Mer tid med barn som läkare

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
KalleNille83
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 17 nov 2017, 10:33

Mer tid med barn som läkare

Inlägg av KalleNille83 »

Hej,

Min sambo är radiologläkare och vi har svårt att få ihop vardagen då hon måste jobba väldigt mycket pga läkarbristen. Trötta på att regionen inte löser problemet börjar vi nu kolla på andra lösningar för att få ihop vardagen. En kollega till min sambo jobbar delvis som hyrläkare, och menar att hon då kan jobba in samma lön på 2 veckor som en vanlig läkare kan på 1 månad (https://direktkliniken.se/hyrlakare).

Vår tanke är att om detta stämmer så kan hon jobbar 2 veckor per månad, och på så vis ha samma ekonomi men mycket mer tid med familjen.

Har vi läkare eller annan vårdpersonal som testat detta?

/K.V.N
Mariapiraya
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 13 jun 2017, 10:20

Re: Mer tid med barn som läkare

Inlägg av Mariapiraya »

Hej!

Jag är sjuksköterska, men har ingen erfarenhet att jobba "på hyr", men av kollegor har jag sett följande för- och nackdelar:
Fördelar:
Självklart bättre ratio tid/pengar förstås! All tid med familjen är ju en vinst i sig! Tror mer på kvantitetstid än S.k. Kvalitetstid...
Du kan ofta välja dina arbetstider i större utsträckning.
Nackdelar: det är rätt tungt för psyket att alltid vara på topp på nya arbetsplatser. Hela tiden nya människor, rutiner, förväntningar osv, ska nämnas att förväntningarna verkar var högre när du kommer som konsult...
Kollegorna kan dessutom vara rätt avogt inställda till någon som gör samma jobb för mycket mer pengar! Den svenska avundsjukan du vet...

Som sagt, inte mina personliga erfarenheter, men kanske saker värda att väga in i diskussionen.

Lycka till!
Mamma till flickebarn födda -01, -07, -10 och gossebarn född i maj -17.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"