TRÄNING 2020

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2020

Inlägg av anna »

Hej! :)

Hur går det, GulligaA?? Hämtat dig från ditt egna lilla lopp..? :P

Inga 5 pass denna vecka. Per fick för sig att bjuda på en hotellnatt i Göteborg, och då ville jag inte vara "otrevlig" och hävda att det var lördag och att jag ville träna. Och mina 2 träningslediga dagar var redan förbi. :think:
Vi gick väldigt mycket, men inte i träningstempo.

Men 4 pass blev det:
Mån, full cirkel IGEN :( Så det fick bli ett eget pass.
Ons: Den nya puls-cirkeln! Ett pass helt i min smak! :humbup: Fullt ös runt på 6 stationer med 2 övningar per station. 45 min-pass.
Fre: veckans pass i grupp med jobb två och två.
Sön: Den nya cirkel/styrkan jag också ville ha provat var också full :( Så det fick bli BodyBalance.

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: TRÄNING 2020

Inlägg av GulligaA »

Haha, jodå, jag hämtade mig till slut :D
Men nu ska jag arbeta mig uppåt långsamt mot 10 km, det där var inte roligt att behöva genomlida :lol:

Men så härligt det låter med hotellnatt :heartsthree: Åh, så jag längtar efter att få komma iväg på egen hand med mannen, men det är ju svårt med barnvakter i dessa tider :think: Vad gjorde ni för något? Bara tog det lugnt?

Kul att du fick plats på puls-cirkeln! Låter verkligen som gjort för dig :humbup:

Fick också till 4 pass i veckan:
Ons: Styrketräning
Fre: Jogging 5 km
Lör: Styrketräning
Sön: Jogging 5 km. Här var jag lite wild and crazy och tog rundan åt "fel" håll :lol: Kändes jättetokigt, samtidigt som det blev lite roligt med nya vyer :D Åh, jag är verkligen ingenjör ut i fingerspetsarna, som tycker något så litet är en stor förändring :oops:

Jag tänker att jag ökar 1 km/vecka nu för att komma upp i milen igen. Känns mer hållbart.

Ha det!
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: TRÄNING 2020

Inlägg av GulligaA »

Hej!

"Bara" tre pass igen :D Men härliga styrkepass, det känns bra i kroppen.
Jag tänkte jag skulle beskriva mina pass i lite fler detaljer. Ni får googla om ni inte är lika insnöad i styrkeövningar som jag :lol:

Mån: Styrka hela kroppen, basövningar. Knäböj, marklyft, stående rodd med skivstång och hantelpress. 4 set med 6-8 reps för varje övning. Tungt :) Med dessa fyra övningar så tränas hela kroppen. Tänkte ta ett kortare pass, men behövde vila ganska länge mellan seten, så det tog 50 min i alla fall.

Tors: Styrka överkropp. Stående rodd med skivstång, hantelpress, axelpress, biceps curls med hantlar, french press, pullover med hantel, hög rodd med hantlar och shrugs. Mer isolerande övningar för att forma snygga muskler :) Tre set med 5-8 reps. Egentligen hade jag tänkt köra lättare vikter och fler reps för att variera, men det är så tråkigt... Körde några övningar som supersets.

Sön: Styrka hela kroppen, mitt standardpass när jag skriver helkropps. Knäböj, marklyft, stående rodd med skivstång, hantelpress, axelpress, dips mot träningsbänk, biceps curls och planka mot träningsbänk. 3 set med 5-8 reps. Förutom dips där jag körde 3*15 och plankan med 3*1 minut med 30 sek vila mellan.

Får jag in det här varje vecka så vore jag himla lycklig. Kanske borde jag få in någon mer övning för underkroppen, även om knäböj och marklyft tränar hela. En mer isolerande för rumpan kanske, som höftlyft? Och fila lite på överkroppspasset, för att få det optimalt :think:

Det slog mig igår hur mycket jag ÄLSKAR styrketräningen :heart: :dance: Stod och kollade ut över mina vikter och kände massor med lycka och tänkte hur långt jag kommit :) Nu låter det ju som jag skulle vara någon fitnessmästare, så är det inte :lol: Men det syns tydligt, speciellt på överkroppen. Och bara det att jag håller på med regelbunden träning! Min man, som sysslar mest med löpning, bestämde sig för att börja styrketräna lite också i helgen och tyckte det var lite jobbigt att det räckte med att ta mina vikter :shock: 8-)

Ursäkta lite skrytigt inlägg kanske, men det kändes bara så bra nu. Hoppas ni har haft bra träningsveckor. Och bra i övrigt också :heart:
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2020

Inlägg av anna »

Hej! :)

För att återgå till ditt förra svar, var vi i Gbg dels för att hälsa på ett par gamla kompisar vi inte träffat på 8-10 år.
Och dels för att hälsa på Clara som ju flyttat dit. Så det blev inte så mycket egen-tid med bara mig och Per, mer än när vi sov på hotellet då :lol: .

Det ÄR konstigt att byta håll på en runda man brukar köra! :lol:

Jag kände igen allt du beskrev nu! Det är tuffa och tunga pass du gör! :clap: Nyfiken! Hur mycket lastar du på?
Och är det sådana pass ska man absolut inte känna "bara" 3 pass!!
Visst är det härligt när man har hittat sin grej! :humbup:
Och klart det måste synas på dig!! Och väldigt roligt att se att mannen inte orkade lasta på mer än du kör! :clapping: 8-) 8-) :jumpgreen:

Min vecka:
Mån: cirkel i grupp (fick äntligen plats!)
Ons: Puls-cirkel i grupp
Fre: Veckans pass i grupp
Lör: Bodybalance med Clara som köpt hem Les Mills-pass till sin dator + senare på dagen mitt konditionspass. Kortare version, för jag var även sugen på att prova gymmets nya trappmaskin, och några nya maskiner vi fått hem. De har bytt ut halva maskinparken. Jag testade en del, men insåg snabbt att maskiner inte är något för mig. Det tråkar ut mig helt enkelt. Förutom rodd och skidstaksmaskin då. Och trappmaskinen var ok!
Sön: Fick äntligen plats på ett annat nytt pass som varit fullt i flera veckor! Styrke-cirkel! :humbup: Till skillnad från Puls-cirkeln var det i detta pass ingen puls alls, utan bara 6 stationer med styrkeövningar vi körde 3 varv. Mellan varje station var det 30 sek statisk gemensam övning. Genomsvettig och trött, men inte andfådd alltså.

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: TRÄNING 2020

Inlägg av GulligaA »

Visst ja, Clara har ju flyttat dit :) Stort att hälsa på i sitt barns hem!

Trappmaskin är väl super för rumpträning? Om man lassar på tungt :) Annars är jag inte heller så förtjust i maskiner, förutom benpress! Tror det beror mycket på mina ynkliga 162 cm, svårt att hitta bra inställningar.

Vilken härlig vecka :D Du tränar så varierat, blir lite avis på det. Men det är kanske inte min grej, eftersom jag ändå fastnar i samma jämt :think:

Jag har ju lite udda tyngder på mina vikter, eftersom jag pusslar och byter mellan olika hantlar och stänger. Just nu är de tyngsta
Marklyft: 37,5 kg
Benböj: 20 kg. Skulle kunna ha betydligt tyngre, men får svårt att få upp stången över huvudet då. Skivstångsställning nästa investering kanske :D
Stående rodd: 27,5 kg
Hantelpress: 13 kg/hantel
Biceps curls: 10 kg/hantel
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: TRÄNING 2020

Inlägg av TorsMamma »

Halloj tjejer!

Vilken ikappläsning jag fått göra! :shock:

GulligaA, det där skrytet du gör är HELT RÄTT! Om inte du gillar dig själv är det ju svårt att någon annan gör det. Så skryt på du!!! :clapping: :humbup: :heartsthree:

Anna, vad härligt det låter att få jobba på gym så där och kunna köra pass.

Jag har nog äntligen bestämt mig för att sluta med Karate till jul när terminen är över (trött på att vara skadad nu och läka dåligt).
Dock hade jag tänkt att köra sön, mån, tis och ons men har blivit mera sön + mån för mig och instruera barnen tis (inte så mycket för mig då).
Har också fått göra en hel del andra anpassningar privat för att orka samt en svärfar som börjar bli dålig tär en del på vår tid som familj m.m. Så jag har med flit valt att prioritera om ett tag just nu.
Efter jul är tanken att gå på samma gym som maken, men jag kanske kan köra något pass eller så, samt styrketräna eller vad det nu blir. Jag vet ju liksom inte vad jag gillar längre. Så det skall bli spännande och få utforska detta ett tag.
Orkar jag och kan jag efter jul är jag med på Crossfit passet vi har nere på stranden på söndagarna, Grannen som håller i det är duktig, så det är tufft.

Men jag måste säga ni är bara sååååååå bra som hänger kvar, kör och håller ut! :heart: :clapping: :hearteyes: :heartsthree: :dance: :clap:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: TRÄNING 2020

Inlägg av GulligaA »

Hej!

Härligt att höra från dig TorsMamma :) Jag förstår om du börjar tröttna på att vara skadad, ibland känns det som om du alltid har ont någonstans :(
Kul att få utforska gymmet, hoppas du hittar något som passar dig! Crossfitpass på stranden, utomhus på vintern?!?
Ibland måste man välja för att orka med allt i livet, olika tider kommer och går :heart:
Utan den här tråden hade jag ALDRIG varit där jag är nu :D Både lite piskande att vilja ha något bra att skriva om i veckans inlägg, peppande med alla era glada kommentarer och samtidigt så öppet och ärligt att man vågar erkänna de veckor som inget har hänt :oops:

Men den här veckan blev bra:

Mån: Löpning 6 km
Ons: Styrka, helkropps, baspass
Fre: Styrka, överkropp
Lör: Löpning 6 km
Sön: Styrka, helkropps. Mitt standardpass + att jag lade till höftlyft :)

Men det blev lite mycket med fem rätt tunga pass. Det här orkar jag inte med varje vecka. Men skönt just att jag fick det gjort nu, för denna vecka som kommer hinner jag nog inte med så mycket. Första danstävlingen i helgen, till stora metropolen Borlänge åker vi :happy-partydance:
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2020

Inlägg av anna »

Hej! :)

Men, usch så jag slarvar med rapporterna... :oops: :banghead:

GulligaA, Japp, trappmaskin lär vara bra rumpträning! :humbup:
Man kan välja vilken vinkel på trappan man vill ha, så man kan göra det tyngre eller lättare. Och man väljer även tempo förstås.
Jo, det blir ganska varierat nu när de nya passen är så bra! Fast det ger ju ett väldigt litet utrymme för mina egna "överraskningspass" med gamla "Veckans pass" jag skrivit upp.
Vad stark du är!!! :greetings-clapyellow: (Ville haft en muskel-smiley nu ;) )
Det var en väldigt imponerande vecka du fick till där du! :humbup: Men så orkar man som du skriver inte varje vecka!
Hur gick det i Borlänge med dansen?? :)

TorsMamma, ja, här rapporterar vi på, så det är en del att läsa ;) Fast jag slarvade ju nu, så jag får rapportera för 2 veckor...
Ja, fy så jobbigt du haft det med alla skador... Det känns som att det inte hinner läka innan det är dags igen... :(
Min chef på gymmet heter Linda. Hennes syster Lisa är delägare. Hon har kört på alldeles för hårt, i alldeles för många år.
Först i dam-allsvenskan under flera år, och de senaste åren har de båda systrarna kört stenhårt med Crossfit-träning.
Hennes kropp har tagit stryk, med ständiga skador i knän bl.a och till slut hade hon i princip alltid ont någonstans. Så nu har hon helt enkelt coolat ner sin träning till enbart rehab-träning för att styrka upp allt hon "ställt till". Sakta men säkert börjar hon återhämta sig.
Det låter roligt med gym och att utforska vad du kan gilla! :)
Vad jobbigt med svärfar! :heart:

Då kommer 2 veckors rapport.
V. 38:
Mån Cirkel i grupp. Har insett att den här cirkeln inte är så rolig...
Ons: Puls-cirkeln i grupp
Fre: Veckans pass i grupp
Lör: konditionspasset
Sön: BodyBalance

V.39:
Mån: Ny release av Bodystep, så jag vågade mig på det!
Det var ROLIGT!! :clapping: Jättesvettigt, hög puls. Koordination - visst - men när man är med från början när alla är nya känns det som att man har lite mer chans att hänga med. Denna veckan var dock Klas som leder sjuk, så då blev det cirkel. Hon som ledde istället skulle ha ett annat pass, så det ville jag inte. Det var Klas som var "grejen"! :)
Ons: Cirkel-puls. Hamnade med en tjej som var GALEN! :shock: OMÖJLIGT att hålla hennes tempo! :shock: Jag slet som ett djur för att hinna med, men det var lönlöst! :snooty: Duschade och orkade sedan inte upp ur soffan innan det var dags att lägga sig... Det var som att någon dragit en slägga i huvudet på mig! Och jag hade massor att göra. Egentligen... Henne vill jag aldrig vara i samma grupp som igen! :shock: Såg i datorn att hon var 25 år yngre, så skyller på det.
Fre: Veckans pass
Lör: kondition
Sön: Cirkel-styrka i grupp.

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: TRÄNING 2020

Inlägg av TorsMamma »

Halloj kompisar.

Kul och läsa lite från er.

Anna, du får ursäkte mig men:
Hamnade med en tjej som var GALEN! :shock: OMÖJLIGT att hålla hennes tempo! :shock: Jag slet som ett djur för att hinna med, men det var lönlöst! :snooty: Duschade och orkade sedan inte upp ur soffan innan det var dags att lägga sig... Det var som att någon dragit en slägga i huvudet på mig! Och jag hade massor att göra. Egentligen... Henne vill jag aldrig vara i samma grupp som igen! :shock: Såg i datorn att hon var 25 år yngre, så skyller på det.


Här fick jag mig ett litet härligt skratt. :D Men kul och höra dig ha tröningsvärk och bli så trött, trodde nästan du var superwoman nu. Men 25 år yngre är ingen ide att ens försöka mäta sig med. :heart: :hearteyes:

Så jag har fått äran att för första gången sen jag startade mitt företag vara hemma sjuk i 2 veckor. Trodde på Corona men testet var negativt så jag snorar på och jobbar igen nästa vecka.
Så med det ingen träning för mig i 2 veckor och får se när nästa pass blir.

GulligaA, fattar inte hur ni orkar 5 pass i veckan, men vi får se hur jag klarar mig efter nyår när jag lägger om, och precis som du säger Anna, lite mera rehab start och sen är det bara att ÖKA! :mrgreen:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2020

Inlägg av anna »

Hej! :)

Jadu, TorsMamma... Så roligt var det inte där i stunden kan jag lova!! :lol: Men nu kan jag skratta år det (lite)...

Mån: Cirkel i grupp
Ons: Cirkel i grupp (hann inte hem till cirkel/pulsen tyvärr... Var ute på kundbesök).
Fre: veckans pass i grupp
Lör: Konditionspasset
Sön: Cirkel/styrka i grupp.

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: TRÄNING 2020

Inlägg av GulligaA »

Hej!

Här kommer en rapport med fem pass igen, fast uppdelat på två veckor denna gång :D

V39
Ons: Styrka, hela kroppen, baspasset
Tors: Jogging, 7.4 km

V40
Tis: Styrka, hela kroppen, baspasset
Lör: Jogging 4 km
Sön: Styrka, hela kroppen, standardpasset

TorsMamma, fem pass orkar jag inte oftast. Jag fick dåligt med ork veckan efter, det kände jag helt klart. Men så viste jag ju att det ändå skulle bli mindre träning den veckan, så då var det skönt med det där i bagaget.

Danstävlingen gick bra :) En bronsmedalj i disco-duo. Nu var de visserligen bara fyra par med, men ändå :clapping: På grund av corona så fick ju inga föräldrar vara inne i lokalen, och de tävlande var tvungen att gå ut mellan sina tävlingar. Och det ösregnade verkligen :shock: Så vi satt i bilen och kollade på live-streaming när vi inte sprang fram och tillbaka med paraplyn för att möta/lämna barn vid lokalen :doh: Hoppas på att de släpper in oss nästa gång. Det blir ju inte bättre av att alla istället står och trängs inne på den närliggande simhallens cafeteria och byter om där istället.

Härligt tränat! Ja, de där ungdomarna :confusion-shrug: Inte för att jag var speciellt vältränad när jag var ung, men i alla fall :D Ibland tror jag att det är därför jag sällan är skadad eller har ont någonstans, för att jag tränade så lite då :lol:

Jag slits lite mellan styrkan och joggingen, hinner inte med det jag vill med båda :think: Då måste jag ju in med de där fem passen... Hm, får fundera i veckan hur jag ska göra.
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2020

Inlägg av anna »

Vad KUL med brons!!! :clapping:
Men FY vad drygt att inte kunna vara med och titta!! Det som tar sådan TID!

Hmmm... :think: Då är det säkert samma för mig :jumpgreen:
Var inte heller vältränad som ung, och har heller aldrig ont eller är skadad nu för tiden ;) :lol:

Du kanske kan köra varannan vecka? Varannan vecka löpning, varannan styrketräning?
Äsch, du vet bäst själv vad som passar dig! :)

Jag har hittat min nya grej!!! :clapping: Var med på Bodystep igår igen och det är så ROLIGT!!!
Bort med måndagscirkeln ett tag till förmån för detta livfulla svettiga, pass tror jag!!!

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: TRÄNING 2020

Inlägg av GulligaA »

Halloj!

Hoppas du har kryat på dig, TorsMamma :heart:

Bodystep ser ju faktiskt riktigt roligt ut, anna :)

Med löpningen skulle det fungera att köra varannan vecka, men för styrketräningen skulle det nästan bli som att ha haft ett litet uppehåll, och att öka vikterna blir lidande. MEN, varannanveckas-tänket var en bra idé ändå, jag kan ju köra 3+1 med styrka/löpning ena veckan och 2+2 den andra :D

Veckans:
Tors: Styrka, helkropps, baspass
Fre: Jogging 4 km
Lör: Styrka, helkropps, standardpass. Försöker hitta en ny tricepsövning än dips mot bänk. Jag närmar mig 20 st för att det ska kännas ordentligt och så många blir så tråkigt. Körde french press i lördags, ska testa en övning jag såg på "16 weks of hell" (eller typ hälsoresan kanske själva programmet heter, på 5:an) nu i veckan tror jag.
Sön: Jogging 7.4 km.

Idag känner jag mig väldigt mör i kroppen, träning fyra dagar i rad sådär blir lite jobbigt. Men så går det när man skjuter på träningen pga lathet :lol:

Är det någon mer än jag som tittar på 16 weeks? Tycker det är lite intressant. Skulle aldrig vilja köra det själv, det skulle kräva för mycket tid och uppoffringar från familjen samt att det är ju JÄTTEDYRT! 12 000 kr för billigaste varianten :o Men det är roliga kändisar med, man kan sno lite idéer och tips om mat och träning samt blir jag inspirerad till att göra något litet extra när jag ser hur de kämpar.

Ha't gott tjejer!
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: TRÄNING 2020

Inlägg av TorsMamma »

Halloj alla fina! :heart:

Yes, nu är jag tillbaka och har börjat träna och jobba igen. Typ 3 veckor fick jag stanna hemma totalt och kan inte ens skylla på Corona! :O

Kul med dansen, grattis!!! :D Synd på Coronan, men vi lär väl få ändra på det mesta tror jag inför framtiden. Frågan är bara hur? :/

Ja, Anna, jag följer 16 weeks of hell. Vi har flera på gatan här som är med i det också och kör. De blir ju galet vältränade men som du säger, det tar upp hela deras liv. Men och andra sidan har vi ju inte så mycket "liv" nu i Corona tider, så att köra detta program är ju perfekt för dem! Visste inte att det kostar 12 000 kr, helt galet, men tack, nu vet jag. :D :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2020

Inlägg av anna »

Hej! :)

Ja, så går det ju att plussa ihop det GulligaA! :) Ja, man tappar nog i styrka om man hoppar över styrketräningen, det kan jag förstå.
Triceps ÄR tråkiga att göra över lag tycker jag... Armar är inte min paradgren...
Bra tränat i veckan för dig!! :clap:
Jag kollar inte på 16 weeks of hell, men jag vill se det! Ska se om man kan få fram det på Viaplay eller något. OJ, vad dyrt!! :o
Kollar däremot gärna på Biggest loser! Och "My 600 ibs life"... :oops: :oops: :oops: Jag kan inte hjälpa det :oops:

TorsMamma, gôtt att du är tillbaka igen! :)

Min vecka:

Mån: Bodystep i grupp! :)
Ons: Cirkel/puls i grupp
Fre: Veckans pass i grupp
Lör: konditionspasset med skidstak/rodd
Sön: BodyBalance

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"