TRÄNING 2021

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

TRÄNING 2021

Inlägg av anna »

Hej! :)

15-årsjubileum för träningstråden! :clapping:

Vi tränar, och så rapporterar vi vad vi tränat i veckan varje söndag.

*Varför vill du träna?
*Har du några mål, eller något visst antal pass du vill göra per vecka?
*Vad vill du träna?

Mina egna svar:

* Jag blir SÅ mycket piggare när jag tränar mycket + att jag för det mesta har ett ganska stillasittande jobb.

* Mitt mål är att göra i snitt 5 pass/vecka som jag brukar.

* Jag kommer att träna mest ledarledda pass då det finns plats.
Veckans workout team/individual (Crossfit), cirkelpass, cirkel puls + cirkel styrka, Bodystep och Bodybalance.
Kör utöver det egna pass, tex gamla "Veckans pass" (Crossfit) och konditionspass med rodd/skidstaksmaskin.

Här peppar, tipsar, pushar och stödjer vi varandra.
Jag hade inte velat vara utan denna tråd! :heart:

Varmt välkomna - gamla som nya! :D
Första rapporten blir alltså på söndag den 10 januari.

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: TRÄNING 2021

Inlägg av GulligaA »

Hej!

Jag är med :dance:

*Jag vill träna för att känna mig stark och pigg i vardagen, sova bättre och se lite snygg ut :D

*I år slår jag på stort och sätter 4 pass/v som mål. Jobbar hemma och tappar mycket vardagsmotion så jag behöver ett pass till.

*Styrketräningen blir prio ett! Sen löpning och yoga. Då jag sitter så himla mycket stilla nu med hemmajobb så behöver jag verkligen rörlighetsträning! Träna igenom kroppen med styrka 2-4 pass i veckan beroende på uppdelning, ett pass yoga och ett löppass.

Stor del av i hur jag har fått in regelbundenhet i min träning, ligger i denna tråd :heart: Är så tacksam för pepp och push och en hel del bra råd :heartsthree:
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: TRÄNING 2021

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag är också med! :D

*Jag vill träna för att återhämta mig till hur jag var för ca 1 år sen. Må bra och känna mig stark.

* Jag kommer köra så många pass kroppen tillåter eller orken klarar.

* Promenader, kanske lite Yoga, om möjligt crossfit ute, och om jag blir bättre så lite gymträning (stryka eller pass vet jag inte), kanske klättra lite på klättervägg med sonen om det fungerar. :) :heart:

Tack Anna och Tack GulligaA för att ni enträget håller fast vid denna tråden. Den är grym! :heart: :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2021

Inlägg av anna »

Hej tjejer! :heart:

Ja, vi håller enträget i denna tråd, för vi vill inte missa detta! :)
Då var det dags för årets första rapport! :)

5 pass utförda:
Mån. Bodystep i grupp.
Ons: Cirkel/styrka i grupp. Mottog stolt flera komplimanger för min Pilatesbolls-peak! :) Jag hade grova problem med den i början, men har tydligen utvecklats! :)
Fre: ett tufft Veckans pass. Jag fick inte plats på detta pass :(, som nu kommer kallas "Veckans Workout team".
Nu lär det bli svårt att komma med på ledarledda pass ett tag framöver :( Dels har de dragit ner på platserna ÄNNU mer, och dels är det ett nyhetens behag med vår filial "Uptown". Alla vill upp dit och träna! Och det är ju roligt. Men inte för oss i personalen som inte får boka oss på pass... :(
Lör: Ett veckans pass med mycket kondition (skidstak/rodd) uppblandat med annat.
Sön: Yoga med Clara hemma.

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: TRÄNING 2021

Inlägg av GulligaA »

Halloj!

Härligt med komplimanger, anna :clapping: Då tänker jag att du har grymma magmuskler för att få till en snygg "peak"! Och bra balans :D Försöker ha med liknande i mina pass ibland, men den ÄR svår :shock:
Det är väl ofta mycket folk på gymmen i början av året, pga alla nyårslöften... Det lugnar nog ned sig snart :)
Vad kör ni för yoga-pass? Är det power-yoga, eller mer balans och rörlighet?

Veckans:
Mån: PW 1 tim
Ons: Styrka underkropp
Tors: Styrka överkropp
Fre: Jogg 4 km
Lör: Styrka underkropp
Sön: Styrka överkropp

6 pass första veckan :dance: Och då fick jag inte ens med yogan :( Inser att de perioder då jag kör uppdelade styrkepass så kommer jag inte hinna med så mycket mer. Förra veckan jobbade jag ju bara torsdag och fredag dessutom.
Har satt ihop egna styrkepass utifrån övningar jag gillar och som passar mig. Blev riktigt bra :) Kommer kanske göra några justeringar så här i början för att det ska bli optimalt, men just nu har jag träningsvärk i HELA kroppen och är allmänt mör. Så ganska rätt träffade jag :lol:

Inser att jag måste ta tag i vikten också, hemmaarbetet gör att jag springer för mycket i skafferiet :( Plus att det blivit alldeles för mycket bubbel och choklad under jullovet, så det är väl mina ätrutiner jag behöver jobba på :lol:
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2021

Inlägg av anna »

Hej! :)

Vilken RIVSTART GulligaA :violin: :clap: :clap: :clap:
Bra jobbat!!! Och det låter verkligen som att du prickat rätt i ditt upplägg också!

Jo, jag har bra coremuskler. Dessvärre syns det inte utåt... :snooty: :think:
Jag höll på att välta över de första gångerna, balans har jag inte! :shock:
Men med ett nötande av tekniken vecka efter vecka, och tips från ledarna blev det sakta men säkert bättre! :)

Det är INTE alls i närheten av så mycket folk som det brukar vara efter nyår... Nästan inga nya kunder alls...
Det är att vi dragit ner på platserna så dramatiskt som ställer till det...

Den Yoga vi gjorde kallas tydligen Karma-yoga. Det var ett 45-minuterspass hon hade i datorn. Lite av varje av power, flow, balans och rörlighet skulle jag nog säga.

Du inte är ensam över att vandra till skafferiet om dagarna....
Jag är glad att alla chokladkartonger ÄNTLIGEN är slut! MÅSTE skärpa till mig, och några extrakilon måste bort! :shifty:

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: TRÄNING 2021

Inlägg av TorsMamma »

Halloj tjejer, jag är här!!! :D

NÅja, nu har jag i förra veckan börjat mera seriöst att försöka få lite ordning på mig och min kropp. Så målet är att gå 3+ km så fort jag kan. Jag är bara sååååå glad för jag fick en jättefin "fitbit" i födelsedagspresent. Så nu har jag lite bättre koll på kondition, sömn, träning och steg.

Igår blev en "galen" dag och jag lyckades få ihop 9,1 km och över 11000 steg. :shock: (så många steg har jag nog aldrig fått ihop tror jag någonsin)

Men målet blir 3km+ promenad lör-ons (tors, fred på mottagningen) och göra den så fort det går. När jag gick med grannen en sväng igår så går han "under 10min/km" och då fick jag en puls på 130! :o Hans låg på typ 87 :o Så det märks att kroppen får jobba en hel del. Känner jag bara måste börja läsa på om detta med puls.

Jag tycker ni är helt super på att ha kommit igång nu efter jul Man FÅR synda lite över julen tycker jag. Mycket godis är det här med!! Har nog runt 3-4 kg att gå ner om jag skulle bli glad. Men ingen stress!
Mitt tips för att inte springa i skafferiet är att alltid ha en kopp varm örtte brevid er, när den är slut måste man kissa och koka nytt! Inget socker eller mjölk i! Den "varma" drycken ger en känsla av mätthet och välbefinnande i kroppen så man inte är så benägen att småäta tycker jag.

Jag ville ju göra mina yoga pass också, men de verkar svårare att få in. Så här får jag börja fundera lite.

Ha det bäst och träna på nu! :heart: :heartsthree:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: TRÄNING 2021

Inlägg av GulligaA »

Hej!

Jamen såklart, jag tänkte inte hela vägen! Det är ju inte alls samma sak vid nyår nu som det brukar vara, förstår att det är färre platser som ställer till det :shock: Ser det i F&S-appen också, de har bara 7 st bokningsbara plaster där de brukar kunna ha 50 st :o
När ska det här sluta :waiting: :cry:
Magrutor är 90% kost, så vill man det ska synas så gäller det att sluta springa till skafferiet hela tiden :lol: Det är ett jättetufft arbete att få synliga magmuskler, jag skulle aldrig klara det. Kräver sådan otroligt sträng kosthållning :shock:

Kul att du börjar komma igång igen, TorsMamma :clapping: Jag har en Fitbit också, tycker den fungerar bra för det mesta. Jag går nog en hel del mer än jag skulle gjort utan den, man vill ju inte gå och lägga sig på kvällen med 941 steg gjorda... Kommer väl upp i 10 000 på helgerna, annars 5000-7000 i veckorna.
Jag har ca hastighet 9 km/h och ligger då på snittpuls 132 enligt alla appar jag har :) Men då har jag generellt högre puls än genomsnittet. Ligger i släkten tydligen :D

Är det någon särskild slags örtte du förordar? Jag brukar försöka få i mig en kopp pepparmynts-te varje dag, men det är det enda. Annars en kopp grönt (citron och ingefära) och sen ALLDELES för många svarta koppar med massor av mjölk :roll: Måste verkligen dra ned där.

Fyra pass i veckan:
Ons: Styrka uk
Tors: Styrka ök
Lör: Styrka uk
Sön: Styrka ök

Har haft svårt att göra magövningar, som ingår i mina uk-pass, då det gör ont :cry: Undrar om jag överansträngde magmusklerna veckan innan med alla nya övningar, eller kanske sträckte en muskel till och med? Borde jag inte ha känt det då? :think: Tar det lugnt med core denna vecka tror jag, får se om det blir bättre.
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2021

Inlägg av anna »

Hej! :)

Nej, det är inte som det brukar med någonting på gymmet... :cry: Eller LIVET för den delen!!
På spinningen har vi t.ex minskat från 30 till 8 platser. Inte för att jag är intresserad av det, men många är det! Då lägger de istället till lite fler pass, men inte tillräckligt...
Fler "Veckans pass" blir det dock inte, och det är alltid fullt med 4-5 reserver nu för tiden :(.

Det är egentligen bara 2 pass där jag "garanterat" får plats nu för tiden.
Det är BodyStep på måndagar, och Cirkel/puls-pass på onsdagar. Det brukar gå med cirkel/styrka på söndagarna också, men inte alltid...

Så strikt kost kan jag inte hålla så att det blir magrutor... Bara att inse!
Nu är den väldigt uppsvullen och stinn dock, så jag skulle åtminstone vilja ha den lite plattare...
Bra jobbat i veckan!! :humbup: Jamen, du kanske har sträckt någon muskel i magen? Det borde man väl kunna?
Vila den lite, och se...

Håller med GulligaA! TorsMamma: KUL att du kommit igång lite! 11.000 steg!! Det är låååångt! :dance:
Tack för thé-tipset! Jag gillar dock inte ört/grönt thé... Men jag har tagit tipset och översatt det till svart thé.
Och det har nog hindrat några skafferi-svängar i veckan som gick! :)

Min vecka - 5 pass:
Mån. Bodystep i grupp
Ons: Cirkel/puls i grupp.
Fre: Ett veckans pass i samma lokal/på samma tid som de lyckliga som fick plats på det ledarledda...:(
Lör: Ett veckans pass
Sön: Cirkel/styrka i grupp

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: TRÄNING 2021

Inlägg av GulligaA »

Hej på er!

Kopierar in förra rapporten för denna rapportering :D

Fyra pass i veckan:
Ons: Styrka uk
Tors: Styrka ök
Lör: Styrka uk
Sön: Styrka ök

Precis samma blev det. Lite skönt ändå, det flöt på bara och blev av utan massa pusslande och planerande :dance:
Körde några lätta magövningar, det känns bättre nu :handgestures-thumbupleft:

Åh vad trist att inte få plats på favoritpassen, anna :( Jag skulle nog tappa sugen en del, men bra att du håller igång som vanligt ändå :)

Hade en riktigt aha-upplevelse i veckan! Var ute och åkte madrass med yngsta dottern, och vanligtvis när jag ska resa på mig när åkturen är slut så är det med en himla massa pust och stön och alldeles flåsig när jag väl lyckats ställt mig :oops: Men nu så helt plötsligt bara stod jag upp :o Alltså, det var fortfarande inte snyggt :lol: Jag var ju tvungen att rulla över på knä och sätta i en hand för att komma upp, men inget stönande och ingen tung andning efteråt :clapping: Tänker att det är styrketräningen och mycket stretching som tagit mig hit. Och så är det sådan härlig känsla när hela jag fylls av att detta är absolut den största anledningen till varför jag tränar, livet blir så mycket enklare på många plan :clapping:

Hoppas ni har haft en fin vecka :heart:
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2021

Inlägg av anna »

Hej! :)
Är det min dator som är seg, eller är det den här sidan??

BRA jobbat GulligaA! :) :humbup:
Vilken KÄNSLA - när man kommer på något som brukar vara jobbigt, och plötsligt gör det obehindrat! :humbup: :humbup: :humbup:
Verkligen härligt att höra! Och nästan som en "belöning"! :heart:
Skönt att magen är bättre, det kanske var lite träningsvärk/överbelastning?

Mån: Bodystep i grupp
Ons: Veckans workout individual i grupp.
Ett nytt pass som de byter varje vecka(ons + sön samma). Mycket bra! :) Puls och styrka och med intensiteten av "Veckans pass"!
Fre: Nejdå...veckans pass kom jag inte med på :( , så jag körde ett eget jobbigt vid sidan av alla andra...
Lör: Denna veckans pass, fast själv. Mycket puls!
Sön: Samma som onsdagen, det fanns en plats kvar, så den knep jag.

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: TRÄNING 2021

Inlägg av GulligaA »

Halloj!

Sidan ÄR seeeg! Sedan debaklet förr typ ett år sedan när det inte gick att logga in ett tag tycker jag att det har fungerat sämre :think:

Nästan samma lika denna vecka också :D

On: Styrka uk
Tors: Styrka ök
Fre: PW 1 timme
Lör: Styrka uk
Sön: Styrka ök

Kul att du fick plats på ett par pass i veckan :humbup: Mycket kondition ser jag, härligt :clapping:
Hur går det med styrketräningen för rumpan? Håller du i det fortfarande?
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2021

Inlägg av anna »

Hej! :)

Bra jobbat GulligaA!!! :humbup:

Måndag: Bodystep i grupp
Ons: skulle ju ha varit det där nya passet, men Julia som håller i det hade förhinder.
Helt överraskande stod chefen Linda där i stället och körde ett klassiskt svinjobbigt "Veckans pass" med oss! :)
Fre: fullt veckans pass, så jag körde ett eget bredvid. Men eftersom jag faktiskt FICK ett veckans pass i onsdags kändes det ok!
Lör: Tabata
Sön: Cirkel styrka i grupp. Nytt pass, inte lika roligt som förra omgången de hade, men trött blev man.

När jag gör egna pass lägger jag alltid till en rätt stor mängt höftlyft.
Men när det är pass i grupp känns det lite konstigt att öka på dem med det när det är folk där.

Jag har fått ett extrajobb... Det är så illa att jag fått bli städerska... :(
Men något måste göras! Jag kan inte fortsätta att bara få ut mellan 6.800-7.000:-/månaden på gymmet.
Permitteringen vet man ju inte alls när den tar slut, det är ju inte i överkomlig tid i alla fall...:(
Så det fick bli så här. En padelhall bredvid gymmets nya avdelning behövde hjälp med hallen och dusch/omklädningsrum och entre´.
5,5 tim varannan vecka, och 8 tim varannan vecka. Inte mycket, men det hjälper ju upp ekonomin lite i alla fall.
Förskräckligt tråkigt!
Positivt är ju att det är ett rörligt jobb!

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: TRÄNING 2021

Inlägg av TorsMamma »

Hej GulligaA och Anna,

Ja, det är SEEEGT. Jag gjorde en uppdatering och nu får vi massa fel i loggen igen. Jag håller på att försöka ta reda på varför, men det lär ta lite tid då jag måste göra detta på min "fritid". Det var stabilt i ca 1 år nu, men så blev det så här...... :roll:

Jag försöker få minst 3 km lö-on men missar någon dag här och där. I söndags var jag med på första passet "crossfit" och det var skoj, men fick lite bakslag i min långtids corona, men återhämtar mig ändå fort. Igår fick jag ihop över 15000 Steg. Så det kändes skönt. Mycket skottning blev det.

Måste rusa och se om jag kan fixa lite till med forum.
Vi hörs! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: TRÄNING 2021

Inlägg av GulligaA »

Hej!

15 000 steg, bra jobbat, TorsMamma :humbup:
Crossfit :shock: Snacka om att hoppa på det direkt :D

Grattis till jobbet, anna :) Du får ett välfyllt och varierat CV ;) Städerska är väl ett bra jobb?

"Bara" tre pass i veckan. Hade ont i nacke och axlarna första dagarna. Skyller på vår gamla säng som har sett bättre dagar. Måste kolla på en ny som inte låter och smäller så fort man rör sig...

Tors: Styrka uk
Lör: PW 1 tim
Sön: Styrka hela kroppen

Och så massor av spring i pulkabacken utöver detta :lol: Äntligen en himla massa snö :clapping:
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"