Vad jobbar ni med?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
kvacke
Inlägg: 543
Blev medlem: tis 18 apr 2006, 09:46
Ort: Borås

Vad jobbar ni med?

Inlägg av kvacke »

Hej! :lol:

Jag tänkte att vi kunde kackla lite om våra yrken :lol: . Själv läser jag till lärare åldrar 6-12 år när jag inte är mammaledig. Jag har 3 terminer kvar.

Vad har ni andra för yrken? Nyfiken i en strut är jag och tycker att det är spännande att få en bild av vilka ni är. Har fått för mig att det är fler lärare som hänger här?

Så tjejer, kackla på.... :lol:
Många kramar Åsa
Dotter född 051107. Kurad vid 6 månader
Son född 080314. Kurad vid 5 månader
Sommar
Inlägg: 214
Blev medlem: tis 07 mar 2006, 09:58
Ort: Närke

Inlägg av Sommar »

Hej!
Jag jobbar som frisör när jag inte är hemma med Annie! Just nu bara måndagar!
Jag trivs jättebra och skulle inte vilja byta jobb! :)
Kram Emma
Mamma till Annie 051020
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

Jag är utbildad till grundskollärare 1-7 med inriktning på sv/so. Är hemma med Olle sedan drygt ett år och ska vara hemma läääänge. Har ingen brådska tillbaka och har funderingar på att jobba hemma ist och ta hand om mina och andras barn.

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Jag jobbar som producent (teater) annars, men funderar mycket på vad jag ska kunna hitta på att omskola mig till för att kunna jobba hemifrån, alt. bara ett par dagar i veckan så småningom. Tips mottages tacksamt! :D

Tidigare jobbade jag som översättare och har egen firma, men utdelningen är rätt mager i den branschen så svårt att livnära sig. Fördelen är dock att man jobbar hemifrån, så kanske får det bli bisyssla nu framöver igen.

Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag är forskare i statsvetenskap. Tidigare abetade jag på ett universitet (det är ju där de flesta forskare håller hus :wink: ), men ack vilken nedbrytande värld jag tyckte det var. Ensamhet, prestationsångest och självhävdelsebehov ligger som en dimma i korridorerna! Nu arbetar jag som utredare på en myndighet. Det är ok under småbarnsåren (jag är föräldraledig just nu), men inte särskilt stimulerande.

/Pea
Myra
Inlägg: 290
Blev medlem: tis 25 okt 2005, 15:00

Inlägg av Myra »

Jag har gått systemvetenskaplig linje och jobbar nu som IT-konsult....trivs väl rätt bra men funderar ändå väldigt mycket på att göra något annat. Kan bara inte komma på vad jag vill göra istället. Sitter och programmerar hela dagarna och det blir väldig stillasittande och mycket "deadlines" som innebär mycket press o stress.

Har hunnit med många olika arbetsgivare (ofrivilligt) eftersom i den här branschen köps/säljs företag upp till höger o vänster. Fick jobb på Telia Data efter min högskoleutbildning, hann med några interna omorganiseringar, blev uppköpta av ett stort internationellt it-bolag. Men sen sprack den sk IT-bubblan och nästan alla av oss blev uppsagda (var då f-ledig med Joel). Det var bara att söka nytt jobb. Fick ett på ett litet företag med 30 anställda. Kändes jättebra. Ville jobba på ett lite mindre företag. Men nä, så blev det inte. Förra hösten sålde ägarna företaget till ett stor IT-bolag Tieto Enator så där är jag nu anställd. Ett himla hattande hit i o dit vilket bidrar till en viss ovisshet.

Positivt är väl lönen....

Ska börja jobba igen i januari men inte heltid.

/Myra
Mamma till Joel född 0205 och Johanna född 0509
anna
Inlägg: 4523
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

Jag jobbar i golvbutik, halvtid. LÅÅÅÅNG bakgrund http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8596 :wink:
Och så driver jag egen firma hemifrån, tillverkar handgjort papper.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
K-ina
Inlägg: 1485
Blev medlem: tor 09 dec 2004, 10:15
Ort: Närke

Inlägg av K-ina »

:D Barnbibliotekarie på heltid! :D
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Therese

Inlägg av Therese »

Jag jobbar i färgbutik när jag inte är föräldraledig (vilket jag är nu). Det är så praktiskt ordnat att jag har maken som chef :lol:.
Mamma S
Inlägg: 673
Blev medlem: tor 11 aug 2005, 10:34

Inlägg av Mamma S »

Gud vad spännande att läsa om era yrken! Det känns som att färglägga en teckning ungefär. Jag är miljökonsult (usch vad tråkigt det lät) på FNs organisation för kultur och utbildning.
3 fina...2005, 2007, 2010
kvacke
Inlägg: 543
Blev medlem: tis 18 apr 2006, 09:46
Ort: Borås

Inlägg av kvacke »

Ja det är verkligen jättespännande att få veta mer om er alla! :lol:

Tänk vad mycket olika sorters kunskap vi besitter :D
Dotter född 051107. Kurad vid 6 månader
Son född 080314. Kurad vid 5 månader
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jag jobbade som svenskalärare (outbildad...) för vuxna flyktingar, som ännu inte blivit "svenska" på vår förläggning här, men började sen läsa distans på lärarhögskolan - har dock bara avverkat en termin än, och som det ser ut lär fortsättningen dröja några år till :wink:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Sarika
Inlägg: 670
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 13:45
Ort: Stockholm

Inlägg av Sarika »

Jag jobbar som produktionsledare på en reklambyrå. Jätte roligt jobb, får jobba med många olika varumärken men samtidigt stressigt och ett stort ansvar på både gott och ont! Vet inte hur det kommer att gå när jag börjar jobba igen. Känner ingen med mitt yrke som har fått det att rulla på med barn och jobb utan att känna sig stressad jämt :cry: Man måste alltid finns tillgänglig för att lösa problem som uppstår.

Men än är det ett bra tag kvar, vi ska vara hemma länge :D

Men kommer inte att jobba heltid igen förrän barnen är utflugna om si så där 18 år eller något :lol:

En sak jag tänkt på är att kanske vara på kundsidan på en marknadsavdelning när det väl är dags igen. Men då måste det vara ett varumärke som är roligt att jobba med. Vi får se.

:D
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
LindaVega
Inlägg: 2443
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 22:20
Ort: Östersund

Inlägg av LindaVega »

Jag är personalvetare och arbetar som HR-konsult i ett större företag. Mina frågor är främst lönesättning, rekrytering och kompetensutveckling.

Hela arbetsplatsen genomgår en organisationsförändring just nu så vem vet vad som händer när jag är på väg tillbaka efter bebis nr 2 (om ett år ungefär) Vill nog fortsätta jobba med det jag gör idag framöver också, tycker att mitt arbete både är roligt och utvecklande.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
mammapamma
Inlägg: 420
Blev medlem: sön 21 aug 2005, 13:08
Ort: Göinge

Inlägg av mammapamma »

JA, lite kul att läsa om vad vi "do for a living", för det är ju mest det när det kommer till kritan. Visst man måste ju trivas med det man gör men definitivt :
Så jobbar jag för att leva och inte, som en del, lever för att jobba...

Jag arbetar inom Handikappomsorgen där jag innehavt nästan alla olika befattningar utom handläggare..
(från tim.vik personlig assistent till vik. enhetschef)

Nu är jag Handledare på dagligverksamhet kombinerat med bonendeassistent. Jag jobbar 94%.
Hade friår i 10 månader förra året! Det var FF! Fattigt och Fritt!!!

Önskar att jag kunde klara vår ekonomi på att jobba halvtid, eller att hitta ett jobb att sköta helt hemifrån!!!

Skriver mycket, så vi får väl se...

Kraam alla goa vänner här! :heart:
Lås inte in dina plantor i ett drivhus.... Låt den du Älskar få pröva sina vingar, en dag så flyger din älskade rätt, vill du bli respekterad av din avbild får du visa din avbild respekt! / ur "Ikaros" av Björn Afzelius
Mamma till stora barn nu: :26 ,19,14 och 12år gamla,tre grabbar och en tjej.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"