Sova längre på dagarna

NlNA
Inlägg: 280
Blev medlem: tis 22 apr 2008, 20:02
Ort: Halland

Sova längre på dagarna

Inlägg av NlNA »

Hur får jag min 4 månaders dotter att sova längre på dagarna? Hon har under hela tiden sovit bra på nätterna. Sov själv över nattmålet och sen även 10-12 timmar på nätterna vid 3 månaders ålder. Vi har aldrig behövt vagna, ramsa eller buffa henne till sömns utan hon har klarat det själv. Sen ca 3 veckor tillbaka så sover hon dock 10-10,5 timme på natten (tidigare 11 timmar) men jag har inte försökt ändra på det eftersom jag anser det är ok. Däremot så sover hon så korta pass på dagarna nu mer. Ibland 45- 60 minuter och ibland 20-30 minuter. Är det riktigt bra kan hon sova 1-1,5 timmar vilket sker kanske 1 gång i veckan. När hon vaknar vill hon upp och jag har tagit till ramsa och vagning (ligger i vagn eller korg på hjul) för att få henne att somna om. Hon gnölar nu mer (förr skrek hon hysteriskt men ramsan och vagning lugnade henne) och ligger kvar och leker men sova ska vi inte... Hon har lärt sig att hon inte kommer upp förrän det har gått ca 20-30 minuter och det känns bra tycker jag. Men jag är faktiskt orolig för att hon sover så lite! Totalt sover hon 2-2,5 timmar på dagarna uppdelat på 3 tillfällen (ibland vill hon sova ett 4:e litet kort pass på eftermiddag/kväll men ibland somnar hon inte utan ligger bara och funderar). Somnar hon inte på det 4:e passet så är hon oftast vaken 3,5-4 timmar i sträck och jag vill inte lägga henne tidigare för då vaknar hon tidigare på morgonen sen (vi har testat). Är 13 timmar för lite för ett barn på 4 månader att sova? Jag kan ju inte tvinga henne att sova, men jag tycker att jag har gett henne alla signaler till att somna om och hon vill bara inte. Pigg som en lärka ligger hon där och undrar när hon ska få komma upp!? Hon är trött det ser jag och ibland har det t o m hänt att hon har sovit 2 pass mellan amningarna (jag ammar helt). Hur får jag henne till att sova längre pass? Det är inte mycket man hinner hämta andan själv när hon väl sover. Tacksam för svar.
Nina
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:

Får jag fråga först: Sover hon på mage :?: Och har hon larm :?:

Fyramånadersbarnet är ett litet vanedjur och det går inte (längre) att "följa" barnet och tro att hon "vill" det ena eller det andra. Hon undrar hur det ska vara här i världen och förväntar sig att du/ni ska ta ledningen, i all enkelhet, så att hon vet vad som gäller.

MIna tips:

:arrow: Mer mat. Annan mat än "bara" bröstmjlk. I synnerhet mot kvällen brukar brösten, liksom dess bärare, bli trötta och urvattnade. Man kunde tro att detta - för lite mat - skulle påverka natten i första hand, men det gör det inte, eftersom det naturliga för människan, liten som stor, är att sova på natten, mätt eller hungrig. Allt hänger samman dygnsvis, och därför tar "eländet" ut sin rätt på dagarna.

:arrow: Ett schema. Hon behöver 15,5 tim sömn per dygn sammanlagt. Vi vill inte dra på henne sömnbrist, som är allvarliga saker :shock: som du ju också själv förstår. Så fundera ut ett schema, med papper och penna, och håll det skrupulöst. Du vet hur du kan hjälpa henne i ro. Sikta på tiderna först och främst och fxera dig inte vid att hon inte genast sover varje minut hon "ska". Det viktiga är att hon har förutsättningarna. Snart blir hon då sin egen lilla klocka (tar ungefär tre dygn).

Arbeta upp ramsan. Den är extremt viktig. Se Verktygslådan :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
NlNA
Inlägg: 280
Blev medlem: tis 22 apr 2008, 20:02
Ort: Halland

Inlägg av NlNA »

Hade tänkt att vänta med smakportioner tills hon är ca 5 månader eftersom vi nästa vecka ska göra en resa och det blir svårt med rutinerna eftersom vi inte är hemma. Vill börja i lugn och ro hemma. Är ersättning något att rekommendera till kvällsmaten tillsvidare och/eller ska hon få bröstet upptill som nattslurk?
Hon ligger i en korg under dagarna, för vi vill skilja på natt och dagsömn, men vi låter ju lite omkring henne under dagarna men ibland känns det som att vi kanske stör henne. Vad tror du?
En sista fråga: När jag drar ramsan under vagningen utomhus så lämnar jag ju inte "rummet". Hur löser jag det?
Tack för att du svarade och hoppas att du svarar mig igen!
Mvh Nina
NlNA
Inlägg: 280
Blev medlem: tis 22 apr 2008, 20:02
Ort: Halland

Inlägg av NlNA »

Glömde svara på din första fråga: Hon sover på rygg och har alltid gjort det.
Nina
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Larm bör hon ha i vilket fall! Skynda, skynda :!:

Du kan pumpa ur under dagen så det blir till påfyllning på kvällen, plus nattslurk live, så att säga. Eller ge lite gröt innan mjölken, det kan man ju lätt ha med sig även på resa (till kokt vatten). Eller tillägg, för all del. Om du nu inte i all enkelhet vill ge lite mosad banan till ett eller två av dagsmålen, före bröstet :?: (

(Varför vänta en hel månad till, när hon uppenbarligen behöver mer än hon får :?: Du har ju med dig barnet, då kan man också ha med sig maten, om man säger :lol: )

Det som stör är det som syns, inte det som hörs. Mörklägg lite halvt. Ute kan man lägga ett tunt skynke över vagnen.

Ramsa dig ut och bort, det kan man göra ute också - så att det hörs att man går sin väg (för att ladda bössan mot vargen) och inte hänger kvar över vagnen (med sina egna orosvargar till frågetecken).
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
NlNA
Inlägg: 280
Blev medlem: tis 22 apr 2008, 20:02
Ort: Halland

Inlägg av NlNA »

Tack Anna för dina tips :!: Har så många frågor just nu så du får ursäkta att jag bara "maler på". Hoppas att du har tid att besvara dem... :?: :!:
Gav henne smak på banan nu direkt i kväll (17:00). Hon var både trött och hungrig så det gick väl inte helt lysande utan jag fick ta till bröstet efter både försök 1 och 2 och efter försök 3 gick det bättre. Sen somnade hon vid bröstet och sov ca 5 minuter men det var jag mer än glad över. Nu till mina frågor:
Ska jag fortsätta att ge henne banan på kvällen eftersom jag började där och om jag väljer att ge gröt till kvällsmålet för att hon ska bli mätt ska jag även ge henne banan till dagsmålen :?: Blir hon såpass mätt nu i början av smakportionerna att hon kommer att sova längre på dagarna :?: Det är väl inte helt lätt att svara på men om jag ska börja med "sovschemat" så vill jag verkligen ha förutsättningen att hon [b]kan [/b]sova för om hon ska sova 2 timmar och bara sover 45 min vill jag inte stå och ramsa och vagna i 1 h o 15 min :!: Hoppas att du kan svara på mina frågor för jag vill verkligen att hon ska få sova mer på dagarna, både för hennes och min skull...
MVH NINA
NlNA
Inlägg: 280
Blev medlem: tis 22 apr 2008, 20:02
Ort: Halland

Inlägg av NlNA »

Här dyker frågorna upp titt som tätt! Ramsar på kvällen ut ur rummet när vi lagt henne även om hon inte är orolig. Men ska det då vara en påminnelseramsa eller bekräftelseramsa? Ibland gnyr hon till och har tappat nappen (hon vill bara använda den till natten) och vi går in och ger henne den. Ska jag ramsa då igen, för ibland kan det ta 3-4 gånger innan hon somnat (oftast bara 2)? Försöker vänta ut henne för att få henne att somna in utan napp men när hon gnyr till mer ger vi henne nappen och hon är nöjd. Oftast har hon spottat ut den innan hon somnar in. Ska vi försöka ta till ramsan istället för att ge henne nappen? Är det för att få svar som hon gnyr eller är det för att hon vill ha nappen?
Snart har jag nog inga frågor kvar... :)
MVH Nina
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

NlNA skrev: Ska vi försöka ta till ramsan istället för att ge henne nappen?
:D Kära nån, här måste jag nog överlämna ärendet till någon bättre vetande :lol: :!: :lol:

Du förstår, frågor om napp och hur man förlänger lurarna för en ryggliggare är jag helt enkelt inte rätt person att besvara :roll:

Vore det mitt lilla barn, hade jag prompt lagt barnet på mage, eftersom magläget i sig är sömnbefrämjande (som alltid med larm), slängt nappen (på mage kan barnet suga själv vid behov), sagt en glad och betryggande ramsax4 på väg bort och sedan ingenting mer.

Jo, mer INNAN - alltså mer mat, till alla mål, påfyllt vid två av dem med annan mat än "bara" bröstmjölk. Där jag förstås bestämde en rutin: banan då, gröt då, likadant varje dag.

Men bara för att du började med banan kl 17 denna första gång betyder det inte att du måste låsa dig vid det. En gång är ingen gång :wink:

Planera det du kan och vill hålla.

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
ÅsaB
Inlägg: 875
Blev medlem: tor 10 maj 2007, 17:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hej NINA!

Jag bara måste fråga: Varför har din dotter napp? Som du säger, du får stoppa i den när hon vaknar och den har trillat ur. Tycker du att det fungerar? Om du tycker det - good for you. Vet bara att jag själv kurade min son för att ta bort nappen, som blev mer och mer störande för hans nattsömn. Från början är ju nappen en sugnapp, men blir mer och mer en fix idé. "Jag kan inte somna om jag inte har napp!". Jag kunde vara uppe allt från en till 30 gånger och att ta bort nappen var det bästa vi gjort. Waldemar har inte saknat den en sekund.

Det konstiga är att vi inte heller saknat den. Till viss del ville man väl själv ha kvar nappen av egoistiska skäl. Att kunna stoppa in när sonen skrek och klagade. Men faktum är att med fast schema, stadiga lurar och fungerande vardag, så har vi inte haft den typen av situatiner nästan någon gång alls! Visst har han fått sig ett spel någon gång, men då hade inte nappen funkat ändå! :wink:

En annan tanke är ju att ju längre man väntar med att ta bort nappen, desto svårare blir det!

Men det är hundra procent upp till dig. Ville bara väcka en fundering - det är inte någon kritik! :D
Lycka till!
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
cissii
Inlägg: 1256
Blev medlem: lör 24 mar 2007, 22:10
Ort: göteborg

Inlägg av cissii »

Hej :D

Här är en till som vill prata napp. Vi tog oxå bort nappen vid 4 mån, och det blev verkligen förändring. Celeste blev SÅ mycket piggare och nöjdare. Och jag tycker till och med att utvecklingen tog fart precis då efter att nattsömnen faktiskt blev sammanhängande på riktigt.
Är det för att få svar som hon gnyr eller är det för att hon vill ha nappen?
Både och. Hon har ju fått nappen som svar på sina frågor, och tror nu att det är så det ska gå till.

Jag vill verkligen rekommendera napp bort. Men självklart gör alla som dom själva vill :wink:

Mvh Cecilia
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
NlNA
Inlägg: 280
Blev medlem: tis 22 apr 2008, 20:02
Ort: Halland

Inlägg av NlNA »

Sagt och gjort, nappen är borta... Hon somnade ändå efter en omgång med ramsan! Tack för den!
Men nu behöver jag stöd och tips för att få henne att somna om på dagslurarna!
Har spikat ett schema:
Mat kl 06, sömn 1,5 timme
Mat kl 09.30, sömn 2 timmar
Mat 13.30, sömn 1 timme
Mat 17.00, nattinatti 19.00
Vid varje pass sover hon exakt bara 45 min. Ibland är det svårt att fånga henne med ramsan eftersom hon ligger tyst och tittar en stund och jag inte vet att hon vaknat till. Jag drar en påminnelseramsa utanför rummet, hon svarar, jag avvaktar, drar en till om det behövs och så håller vi på. Jag har verkligen lagt ner tid på att läsa in mig hur ramsan ska gå till med både volym, styrka, bestämdhet, lugnare tempo, vänlighet m.m, så jag känner att jag hanterar den. Ibland får jag gå in och vagna henne då hon skrikit sig riktigt arg, ledsen och ut igen med en ramsa på vägen. När vi har hållit på i 30-40 minuter så är jag så trött på henne att min attityd snarare blir "fattar du trögt unge" och det känns hopplöst. Det känns som att jag skriker åt henne när jag försöker överrösta henne så jag undrar då om jag gör mer skada än nytta? Idag är tredje dagen vi försöker och hon har än inte somnat om. De andra dagarna har hon iaf legat tyst och väntat men idag har hon skrikit konstant och idag höll vi ändå på i över en timme vid middagsvilan. I em var jag riktigt knäckt och min röst bar inte till slut för jag blev så ledsen. Gör jag något fel eller ska jag bara ge det två dagar till? Allt blir så knasigt och det är svårt att följa sömnschemat när hon sover 45 min istället för 2 timmar. Det gör ju att hon hinner bli trött, somna och vakna innan sista vilan för dagen ens har börjat!!! Problemet är ju aldrig att få henne att somna, utan att somna om! Nu har vi dilemmat att hon somnar igen kl 18.00 och vi lyckas inte hålla henne vaken till nattinatti kl 19,00!
Snart vet jag inte vilket som är bäst! Låta henne sova när hon vill eller skrika sig trött! Snälla någon - hjälp mig!
MVH Nina
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Kära du, förlåt att jag är tjatig, men det här låter som en typisk liten magsovare. Som borde, vill det säga, få sova på mage. Jag tror inte hon trivs, hur mycket du än ramsar, med att ligga platt på rygg.

45 min är en klassisk skarv. 45 min är ett så kallat naturligt sömnrytmspass. Ryggliggare sover sällan några två timmar eller ens en och en halv. (Jag vet att det förekommer, men jag vill påstå att det är mycket ovanligt.) Det brukar handla om 20 min eller högst 45, och där är du ju nu.

Varför ter det sig så svårt för dig att lägga henne på mage och hjälpa henne att sova sammanhängande, skönt och länge :?:

Har skräckpropagandan tagit tag i dig så till den milda grad att du inte kan tänka dig att hjälpa henne till den naturligaste av sovpositioner :?: Betänk då att inte ett enda fall av PSD finns dokumenterat, någonstans i världen, där barnet som dog sovit på mage med larm. Ryggläget är inte säkert alls :!: De barn som faktiskt dör i PSD (0,03 promille) gör det liggande på rygg eller sida - utan larm.

Pris och beröm för att hon slipper nappen nu :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
NlNA
Inlägg: 280
Blev medlem: tis 22 apr 2008, 20:02
Ort: Halland

Inlägg av NlNA »

Ska göra ett försök under dagen! - måste bara läsa in mig på buffandet först eftersom det är ett kapitel jag har hoppat över. Vagning i korgen blir nog svårt, hon får inte plats där för magläge så jag kommer nog att lägga henne på golvet eller i vagnen. Ja, skräckpropagandan har tagit tag i mig... Ville väl in i det sista att hon skulle ligga på rygg eftersom hon alltid gjort det och sovit bra men jag är öppen för alla förslag!
Vänligt av dig att svara kl 11 en lördagkväll - har du inget bättre för dig! :) men jag uppskattar det enormt. Sitter själv vid datorn kl 05.30 men hon vaknade en halvtimme för tidigt så jag sitter nu här och ramsar! Igår var jag dock tvungen att väcka henne...
Rapport kommer ikväll!
MVH Nina
NlNA
Inlägg: 280
Blev medlem: tis 22 apr 2008, 20:02
Ort: Halland

Inlägg av NlNA »

Här kommer rapporten: Samma visa som igår - sover exakt 45 minuter vid varje pass (på mage) men vid långa middagspasset lyckades hon somna om två gånger! - men bara i 5 resp. 10 minuter. Sen var det dags att gå upp. Hon skrek inte lika mycket men vet inte om det berodde på att hon hade handen i munnen hela tiden som dämpade ljudet!
Till em-vilan somnade hon då givetvis tidigare än schemat och blev sen trött igen, sov en lur till och vaknade lagom till 17.00-målet. Totalt ca 3 timmar idag uppdelat på 4 pass. Bättre än igår sömnmässigt men inte enligt schemat och fortfarande bara 45 minuter åt gången.
Buffandet gick alldeles utmärkt - hon älskade det (lätt att fastna...)!
Däremot var hon orolig till natten. La henne på mage och hon hade svårt att komma till ro och vaknade till flera gånger under kvällen (kan räkna på en hand hur ofta det har inträffat). Men det har varit mycket nytt under veckan så det är väl inte så konstigt!
Ger det några dagar till för att se hur det går! Hoppas, hoppas det blir någon bättring...
MVH Nina
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Är inte bättringen på full ingång :?: Pris och beröm :-({|=

Håll nu bara tiderna så hon får en chans - lilla fyramånadersbarnet vandedjuret - att lära sig "klockan". Hjälp henne i ro när hon ska sova och håll henne vaken med glädje när hon ska vara vaken.

Och tjatiga Anna predikar:

:arrow: larm
:arrow: mer mat :!:

Du är så duktig och det är så himlans bra på väg alltsammans :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"