8 mån trassel och ett evigt rännande mellan länder...

Skriv svar
mrs tall
Inlägg: 438
Blev medlem: ons 23 nov 2005, 18:43
Ort: NY, USA

8 mån trassel och ett evigt rännande mellan länder...

Inlägg av mrs tall »

Hej på er igen!!! :D Ett tag sedan sist, men nu behöver jag lite hjälp igen.

Vi har äntligen kommit tillbaka hem till Norden, och efter 2 veckor i Finland är vi nu i Sverige i ett par veckor för att sedan resa tillbaka till Finland. Needless to say... Lill-Skruttan är inte speciellt imponerad. :roll: Hon vaknar stup i kvarten på natten, gråter och ropar en stund för att somna om. Och 1-2 h senare är det dags för samma rulians igen.... Hon grejar ju det själv på några minuter, men vågar ändå inte sova längre i stöten. :cry: Hon är nog "beroende" av sin sovfilt (täcket), och snuttar på den för att somna men det kan väl knappast vara problemet? Den har hon ju där hela tiden, så det kan ju inte riktigt liknas vid en napp. (Eller är den det?) Det är altså inte en specifik filt det handlar om, utan materialet lugnar henne tydligen. (vi har silkeskantar på täcket)

Vi har ramsat de första uppvken, men backat mer ju längre in på natten hon vaknat. Mellan 12-6 sover hon relativt bra, men såväl före som efter det vaknar hon i princip varje timme.

Nu är det ju 8 mån ångest tider också, flickan är ju 7,5 mån och har på sistone blivit gnälligare och "jobbigare", även om hon fortfarande är en väldigt "lätt" unge att handskas med.

Hon delar rum med storebrodern, och han skulle behöva få sova sina 15 h/dygn (en riktig sömntuta som mamma), men hennes trassel stör honom också. Så nu borde vi få ordning på detta. 8)
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
mrs tall
Inlägg: 438
Blev medlem: ons 23 nov 2005, 18:43
Ort: NY, USA

Inlägg av mrs tall »

Glömde visst skriva att vi har samma bekymmer även under dagslurarna... Dvs. hon sover 1-1,5 h och vaknar (skriker) men somnar om efter ett tag.

Vi försöker verkligen hålla attityden, men det är svårt när frågorna bara blir fler och fler.. Hon har alltid haft en fnurra mitt i natten (klockan 3-4 i USA och kl 10-11 i Finland (helt enligt tidsskillnaden föresten!!)) men nu fnurras det både till höger och vänster! :evil:
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
Sagalinda
Inlägg: 1493
Blev medlem: mån 20 mar 2006, 08:51
Ort: Kronoby, Finland
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Bästa mrs tall, egentligen tror jag du har svaret på dina funderingar själv :wink: Tidsskillnader, nya miljöer och en sviktande attityd ställer till det. Konstigare är det inte. Och den största boven är nog den sviktande attityden vill jag påstå. Om lillan klarar sina uppvak själv är det ju inte helt åt skogen. Klarar hon dem utan ramsa? Då ska ni verkligen backa och inte servera ramsan gratis om man säger. Och jag vill inte påstå att täcket kan liknas vid napp. En snuttefilt är aldrig fel. Och inte ett kramdjur heller. Vill de då suga på dem så varsågod.

Här gäller det bara att odla attityden, tveklös och självklar. Var extra noga med skrattet till gonattet :lol: Om det bara är möjligt vore det kanske en idé att låta syskonen sova i separata rum tills ni fått ordning på lillskruttan? Och så kör ni en liten minikur där ni visar förtroende för barnet eftersom allt är HEEELT i sin ordning och hon klarar sina uppvak själv :wink:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
mrs tall
Inlägg: 438
Blev medlem: ons 23 nov 2005, 18:43
Ort: NY, USA

Inlägg av mrs tall »

Det stämmer nog, och jag vet ju att jag "kan" det här. Den här flickan har dock en tendens att inte riktigt vilja "rätta sig i ledet" alla gånger. :lol:

Lill-Skruttan är ju van att vara väldigt stationär, och hennes höjdpunkt på veckan har varit ett besök till matbutiken, typ. Så livet här här i Norden är nog väldigt konstigt enligt henne, med nya miljöer och ansikten stup i kvarten. Och mitt under 8 mån ångesten dessutom, vilket ju inte gör någon glad, tänkte jag säga.... :) Samtidigt så är detta ju den ända chansen under året att träffa släkt och vänner, så alternativet att stanna hemma på obestämd tid tills hon trasslat färdigt finns inte heller. För då är det ett helt år tills vi kan träffa dom igen. :(

Nåväl, det blir nog bra med tiden. Dessutom kanske hon trasslat precis lika mycket fast vi stannat hemma. Hon verkar gilla att vara med i svängen under dagen, så man kanske får ta lite trasselsudd under natten då tills världen ordnar upp sig för henne...
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
mrs tall
Inlägg: 438
Blev medlem: ons 23 nov 2005, 18:43
Ort: NY, USA

Inlägg av mrs tall »

Nämen oooh.. ](*,) #-o Knasiga vi föräldrar( ja vem annars??... :roll: ) Damen blir ju äldre och vi har fastnat i att hon sover 15,5 h/dygn!!! Jag har ju bara följt broderns schema i samma ålder, utan att alls reflektera över att han alltid varit en liten sömntuta, medan lilla damen närmast sovit lite mindre än "normalt". :roll:

Så lite justering av schemat lär nog vara nyckeln till trasslet! :thumbsup:
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

:D En timme kommer nog att göra en rätt stor skillnad! :thumbsup: Edvard sover t o m 14 timmar och 15 minuter i sitt schema utan ett endaste tecken på trötthet.
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

:wink: :lol:

go mrs Tall! :thumbsup:

/Fjällmor
mrs tall
Inlägg: 438
Blev medlem: ons 23 nov 2005, 18:43
Ort: NY, USA

Inlägg av mrs tall »

Nämen grattis "Fjällfolket"! Har inte sett att det är smått på kommande! :D :D
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
mrs tall
Inlägg: 438
Blev medlem: ons 23 nov 2005, 18:43
Ort: NY, USA

Inlägg av mrs tall »

Det är riktigt kämpigt... :(

Lill flickan var tredje natten i rad vaken 1,5 h mitt i natten och skrek och skrek och skrek.... Måste medges att det blev ganska mycket spring förra natten i rummet eftersom vi faktiskt står helt handfallna just nu.

Vi bor på hotell just nu och ungarna sover i sovrummet medan vi sover i vardagsrummet. Brodern och mamma är sjuka, lillasyster håller låda nätterna igenom. Sedan är ju brodern dessutom lite konstig i och med att han inte sover någon annastans än i sin egen säng, så när vi flyttade honom i vår säng för att bespara honom värsta skriken, låg han ju bara vaken och det blev i alla fall inget sovet för honom. Han som är sjuk dessutom...

Och som ett brev på posten kommer ju trassel på dagen när nätterna inte funkar. :roll:

Ja, och glömde visst säga att dopet är på lördagen... Suck..... :roll:
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"