TRÄNING 2020

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: TRÄNING 2020

Inlägg av GulligaA »

Men fy vad äckligt :-o Jag hatar badhus, alla hårstrån och gamla plåster som flyter omkring och fastnar på fingrarna. Nu blev det ännu värre :handgestures-thumbdown:

Vad häftigt och spännande att Clara ska öppna dansskola! Och att hon hinner med det samtidigt som hon ska plugga till jurist, vilken energi :dance:
Min Ellen ska tävla i disco och hip hop (stavning?). Så det kommer nog bi en del resande för oss på helgerna framöver. När nu tävlingarna drar igång igen efter Corona.

Ja, du har verkligen testat mycket inom träning, anna :) Kul! Då kan man ju vara mer säker på att man hittat rätt till slut. Kommer du ihåg aerolates? Tror det hette så, en blandning av aerobics och pilates. Jag köpte en DVD också och testade ett tag, men kom aldrig in riktigt i det. Men den här tråden har absolut gjort skillnad i mig för träningen, många träningspass som inte skulle blivit av annars. Jag tycker man märker det på din redovisade träning också, som du skriver att det är mer strukturerat och mot ett mål. Hur går det med rumpträningen förresten? Och bra vecka :humbup:

Min träningsvecka är typ en kopia av förra :roll:
Tis: Styrka överkropp
Tors: Styrka underkropp
Lör: Styrka överkropp
Sön: Styrka underkropp

Men sex veckor i rad nu :clapping: Enligt programmet så ska det köras åtta veckor, och sedan över till nästa steg. Men jag tänkte köra tio veckor, fram till min semester. Sen får vi se om jag hoppar på nästa steg, som också är intensivt eller hittar på något lite lugnare under ledigheten kanske ;)

Nu förstår jag vad det är, TorsMamma! Dyra saker :-D men har man mycket problem så är det nog säkert värt det. Rymdteknologi 8-) Nice :humbup:

Nu ska jag ut och ta lite fm-fika i solen och planera hur jag ska få in ett joggingpass i veckan. Hörs!
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: TRÄNING 2020

Inlägg av TorsMamma »

halloj raringar!

Nu har även jag hunnit läsa ikapp lite och lite annat. Har jobbat för mycket i 1,5 års tid och nu dragit ner/avsagt mig en del saker och hoppas därmed på en lugn och återhämtande sommar. :D

Ja, Anna, jag hade ju en tid som Friskvårdskonsult/Hälsopedagog i Fritid stockholm och var då på sim och idrottshall. INTE min favorit. Drar mig än idag för att simma i simhallar. Men Tor och Maken åker och simmar m.m.
Tor hade fram till nyår ett gymkort som inte har förnyats och han skadade ju dessutom knät på sportlovet. Så hans träning är just nu minimal. Och han (som alltid varit trådsmal) börjar få några kilo på fel ställen om man säger... Hur hanterar man den? :shock:
Jag gillar ju inte att tala om vikt och kost med barn, men Tor tjatar på om "sixpack" och jag säger vi tar det när du är 19 år och växt klart!
Dock betyder ju inte det per automatik att det då finns där, han kan ju gott träna något kan man tycka. Vad vet vi dock inte just nu.

Anna, vad otroligt roligt och läsa om din dotter som dansar och fixar. Den andra kommer säkert ikapp på något annat. Jag brukar säga att alla har olika talanger och det gäller att hitta sin egen och jobba med. :)

GulligaA och Anna, ni är så himla duktiga på att prova nytt, gå med i program m.m. Önskar jag hade den energin, men just nu så är planen att först återhämta mig. Träna LITE karate den vi nu gör och får utomhus. Och utöver det försöka ta ikapp en massa med familjen som jag försummat. Kanske kan inspirera Tor lite mera nu när jag har mera tid.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: TRÄNING 2020

Inlägg av GulligaA »

Varning för tråkig rapportering :shock:

Tis: Styrka överkropp
Ons: Styrka underkropp
Lör: PW 45 min+styrka överkropp
Sön: Styrka underkropp

Gaaah! Ingen jogging nu heller :evil: Lyckades få in en PW i alla fall.
Nu börjar jag bli trött faktiskt på det här programmet. Men sju veckor i rad nu :dance: Jag ska kämpa på tre veckor till :clapping: Jag verkligen HATAR sista underkroppspasset i veckan. Jobbigt, svettigt och låååångt :o
Ska börja planera för ett lugnare upplägg under semestern.

Hoppas du får (och tar) möjligheten att vila upp dig i sommar, TorsMamma :heart:
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2020

Inlägg av anna »

Hej! :)

Nu har jag slarvat med rapporteringen, så här kommer 2 veckor i rad...

V. 22
Mån: Cirkel i grupp
Ons: Tabatapass i grupp
Fre: Veckans pass i grupp. Jag fick vara ledare igen, för cheferna var på student :) Det gick bra! Fast jag sa bara lite instruktioner innan och förklarade att jag skulle vara med själv. Och så satte jag på musiken. Det var mycket jobbigare än det såg ut på tavlan! 10-9-8-7-6-5-4-3-2-1 och sedan upp igen, och ner så långt man hann på 30 intensiva minuter utan paus. Boxhopp, burpees, armhävningar, burpees (igen!) och dips. Alltså 10 av allt. Sedan 9 av allt etc. Bra pass att ta med på resa!
Lör: konditionspasset rodd/skidstakning
Sön: Ett veckans pass + Bodybalance.

V. 23
Mån: cirkel i grupp
Ons: Tabata i grupp
Fre: Veckans pass i grupp
Lör konditionspasset
Sön: ett veckans pass.

Ja, usch för simhallar... Jag tänkte på alla dessa tanter (mest) som struntade i att duscha innan de gick i bassängen?!
Möjligen blötte de ner baddräkten för syns skull! Alla dessa skyltar som stod om att det var OBLIGATORISKT att duscha utan baddräkt struntade de fullständigt i :banghead:

GulligaA, Hon är driftig och om sig och kring sig Clara! Älskar att ha mycket att göra och pluggar som en galning! Har A i allt utom Cambridge-engelska där hon fick B. www.clarasdansskola.se är hennes hemsidesadress om ni vill kolla. Kul med tävlingar i Hip Hop och disco! Clara tävlade i disco ett tag. Hoppas det utvecklar sig och blir större. Det var alltid bara 2 lag som tävlade i det på hennes tid... Det tog mycket tid att skjutsa och så, men jag älskar att titta på dans, så jag gjorde det gärna! :)
(Men när det gäller att hjälpa till här hemma får hon galna vredesutbrott och totalvägrar... :( )
Jag kommer ihåg Aerolates! Hade några DVD:er jag jobbade efter, jag med! Undrar om jag inte höll på med det när vi började de här trådarna rent av :think:
När jag tränar i grupp tränar jag det vi gör, och inget extra för rumpan. Men lördag och söndag lägger jag alltid till 100 höftlyft efter passen, eller blandar in det.
Vad duktig du är som kämpat på så med samma i 7 veckor trots att du inte gillar det!!! :clapping: Inte långt kvar nu då ju! Kämpa på!! :clapping:

TorsMamma, håller med GulligaA, vilken hightech du håller på med!! :shock: :humbup:
Ja, HUR hanterar man viktuppgång på barn... Det är SÅ svårt det där! :( Det är verkligen en svår balansgång mellan vad som är sunt och inte...
Att man behöver röra på sig är ju en självklarhet kan man tycka, men det gäller att inte trycka på fel knappar...
Hoppas du får tid för återhämtning i sommar nu med familjen! Det är du värd! :heart:

Nu väntar en hektisk studentvecka! Clara tar själva studenten på onsdag, och vi har festen på fredag. (inget veckans pass då...)
Vet inte riktigt hur jag ska få till träningen i veckan, men hoppas det blir ok!

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: TRÄNING 2020

Inlägg av GulligaA »

Varning för överanvändning av smilies, men...

Vi börjar med en :happy-partydance:
Och sen tar vi en :music-rockout:
Fortsätter med en :happy-jumpyellow:
Och till sist en :jumpgreen:

Jag gjorde det, åtta veckor i rad!

Tis: Styrka överkropp
Ons: PW 1 tim
Fre: Styrka underkropp
Lör: Styrka överkropp
Sön: Styrka underkropp

Jag trodde inte det skulle gå när det blev fredag och jag hade TRE pass kvar, med skjuts till dansläger för båda barnen hela helgen, kalas och så fint väder. Men det gick :D Nu är allt som kommer bonus känner jag.

Tjejmilen har blivit inställd tyvärr :cry: Men jag och tjejen som skulle åkt tillsammans har bestämt oss att köra ett eget lopp samma dag här hemma och sedan gå ut och äta på kvällen tillsammans. Men då blir det en 6 km-slinga, som ändå är ganska tuff, som vi ska springa.

Hoppas du fick till en bra vecka trots studenten. Inte kul att vara student detta år :shock: Lite full i skratt kan jag bli när man läser uttalanden om att "största dagen i ens liv" är förstörd, men samtidigt förstår man dem. Är man 18-19 år är väl perspektivet ett annat :heart: Blev Clara nöjd med sitt firande?

Kram på er!
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2020

Inlägg av anna »

Hej! :)

Men ÅH vad bra jobbat GulligaA! :clapping: :clapping: :clapping:
ÅTTA veckor i rad!! :kiss: :dance: :clap:
Var stolt! Och det ser jag ju att du är! :)
Bra med "eget" lopp under andra former! :humbup: Det låter trevligt tycker jag! :)

Clara blev nöjd med sin student trots allt! Skolan och alla runt omkring gjorde ändå det bästa av situationen.
Bal bara i klassen. Utspringet var glest med bara 2 anhöriga (med biljett!) per elev, men stämningen fanns där ändå! :)
Kalaset delade vi upp med de äldre i riskgrupp på en första sittning.
Vad man sprang omkring den dagen!! :shock: Det var MYCKET att styra upp, och alla kom på en gång kändes det som!
Och när de gick hade man inte hunnit prata med dem!

Fick trots all stress till 4 pass, och det är jag nöjd med under de rådande omständigheter som var! :)

Mån: cirkel i grupp
Tors: ett veckans pass hemma
Lör: ett veckans pass hemma
Sön: ett veckans pass på gymmet

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: TRÄNING 2020

Inlägg av GulligaA »

Hej!

Men vad kul att studenten gick bra :heart: Och ja är de inte typiskt, att när man har fest själv så hinner man liksom aldrig vara med utan all tid försvinner till att fixa och greja hela tiden :?

Bra vecka, trots stressen! Hur lång tid tar ett veckans pass ungefär? Några av mina pass jag kör nu tar ibland 1h och 15 min, och det är för lååångt!

Den här veckan blev det lugnare. Mycket på jobbet, mycket aktiviteter för barnen och mycket donande för midsommar. Så jag kände att jag kostar på mig att prioritera ned träningen.

Tis: Styrka överkropp
Lör: Styrka helkroppspass

Känner mig nöjd ändå faktiskt :) Jag har kommit en bit när jag tycker att två pass är en lugn träningsvecka ;)

Nu är det sista veckan innan semestern. Planen är att göra en sista vecka på programmet jag haft senaste två månaderna också. Sedan går jag över till mitt "semesterschema" som jag tänkt så här för en vecka:
Ett rejält och tungt helkroppspass styrketräning med många övningar.
Ett styrkepass med fokus överkropp där jag gör någon enstaka benövning.
Två st joggingpass. I början blir det nog gå/jogga/gå för att inte få för mycket träningsvärk :D

Jag har superlyxigt i år och har sex veckors semester! Och inget speciellt ska vi göra heller, vilket jag tycker är den bästa typen av ledighet :sleep:
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2020

Inlägg av anna »

Hej! :)

Ett veckans pass är alltifrån 20 min (då är det skyhög puls!) till uppemot 1 timme.
För det mesta är de 35-40 min.
Mitt längsta pass i veckan är det omgjorda konditionspasset. Det är ungefär 1 tim, men så lägger jag på lite höftlyft och gummiband och sådant, så det blir ungefär 1h,15 min.
Förstår att den typ av träning du kör känns lång! Skönt att du snart är i mål och kan byta till lite annan träning!! :clapping:
Det låter som ett roligt och bra upplägg!
6 veckors semester! Gôtt!!!

Körde loss rejält förra veckan, det blev 6 pass!

Mån: Cirkel i grupp ute. Sååå varmt! Ordentligt jobbigt!!
Tis: Ett veckans pass, rodd m.m
Ons: Det veckans pass de körde i fredags då jag inte var med. Ett "På-minuten-pass", däckvält m.m.
Fre; Veckans pass i grupp. Midsommaraftons morgon kl. 9.00 samlades vi vid sjön. Clara var med för första gången. Hon sa att det måste varit det värsta vi någonsin gjort? Det var det inte, men låg i det högre skiktet ;)
Lör: Konditionspasset
Sön: ett veckans pass

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: TRÄNING 2020

Inlägg av GulligaA »

Hej!

Skönt att du fick till sex pass :humbup: Bra start där på midsommarafton :D
Skyhög puls i 20 min, vad gör ni då? Är det såna där pyramidpass, med 10-9-8-7 osv repetitioner av burpees, välta däck, sit ups?

Samma gamla visa för mig igen ;)
Tis: Styrka överkropp
Ons: Styrka underkropp
Fre: Styrka överkropp
Sön: Styrka underkropp

Trots att det varit tokvarmt :o Flera dagar över 30 grader! Att bara få på sig sport-BH var en utmaning :D

Ja nu ska det bli skönt med lite friare träning 8-)
Och semester :dance:
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2020

Inlägg av anna »

Hej! :)
Men nu har jag ju slarvat IGEN?! :oops:

Bra jobbat förra veckan GulligaA. Nu är du snart i mål!! :clapping:
Ja, så kan det vara på ett Veckans pass. Pyramider, eller på minuten-pass, eller som en cirkel där man gör x antal rep. och kanske 5 varv
Eller många av varje, och sedan är man av med dem.
Några exempel på högpuls-pass:
50 boxjumps
50 kbswings
50 utfall med vikt vid bröst
50 knees to elbow (hängande benlyft)
50 axelpress med stång
50 rygglyft
50 burpees
50 jumping jacks

1 min. av varje:
Knäböj
Armhävning
Utfallshopp
Climbers
Boxhopp
Situps
Burpees
x 2


15 upphopp
15 fällkniv
15 armhävningar
10 burpees
10 slamballkast.
Om och om igen i 20 minuter.

5 däckvält
50 burpees
5 däckvält
50 kettlebellswings
5 däckvält
50 fällkniv
5 däckvält
50 utfallssteg m. vikt
5 däckvält
50 burpees
5 däckvält
50 situps

Det där med att få på sportbehå när man är svettig är en kamp!! :lol:

2 veckors rapport igen då...

V. 26
Mån cirkel i grupp
Ons: ett veckans pass (lite längre)
Tors: ett hemmapass med Clara som hon hade. Styrkebaserat.
Fre: Veckans pass i grupp som var svintufft i den värmen!
Sön: Ett veckans pass + direkt efter Bodybalance. Ny BB med fokus på Yoga. Jättebra!

V. 27
Mån: cirkel i grupp. Börjar tröttna på denna cirkel, men ser en stor utveckling sedan vi började med en pilatesbollsstationen!
Man står i planka med fötterna på bollen. Flyttar sig själv och bollen med små, små tårörelser bakåt 15 sek, står statiskt 15 sek, flyttar framåt 15 sek, bakåt, statiskt, framåt igen = 1 min, 30 sek. Nu orkar jag hålla den i rullning hela stationen, alla 4 varv! :)
Skevade ur redan på första varvet i början! :oops: Behövde krumma ihop mig och vila ryggen någon sek då och då.
Tis: ett veckans pass
Fre: Veckans pass i grupp. Mådde verkligen inte bra! Visste inte om jag skulle orka! Var dödstrött och hade väldigt ont i magen. (det började tisdag kväll) Men gick ändå. Tänkte att jag kunde köra långsammare, och ta lättare varianter om det fanns. Genomförde det i lightversion, och konstigt nog mådde jag bättre efteråt!
Lör: konditionspasset
Sön: ett snabbt kort vekans pass.

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: TRÄNING 2020

Inlägg av GulligaA »

OMG vilka pass! Låter skitjobbiga allihopa :o
Magövningar med pilatesboll är toppen tycker jag, kul att du märker framsteg :humbup: Min favorit är dra-in-bollen-planka. Då står man i planka med tårna på bollen och drar fram bollen genom att dra in knäna mot magen och sen tillbaka igen. 3*20 brukar jag göra.
Skönt att magen blev bättre. Kanske behövdes rörelse för att det skulle ”lossna”.

Kände mig lite sliten och tog det lugnt i början av veckan. Men sen körde jag på och fick fyra pass avklarade :)

Tors: Styrketräning, helkroppspass.
Fre: PW 1 tim
Lör: Styrketräning, fokus överkropp. En benövning bara, step ups.
Sön: Joggingtur :dance: 4 km. Tänkte först köra blandat gå/jogga, men kände mig pigg och tog mig runt hela joggandes. I mycket lugnt tempo dock. Och knappt någon träningsvärk alls :D
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2020

Inlägg av anna »

Ja, det är svinjobbiga pass!! :banghead: Men det är ju crossfit-baserat, och då ÄR det det.
Vet precis vilken pilatesbollplanka du menar! TUFF!!
SÅÅÅ bra jobbat med joggingturen där! Man KAN mer än man tror! ;) :clapping:

Veckan är inte slut än, men jag rapporterar i förväg för nu ska vi på semester till Skåne en vecka ;)
Mån: cirkel i grupp.
Nu kör de gamla cirklar över sommaren! :) KUL!!! Nu var det en galet jobbig. :shock:
1 min styrka, 30 sek puls. 5 stationer 4 varv. TVÄRSLUT efteråt! Men ett väldigt roligt/bra pass! :clapping:
Tors: Hemmapass
Fre: veckans pass i grupp. 20 minuter bara. Men det bevisar verkligen att 20 minuters träning kan vara HUUUUR jobbigt som helst!!! :banghead:
Det var det! :shock: Puls, puls, puls.
Lör: konditionspasset.
Sön.... Ja, den har ju inte varit än.. Jag förutsätter att jag imorgon kommer göra ett hemmapass! ;) Om inte, kommer jag erkänna det!

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: TRÄNING 2020

Inlägg av GulligaA »

Hej!

Blev det något söndagspass?

”Bara” tre pass för mig i veckan:

Ons: Styrka helkroppspass
Tors: Löpning 5,3 km :dance:
Lör: Styrka fokus överkropp

Idag kom det hemleverans, en träningsbänk och ett rejält hantelset. Nu ska hemmagymmet utökas :D Tycker jag gjort mig förtjänt av det :clap: Och så kanske jag blir motiverad till att hålla igång med träningen med bättre utrustning.

Hoppas du har det bra i Skåne! Vi är kattvakter i veckan, så det blir mest hemmavid. Förhoppningsvis bra för träningen :) Du brukar vara duktig och hålla igång trots att du är bortrest :clapping:
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: TRÄNING 2020

Inlägg av GulligaA »

Hej!

Nu har det blivit träning av :D
Ett grannpar till oss brukar ut och gå jättemycket på morgnarna, men så har mannen skadat knä och då har jag blivit meddragen istället :lol: Tidigt, 7:30 skulle vi iväg :shock:

Mån: PW 1 tim, löpning 2 km+backträning med äldsta dottern
Tis: PW 1 tim
Ons: PW 1 tim, Styrketräning helkroppspass
Tors: PW 1 tim 15 min :shock: , jogging 5,3 km
Lör: Styrketräning fokus överkropp
Sön: Jogging 4,4 km

Mina stackars fötter :o Inte vana med så mycket promenader och löpning. Blåsor, blåsor :roll: Jag ville ju inte skippa min andra träning för att jag var ute och gick med grannmamman :D

Hoppas Skåne var bra!
TorsMamma, hur går det för dig och hur mår kroppen din? :heart:
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2020

Inlägg av anna »

Hej! :)
Nu ligger jag ju efter med rapport igen... :banghead:
Ja, det blev träning den söndagen :) Ett hemmapass.

Förra veckan då vi var i Skåne:

Tis: vandring. Mölleleden 4,7 km i kuperad terräng lät bra! Jag och ena dottern gav oss iväg. Men någonstans gick vi fel! REJÄLT fel!!! :shock:
Så det blev en vandring på 4 timmar och 1,6 mil i bra tempo!!! :o :lol: :clapping:
Ons: ett veckans pass mycket puls
Tors: samma
Lör: You are your own gym core.

På söndagen kom vi hem, och jag bara kände inte för att träna! Så jag gjorde inte det...

Men det var väldigt vad du har kört på GulligaA!! :clap: :clap: :clap:
Hur trivs du med dina nya träningsredskap??

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"