TRÄNING 2021

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: TRÄNING 2021

Inlägg av GulligaA »

Halloj!

Snygg träningsvecka :clapping: :humbup:
Vilka pass! Nära-döden-upplevelser :o Och så får du ju också in lite löpning nu, kanske inte de där lugna, sköna stunderna jag pratade om dock :lol:

Härligt att du hittade ett par byxor till slut :) Köp ett par till i samma modell utifall de du har går sönder eller nåt, så du inte står där utan då :?

Mycket same same på min träning, men glad jag får ihop det:

Ons: Jogging 5 km
Tors: Styrka hk
Lör: PW 1 tim 15 min på morgonen, styrka hk på em.
Sön: Jogging 5 km

Det är dags att sätta ihop ett nytt styrkeprogram, ska försöka skriva ihop det denna vecka. Blir nog ganska lika med 2 helkroppspass. Men behöver byta ut övningar så kroppen blir utmanad.
Vikten går det sådär med, nedåt visserligen, men såååååå långsamt. Måste nog se över det upplägget också, men jag vill inte dra ner mer på maten :( Avskyr att gå hungrig :evil:
Den här veckan har jag massor att göra på jobbet, så jag kanske drar ner lite på träningen för att inte bli för stressad. Har ju faktiskt skött det bra ganska länge nu, så jag tänker det får bli så ibland :)
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: TRÄNING 2021

Inlägg av GulligaA »

Hej hopp!

Ingen styrketräning i veckan, enbart kondition:

Ons: Jogging 5 km
Fre: PW 45 min
Lör: PW 1 tim 15 min
Sön: Jogging 6 km

Har jobbat järnet i veckan, leverans av handlingar till Trafikverket och planering av konferens som jag ska hålla i. Har sovit som en kratta också pga stress. Så det var skönt att redan innan bestämma att ta paus från styrketräningen och bara köra den kondition som fick plats :) Och lite blev det ju, samt har jag tagit mina 10 000 steg/dag. Och både lördag och söndag blev det över 20 000 :o :clapping: Mycket promenader med familjen, flera gånger om dagen. Och strosande i solen :D

Nu blir det nytt styrkeprogram, med tre pass i veckan.
1 - Hela kroppen, några få basövningar med tunga vikter och få repetitioner. Ca 45 min långt.
2 - Hela kroppen, medeltunga vikter och lite fler övningar och repetitioner. Mest överkropp. Ca 1 tim.
3 - Överkroppspass, lättare vikter och många repetitioner. Ca 45 min.

Sen fortsätter jag med joggingen två gånger i veckan. Målet är att komma upp i milen innan midsommar. Helt utan tempokrav :lol:

Hur går det med träningen för er?
Får du ihop det med jobbet, anna?
TorsMamma, blev det något gymkort?
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2021

Inlägg av anna »

Hej! :)
Byxorna funkade inte i längden så att säga. När de stretchade ut sig längst dagen åker de ner hela tiden :(
Så det blir inget merköp där. Men jag hittade ett par på Lager 157, dem köpte jag 2 par av.

Bra träningsveckor trots så mycket jobb GulligaA! :humbup: Och 20.000 steg?! HJÄLP!!! :jumpgreen:
Men inte bra att du sov så dåligt :(
Hoppas det är lugnare nu för dig...
Det låter som ett bra träningsupplägg du har tänkt ut!

Nja, det är väl kanske inte DET jag menar med löpning! Detta är mer "tjurrusning"! :shock:
Tyvärr utgår det ena av de djävulspass (torsdagspasset) jag "gärna" går på till förmån för uteträning i skogen. Lite nyfiken är jag, men backintervaller, löpning några km tillsammans, och stopp för burpees m.m... Jag KOMMER att halka efter brutalt, och då får jag nog jobba upp konditionen bra mycket mer innan jag försöker mig på det! :)

Förra veckan, 5 pass:
Mån. Jobbade sent på kafét, så det fick bli bål/rörlighet bara. Lite mesigt pass.
Tis: veckans workout team 1 tim
Ons; veckans workout individual
Lör: det veckans pass som stod uppskrivet, rodd m.m.
Sön: cikel/styrka 45 min.

Det går bra med träningen tycker jag. Jag vill gärna ha 2 nära-döden-pass per vecka, och det har jag fått till hittills.
Sedan blandar jag upp det efter hur jag jobbar. Bodystep, egna pass, kanske ett mildare pass, och cirkel/styrka på söndagar.
När jag fick schemat för maj satte jag genast igång och planerade träning efter det. Jag får ihop det, men ibland är det tufft! Det är ju massa annat som ska göras också här hemma! Och min firma. Kundbesöksdag. Och städjobbet...
Vissa dagar städar jag "lilla städet" omkl.rum och entré, innan kaféjobbet.
Imorgon t.ex. Städa 7.30-8.30. Åker till kaféet och jobbar 9-18.30, åker till gymmet och går på Body Balance 19.15-20.15. Är alltså borta 7.30-20.30... Så då lagade jag morgondagens mat idag 22.30 efter en lång kundbesöksdag + ett nära-döden-pass...
Denna veckan är tuff arbetsmässigt! Men nästa vecka är betydligt lugnare!

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: TRÄNING 2021

Inlägg av GulligaA »

Hej!

Det låter körigt, hoppas du fick en lugnare vecka sen :heart:
Hur går det med ditt företag och försäljningen förresten? Har det hämtat sig något?

Bra träningsvecka! Jag tänker ofta att jag också ska få in ett sånt där riktigt killer-pass i veckan. Men så blir jag lite för bekväm och kör ett lagom tungt istället :lol: Jag är inte så tuff, men tror jag skulle få lite bättre resultat om jag riktigt pushade mig själv ibland :clapping: Speciellt i löpningen.

Min vecka:
Mån: styrka, hk
Ons: styrka, hk
Tors: jogg 6 km
Lör: PW 1 tim 15 min
Sön: jogg 6 km

Det blev inget ök-pass. Vi hade städdag i samfälligheten under helgen och jag var helt mör i armarna efter att ha rensat ogräs i fyra timmar. Det fick räcka :D
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2021

Inlägg av anna »

Hej! :)
Oj, nu ligger jag ju back med rapport för förra veckan!

Tis: Veckans workout team 1 tim.
Ons: Veckans workout individual 45 min.
Tors: BodyBalance 1 tim
Lör: eget veckans pass
Sön: Cirkel/styrka 45 min.

Killer-pass blir det bara när det är ledare inblandade... Och det är ju de pass som börjar med "Veckans", som är det! PUH!!!
Rensa ogräs kan minsann vara slitsamt, det vet jag! Så det räknas som ök-träning!:)
Bra jobbat förra veckan! :humbup:

Mitt företag går fortfarande lika illa! :( Kunderna är inte alls på hugget. Inte ens när jag åker på kundbesök... :(
Men jag är glad att jag har caféjobbet, och städjobbet, och faktiskt för en gångs skull får en "vettig" lön, och slipper ta av spar/arvspengar som jag fick göra hela förra året. :( Jag kommer inte kunna ta ut lön från min firma i år heller...
Men nu när jag måste betala träningen själv när jag inte är anställd, har jag beslutat att ta åtminstone DEN avgiften på firman.
Så har jag något för allt slit jag gör.

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: TRÄNING 2021

Inlägg av GulligaA »

Hm, har varit svårt att logga in. Så lite försenad rapport.

Riktigt nöjd, sex pass :jumpgreen:
Veckans:
Mån: Styrka hk
Ons: Styrka ök
Tor: Jogging 6 km
Lör: PW 45 min, styrka hk
Sön: Jogging 7.5 km :dance: Mätte tid denna gång, och det blev riktigt bra (för att vara mig då :lol: )

Tråkigt det där med företaget :( Skönt att du har annat, men det är väl inte det du kanske egentligen vill syssla med? Kan inte göra så mycket mer än att ge dig lite pepp och hoppas det ordnar sig snart :heart: Rätt beslut att ta avgiften på firman ;)

Det är liiite jobbigt för benen med två joggingpass och två styrketräningspass i veckan. Kör ett tag till och ser om kroppen vänjer sig, annars får det kanske bli ett styrkepass/v istället för två med underkroppen inblandad under joggingsäsongen :D
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2021

Inlägg av anna »

Hej! :)
Ja, här har det inte varit lätt att rapportera! :shock:
Så det blir redovisning av 2 veckor på en gång.

V. 19
Mån: Bodystep
Tis: Veckans workout team
Ons: Veckans workout individual
Tors: Bodybalance
Sön: Cirkel/styrka

V. 20
Mån: Bodystep
Ons: Veckans workout team (vidrigt i överkant!!! :shock: )
Tors: BodyBalance
Lör: eget veckans pass. Rodd/löpband blandat med annat. Hade faktiskt TÄNKT ge mig ut och jogga, men det blåste och regnade...
Sön: Cirkel/styrk

Så, 5 pass/vecka har jag fått till, men det är inte lätt! :shock: Och man får anpassa sig efter hur man jobbar...

Men 6 pass GulligaA?! Hjälp... Bara du inte kör FÖR hårt nu, kroppen behöver vilodagar också :heart:
Bra jobbat! :humbup:

Vill och vill... Klart att jag hade velat att min firma bar sig, så att jag kunde leva på den!
Men nu går inte det. :(
Så då har jag ett roligt caféjobb! :heart:
Och ett tråkigt städjobb.
Nu är det så livet är!

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: TRÄNING 2021

Inlägg av GulligaA »

Hej!

Ja, svårt var det här. Nu rapporterar jag ändå för förra veckan, fast det snart är söndag igen. Har så mycket att skriva :D

Kul att du trivs med caféjobbet :) Du kanske ska lägga till lite sådan verksamhet till din övriga sedan ;) Annas idéer och kakor!

Men det finns ju inget härligare (nästan) än att komma hem från ett löppass när det är dåligt väder :lol: Sällan känner man sig så stolt över sig själv :lol: Men det jag vet, det TAR emot att ge sig ut då. Det blev ju väldigt bra tränat för dig ändå :clapping:

Min vecka:
Tis: Styrka hk
Ons: Löpning 5 km
Tors: PW 1 tim 15 min
Fre: Styrka ök
Lör: Löpning 7.5 km
Sön: Styrka hk

Så riktigt nöjd med veckan :D

Roligt: Häromdagen stod jag och kämpade med skärpet på byxorna och fattade inte varför jag inte fick igen det :twisted: Men då var det för att jag har gått förbi sista hålet, så det fanns inget att stoppa "piggen" i :dance: Om man ser på hur skärpet blivit slitet så är det näst sista som har varit mest använt, men jag har inte märkt att jag jobbat mig nedåt. 4 kilo faktiskt, på 5 månader. Långsamt, men på en lagom nivå där jag kan dricka mitt bubbel på helgen och äta min choklad då och då :)

Mindre roligt: Jag lyssnade på en träningspodd som rekommenderade att man skulle filma sig själv när man styrketränade för att se så utförandet ser bra ut teknikmässigt. Jag gjorde det. Hm... Såg inte bra ut. Det som var mest spännande var att det inte alls stämde med hur jag föreställt mig gällande vilka övningar där tekniken inte funkar. T.ex. marklyft och en ryggövning har jag ofta känt att det kanske inte är det bästa utförandet. Såg skitbra ut! Perfekt rygghållning, inget gungande med kroppen i onödan :) Däremot djupa knäböj, inte alls djupa. Knappt som vanliga :o Stående rodd, biceps curls... gung gung. Det blir till att svälja stoltheten och ta mindre i vikt i några övningar så jag hittar tekniken. Får försöka tänka att jag tränar den specifika muskeln lika mycket ändå, bara det att jag inte hjälper till med övriga kroppen.

Där har nog du en stor fördel med att träna i grupp, anna. Eller bara var på ett gym med speglar. Man får nog mer kolla på sådant då. Får hjälp av ledare kanske.
Jag har ju ett friskis-kort. Efter sommaren så ska jag nog försöka träna på gymmet där då och då, kan nog vara nyttigt för mig.

Hoppas ni får en härlig helg! Vädret ser ut att bli fantastiskt, i alla fall här i Gävle. Ser fram emot en riktigt lång löptur imorgon i solsken :)
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2021

Inlägg av anna »

Hej! :)

:lol: Jag? Baka kakor! Nej, det är inte min paradgren :lol:

Jag ska tänka på det nästa gång jag funderar på att ta ett joggingpass vid dåligt väder! Ut i skiten bara! ;)

Men kära nå´n vad du kör på nu! En blandning av :shock: och :clap:
KUL att du ser resultat på bältet! Då är det en bra takt du har då du hittat balansen mellan det strikta och det lilla extra ibland! :humbup:

Ja, det är superviktigt med tekniken! Intressant det där med filmandet! Man tror att det är korrekt, men det är kanske inte alltid så som man föreställer sig...Intressant det där!
Bra tänk att minska vikterna medan du slipar in tekniken. Du får filma då och då och se framstegen!
Har du god ekonomi KAN du ju bege dig till ett gym och be att få köpa en PT-timme för tekniksnack.
Det är alltid lättare att ha en människa där som ser vad du gör rätt och fel.
Ja, det är det som är bra med pass med ledare! De petar på detaljer och hållning och säger till vad man ska förbättra! :humbup:
Som idag på cirkel/styrka. Vi var bara TVÅ på passet idag. Då var hon och petade på att jag skulle ner djupare i en övning och lägga tyngden på hälarna. Jag sa att jag inte kan det rent praktiskt för jag har för korta hälsenor... Född sådan, det ligger i generna.
Då lade hon små viktplattor under hälarna på mig - och se - då blev det ett HELT annat resultat på övningen! :humbup:

Ja, gå på Friskis sedan! Det är SÅ kul att träna i grupp! :clapping:

Min vecka. Jag fick till 2 nära-döden-pass, och det är ju så som jag vill ha det! :)
Nästa vecka blir det värre... :(

Mån: BodyBalance bål/rörlighet
Tis: Veckans Workout team
Tors: BodyBalance
Fre: Veckans Workout team (ett helt annat än tisdagens)
Sön: Cirkel/styrka

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: TRÄNING 2021

Inlägg av GulligaA »

Hej!

Bra tips det där med viktplattorna under hälarna! Jag har ju också förkorta hälsenor :shock: Fick till och med operera båda när jag var i 8-årsåldern, eftersom jag bara gick på tå. Ska absolut testa vid benböjen, då kommer jag kanske längre ned.
Jag tror faktiskt det ingår en timmes PT i friskis-kortet som jag inte har utnyttjat, får se till att göra det i höst. Annars är ju faktiskt ekonomin bättre än någonsin för oss just nu, skäms att säga när så många har det svårt, men så är det. Vi sitter hemma och jobbar med samma löner, men gör ingenting. Min man pendlar ju annars 3 mil enkel väg till jobbet annars, samt äter ute-lunch varje dag (DÄR kan man snacka om att det syns på midjan att han äter bättre nu hemma :D ), vi reser inget, äter inte ute mm. Jag ska faktiskt jobba 75% nu under jun-aug, min snälla chef gick med på föräldraledighet trots att yngsta egentligen är för gammal :) Passa på medan hon fortfarande vill umgås med mig.

Blev lite mindre tränat, i torsdags höll jag en konferens för 60 personer via Teams och jag har varit SÅ nervös :shifty: Sovit dåligt. När det sen var över blev det som en urladdning och jag har varit supertrött. Men det var riktigt kul.

Tis: Styrka hk
Ons: Jogging 4.5
Lör: PW 1 tim på morgonen, styrka hk på em.

Så fyra pass. Nöjd ändå! Det blev ingen löptur i solen som jag skrev, det var FÖR varmt helt enkelt. Långa promenader istället.

Ouch, värre än 2 nära-döden-pass?! :o SÅ imponerad av dig som tar i så :clapping: Du måste vara urstark!
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2021

Inlägg av anna »

Hej! :)

Nämen? Fick du t.o.m operera!? Och de är ändå för korta alltså? Intressant!
Ja, det var just i en benböjs-övning viktplattorna kom fram.
Jag ser ju på Bodybalance-passen att alla andra kan sitta i "Hindu squat" med hälarna nere i golvet, medans jag inte kan...

Vad skönt det måste vara med god och stabil ekonomi :) Då kan du kanske kosta på dig en PT-genomgång, eller ta den du har innestående sedan när du vågar dig till gymmet! Ja, tänk vad tid han sparar på att slippa pendling! Och pengar på uteluncher! :humbup:

MODIGT att ha en konferens för så många människor! :humbup: Förstår att du var nervös inför det!

Skönt att kunna gå ner i tid!

Bra jobbat med träning och dubbelpass!

Min vecka:
Mån: BodyBalance bål/rörlighet.
Tis: Veckans workout team
Tors: joggade 5 km!
Fre: Joggade 5 km IGEN! :)
Sön: Cirkel/styrka.

Känner att jag är SÅ mycket sämre på kondition än de andra på nära-döden-passen.
Det är därför jag lade till lite löpning...
Jag är inte urstark.

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: TRÄNING 2021

Inlägg av GulligaA »

Hej!

Men, alltså, WOW vad det blev bättre med viktskivorna :dance: Filmade mig igen och mina djupa benböj blev ju jättedjupa :lol: :clapping:
Yes, fortfarande lite för korta. Man gör en så kallad z-operation, där man förlänger hälsenan med "sig själv", och det går ju inte att göra hur långt som helst :) Inget som jag märker av så väldigt mycket i vardagen egentligen. Ganska dålig på att vinkla upp fötterna så jag slår nog i tårna i trösklar och sånt lite oftare än de flesta dock :|
Märker du av något sådant?

KUL att du börjat jogga :humbup:
Det borde ge bättre kondis ganska snabbt!

Åh, jag borde också få in ett pass med rörlighet. Tänker på det ofta i alla fall, men av någon anledning blir det aldrig av :lol:
Bra tränat i veckan!

Min vecka:
Mån: Jogging 7.5 km
Tis: Styrka hk
Tors: Jogging 4.5 km
Lör: Styrka ök
Sön: Jogging 7.5 km

Det har ju varit så varmt, så joggingen blev nog inga höjdarpass precis. Gick upp tidigt i söndags för att hinna innan värsta värmen, men redan vid 8 när jag var ute var det tokhett :o
Det verkar bli lika denna vecka, men jag ska inte gnälla. Det ÄR så härligt med sommar :jumpgreen:
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2021

Inlägg av anna »

Men vad BRA att det var ett tips du hade nytta av! :clapping:
Ledaren sa att övningen blev helt perfekt med plattorna för min del! Jag fick en helt annan form och kunde gå djupare, och hade rakare rygg.
Precis så som det blev för dig alltså! :)
Nej, jag har inga problem med att slå i tårna.

Jag hoppas att joggingen kommer ge mer kondis, men snabbt vet jag inte...
Jag är ju mer van vid explosiv puls - sedan någon styrkeövning där pulsen går ner. Puls igen, etc.
Har inte det där matandet av kondition i mig. Men kanske kan få :) :think: Problemet är kanske att jag "slö-joggar". Kör en "behaglig" fart.
Måste nog utmana mig lite mer, men jag är ju bara i början...
När jag gav mig ut var det lagom varmt :) Sån´t gör mycket.

Vilken super-vecka du hade! :humbup:

Ja, det är härligt ute nu!!! :heartsthree:

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: TRÄNING 2021

Inlägg av GulligaA »

Hej hopp!

Det där med slöjoggingen känner jag igen :lol: Tar det alltid lite lagom lugnt ;) Jag tänker dock att jag ska lägga till så kallad fartlek. Dvs att man kör "mellan den bänken och nästa stolpe så springer jag snabbt". Har inte riktigt kommit dit dock än :D Men jag tror det är supereffektivt, det krävs bara 2-3 korta sådana rusher per pass för att få en rejäl förbättring.

Förra veckan:
Tis: Jogging 5 km
Ons: Styrka hk
Lör: PW 1 tim, styrka hk
Sön: Jogging 7.5 km

Fem pass blev det :)

Fick vaccination mot covid i söndags, första sprutan, och än så länge känner jag mig frisk. Hade rejält ont i armen söndag och igår, men idag känns det bättre så jag hoppas träningen inte ska påverkas. Ska också till Mora i helgen för danstävling för äldsta dottern, så det kanske blir något pass mindre på grund av det.

Hoppas veckan har varit bra!
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2021

Inlägg av anna »

Hej! :)
Har provat att komma in på forumet hela veckan!
Nu gick det äntligen!

Bra tips med rusherna, gjorde det idag 2 ggr på joggingpasset! 40 sek, sedan 30 sek.

BRA FÖRRA-VECKA FÖR DIG! :humbup:

Skickar med lycka till, till dottern då! :)

Förra veckan blev det en riktigt bra vecka!
Mån: Bodystep
Ons: Cirkel/puls. Läääänge sedan, men nu har mitt nära-döden-onsdagspass sommaruppehåll.
Tors: BodyBalance
Fre: joggade 5 km innan jobbet
Lör: Joggade 2,5 km + direkte efter körde jag ett veckans pass i gymmet. 1 tim, 20 min totalt.
Sön: Joggade 5 km plus cirkel styrka. Några timmar emellan, så räknar det som 2 pass.

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"