TRÄNING 2018

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

TRÄNING 2018

Inlägg av anna »

Hej! :D

För 12:e året i rad drar jag igång en tråd som heter Träning 2018 :D

Vi tränar, och så rapporterar vi vad vi tränat i veckan varje söndag.

*Varför vill du träna?
*Vad vill du uppnå?
*Vad vill du träna?

Mina egna svar:
*Jag vill träna för att jag är SÅ mycket piggare när jag tränar mycket + att jag för det mesta har ett ganska stillasittande jobb.

*Jag vill få en fastare kropp. Jag sätter ett mål på 5 pass/vecka, det är mäss-perioder och någon gång kanske man inte hinner/blir sjuk, men min strävan är 5 pass/vecka. (2017 blev det 4,86 pass/vecka)

*Jag kommer att träna 2 ledarledda pass/vecka (cirkelpass), och utöver det köra 3 egna pass.
Jag utgår från "Veckans pass" som de har ett nytt uppskrivet på gymmet varje vecka. Jag har en bunt uppskrivna redan som jag varvar mellan.
Ibland verkar något pass för tråkigt, och då tar jag ett annat uppskrivet i stället :)
Kommer även köra något Tabatapass då och då. Powerwalks/jogg (förmodligen mer när vår & sommar kommer.)

Här peppar vi, tipsar, och skäller lite om någon slöar till för mycket... :wink:
Jag hade inte velat vara utan denna tråd!

Varmt välkomna - gamla som nya! :D
Första rapporten blir alltså på söndag den 7 januari.

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: TRÄNING 2018

Inlägg av TorsMamma »

Halloj, jag försöker hänga med i år också.

* Jag vill träna för att bli stark, orka mitt redan ganska fysiska jobb, må bra, känna mig frisk i en kropp som har diagnosen EDS (Ehlers-Danlos Syndrom) och även kunna visa mig, min son och alla andra med EDS att ALLT går, det finns hopp!

* Styrka, välbefinnande, ork, kondition, självkänsla, inspiration till andra.

* Jag kommer att i främsta fall försöka träna mitt Karate och Kobudo sen min fraktur i foten kommer jag börja långsamt, kanske 2 pass/v och sedan öka så mycket jag kan. Har jag tur kanske jag innan detta nya året är slut har brunt bälte med svart sträck. MINST. Målet är att köra 5-7 tim/v av detta.

Pepping pepping till er alla som är med här! HÄNG MED!!

Kram, Linda :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: TRÄNING 2018

Inlägg av GulligaA »

Hej!

Jag är på :D

- Jag vill träna för att jag sover bättre, får mindre ont i kroppen, får bättre självförtroende och får ett starkare psyke :D
- Jag vill bli starkare, snyggare och få bättre kondition. Sätter i år igen 4 pass i veckan som mål, samt att springa vårruset på under 30 min och tjejmilen på under 60 min.
- Den mesta träningen kommer utföras hemma. 2 styrkepass (helkropps, hemma eller möjligen Friskis & Svettis ibland) samt 2 konditionspass (löpning eller crosstrainer). Jag ska dessutom försöka få in knipövningar och balansplattan som självklara inslag i vardagen :D

Tycker den här tråden är fantastisk! Många av mina träningspass blir av för att jag ska ha något att skriva om här :D Men samtidigt behöver man aldrig (eller oftast inte i alla fall) skämmas om det inte gick som planerat :wink:

Vi hörs på söndag!
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2018

Inlägg av anna »

Hej! :)

Härligt att se er igen GulligaA & TorsMamma! Det hade jag förstås "räknat med"! :wink:
Bra och vettiga mål har ni båda två! :heart:
Men så hoppas jag på några fler här också förstås! :lol:

Första veckan avklarat enligt plan med 5 pass:

Mån: Cirkel i grupp
Tis: uppskrivet "veckans pass"
Tors: " " (långt)
Fre: Veckans pass i grupp! 45 min.
Sön: Powerwalk 55 min.

Jo, det var så här... Gym-ägaren ändrade det nyinlagda grupp-passet på fre e.m, som skulle varit ett cirkelpass, till att helt enkelt köra det uppskrivna "Veckans pass" - fast i grupp. Vi jobbade 2 och 2 med 6 olika stationer x 5 i 45 minuter. GALET jobbigt pass! :shock:
Så... Om jag ska vara med på detta fredagspass (och det ska jag!), kan jag inte längre välja bort om något av de där passen ser för tråkiga/jobbiga ut!! :shock: Denna gång var det 40 burpees/35 boxjumps/30 armhävningar/25 slamballkast/20 squats. Alltihop x 5, men delat på 2 då. Så medan den ena jobbade, vilade den andre. Hög puls och högt tempo!
"Veckans pass" byts alltså/skrivs upp precis innan passet på fredagar, så man kan inte smygkolla och avgöra om man vill eller inte...

Nu går jag in i mässvecka... Bygger monter på tisdag, och mässa ons, tors, fre. Så jag lär inte ha rapport på fler än max 3 pass nästa vecka. Vet hur det blir...

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: TRÄNING 2018

Inlägg av GulligaA »

Halloj!

Bra start på året, anna :) Låter spännande med veckans pass i grupp. Ibland kan det vara bra att komma utanför bekvämlighetszonen, som att inte veta vilka övningar det blir. Jag skulle bli toknervös :D Att inte ha full kontroll och kasta sig ut i det okända så där :D Med andra ord skulle jag väl verkligen behöva det :wink:

Min vecka:
Ons: Styrka, hemma
Tors: Crosstrainer, 30 min. Kollade på Jurrassic world under tiden, men det var sista gången jag såg något otäckt samtidigt som jag tränade på crosstrainern. Livsfarligt!
Lör: En aningens slalom på dagen, sen styrketräning hemma.

Lite tråkigt att jag missade målet på fyra pass redan första veckan, men hyfsat nöjd ändå.
Jag började åka slalom förra året, för att kunna åka med barnen som tycker det är roligt. Men det är ju så SVÅRT :shock: Nu igår så åkte jag bara ett par gånger i minsta barnbacken :( Blir nog aldrig min grej, men får väl stå ut ett par år, för barnens skull...

Lycka till på mässan, anna! Själv har jag en ledig dag kvar, sen börjar jobb och allvar på tisdag igen :(
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2018

Inlägg av anna »

GulligaA:
Jag var JÄTTENERVÖS hela fredagen innan passet var! Men - precis som du säger - mycket bra att komma utanför bekvämlighetszonen!!
3 pass är jättebra, och det ska du vara nöjd med! :)
Jag har provat slalom en gång, men håller med om att det är jättesvårt!!
Många år sedan, långt innan barnen... Per var väldigt tålmodig. De första 2 svängarna gick bra, sedan planade svängarna ut sig mer och mer för att till slut bli att åka störtlopp RÄTT ut i skogen!! :shock: :lol:
Jag har aldrig vågat prova igen sedan... :roll:

Tack! Eftersom mässan är på fredag kommer jag dessvärre missa nästa veckas "Veckans pass" :(

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: TRÄNING 2018

Inlägg av TorsMamma »

Hej tjejer,

Vad duktiga ni är och har börjat! HEJA ER!!! :D

Jag skall inte Säga något om slalom, har åkt sen jag var 5 och lärde sonen när han var 3. Så jag har nog bara elakheter och säga, jag som ni fattat älskar ju att sporta och utmaningar. :wink: :P

Jag har nu gått ner till 1 krycka på uthussträckor, tänkte köra lite mjukträning på tisdag i karate, inget slåssande bara egenträning med med andra, blir inte gjort annars, hemma gör jag inget. Så jag har vilat mig i form kan man kanske säga.... Eller så jobbade jag typ 30 tim på 3 dagar... :roll:

Puss på er, nu kör vi! :D :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mariapiraya
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 13 jun 2017, 10:20

Re: TRÄNING 2018

Inlägg av Mariapiraya »

Hej!
Lillkillen är 8 mån nu och jag hoppas kunna klämma in lite träning mellan varven. Barnvagnspromenad ca 30 min blir det de flesta dagar hittills... Vet inte hur mycket jag kommer redovisa, men tänkte fråga er kloka människor om tips på allsidig träning hemmavid. Tänker mig under f.m. luren, ca 30 min. Effektiv styrketräning som även får upp flåset. Vilka är era erfarenheter av kettlebells? Kanske som Tabatapass? Vad har ni för tips?
Mamma till flickebarn födda -01, -07, -10 och gossebarn född i maj -17.
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2018

Inlägg av anna »

Hej! :)
TorsMamma, ja elakheterna kan du hålla inne med! :lol:
Skönt med bara en krycka! Men det känns som att du borde vila lite till kanske..?

Mariapiraya: Välkommen!!! :)
Nu har jag ju blivit en "gym-tjej" och gör mina flesta pass där.
Men innan dess körde jag mycket hemma och laddade ner en app till min Ipad som heter "You are your own gym". Den kostade 20:- eller något. Där finns träning i 4 olika nivåer, och på varje nivå massor av träningspass som varierar mellan 16/20/24/30 eller 26 minuter som högst. Det enda man behöver är en yogamatta. Man jobbar med sin egen kroppsvikt på olika sätt.

Tabatapass är också jättebra! Både styrka och puls! Det gör jag på gymmet ibland.
Man jobbar 20 sek, vilar 10 sek. 4 olika övningar (en åt gången), 8 repetitioner per övning.
Exempel på övningar som är lätta att göra hemma:
Armhävningar
Kettlebellswings
Fällkniven
Upphopp
Situps
"Ground over head" med kettlebell. Ta tag i handtaget, lyft den upp över huvudet med raka armar, ta ner den till golvet igen, böj benen när du ställer ner den och när du lyfter upp den.
Skidhopp
Burpees
Jumping Jacks
(så många man hinner av varje övning på 20 sek x 8 rep)

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: TRÄNING 2018

Inlägg av TorsMamma »

Hej Mariapiraya och välkommen hit! :D

Har du kört ordentligt med mamma träning? Knip, core, osv... innan du börjar med annan träning? Det är superviktigt att du har fått ihop hela magmuskeln och nytt core samt knipövningar. Hur trist det än låter så träffar jag kvinnor dagligen flera år efter barnafödande som inte fått till sina knip och core muskler efter graviditet. Detta är grunden för allt. Finns visst appar för detta med.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: TRÄNING 2018

Inlägg av GulligaA »

Hej och välkommen Mariapiraya!

Jag kör en hel del styrketräning hemma, och kan stark rekommendera "Träning för nyblivna mammor" av Olga Rönnberg. Där är första steget att hitta magmusklerna och lätt styrketräning. På rea just nu :D https://www.adlibris.com/se/bok/traning ... 3069568424
Den finns också att låna på biblioteket här i Gävle där jag bor, men kan inte svara på hur det är i andra städer.

Följ henne gärna på Facebook och Instagram också, om du hänger där :)

Jättebra övningar för hemmaträning. Jag är ett stort fan av Olga och har fler böcker. Just nu tränar jag efter hennes "Styrka för kvinnor". Också anpassad för hemmaträning. Lycka till!
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
Mariapiraya
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 13 jun 2017, 10:20

Re: TRÄNING 2018

Inlägg av Mariapiraya »

Hej igen och tack för alla svar och tips!

Jag kniper med app sedan 4-5 månader, så där är jag igång. Har varit duktig på att promenera och göra lättare styrkeövningar, typ armhävningar och andra övningar där magmusklerna används, men inte är huvudfokus... Jag har en hel del träningsvana sedan tidigare i livet och känner mig redo för nästa steg. Jag gillar ju gruppträning, men kommer inte hinna det som det är just nu, utan får nöja mig med hemmaträning för närvarande.

Målsättningen är som följer:
- Rask promenad dagligen.
- Tre andra ”pass” i veckan, exempelvis gympavideon, styrkepass med gummiband eller yogapass.

Jag vill:
- Börja återuppbygga grundstyrka för att må bra och orka med det som vardagen med en TUNG bebis och tre äldre barn innebär.

Denna vecka:
- Raska promenader dagligen
- Gympavideo 1 gång
- Styrketräning 30 min med gummiband.

Man måste börja någonstans!
Mamma till flickebarn födda -01, -07, -10 och gossebarn född i maj -17.
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2018

Inlägg av anna »

Hej! :)
MariaPiraya, lyssna på de andra!
Jag har så stora barn nu att jag helt glömt det viktiga med att inte starta för fort och hårt efter förlossning!

Japp, dags för rapport.
Som sagt var det mässvecka och då orkar man inte med mer efter mässdagarna.
3 pass blev det, före och efter mässam:
Mån: cirkel i grupp. Ny cirkel, kanske den värsta som varit någon gång! :shock:

Lör: Denna veckas pass. 7 minuter av 7 kettlebellswings varvat med 14 climbers, om och om igen.
7 minuter av 7 boxjumps varvat med armhävningar.
7 minuter av 7 djupa rodd i trx varvat med 7 burpees.

Sön: 10 burpees, 20 utfall med kettlebell över huvud, 30 slamballkast, 40 fällkniv, 50 upphopp. Alltihop x 5. Tog nästan 1 timme.

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2018

Inlägg av anna »

Oj, du skrev visst medan jag skrev MariaPiraya! :)
Bra start! =D>
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: TRÄNING 2018

Inlägg av GulligaA »

Hej!

Bra vecka tjejer :D
Sant, man måste börja någonstans. Och börjar man FÖR hårt är det nog lättare att man ger upp. Dagliga promenader är ju jättebra!
Dina pass, anna, låter ju riktigt jobbiga! Härligt :D

Pga VAB så fick jag en del extra tid och energi och det blev en riktigt bra träningsvecka :)

Mån: Crosstrainer 30 min
Tis: Styrketräning överkropp, hemma
Tors: Styrketräning, hela kroppen, hemma
Fre: PW 5 km
Lör: Styrketräning, hela kroppen, hemma
Sön: Flera timmars slalom! Och att ploga sig ner för alla backar är jättejobbigt :D Ja ja, skratta på du, TorsMamma, men man ju måste börja någonstans :wink:

Så enda dagen utan träning var onsdag, men då hade jag varit vaken hela natten med magsjukt barn. Men ingen annan smittades och hon blev pigg snabbt, så det var relativt lugnt.

I veckan som kommer blir det en del resande med jobbet, men jag hoppas jag orkar med träningen ändå.

Ha det fint!
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"