåta alla möjliga sorters tonfall, inte vara för kort och inte för lång. Den bör inte innehålla barnets namn, även om det är frestande – det är ju inte meningen att du ska kalla på barnet. Med ramsan du ger är det SÖMNEN som kallar på barnet!

Godnattramsan ska vara ständigt densamma. För dagslurarna modifierar du den, så att den inte innehåller ordet natt.

Din partner i kurandet kan välja sig en annan ramsa, även på ett annat språk, bara den i sin tur ständigt är densamma för henne / honom.

Min egen godnattramsa lyder i all enkelhet: ”Go’natti med sig, sov så gott”. Jag säger den med tydlig rytm och betoning: ”Go’NATT-i- MED-sig, SOV-så-GOTT!” På dagen säger jag: ”Sov så skönt, liten stund.” Också med rytm i lugnt tempo: ”SOOV så SKÖNT, LIten stund.”

Också ramsan måste övas grundligen i förväg av er båda kurare! Man kan öva i duschen, ute, till musik, överallt där det finns ljud. Och ni kan öva på varandra: den ena krånglar, gnäller, protesterar och skriker – den andra ramsar tyst på henne / honom med ett magstöd och en övertygelse som kunde försätta berg.

Initialt går man ut starkt i första versen med en såkallad pangramsa. Tänk på vagnen, som du högg i sista ögonblicket, just när den skulle falla över stupet! Där fanns inte plats för några frågor eller någon försiktighet. På bråkdelen av en sekund tog du greppet om situationen. Med samma tveklöshet sätter du in ramsan och överröstar barnet.

För att ramsan ska kunna överrösta och verkligen lugna barnet, krävs, som du förstår, att du övat in den riktigt högt och rejält, innan du startar kuren – högre än du tror!

Spädbarn måste överröstas också av den anledningen att de blir vettskrämda av sitt eget skrikande.

Ramsan kan både sjungas och sägas. I båda fallen krävs ett magstöd som skulle anstå en operasångare. Den ska kunna låta bestämd (”det här är vad som gäller”), glad (”allting är fullkomligt underbart toppenbra”), hurtig (”tjohej tjohopp, vad det är härligt att leva”), rar (”man skulle kunna äta upp dig, så gullig är du, men det får jag göra i morgon”), småarg (”nu får det vara nog, nu räcker det!”) etc. Se där, nu fick du fem variationer att börja träna på!

Allra första kvällen på Sova hela natten-kuren, när du lägger barnet i sängen, kan du introducera ramsan som ett vanligt, vänligt god natt (gånger fyra), medan eller strax innan du lägger tillrätta inför buffning eller vagning. På så vis får sig barnet en första bekantskap med ramsan. Men det gäller bara denna enda gång.

I fortsättningen ska ramsan eskortera dig ut.

På första versen är du redan på väg ut, bortvänd från sängen och med siktet inställt på dörren; på andra versen är du igenom dörren och utanför; på tredje versen står du osedd på andra sidan dörren (som står på glänt); på fjärde och sista versen, som går ner i tonfallet, starkt punktsättande, är du bortvänd också från dörren, som om du vore på väg därifrån.

Sedan gäller det att lyssna. Mer därom i Lathunden!

Liksom vad gäller både vagning och buffning är en god regel att låta det gå betydligt längre tid som du inte ramsar än det tog dig att ramsa nyss.

Under andra natten av Sova hela natten-kuren ska du kunna erfara en dialog med barnet. Du hör och känner hur ramsan ”tar”, tack vare ditt idoga arbete med att nå fram till barnet. Du kan allt säkrare avpassa tonfall och röststyrka efter den kommunikation som pågår (där inte minst tystnaden talar sitt tydliga språk).

Det blir då alldeles tydligt att Sova hela natten-kuren är en process. Det går alltså inte att en gång för alla hitta ett och samma sätt att säga / sjunga ramsan som i alla lägen alltid fungerar, oförändrat likadant varje gång, lika lite som det går att en gång för alla hitta ett och samma sätt att vagna eller buffa som i alla lägen fungerar, oförändrat likadant varje gång. Inte heller går det att en gång för alla stipulera hur länge man ska buffa respektive vagna respektive ramsa varje gång, eller, än värre, hur länge barnet ”får” skrika i minuter räknat mellan varje gång. Vi talar här process och kommunikation. Du har en euforisk upplevelse att se fram emot, när du själv får uppleva detta med ditt barn!

Till sin effekt bygger ramsan på ryssen Pavlovs princip om betingade reflexer. Ring i klockan, så dreglar hunden efter mat – därför att maten brukade serveras till ljudet av en klocka. För barnet associerar ramsan mycket snart – betingningen börjar redan första natten av Sova hela natten-kuren – till ligga ner-ligga still-somna-somna om, därför att den alltid följer på tillrättaläggandet, vagningen, buffningen eller solfjädern, vilket eller vilka av kurens rogivande verktyg man nu har låtit föregå den. Snart räcker det med att man ramsar i förbigående, bokstavligen, eller till och med från sin egen avskilda, avlägsna säng, för att barnet ska lägga sig platt ner och somna om.

Den betingade reflexen är dock inte hela hemligheten – i så fall skulle man ju kunna låta den där klockan göra jobbet. Nej, vad ramsan förmedlar, utöver betingning, är ett ”All is well” av först lugn, sedan säkerhet, slutligen njutning.

Bekräftelseramsan är vad som ska följa med barnet in i sömnen. Den är av samma ordalydelse som godnattramsan, men mjuk, uppmuntrande och just bekräftande till sitt tonfall: ”Just så, man ligger ner så skönt, och så somnar man så gott. Precis så gör man, å, så skönt!”

• Godnattramsan ger besked, respektive påminner om att det är dags att sova så gott, lugnt och tryggt - vargen är jagad på porten, bössan är laddad och säkerheten garanterad.
• Bekräftelseramsan avslutar det hela, när allt är klart: barnet är på väg att somna, eller har kanske till och med redan somnat. Den ska ändå ha sista ordet. Bekräftelseramsan smyger sig med in i sömnen och dröjer sig betryggande kvar.

”Men hjälp! Bekräftelseramsan stör! Lille Charlie skulle just till att somna, och så gick han igång igen på bekräftelsen!” Så kan det låta, och så kan det bli.

Det hjälps inte. Lille Charlie ska ha sin bekräftelse på att han gör alldeles rätt i att ligga ner så skönt och vara tyst och känna efter hur tryggt och gott han har det. Det är också ett ”besked” som får upprepas vid behov!

I praktiken betyder det att man får backa bandet en smula och återgå till den kraftfulla godnattramsan för att (än en gång) tala om för lille Charlie vad som gäller. Och sedan lyssna. Och vid behov påminna. Och sedan lyssna igen. Och invänta John Blunds entré. Och servera bekräftelseramsan – igen. Tills den tas emot med nöjd tystnad.

Kanske redan under första natten på Sova hela natten-kuren – i alla händelser under den andra – märker du att barnet tystnar under själva godnattramsan. Då förlänger du de fyra verserna med två till av modell bekräftelseramsa, om du tycker det känns lagom, och bakar på så vis ihop det hela. Då ger du alltså inte bekräftelseramsan separat längre, eftersom det inte behövdes. Barnet tog emot bekräftelsen redan nu.

Det är ett spännande äventyr du begår! Där nyckeln är att lyssna."

O:) :sleep: O:)
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
NlNA
Inlägg: 280
Blev medlem: tis 22 apr 2008, 20:02
Ort: Halland

Inlägg av NlNA »

Idag har det gått riktigt bra :!: Somnade om på fm-vilan efter några ramsor. Sov totalt 50 min utav 1,5 timme.
Fasar alltid inför 2 timmars-vilan mitt på dagen men hon sov nästan hela passet :D Fick ramsa endast 1 gång á 2 uppvak och vaknade sista gången 10 min innan det var dags att vakna :!: Jag var själv väldigt förvånad :o för så länge har hon inte sovit på flera veckor och jag tyckte det var häftigt 8) att hon nöjde sig med att jag bara ramsade lite lätt och sen somnade om.
Eftermiddagen fick pappan en chans och då ville hon inte somna om men sov ändå 40 min av 60. Vi börjar närma oss :wink: Så här bra har det aldrig gått förrut :D

Men själv är jag så jäkla dum... :? Oroar mig redan för att morgondagen inte ska bli lika bra utan tänker - "det var säkert en tillfällighet". Hon är lite snuvig och kanske sov mer pga det :!: Hur dum får man va :?: :!:

Själv har jag läst en massa böcker om positivt tänkande, hur man kan skapa det liv man vill ha och berättat för nära och kära hur man kan vända en nedåtgående spiral till att spinna uppåt.
Men vad händer när jag själv är ur gängorna och oroar mig - då har jag svårt att anamma mina egna ord :roll:
Men jag får se det som en lärdom och ett hinder som ska besegras för belöningen finns där bakom krönet...
Natti, natti
Nina

P.S Gud vad skönt att man redan från början har infört en godnattramsa, för de få gånger hon vaknar mitt i natten (som inatt kl 04:00) är det bara att sätta igång och ramsar och hon somnar alltid om! Konstigt att det har varit så svårt med det under dagslurarna :idea:
cissii
Inlägg: 1256
Blev medlem: lör 24 mar 2007, 22:10
Ort: göteborg

Inlägg av cissii »

Hej :D

Får jag slänga in ett litet tips ang att oroa sig, eftersom jag är något av en mästare på att göra det själv.

Försök att inte oroa dig för att du oroar dig. Konstatera det mer. " Jaha nu oroar jag mig, då får det väl vara så då". Lägg inte så stort värde i att du oror dig om du förstår vad jag menar? Försök att se det med lite distans. Typ nu oroar sig visst hjärnan igen, det var väl trist det.
Det brukar hjälpa mig ivf.

Lycka till :heart:
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
NlNA
Inlägg: 280
Blev medlem: tis 22 apr 2008, 20:02
Ort: Halland

Inlägg av NlNA »

Hej igen :!:
Tack för alla tips och råd jag får, det är guld värt :heart:
Nu har det gått två dagar till och allt går bra. Hon är lugnare nu under varje sovpass men än så sover hon inte bra :!:
Under dagens fm-vila sov hon hela passet (1,5 timme) men på middagsvilan bara 45 min (2 timmar-pass) och em-vilan 30 min (1 timme), utan att somna om. Under sista vilan var hon riktigt arg :evil: och fick vagnas flera gånger. Det passet har hon aldrig lyckats sova hela på :!:
Hur lång tid kan jag räkna med att det tar innan rutinerna och vanan sitter för henne :?:
När kommer poletten att ramla ner att det gäller alla pass :?:
Hon vaknar som regel fortfarande efter 45 minuter och lyckas hon inte somna om så ligger hon mest och "pratar" eller snuttar på tummen (rackaren där, hon som precis slutat med napp :) )

Hon har även de 3 sista dagarna inte varit så förtjust i att äta gröt på kvällen längre (hon är lite "kvällstrasslig" då) .Jag trugar och skojar :D men hon vill absolut inte öppna munnen och försöker jag för länge så blir hon bara arg och ledsen :(
Ska jag göra ett uppehåll med gröten eller flytta om i matschemat så hon får gröt till middag och smakportion till fm istället :?: Hur blir det då med "förvirringen" :?: Någon som har något förslag :?:

Snart måste jag också flytta över henne till spjälsängen under dagslurarna för korgen börjar bli för liten nu. Kan det skapa förvirring hos henne om jag gör det nu när vi är mitt uppe i kuren eller ska jag hellre avvakta tills allt har "klaffat" :?:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"