TRÄNING 2017

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

TRÄNING 2017

Inlägg av anna »

Hej! :D

Min vana trogen drar jag igång en tråd som heter Träning 2017 :D
Det är 11:e året nu! :D

Första rapporten blir alltså på söndag den 8 jan.
Hoppas MÅNGA vill vara med!

Vi tränar, och så rapporterar vi vad vi tränat i veckan varje söndag.

*Varför vill du träna?
*Vad vill du uppnå?
*Vad vill du träna?

Mina egna svar:
*Jag vill träna för att jag är SÅ mycket piggare när jag tränar mycket!

*Jag vill ha några kilos viktnedgång och få en fastare kropp. Jag sätter ett mål på 5 pass/vecka, det är mäss-perioder och någon gång kanske man inte hinner/blir sjuk, men min strävan är 5 pass/vecka. (2016 blev det 4,78 pass/vecka)

*Jag kommer varva cirkelpass och korta intensiva tabata-pass (både i grupp och själv), med styrkepass.

Här peppar vi, tipsar, och skäller lite om någon slöar till för mycket... :wink:
Jag hade inte velat vara utan denna tråd!

Varmt välkomna - gamla som nya!

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: TRÄNING 2017

Inlägg av GulligaA »

Hej!

Jag är med :D

*Jag vill träna för välmåendet (bättre sömn och färre förkylningar bl.a.) som jag upplever att träningen ger.

*Jag vill få synliga muskler, bättre kondition känna mig vältränad.

*Jag satsar främst på styrketräningen. Sen vill jag få in lite löpning och kanske yoga också. Jag har inte satt något antal pass som mål förut, men tänker nog göra det i år. 4 pass i veckan, varav minst två ska vara styrka. TUNG sådan. Samt att ta vara på tiden bättre, ett 15 min pass är bättre än inget!

Den här tråden är kanonbra! Många gånger när jag tänkt strunta i träningen så har tanken på vad jag då ska skriva här satt fart på mig :lol:

Kom igen nu, var med du också!
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: TRÄNING 2017

Inlägg av lgh140 »

Jag är med! Den här veckan blir det tyvärr ingen rapport pga dunderförkylning, men hakar på till nästa. Mål då:

Jag vill gå ner mina gravidkilon. Det är tio stycken och jag har satt midsommar som mål. Så under våren blir det framförallt fokus på kosten för min del. Jag har en hel hög underbart sköna jeans som jag så gärna vill komma i igen - de är min måttstock.

Nu i början av året blir det fokus på sånt som jag har försummat den senaste månaden - knipövningar, bålövningar och allmän styrketräning samt promenader. Detta för att kunna börja springa sen när det blir varmare. Jag har sagt upp mig från sats och har inte råd med nåt träningskort just nu, så jag behöver få till träningen hemma. Trx, gummiband och pilatesboll har jag och det ska nog räcka.

Till hösten vill jag börja med tyngre styrketräning för det är ju så snyggt med muskler :) Då hoppas jag att jag har råd att gå på yoga igen också och kanske träna med pt ibland. Alla pengar jag sparat gick åt till att fixa elen här hemma, men det ska nog gå ändå 8)
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: TRÄNING 2017

Inlägg av Sarisparis »

Tack Anna :D Jag är med.

*Varför vill du träna?
Jag vill ta hand om min kropp, har ju bara en.

*Vad vill du uppnå?
Smidighet och styrka, alltid bra att ha!
Ett konkret mål är att springa Paris-Versailles (17 km) i september och kanske andra lopp på typ 10 km.

*Vad vill du träna?
Yoga och löpning. Plus särskilda övningar jag fått av kiropraktor som passar väldigt bra in i mina yogapass hemma.
Konkret: yogaklass en gång i veckan, löpning en gång (minst) i veckan, samt hemmayoga 2-3 gånger (eller mer)

:heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: TRÄNING 2017

Inlägg av TorsMamma »

Halloj raringar! :D :heart:

Så på lördag är det 3 veckor sedan jag bröt revbenet. Har fortfarande ont i perioder och axeln ömmar. Men så är ju jag inte så bra på det där med vila.... :roll:

Så mitt träningsschema just nu ser ut som följer de närmaste 3 veckorna till. De säger ca. 6v för brutet revben. hade förmodligen lite luxeradt nyckelben också, därav värk i axeln, kanske samma tid där om jag har tur. Så jag kör det som funkar.
Kan dock meddela att jag kan INTE ha BH på mig, så jag går numera BH-lös, känner mig mycket 70-tals mordern nu. :D :P

Bada i vågor = stabilitetsträning.
Göra minst 10 hela armhävningar+nästan 10 hela till+ 20 på knä (halva).
Lite extra balansträning på poolkanten.
Prommenader och snorkling.

*Varför vill du träna?
-När någon säger typ du kan inte, eller det går inte. Då kommer Pitbull fram i mig. Jag tänker inte låta en sjukdom som EDS styra mitt liv och jag tänker bli så fruktansvärt start att inget kan stoppa mig. hahahaha..... :D

*Vad vill du uppnå?
- Maximal hälsa! Styrka! Känna att jag faktiskt fysiskt hänger med min son i aktiviteter. Kunna som förra vintern åka skidor utan att ha så ont att jag måste sluta åka. Hatar att vara begränsad av värk. :D

*Vad vill du träna?
- Karate/Kobudo och typ stryka/crossfit eller så.
Kör som innan, Sön, Tis, Ons om möjligt kanske jag går en Måndag nu när dessa är lediga igen (ingen mera Scoutledare) eller så går jag och dansar folkdans denna kväll om jag inte har styrelsemöten eller så.

Ett mål jag verkligen behöver i år är min kost, dra ner på socker och öka näringsvärdet. Samt stärka mitt immunförsvar. Det är mitt stora huvudmål.
Om möjlighet ges brunt bälte kanske med svartsträck om jag orkar. :D

Tjillevippen på er brudar. Dra hit några fler! :ehart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: TRÄNING 2017

Inlägg av GulligaA »

Hej!

Första rapporten då :D

Ons: Styrkepass
Tors: Crosstrainer 30 min
Lör: Styrkepass
Sön: PW 60 min

Så jag uppfyllde målet med fyra pass första veckan i alla fall :mrgreen: Inte så himla tung styrka än dock, måste komma igång lite lugnt.

Hoppas er första träningsvecka detta år varit lyckad :heart:
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2017

Inlägg av anna »

Hej! :D

Härliga målbilder allihop! :D Det verkar som att vi blir de gamla vanliga...

Första veckan gick fint:
Mån: cirkelpass i grupp
Tis: Veckans pass (kort tabata)
Tors: Veckans pass rodd i intervaller varvat med burpees, armhävningar, kb-swings m.m.
Lör: styrka
Sön: Eget Tabatapass 20 min + direkt efter ett bål & balanspass i grupp (tot. 55 min)

Och redan veckan som kommer går jag in i mässvecka... :roll: Så då vet jag hur det brukar bli...
Det är dock på pendelavstånd, så jag kommer hem på kvällarna.
Måndagens cirkel kan jag ju gå på. Packar upp tis, mässa ons-tors-fre. Brukar vara gräsligt matt i både huvud och fötter efter långa dagar, men har ju lör-sön efter mässan också, och då kan jag ju träna.

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: TRÄNING 2017

Inlägg av Sarisparis »

Första rapporten ramlar in lite sent :roll:

Så förra veckan:
Ons Yoga
Lö Simning, mest bröst

Den planerade löprundan försvann då magsjukan kom och hälsade på ett av barnen på natten och följande dag blev VAB.

Lycka till med mässveckan, Anna! Härligt med full pott redan första veckan, GulligaA, bra jobbat!
Och så hoppas jag förstås att du läker ihop precis som planerat, TorsMamma.

:heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: TRÄNING 2017

Inlägg av TorsMamma »

Halloj brudar!

Anna, vet vad du menar med mässor. Själv om jag står på mässa har jag 3 olika skor med mig. Typ ett par birkenstock, ett par crocs och sen mina akupressur tofflor. Då klarar jag mig liite bättre, även gympadojor ibland. :D

Heja GulligaA och heja Sarisparis, fast jag vill också ĥöra att du gör övningarna från din kiropraktor m.m.

Här är min skaderapport, jag läker sakta men säkert, vissa dagar är ganska bra sen andra dagar gör det ont, men stadigt framåt.,Jag har nu i tre veckor haft fokus på,att göra främst armhävningar och sådant ni sett ovan.
Idag blev det 15 hela + 15 hela + 7 hela och 13 halva. Lite mage och tricepsträning på poolkanten. Sen kastades jag runt av en våg och slog i botten, vad nu den övningen kallas vet jag inte :roll: :lol:

I morgon är sista dagen sen hemresa, så jag får uppdatera er mera då.

Kom och tänka på en sak, någon som har koll på Susan, hon är ju bra på detta med träning också, ropa in henne här!!! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2017

Inlägg av anna »

Hej! :D

TorsMamma, ja, jag byter också skor efter halva dagen. Det blir bättre en stund i alla fall. Men faktiskt ingen fara denna mässa! Det ingick matta i montern och på den hade jag mina trasmattor. Mycket mjukare att stå på! På Formex har jag trasmattorna rakt på betongen...
Välkommen hem till kylan förresten...

Jag kastar helt enkelt in handduken denna vecka och ger upp. Mitt i mässan blev jag störtförkyld och jag mår verkligen inte bra. :(
Ska och bör inte träna så här som jag mår. :cry:

Så denna vecka blev det alltså bara cirkelpasset i grupp i måndags...
Ny cirkel med 7 stationer. Mellan VARJE station 5 burpees!!! :shock:
3 varv, vila max 1 min mellan varven... PUH! :shock:

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: TRÄNING 2017

Inlägg av lgh140 »

Vad fint ni jobbar på! Men tråkigt med förkylning Anna, särskilt som det var mitt under jobb.. Jag själv har tyvärr ingenting att rapportera - mår fortfarande uselt. Febern är äntligen borta och jag kan äta igen (hade lång magsjuka också) men hostar så jag tror lungorna ska komma upp och svettas ofantliga mängder på nätterna. Blä! Håller tummarna för denna vecka iaf! Det enda positiva är väl att viktnedgången har rivstartat, jag försöker se den ljusa sidan av skiten ;)
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: TRÄNING 2017

Inlägg av GulligaA »

Hej på er sjuklingar :heart:

Jag som tänkte gnälla över mitt lilla halsont som störde antal pass, men jag hoppar det när jag läser hur ni mår :(

Ons: Crosstrainer 45 min + stretch 10 min = 1 avsnitt av Sveriges mästerkock :D Ny onsdagsrutin. Det är SÅ lyxigt att kunna träna framför TV:n så där :)
Lör: Styrketräning, ganska lätt eftersom jag haft lite ont i halsen som sagt.
Sön: Crosstrainer 30 min

Ganska nöjd med veckan.
Låter som ett rejält jobbigt cirkelpass det där, anna. Hoppas du tillfrisknar snart och kan komma igång igen.
För dig också, lgh140 :heart: Fy vilken jobbig sjukdomstid! Krya på dig.
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: TRÄNING 2017

Inlägg av Sarisparis »

oj vad jag helt plötsligt känner mig tacksam över att vara frisk! :shock: Ta i trä och allt sånt, men än så länge har vi klarat oss undan det mesta.

Min vecka
Må Yoga 60 min (provade ett nytt ställe)
Ons Yoga 90 min
Fre Löpning (en kortis på knappt 30 min) + yoga hemma + kiropraktorövningar =D>

Hoppas nu alla snart blir friska [-o<

:heart:
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2017

Inlägg av anna »

Hej!

Ja, det är ingen vidare start på träningsåret det här... :(
Fortfarande sjuk och har haft en gräslig hosta! Matt och orkeslös.
Tvingade ut mig själv på promenad lör-sön, så 2 pass, även om de var klena... :?

Nu mår jag lite bättre och ska försöka mig på någon enkel träning imorgon tror jag.
Men även dagens cirkelpass får hoppas över, för så intensiv träning klarar jag inte än. :(

Hur mår ni andra?? Lgh 140?? Det lät inte roligt alls, så hoppas verkligen du kvicknat till!
GulligaA: träning och mästerkocken samtidigt - ja, det låter toppen det! :)

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: TRÄNING 2017

Inlägg av Sarisparis »

Ja, usch för sjukdom! Nu har den slagit till hos oss också, äldste sonen orkar knappt kolla på tv och jag känner huvudvärken knacka på.

Men förra veckan mådde vi bra!

Må Yoga hemma med kiropraktorövningar
Ons Yogapass
To Löpning 5 km + yogastretch + kiropraktorövningar

Har träningsvärk i armar och axlar idag efter att ha övat på handstående med barnen igår, räknas det då som ett träningspass? Roligt hade vi i alla fall och jag lyckades stå flera sekunder utan stöd :D

Krya på er alla!

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"