TRÄNING 2019

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

TRÄNING 2019

Inlägg av anna »

Hej! :)

För 13:e året i rad drar jag igång en tråd som heter Träning 2019 :D

Vi tränar, och så rapporterar vi vad vi tränat i veckan varje söndag.

*Varför vill du träna?
*Har du några mål, eller något visst antal pass du vill göra per vecka?
*Vad vill du träna?

Mina egna svar:
*Jag blir SÅ mycket piggare när jag tränar mycket + att jag för det mesta har ett ganska stillasittande jobb.

*Jag sätter ett mål på 5 pass/vecka. Det är mäss-perioder och någon gång kanske man inte hinner/blir sjuk, men min strävan är 5 pass/vecka. Ett annat mål är att kunna göra 5 chins utan gummiband runt foten, något jag inte lyckades med 2018...

*Jag kommer att träna 2 ledarledda pass/vecka (cirkelpass + veckans pass), och utöver det köra 3 egna pass.
Jag utgår från "Veckans pass" som de har ett nytt uppskrivet på gymmet varje vecka. Jag har en bunt uppskrivna som jag varvar mellan.
Det är ofta mycket puls blandat med styrka i passen, och ibland är det Tabatapass.

Här peppar, tipsar, pushar och stödjer vi varandra.
Jag hade inte velat vara utan denna tråd! :heart:

Varmt välkomna - gamla som nya! :D
Första rapporten blir alltså på söndag den 6 januari.

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: TRÄNING 2019

Inlägg av GulligaA »

Hej!

Jag är med :D

•Jag vill träna för att min kropp mår så bra av det (bättre sömn, mindre ont på diverse ställen mm) samt att jag vill bli lite snyggare :wink:

•Mitt mål är fyra pass i veckan. Jag kommer ha lite jobbigare perioder där jag inte kommer uppnå detta, men strävar mot fyra. Jag vill också springa vårruset under 30 min, något jag haft som mål i typ fem år men inte lyckats med. Men i år kanske är det året :D Jag vill också slå personligt rekord på tjejmilen. Nuvarande bästa (av två genomförda lopp) är 1:08:00.

•Jag kommer träna främst styrketräning, hemma i källaren. Av fyra pass ska minst två, helst tre, vara styrka. När det närmar sig de lopp jag är anmäld till blir fokus lite mer åt kondition.

Den här tråden är SÅ bra för mig :D Många pass blir av pga att jag vill ha lite mer att berätta om i min veckorapport :)

Jag bränner väl av veckans på en gång:

Ons: Styrketräning, helkroppspass
Lör: Styrketräning, helkroppspass
Sön: PW 50 min

Nästan :wink:
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2019

Inlägg av anna »

Hej! :)

Gôtt att se dig igen GulligaA - trogna följeslagare!
Bra mål och visioner!

Min vecka:

Nyårsafton f.m: Cirkel i grupp
Ons: ett veckans pass
Tors: samma pass som onsdagen
Fre: Veckans pass i grupp (extra tufft!)
Sön: Powerwalk 1 tim.

Ja, det blev en promenad på nyårsdagen också, men det var i ett så slött tempo, så jag räknar inte det.

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: TRÄNING 2019

Inlägg av TorsMamma »

Halloj, här är jag!

Tänkte hänga med i år med, men kan inte lova att jag kommer hinna rapportera och är mina svar korta är det för att jag har lite för mycket just nu. Angenämt problem men behöver prioritera tight nu. :D :heart:
*Varför vill du träna?
*Har du några mål, eller något visst antal pass du vill göra per vecka?
*Vad vill du träna?
:arrow: Träna för att blir stark och få kroppskännedom orka mitt jobb och må bra.
:arrow: Mål är eventuellt men kanske väntar till 2020 att ta mitt svarta bälte i Karate. Antal pass blir som vanligt sön, tis och ons. Men även som instruktör innan vissa av dessa pass. Så tis 2 tim, ons 2+ tim, Sön 2 pass fm 1,5 och kväll 3 tim.
:arrow: Kommer träna Karate och Kobudo. Gå lite lugna promenader.

Nu på semestern var vi på Kap Verde och jag körde Yoga varje morgon 1 tim, det var ju super komplement till Karaten. Härliga instruktörer som var superproffsiga!
Körde igång med instruktörs kickoff i lördags och redovisning av mina 2 utbildningar på GTU1 och GTU2 (inom SISU) det var också skoj. Idag var första 2 tim för denna veckan.

Härligt ni är alla med och igen ursäkta för att jag förmodligen kommer ge korta svar eller glömma/inte hinna svara ibland, men läser lovar jag. :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2019

Inlägg av anna »

:)
Fint att ha med även dig TorsMamma! :)
Det kanske blir som det brukar - bara vi tre... Eller så dyker det upp några nya! Alla är SÅ välkomna! :)

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2019

Inlägg av anna »

Hej! :)

Inga nykomlingar??

So far, so good;) 5 pass:
Mån: Cirkel i grupp. Ny cirkel nu som vi kör nästkommande 8 veckor. Annorlunda och jobbig!
Tis: Tabata
Ons: Veckans pass som vi gjorde förra fredagen (fast 2 färre reps av de 2 första):
10 boxjumps, 12 burpees, 14 kettlebellswings, 16 fällkniv x 8 varv
Fre: Veckans pass i grupp: 50 utfalssteg med vikt, 40 långa situps, 30 kb-swings, 20 squats, 10 burpees x 3 varv.
Lör: samma som fredagen fast själv.

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: TRÄNING 2019

Inlägg av TorsMamma »

Heja dig Anna!

För mig inte så mycket.... Tis 2 tim fast inte massor och sön 4,5 tim varav 1,5 ok. Har lite för mycket att göra. Åker på affärsresa över helgen som kommer också. Så inte så mycket händer nu.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: TRÄNING 2019

Inlägg av GulligaA »

Hej alla :D

Kul att du är med också, TorsMamma! Det gör inget om man glömmer rapportera, bara man kommer ihåg att träna :wink:

Bra vecka för er, tjejer :) Jag blev förkyld, igen :(

Mån: Styrketräning, helkroppspass i supersets, hemma.
Tis-fre: snor
Lör: Längdskidor 3 km. Tänkte först inte räkna det som ett pass, tog det så lugnt tyckte jag. Men att döma av träningsvärken jag fick dagen efter, så nog var det träning allt :D
Sön: Styrketräning, helkroppspass. Supersets, hemma. Kör nästan alltid supersets, sparar tid och ger lite mer flås.

Den här veckan ska jag till Göteborg tors-sön för dop av brorsdotter. Har inte bestämt mig för om jag orkar släpa med mig träningskläder. Vi får se.
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: TRÄNING 2019

Inlägg av GulligaA »

Hej i kylan!

Nu är det verkligen vinter här, ett par decimeter snö och minus 14 på termometern :shock: Härligt :D

Min vecka:

Tis: styrka, hela kroppen i supersets, hemma.
Ons: crosstrainer 30 min.
Lör: styrka, hela kroppen, hotell Gothia Towers gym :D Tog med mig kläder och fick till ett pass. Himla nöjd :)

Alltså, det är SÅ tråkigt att stå på crosstrainer, trots att vi har TV framför. Men den är ju bra att ha när det inte passar att ta sig ut. Körde framför Sveriges mästerkock, och tänkte köra hela programmet (äntligen har det börjat!) men höll på att förgås av leda efter halva. Ska testa med ljudbok, kanske fungerar det bättre.

Ha det!
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2019

Inlägg av anna »

Hej!

Usch vad kallt, då är det bättre här med runt -7.
Det ska ju bli världscupen i längdskidor här nästa helg. 35-40.000 människor beräknas komma till vår lilla stad!! :o
Eftersom det är väldigt lite snö här har de tillverkat massa konstsnö. Både förra vintern och lagrat - och nu.

Kan verkligen förstå att det är monotont och tråkigt med Crosstrainer! Hur roligt det än är med mästerkocken blir det nog ändå inte roligare...
Vad BRA att du fick till ett hotell-pass där du!! :)

Jag gjorde faktiskt 6 pass denna vecka, bra att ha något extra-pass för att hålla statistiken :wink:

Mån: cirkel i grupp
Tis: Ett veckans pass med mer styrka än puls.
Tors: core hemma
Fre: Veckans pass i grupp
Lör: ett pass med rodd blandat med annat.
Sön: ett veckans pass + magerygg/pass i grupp efter det.

Nu var det dags... :( Mitt sista garanterade cirkelpass i grupp blir imorgon :(. Nu får jag inte längre boka i förväg för nu jobbar jag så pass permanent på gymmet tyckte de... :( Även om jag än så länge bara jobbar tors.em och varannan helg. Det är inte rättvist mot övrig personal att de inte får boka, men jag får. Jag förstår den tanken - absolut! Men jag förstår inte regeln.. :(
Bara att bita i det sura äpplet och gilla läget...
Jag är inte orolig för fredagarnas "Veckans pass", de är aldrig fullbokade.
Men cirkelpasset är alltid fullt, men flera reserver i kö.
Min plan är att åka till gymmet och vara på plats. Om det är sena återbud, då det är så nära inpå att inte reserven hinner dit, kanske jag kan hoppa på. Och blir det inget återbud får jag köra ett eget pass.

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: TRÄNING 2019

Inlägg av GulligaA »

Hej!

Men så dumt, att inte personalen får boka pass. Ok att man inte ska få fördelar, men att få vara med att boka som alla andra kunde ni väl få :-k
Hoppas du lyckades få en reservplats ändå!

Ingen bra vecka här:
Lör: 5 km jogging, i lugn takt. Det är himla mysigt att jogga när allt är täckt av snö faktiskt :) Lugnt och fridfullt på något vis.
Skyller på jobb, och det är väl delvis sant. Men lite lathet också :oops:
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2019

Inlägg av anna »

Hej! :)

Ja, det är en dum regel... Men de betalande kunderna ska gå först...
Konstigt nog var det på vippen att jag fick en plats på "Veckans pass" i fredags?! Det passet är normalt sett aldrig fullt!
Tror det beror på att lördagens pass var inställda p.g.a världscupen i längdskidor som var i sta´n, och då passade folk på att gå på fredagen i stället. Det var ett gräsligt tufft pass som avslutades (när man redan var rejält trött!!) med 5 MINUTER burpees!! :shock: Man fick inte pausa! Någon mumlade om att köra 10 i stöten och vila, men det hörde ledaren och sa att det går inte för sig [-X , för då kör vi som vi är vana vid! Inte pausa, kör hellre långsammare, sa hon. Så det gjorde vi... puh... :shock:
Det var ju cirkelpass idag. Eftersom jag jobbade igår gick jag in i datorn och kollade läget. Det är 2 cirklar efter varandra. På båda var det fullt med 5 reserver. Så jag hade inga stora förhoppningar, men fick plats! \:D/ Plötsliga avbokningar är toppen för mig! ;)

Jaha, GulligaA, ett pass är bättre än inget ;)

Min vecka - 5 pass:
Mån: cirkel i grupp
Ons: ett gammalt veckans pass
Tors: 15 ground over head med kettlebell, 25 upphopp, 25 armhävningar, 25 dips, 25 situps med 15 kg viktplatta. Allt x 5.
Fre: Veckans pass i grupp.
Lör: ett gammalt veckans pass.

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: TRÄNING 2019

Inlägg av TorsMamma »

Heja er! Ni är underbara! :heart:

Jag har varit bortrest men körde min söndag 4,5 och idag 2 men bara som instruktör. Fortsätter hoppa över onsdagar ett tag till.

PUSS!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: TRÄNING 2019

Inlägg av GulligaA »

Hej!

Så var det februari helt plötsligt :shock: Hjälp vad tiden går fort :-|

Nåväl, då är det ju snart vår :wink:

Hur har det gått för er? Själv ökade jag min träningsdos med 100 % jämfört med förra veckan :lol:

Tors: Styrketräning, hela kroppen. Supersets.
Lör: Samma lika

Nu har det visat sig att vi ska åka på resa med jobbet, vet inte vart än, den helgen det är tjejmilen. Så jag måste sätta upp ett eget mål för milen på något vis, ska fundera lite på det.

Har ni problem när ni ska skriva här? Jag måste jämt se till att kopiera texten för jag blir utloggade VARJE gång jag försöker skicka :(
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2019

Inlägg av anna »

Hej! :)

Ja, det blir nog bara vi 3 som vanligt tjejer! ;)
Men är det någon som läser och vill in i tråden - VÄLKOMNA!! :)

Bra med dubbelt upp GulligaA ;) Men ajdå, med tjejmilen! Vad dumt! :cry:
Jag brukar inte ha problem, men vill inte inlägget iväg brukar jag gå med bakåtpilen och hitta det, och skicka igen!

5 pass:
Mån: Cirkel i grupp
Ons: 1000 m rodd uppblandat med massa annat
Tors: Tabata
Fre: Veckans pass i grupp
Sön: ett veckans pass

Vi i personalen ska få göra multiscan-test!
De har precis gått utbildning och lärt sig denna maskin, först i Sverige tydligen.
Det mäter kroppssammansättning (muskler/fett/vatten)
Ryggradens hälsa
Belastningsförmåga
Stressnivå
Kardiovaskulär funktion (vad nu det är).
Detta ska bli spännande!

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"